AKÝ BICYKEL KÚPIŤ?
(foto: pixabay)
Všetko čo
používame, má svoje výhody aj nevýhody. Preto by sme si mali pred jeho kúpou
dobre premyslieť, či sa nám za tie peniaze oplatí a či ho natoľko využijeme, ak
by nám pri výjazdoch ušetril len minimum času a či by nám poskytol len o
málo lepšie vlastnosti, ako lacný klasický bicykel.
Ak chce niekto ebajk. Najprv by mal vedieť dobre jazdiť na klasickom bicykli. Bez toho je to riziko úrazu aj zbytočne vyhodené peniaze pri kupé nevhodného modelu.
Ľudia
často kupujú ebajk a žijú v sebaklame, lebo ho nemajú s čím porovnať. Pred
kúpou by mal mať každý niečo najazdené na klasickom modernom bicykli vyššej
kategórie so správnym posedom a geometriou, aby získal skúsenosti. Potom sa mu
bude ľahšie porovnávať, či ebajk kúpiť, alebo radšej ušetriť, kúpiť klasický
bicykel a opadnú starosti s nabíjaním možnou poruchou elektroniky v zime, alebo manipuláciou. V dnešnej
dobe kvôli e-boomu výrobcovia montujú batérie aj do detských odrážadiel, ľudia
sú za ne v nadšení ochotní zaplatiť horibilné sumy. Je to určite dobrý biznis, keď je po nich teraz taký veľký dopyt z nadšenia. Pritom sa človek na ňom môže unaviť oveľa viac.
Keď niekto kúpi extrémne drahé Porsche 911 a má ho ako sa hovorí len na ozdobu,
vie prečo ho chce. U ebajkov je to iné. Tie najlacnejšie nekvalitné modely
ebajkov kupujú aj chudobné rodiny. Najazdia na nich s deťmi cez leto 3x po 20km
po hrádzi, čo by samozrejme zvládli aj na bicykli za 200€. Ebajk je ťažký,
treba ho nabíjať, po vybití sa pôjde ešte ťažšie a títo ľudia ho na výlete
tlačili do mierneho kopca, ktorý ich deti zvládli bez motora. Na ebajku treba
vedieť šliapať a nie je možné pedálovanie spomaliť, lebo motor vypne a kvôli
jeho hmotnosti a širokým plášťom hneď spomalí. Následne sa s tak ťažkým ebajkom
báli zjazdovať a šliapali vedľa neho pešo. Emócie dokážu neznalého človeka pri
kupovaní popáliť. Za tie peniaze by mohli mať 3x ľahší a kvalitnejší bicykel a
opadli by starosti s nabíjaním.
...Ja nevládzem na klasickom bicykli, kúpil som elektrický a vládzem ešte
menej :( ...
Ak ste na žiadnom bicykli dlho nejazdili a láka Vás novinka motora v
bicykli, u ktorého zatiaľ nie je nutné vlastniť vodičský preukaz a platiť
poistenie, odporúčam pred jeho kúpou najprv vyskúšať klasický bicykel a potom
aj ebajk. Ak budete jazdiť väčšinou len po asfaltke, nekupujte zbytočne horský
bicykel. Na jeho drapákoch sa pôjde ťažko a ebajk Vám dá skreslený pohľad, že
je lepší. Dôležité je mať aj správny posed. Lepšie bude vyskúšať cestný
bicykel, prípadne na štrkových cestách gravel, či fitnes. Netreba zabúdať, že
prvé kilometre bolia, kým si zvyknete. V tom Vás môže ebajk tiež oklamať. Ak sa
trochu vytrénujete, zvyknete si správne rozložiť silu na celú jazdu, ebajk na
rovnej hrádzi nepotrebujete. Ušetríte tým kopec financií, starosti s nabíjaním,
údržbou a nebudete sa trápiť s jeho manipuláciou. Naviac sa dosť kradnú. A to
aj lacné neznačkové atrapy ebajkov, ktoré majú servisy problém opraviť. Proste
ebajky sú zrovna pre "necyklistov" módna vlna a netreba ich kupovať,
len preto, že to má iný, ak ho nevyužijete na 100%. Ak nemáte skúsenosť s
jazdou, neskúšajte ísť hneď do ťažkého terénu, lebo to často končí úrazmi,
alebo aj smrťou.
Elektrobicykel na šport využije skôr osoba bývajúca
v okolí Tatier, Fatry, alebo Slovenského raja, kde nemá veľký výber
rovinatých cyklotrás. Ak má záujemca o ebajk v okolí kopcov menej, nemusí
sa dať hneď zlákať reklamou, zbytočne investovať tisíce a potom sa
trápiť s jeho manipuláciou, nabíjaním a drahším servisom. Skutočný
potenciál, ktorý poskytne drahý elektrobicykel, využije asi len 30% jeho
užívateľov. Nekupujte si ho len preto, že je to módna novinka.
Ebajk je ťažký. Ak máte sedieť 4 hodiny vkuse na býkovi, ktorí vás chce zhodiť, nebude vás to baviť. Taký pocit je pri nevhodnom bicykli, ale aj kvôli čisteniu. Prvú kaluž prenesiete, aby ste ho doma nemusel hodinu umývať, ale ak ho nechtiac zablatíte, tak už vám ďalšie kaluže prestanú vadiť.
Nepoznať znamená žiť v sebaklame
Ľudia ktorí sa o bicykle nezaujímajú, často kúpia prvý, ktorý im emočne udrie do očí, bez toho, aby si naštudovali, aké výhody, a nevýhody získajú jeho kúpou. Ja keď kupujem, mesiac čítam recenzie na tovar, diskusie, pýtam sa na skúsenosti, porovnávam 20 modelov produktu, zužujem výber, hľadám kde ich kúpiť a následne kúpim ten, ktorí sa mi pozdáva, aj keď je o 100€ drahší.
Nebojte sa kúpiť drahší bicykel, aj keď lacný vyzerá na pohľad rovnako
Ľudia vlastnia nové SUV auto za
desiatky tisíc euro, smartfon za tisíc euro, nechávajú za obed v reštaurácii 20
euro, ale kúpia najlacnejší bicykel, aký zoženú. Potom sa sťažujú, že je
nepohodlný a kazí sa. Keď som kúpil bicykel za 470 euro, tak sa všetkým v okolí zdal príliš drahý. Keď vidia v obchode bicykel za 180 euro, tak sa im zdá
bicykel za 1000 euro drahý, lebo má rovnaký vzhľad. Nevedia, aký prínos im
bicykel za 1000 euro dá. Pre hobíka je bicykel za 400, alebo 800 euro rovnaký,
za 1000 až 2000 je už vhodný na aktívne jazdenie s možnosťou upgrade
komponentov. Taký bicykel má vzduchovú vidlu, deore sadu, teleskopickú
sedlovku, apod. Keď už mám dať 800 euro za bicykel, radšej prihodím ďalších 200
euro a jeho výkon stupne viac než cena. Pri bicykloch nad 2000 euro, hobík nepozná
rozdiel 4000 a 8000 eurovych bicyklov, nevyužije ich vlastnosti a bude mať drahý servis.
Niekedy je
nesprávne šetriť na cene bicykla. Cenový rozdiel iba minimálny, no kvalita
úplne inde. Keď už som v obchode dával 2000€, už ma netriaslo či dám 2100€,
alebo 2300€, už som porovnával detaily na oboch bicykloch. Našťastie netrpím emóciami
z peňazí, kde ešte ušetriť 1€ a ak sa mi zdá niečo drahé, nekúpim žiadnu lačnejšiu
alternatívu. Pri lacných bicykloch je to ťažké, tam sa nedá špekulovať o
kvalite. Tam odporúčam vyberať vhodnú kategóriu, napr. na asfalt nekupovať drahý
celoodpružený bicykel, ktorého údržba je drahšia a je ťažší.
Lacné (cenovo
nadoraz) celopéra kupujú študenti, ktorí si cez prázdniny nestihli na brigáde viac
zarobiť a vedia, že niečo pojazdia a za 2 roky našetria a kúpia lepší. Tak
to zdôvodnili viacerí cyklistickí odborníci. Kto to myslí s jazdením vážne a každý
týždeň jazdí dlhšie tury, mal by trochu viac siahnuť do vrecka. Nie že ma
bicykel celý rok v pivnici a 3x za rok si pojazdi s deťmi po hrádzi po okolí
20km. Lacnejšie bicykle majú svoje limity poskytnutého komfortu.
Kolegu triaslo od stresu, zaplatiť 1400€
bicykel, 1200€ ho netriaslo? To sa kupuje na 20 rokov používania. Ak chcem niečo
naozaj kvalitne, nemôžem kupovať na doraz diskont. Na pohodlí sa nemôže šetriť,
ak sa nejedna o 10x vyššiu sumu.
Predavači
niekedy jednajú spôsobom "kúp a utekaj" Keď si chcete dať vysvetliť a predajca
odmietne, tak choďte kúpiť inde.
Potrebujete naozaj elektrobicykel?
Horský ebajk nie pre lenivých. Nadriete sa na ňom ešte viac, len si to neuvedomíte. Tí čo ho kupujú, si dávajú na ňom poriadne do tela.
Raz sme si s jednou pani, s ktorou som sa dal do reči na spoločnom výjazde,
vymenili bicykle. Ja som chcel vyskúšať, aké je to ísť na ebajku. Ona si vzala
môj a hneď začala žasnúť, aké je to ľahké. Asi pred ebajkom nemala žiadny
poriadny bicykel. Kúsok asi 100m na to nás čakal kopec a ona že už mi ho vráť.
Ja že si chcem vyskúšať ebajk aj do kopca a čuduj sa svete, ona to prudké vyšla
aj bez motora. Hneď na to začala kamoške, že Helenka, pozri ako som krásne
vyšla, ani elektriku nepotrebujem. Keď som jej povedal, že to moje 10kg
karbónové delo stálo iba 1600€ a jej ebajk vraj 3100€, tak dobrých 10 minút o
tom s kamoškou rozoberali, že si tie motorky ani nemuseli kupovať. To našťastie
ani nevedela, že ja tam mám kvalitnú sadu XT, vidlicu Fox a kolesá DT swiss.
Jej tam výrobca osadil altus. No čo už, aj takto sa ľudia dajú nabalamutiť na
motor.
(foto: pixabay)
Predovšetkým
treba myslieť na to, že ak ste trochu trénovaní, na ebajku neprejdete dlhšiu
trasu, prejdete ju iba za kratší čas. Batéria má svoj limit dojazdu, a v
prípade jazdy po rovine Vás bude obmedzovať aj maximálna rýchlosť pomoci
motora. Ebajk na športové účely, vyhráva u ťažkých netrénovaných cyklistov na
krátku vzdialenosť, alebo pri jazde do prudkého kopca. Ak veľké kopce v okolí
nemáte, nemáte poškodené kolená, a nemáte cez 100kg, nemusí byť kúpa ebajku
nutnosť. Avšak v kategórií fatbike so širokými plášťami, pomoc motora pri jazde
na snehu odporúčam. Na ebajku, treba vedieť dávkovať výkon do pedálov, lebo do
kopca v blate nevyjdete, motor Vám bude vtedy občas vypínať, alebo náhle
zapínať, čo môže byť nepríjemne, a u neskúsených to môže spôsobiť v technickom teréne
aj nepríjemný pád so zranením.
Na elektrobicykli to bez šliapania nejde (nie je to moped), v kopci sa nadriete
tiež, ale pri podaní rovnakého výkonu nemusíte v kopci zosadať a tlačiť. Ak nie
ste trénovaní, v zimnom období sa pri jazde po rovine nespotíte a nehrozí
riziko prechladnutia. Cyklistika Vás môže začať potom viac baviť.
Tréningy spravia svoje a môže Vás začať obmedzovať limit výdrže batérie, lebo
jazda na 25kg celoodpruženom ebajku so širokými plášťami je pri vypnutej
asistencií motora namáhavejšia aj na rovine. Ebajk bol pôvodne
určený na pracovné účely, kde ten dojazd na presun stačil. O tom koľko vydrží
batéria na jedno nabitie, v zimnom období, o jej životnosti a o nabíjaní sa
dozviete ďalej v článku. Niektorí začínajúci cyklisti jazdia len roviny, ale
ebajk ich napriek tomu zaujíma a žiadajú čo najsilnejšiu batériu, ktorú takmer
nevyužijú, cenovo dosť preplatia a zbytočne ňou zvýšia hmotnosť už aj tak ťažkého
ebajku.
Ak ebajk vyhovuje vášmu kamarátovi, neznamená to, že bude rovnako aj Vám. On môže
vlastniť garáž, z ktorej s ním jednoducho vyjde, po výjazde ho umyje
na záhradke hadicou, môže mať viac finančných prostriedkov, viac času na
jazdenie, aby ho za tú cenu využil, alebo ho vlastní len ako doplnkový bicykel
na krátke výjazdy po práci, kde by sa nechcel do kopca úplne zodrať. Rovnako
môže byť silnejšej postavy, ľahšie zvládne jeho prenášanie, vykladanie na auto (už
som videl skoro pol hodinové vykladanie ebajku na auto pred cyklopredajňou),
uspokojí sa s technicky nenáročnou jazdou a nemusí mať potrebu vyskočiť na
obrubník, aby sa dostal mimo cesty domov. Možno nosí na chrbte ťažký batoh,
možno ťahá za sebou prívesný vozík s dieťaťom. Taktiež môže mať
v blízkosti bydliska väčšie kopce, alebo ho využívať na cestu do práce,
kde si ho môže bez starosti zadarmo nabíjať. Možno s rodinou rád cestuje
na rôzne náročné výlety (napr. Kráľova hoľa, Sliezsky dom či Veľká
Javorina), kde by sa určite trápili v dlhom prudkom stúpaní,
alebo nestíha svojim zdatnejším kamarátom, či manželka svojmu mužovi. Ak kúpite
manželke ebajk, aby s Vami jazdila, zrazu Vás bude predháňať ona a budete ho
chcieť tiež. Musíte ale myslieť na to, že keď idete s ňou, tak napriek jej
ebajku, vyberáte kratšie menej technické trasy. Manželka sa občas s Vami
odvezie, ale nebýva pravidlom, aby začala aktívne jazdiť a využili sa vysoké
investície do kúpi ebajku. Ak si následne pre seba kúpite ešte jeden ebajk a
klasický predáte, tak baterka má svoj limit a jej plné nabíjanie trvá aj 7
hodín, aj keď niektoré pohostinstvá na zaujímavých miestach poskytujú dobíjanie
ebajku na dojazd domov. Sú ľudia, ktorí sa pre toto vrátili naspäť ku
klasickému bicyklu. To sa však týka aktívne jazdiacich trénovaných ľudí, ktorí
vedia ako sa obliecť a stravovať.
Voziť so sebou na chrbte nabíjačku, či ťažkú náhradnú baterku, prípadne bude
ich nabíjačka obsadená, alebo nebude pasovať konektor a tiež čakať kým sa
za krátky čas dobije na dojazd domov, netreba sa na to spoliehať. Nie každý
rád stráca čas posedením v pohostinstvách a radšej si nosí
občerstvenie so sebou, aby zažil v prírode viac zážitkov. Na trojdňový
trip so stanovačkou v lese to tiež nie je, pretože ho tam nemáte ako
dobiť. Problém môže nastať aj v prípade ako u nás, keď sme prenášali
bajky cez 4m široký potok po kolená vo vode.. Nie každý je natoľko zdatný
preniesť 25kg ebajk po mäkkom klzkom dne potoka plného kamenia, a prejsť
s ním s ponoreným motorom nikomu neodporúčam, aj keď je čiastočne
utesnený proti dažďu. Ak ste technicky zdatní, vyčistiť stredové zloženie
klasického bajku, sa dá zadarmo aj v domácich podmienkach.
Ebajk má výhodu, ak máte sedavé zamestnanie a jazdíte len občas
náročnejšie trasy, kde by bol pre netrénovaného človeka dlhší víkendový výjazd
v kopcoch zdraviu škodlivý. Naproti tomu bajkeri umiestňujúci sa na
popredných miestach 170km maratónov ani ebajky nemajú, prípadne ich majú
len ako doplnkový.
Ak bývate v paneláku s menším výťahom, v rovinatejšej oblasti,
nenaháňate čas, tak nemusíte nutne kupovať ebajk, aj keď Vám ho niekto núka. Čo
vyhovuje inému, nemusí Vám.
(foto: pixabay)
Ťažký
celoodpružený ebajk obutý do širokých terénnych plášťov s minimálnou (ECO)
podporou motora na rovnej asfaltke, len dorovná hmotnosť samotného ebajku a
jeho valivý odpor. Pri dosiahnutí 25km/h motor vypne a celú cestu pôjdete na ťažkom
ebajku vlastnou silou, čo Vám nebude určite príjemné, pokazí to nadšenie
z nového ebajku a na ceste Vás bude obiehať väčšina cyklistov. Šliapať
dlhšiu dobu rýchlosťou nad 25km/h vlastnou silou je namáhavé, vaše srdce pôjde
do vyššieho tepu, budete vyklepaní a v zjazde si to potom moc neužijete.
Pri odblokovaní rýchlostného limitu a využívaní prípomoci aj nad 25km/h,
(čo je pri jazde na verejných komunikáciách nelegálne) stúpne spotreba baterky
a nemusí Vám potom vystačiť jej energia v teréne. Taktiež v
prípade nehody niekde na križovatke, sa vystavujete riziku, že za nehodu ponesiete
vinu Vy a poisťovňa vám nič nepreplatí, a prípadne môžete stratiť u
výrobcu záruku. Niektorí výrobcovia sa snažia robiť opatrenia sťažujúce
odblokovanie. Vo Francúzsku sú za to vysoké pokuty a dokonca aj väzenie.
Ak si budete batériu na asfaltke šetriť, unavíte sa. Platí to samozrejme
v prípade celoodpružených elektrobicyklov, ktorých hmotnosť sa pohybuje
okolo 25kg, a ktoré ľudia s obľubou kupujú, aj keď ich využitie bude len
na asfalte a spevnených cestách. Vzhľad terénneho bajku s drapákmi dodáva
jeho punc podobne ako u SUV aut a ukazuje jeho silu, čo je však omyl,
lebo to nie je výkonná terénna motorka.
Preto u niektorých vzniká nenávisť, že ebajky sú určené len pre dôchodcov, čo
je samozrejme hlúposť. Nadriete sa na nich dosť a siahnete až na samé dno.
Je to len v hlave, kto ako prípomoc používa. Ak ju máte zapnutú naplno
cely čas, ste ťažší, 500Wh batéria Vám postačí v kopcoch možno na 35km.
Možno by Vám stačil ľahký klasický bicykel, s ktorým bude menej servisných
starostí, ľahšia manipulácia, kvalitnejšie komponenty vyššej triedy, na ebajku
v rovnakej cene klasického bajku, sú väčšinou základné, rýchlejšie sa
opotrebujú, lebo je ťažký a motor dáva zabrať aj reťazi, aj kazete. Cenu
ebajku navyšuje motor a batéria. Výrobcovia kvôli dostupnosti ebajkov,
jednoduchšej výrobe bez dôslednej kontroly každého rámu, čo sa týka praskania
rámov, a možnosti vložiť tlmič do rámu, prestali znižovať hmotnosť klasických
bicyklov, prešlo sa na 29" kolesá, prestali sa osádzať 2-prevodníky, lebo
čisto na jazdu v teréne stačí aj 1-prevodník, ktorého rozsah prevodov sa
čiastočne priblížil k rozsahu 2-prevodníka. Takéto bicykle v nižšej cenovej hladine
majú viac ako 15kg aj ako HT. Menej zdatní rekreační cyklisti nezvládnu na
takom bicykli jazdu do prudkého kopca, ale ani dlhé šliapanie po asfaltke,
pretože bicykel ma o 3kg viac, než staršie modely na 27,5" kolesách
a chýba im buď ľahký, alebo ťažký prevod.
Rekreační jazdci nepotrebujú skákať v teréne na trailoch, kde by im 2 prevodník
bol naozaj nevhodný. Často majú nesprávny posed, širšie plášte, zle sa oblečú,
zle sa stravujú, všetku energiu si minú hneď na začiatku na rovine, veď sa im
ide ľahko, málo trénujú (prvé kilometre naozaj bolia), a tak si dopomáhajú
ebajkom. Na asfaltke pri 27,5" kolesách ten ťažký prevod 2-prevodníka naozaj
bude chýbať, ak sa nechcem vzdať ľahkých prevodov. Radenie bez prešmykača pre
neskúsených je určite lepšie, aj keď pri menej zdatných sú často používané a
rýchlo opotrebované krajné pastorky. 12 rýchlostné radenie je citlivé na
rozladenie, stačí mierne ohnutá, alebo lacnejšia prehadzovačka a už to robí
problém. No a kazeta 9-52z, ktorá by tento problém čiastočne vyriešila, sa
predáva za viac než 200€, materiál nie je extra tvrdý, viac ako iná kazeta
nevydrží a tiež nie je vhodná na každý typ orecha náboja.
12-rýchlostná reťaz a rýchlospojka je 2x drahšia a rýchlejšie sa opotrebuje.
Pri 11-rýchlostných ju môžete využívať aj pri cestnom bicykli, ak ho máte ako
doplnkový k horskému. Ak máte v okolí menej frekventované asfaltové
cesty, dokážete si obľúbiť aj tie . Nie každý je tak zdatný, aby zvládol 160km
na "traktore" po asfaltke ako v tomto prípade.
Vlog # 89 160 km na traktoroch po ceste (youtube video)
(všimnite si, že mal 2-prevodník).
Jednoprevodník nemusí každému vyhovovať ako
univerzál, kde ľahký prevod je málo ľahký a ťažký naopak málo ťažký. Nie každý
si má možnosť, alebo obľubu voziť bicykel k lesu autom.Ak nejazdíte ťažký terén, môže Vám stačiť na prenášanie a na jazdu do kopcov
ľahučký gravel s 2-prevodníkom v cene do 1200€, v bazáre ešte lacnejší. Na
asfaltovej ceste Vám postačí aj cestný bicykel, ktorého hmotnosť sa pohybuje
okolo 8kg a v bazáre sa dá zohnať kvalitný aj pod 1000€. U takých nie je
predpoklad veľkého opotrebovania, keď sa s ním jazdí len po ceste.
Do lesa vôbec netreba ebajk, keď stačí ľahučký
cyklokros. (youtube video)
(foto: pixabay)
Ak ebajk
predsa len chcete, podrobne si o ňom naštudujte jeho špecifické výhody a určite
si ho vyskúšajte na celodennom výjazde. Niektorým predajcom si radšej nedávajte
vysvetľovať jeho výhody, lebo ho potrebujú predať. Spoľahlivé obchody však za
malý poplatok elektrobicykle požičiavajú na hodinu, deň, dva, alebo aj týždeň,
alebo si ho požičajte od kamaráta. Ak kvalitný bicykel ešte nevlastníte a
zatiaľ ste jazdili len na nejakom bicykli z 90-tych rokov, pre objektívne
porovnanie by ste si mali vyskúšať aj nejaký ten moderný klasický bajk,
najlepšie na rovnakom výjazde, kde vyskúšate všetky jazdné podmienky.
Neviete predsa či Vás to zaujme, alebo prestane baviť, aby to nebola zbytočná
kúpa a bicykel by stál potom opretý v pivnici, (tak sa to stalo aj
môjmu kamarátovi).
Pozor aj na výdrž batérií, ktoré majú svoje limity. V Čechách už boli
zaznamenané prípady, keď ebajker ktorému sa v lese večer pred zotmením vybila batéria,
volal o pomoc horskú službu. Asi šiel celý čas na maximálnej podpore,
ebajk mal mierne opotrebovanú batériu, alebo bol možno trochu silnejšej
postavy, či málo trénovaný, čo mu ponúkalo požičať si ebajk. Ak ste ľahší trénovaný
jazdec ktorý jazdí miernejšie kopce a roviny a prekoná limit dojazdu batérie,
ebajk by Vám nemusel splniť vaše očakávania, keď by jeho výhody neboli až tak
výrazné.
Problém u ebajkov je aj s ich hmotnosťou. Kvôli ich zvýšenej hmotnosti a začiatočníckym
chybám, skokovo pribúda smrteľných úrazov na elektrobicykli u ľudí bez
skúseností, ktorí 20 rokov nejazdili a ktorých dostal ebajk do prírody. Horská
služba si už vedie aj kolónku nehôd na elektrobicykloch.
Po všetkom je dopyt len určitú dobu. Ten keď poklesne, ebajky zlacnejú, technologicky
budú lepšie, ale nehôd bude pribúdať. Kompetentní to budú určite musieť nejako
riešiť a s vidinou zisku možno zavedú aj to povinné poistenie. To ukáže
budúcnosť. Na vozítka segway už povinné poistenie zaviedli a kolobežky Bolt v
Nemecku si môžete požičať len na vodičský preukaz, aj keď sa to dá obísť, že
Vám ju odblokuje kamarát.
Taktiež s pribúdajúcim počtom turistov v lesoch, pribúdajúcich odpadkoch,
začínajú vadiť ochranárom a vlastníkom pozemkov. Ochranári lesy zatvárajú a
vlastníci rozhadzujú klince. A to všetko pre masu ľudí, ktorých do lesa dostal
elektrobicykel. Developeri tam potom stavajú horské penzióny, ničí sa tým
príroda, medvede a diviaky strácajú plachosť, zvykajú si na ľudí, ľudskú stravu
a zostupujú za potravou na sídliská.
Problém dnešnej konzumnej doby je, že ľudia v chvíľkovom opojení, kupujú aj
zbytočnosti, ktoré sú momentálne v móde a niekedy ich ani nevyužijú. Napríklad
niektoré ženy kabelky a lodičky, ktoré ani raz nepoužijú a po 5 rokoch ich
vyhodia do smetí. Potom sú v Afrike skládky plné spotrebičov a nenoseného
oblečenia. Dôvodom toho je, že už v dobe nákupu sa džínsy stávajú nemoderné a každého
pol roka si ľudia obnovujú šatník.
Nie je lepší ľahký bicykel za polovičnú cenu, alebo z bazáru s lepšími
komponentami, ktorý nebudete pol hodiny vykladať na auto a trápiť sa
s jeho vykladaním doma na stenu? Lacný stojan na auta a montážny stojan,
tiež nebudú mať s takým bicyklom problém. S bicyklom v ruke vybehnete po
schodoch, neotočí Vás padnutý strom v lese, bajk preložíte cez plot a v prípade
striekania wapkou, alebo prejdenia cez potok po osky vo vode, bude oprava
stredového zloženia ľahko a lacno opraviteľná doma, kde stačí kľúč a trošku vazelíny.
(foto: pixabay)
Ebajk z bazáru
má často opotrebovanú batériu a novú kúpite za 400 až 900€. Rekreační jazdci
jazdia 20 rokov na rovnakom trekingu, skladujú ich na balkónoch, kde je zima a
vlhko a baterka u ebajkov po čase, aj keď sa nepoužíva, stráca nabíjaciu
kapacitu. Veď to poznáte z mobilov. Aj u elektromobilov treba novú batériu po
5-10 rokoch, v závislosti na používaní vozidla. Elektrobajk, aj nový, môže mať
poruchu elektroniky, riešia sa reklamácie, u klasického bicykla toto nehrozí,
ani oxidácia, či rozpojenie káblikov po skoku na výjazde, ktoré tam ťažšie
opravíte.
Kúpiť ebajky za 15 000€ pre celú rodinu na pár rekreačných jázd cez leto po
rovine, je asi nepremyslená hlúposť dnešného konzumného spôsobu života. Naviac
keď ebajky v dnešnej dobe lákajú zlodejov v oveľa väčšej miere, ako klasické
bicykle.
Rekreační cyklisti majú často nesprávny posed, nevedia zvoliť správny prevod,
rýchlo sa unavia a tak radšej siahnu po ebajku.
Niekto sadne po 30 rokoch bicyklovania bez prehadzovačky, na bicykel s
prehadzovačkou, nevie zvoliť správny prevod, celý čas šliape vysokou
frekvenciou a takto sa jednoducho unaví už po 5km. Potom logicky kupuje ebajk.
(Osobná skúsenosť v rodine).
Trénovaný cyklista sa môže chváliť, že prejde na ebajku 100km. Zabúda však
doplniť, že on po rovine pomoc motora vypína úplne a v miernych kopcoch si
zapína len najslabší režim ECO. Unavený príde z výjazdu rovnako, ako keby šiel
na klasickom bicykli, u ktorého by možno musel v najťažšom úseku na chvíľu
zosadnúť a v prípade, že jazdil v kopcoch, ušetrí asi 1/4 času. Zosadnúť nie je
hanba a dobrý zdatnejší kamarát Vás počká. Ak máte poškodené kolená a nechce sa
Vám zosadať, je ebajk výhoda.
Slabší cyklisti to majú ťažšie. Tí sa zoderú na klasickom bicykli už pri 50km
výjazde, logicky teda siahnu po ebajku, ale ich slabá výkonnosť ich núti zapnúť
slabý ECO režim aj na rovnej ceste. V miernom kopci je pre nich silnejší režim
nutnosť, a tak si baterku vybijú už po 40km. Pri nelegálne odblokovanom ebajku,
jazde celý čas na maximálnej podpore a nevhodne zaradenom prevode, kde nechajú
trápiť motor, vydrží batéria ešte menej. Naviac skoro zničia nie práve lacný
pohon. Pri takých výjazdoch je už pravdepodobné, že Vás cyklistika začne viac
baviť, ale limit batérie Vás ďalej nepustí. Na prekonanie tohto problému treba
trénovať. Nie každému sa však dá 3-4x do týždňa niekoľko hodín jazdiť. A
v prípade, že je Vám nepríjemné šliapať vysokou frekvenciou, tak na ebajk
zabudnite. Motor pomáha ideálne pri kadencií 60ot/min. Nemyslite si, že občas
na rovine zašliapnete pomaly jednu otáčku a poveziete sa ako na liberte.
Ťažký horský ebajk s drapákmi, bude bez šliapania po rovine veľmi skoro
zastavovať a keď znovu zašliapnete, najprv to pôjde sťažka, než zareaguje
motor, potom Vám s pedálom cukne a pôjde to zrazu ľahko. Podvedome v šliapaní
poľavíte a motor zrazu vypne. Chce to cvik a neustále šliapať vyššou frekvenciou.
Takže na pohodlie jazdy dôchodcu v meste zabudnite. Horský ebajk je vhodný na
šport len do kopca a pre tých, čo majú bolesti kolien a šliach na nohách, kde
by im silová záťaž spôsobovala bolesť a zdravotné problémy. Ak si chcete
športový ebajk kúpiť len z lenivosti, tak ani o ňom neuvažujte. Nadriete sa na
ňom dosť a aj s manipuláciou. Pre ľudí s chorým srdcom, nejaké prudké výšlapy,
kde treba na ťažkom ebajku technicky reagovať na šmykľavé kamene pod kolesami,
by som ho neodporúčal. Pre nich je vhodnejší krosový, alebo mestský ebajk a
menej náročné cesty.
Ešte trošku do ekológie. (dovolím si výber z jednej diskusie)
...Ekológia ebajku. Ide o použité batérie a ich recykláciu. Stačí sa otočiť
okolo seba a zistíme, koľko batérií sa nachádza vo všetkom, bez čoho si svoj
život mnohí z nás ani nevedia predstaviť. Mobily, tablety, notebooky, smart
zariadenia, auta, kolobežky a iné. Stačí sa trošku pomotať po nete a
človek je hneď v obraze ako a kde sa baterky recyklujú. Za chvíľku sa nám
budú po prírode povaľovať kdejaké batérie, lebo napr. ani sám predajca ebajkov,
staré batérie neodoberá. Schválne som sa ho na to pýtal, zberné suroviny
o to nemajú žiadny záujem, takže buď to odovzdáte niekde, alebo sa to vyhodí.
Ešte sme nezvládli problematiku s plastovými fľašami a už sa nám tu objavuje ďalší
problém. Nechcem tu otvárať nejakú EKO diskusiu, ale mne na ebajkoch,
eautach a ekolobežkách najviac vadí toto. Predaj a výroba tohto tovaru sa
riadi trhom a konzumom a je iba na nás, či tomu podľahneme alebo nie...
(foto: pixabay)
Neoplatí sa
kupovať nový lacný ebajk , budú samé problémy s tým, alebo jednoducho nebudete
spokojný čo sa týka kvality výkonu atď, normálne kúpiť z druhej ruky nejaký s nájazdom
do 1000km za 3500€ a vybavené.
Akú kategóriu bicykla kúpiť? (youtube video)
Ako sa kupuje horský bicykel? (youtube
video)
Ako si vybrať horský elektrobicykel
Do lesa vôbec netreba ebajk, keď
stačí ľahučký cyklokros. (youtube
video)
Čo dokáže gravel:
Gravel bike:
Jak jsem ho vzal na trail a brzy skončil (youtube video)
Gravel bike:
Sjel jsem černý trail na kole s beranama (youtube video)
S gravelem
na silnici, kořenech i flowtrailu. (youtube video)
Na určité disciplíny pri
ebajku zabudnite:
Trial (youtube video)
Freestyle (youtube video)
Cyklokros (youtube video)
Zjazdovať po schodoch je
možné aj na cestnom bicykli (fb video)
KUPUJEŠ JAZDENÝ BICYKEL? NA TOTO DAJ
POZOR! (youtube
video)
Na čo si dávať pozor pri kúpe
cestného bicykla z bazáru? (youtube video)
Na čo si dávať pozor pri kúpe biku z
bazáru? (youtube
video)
Ako kúpiť bicykel z bazáru,
nenechajte sa okradnúť, na čo si dať pozor (youtube video)
Proč nechceme na Rychlebských
stezkách e-bajky?
Odblokovanie rýchlostného limitu dopomoci motora
nad 25km/h.
(Realita je ale jiná a
většina e-kol na českém trhu je přečipovaná, aby mohla jezdit rychleji. " Ano,
děje se to. I my to nabízíme. Pokud bychom nenabízeli čipování středových
motorů, tak bychom asi zbankrotovali. Zákazník to chce. V okamžiku, kdy si
vyzkoušíte elektrokolo, jste nadšená, že vám to pomáhá. Pojedete na první výlet
a zjistíte, že v těch 25 kilometrech to kolo najednou cukne, dál už nejede a
předjíždí vás, úsměvně, normální cyklista. A vy si říkáte: Tohle nechci. Nedá
se s tím něco udělat?")
Elektrobicykel - pozor na nepodarky z Ázie
Na Slovensku sa predával nebezpečný
elektrobicykel, môže dôjsť k úrazu.
Superlevná kola = záruka potíží
Čo potrebuješ vedieť o e-biku?! (youtube
video)
Čo zvážiť pri výbere e-biku?
Aký drahý ebike potrebujete?
Lacný ebike - výber a očakávania
Lacný alebo drahý ebike - tipy pred
kúpou
Mestský ebike - výhody a podľa čoho
vyberať
Ebike pre ťažších jazdcov - na čo si
dať pozor
Ebike pre seniorov - tipy pred kúpou
Čo tak postaviť si vlastný
elektrobicykel?
Prestavba bicykla na ebajk za pár
sekúnd - RUBBEE X (youtube
video)
Ebike a jazdenie s deťmi - nové
možnosti a zábava
Spoločné ebikovanie s partnerom -
aby to bavilo oboch
Prečo kúpiť partnerke ebike - 5
dôvodov
Amatér pred kúpou ebiku
Výhody moderného XC bicykla - čo
priniesli posledné trendy (youtube
video)
BikeAngel - Ako ochrániť bicykel
pred zlodejmi a vyhľadať ho pomocou GPS? (youtube video)
Trackito - Ako ochrániť bicykel pred
zlodejmi a vyhľadať ho pomocou GPS? (youtube video)
Prečo mám stále rád hardtail (youtube video)
Prečo mám rád gravel? (youtube
video)
DRAHÝ VS LACNÝ BIKE! Ako si správne
vybrať? (youtube video)
KUPUJEŠ JAZDENÝ BICYKEL? NA TOTO DAJ
POZOR! (youtube video)
Kupuješ nový bike? Na čo si dať
pozor pri výbere (youtube video)
Aké ľahké sú cestné bicykle? (youtube
video)
27,5" vs. 29" vs. mullet
kolesá
(youtube video)
27,5"
sú v teréne obratnejšie, 29" sú lepšie na dlhú rýchlu jazdu a pre
vysokých.
Pre 155cm ženu nebudú 29" kolesá vhodné ani na dlhé cestné výjazdy, napriek tomu že 190cm arogantný hlupák v diskusií si bude dvíhať ego a všade vypisovať, že 27,5" by už ani nemali vyrábať. V diskusných fórach to tak býva, že tam prevláda iba jeden názor 2 metrových svalnatých obrov s chýbajúcim myslením.
Bicykle s 27,5" kolesami
majú oveľa nižšiu hmotnosť, než bicykle s 29" kolesami.
Osobne by
som išiel do 27,5" kolies, 29" sú veľké aj keď sa to nezdá.
29" kolesá sú na jazdu
serpentínami veľká hrôza. Už 27,5" kolesá sú zbytočné veľké. 26 sú najlepšie a krásne
hravé a ľahké. Bicykle s 29" kolesami s o 2kg ťažšie a hrozne neobratne. Nemám
2m. Že aj juniori jazdia na 29" kolesách je hlúposť. Inak by výrobcovia nevyrábali modely veľkosti
XS a S na 27,5" kolesách. Cely život ma učí, že hmotnosť bicykla je dôležitá
a rotačná ešte násobné viac. Ak niekto
preteká a potrebuje výbušnú akceleráciu, alebo jazdí cyklokros, veľmi členité trialy,
alebo robí s bicyklom triky, potrebuje mať bicykel čo najobratnejší a
zníženie hmotnosti, obzvlášť tej rotujúcej, je lepšie mať menšie kolesá. Ak
jazdíte prevažne v priamom smere, preferujete plynulú jazdu, frekvenčné šliapanie
a pri jazde v terénu rýchle trate a flowtraily, väčšia hmotnosť vám zvýši
stabilitu a zotrvačnosť, tak sa vám pôjde lepšie. Plynulá priama jazda je skôr definícia
cestnej cyklistiky. Tam to dáva zmysel. Jazdím prevažne terén a asfalt nemám
rád. Mám ľahký karbón, ľahká manipulácia do pivnice auta, nosiť ho... S
29" bicyklom som sa trápil. Roztočiť ho len preto, aby som za 20m zase
okolo kameňa brzdil a znova to roztáčal... Hravá kľukatá cesta na serpentínach
ma na 29" kolesách skoro zabila - nebol som sa do zákrut schopný poskladať.
26" kolesá boli najlepšie. Ale vyrábajú sa už iba na dirt, street bicykle.
Mám 167 cm a na starom horskom bicykli sa mi jazdilo lepšie, než na tých
moderných obrích obludách čo majú riadidlá široké a pri zatáčaní si kopem do
predného kolesa.
Kedy je väčší bicykel lepší? (youtube
video)
Správne zvolené plášte zlepšia
jazdné vlastnosti 3x viac, než extrémne zníženie hmotnosti bicykla. (youtube)
z komentárov:
Lacné nekvalitné bicykle. Pri točení zadného kolesa dopredu je vidieť,
ako sa kazeta hýbe zo strany na stranu. Pri jazde, šľapaní, prehadzovaní sa zdá
že to nemá vplyv, predajca tvrdí, že je to normálne na lacnejších bicykloch a
aj na iných sme pozeralii a tiež to robilo, keď sme zdvihli bicykel a naprázdno
zatočili kolesom. Áno. Lacnejšie shimano náboje to robia. Pri
šrobovacích viackolečkách je to bežnejšie, pri kazetách by tam nejaká vôľa mala
byť ale nič extrémne.
Aj takáto situácia môže nastať po kúpe ebajku:
IVAN:
"Pišta chceš bicykel, predávam lacno za dvojku skoro nejazdený."
PIŠTA: "Aký?"
IVAN: "Elektrický"
PIŠTA: "Ja už bicykel mám a elektrický je pre mňa ťažký ani do výťahu by
som ho nevpratal a nevyužil by som ho"
IVAN: "Škoda, a nevieš o niekom?"
PIŠTA: "Neviem Ivanček, čo už nejazdíš?"
IVAN: "Ale však nemám čas, žena furt niečo chce, prerábam chalupu,
podlahu, okná, strechu, v sobotu idem na drevo a v garáži to zavadzia, však som
bol na ňom iba 3x. Máme ešte 2 obyčajné, však si mi toho krosa kedysi opravoval
pamätáš?"
PIŠTA: " To si ho dostal?"
IVAN: "Nie kúpil za 3 litre"
PIŠTA: "A to prečo len tak bez uváženia?"
IVAN: "Neviem, veľa ľudí ho kupuje, zaujal ma ten motor, ani pred krčmou
ho nemôžem nechať. V záhrade máme čorkárov denne, aj kosačka dostala nohy"
PIŠTA: "A ako sa ti jazdilo?"
IVAN: "Nijak zvlášť, ako na bicykli, tie 2 obyčajné nám stačia"
(pozn. Ivan býva v okr. Nové Zámky a postavou je
silný chlap, schopný udvihnúť ebajk na auto)
Z diskusie:
1)...Na čo si
dať pozor pri kúpe ebajku, keď vidím toľko ľudí, ktorí si nevybrali pre nich
ideálnejší bicykel? Podnikateľ, keď do niečoho investuje, počíta s tým, aby to
využil na 100% a neboli to vyhodené peniaze. Toto pravidlo u zákazníkov často
neplatí, kúpia to čo majú iní. Davová psychóza je u emočných ľudí nákazlivá,
vidno to na sociálnych sieťach. Ebajk je naozaj ťažký, cenovo drahší a treba ho
nabíjať. Silno zaujatí ľudia si nepripustia že bicykel môže mať aj
nevýhody. Bicykel je Božský vynález, len musí byť ľahulinký ako pierko. Jazda
je potom oveľa príjemnejšia a potom mám veľkú chuť bicyklovať. Jednoducho niečo
15-kilové kazí dojem z bicyklovania ešte predtým, než naň vôbec vysadnem. Ak by
bol ťažký, cítiť bolesť v chrbtici a celá tá manipulácia s nim odoberá
energiu a pocit z jazdy, akoby som mal na zadnom nosiči 25kg vrece cementu. Rovnaký
pocit budete mať keď jazdíte na 15kg bicykli a vymeníte ho za 8kg. Ten pocit je
neopísateľný. Motocykel napriek obrovskému výkonu je nepohodlný. Cestný bicykel
si opriem o nohu keď stojím na červenej a ani ho necítim. Jednoduchšia jazda na
ňom, náklon do strany, nadhodenie zadného kolesa keď sa chcem obrátiť,
zavesenie na stenu, opretie niekde o strom jednou rukou tak aby nespadol,
prevrátenie pri oprave defektu, nosenie po schodoch...
2)...Ide o to, že väčšina kamarátov s ktorými som šiel, boli na klasických
bicykloch zdatnejší než ja a napriek tej rovinatej oblasti si kúpili ebajky po
5000€ a využívajú ich minimálne. 500km za rok. V polovici trasy im dôjde
baterka a idú na buchty, aby si dobili baterku. Tak som sa s nimi rozlúčil a
pokračoval sám. Buchty som si spravil doma. Ebajky kúpili preto, aby v kopci
stíhali ztp parťákovy, ktorý prišiel na ebajku. Aj tak s ním nejazdili často.
Ak má ebajk v skupine jeden kvôli zdravotným problémom, za pol roka ho majú
všetci, aby sa navzájom nečakali. Neuvedomujú si že ztp kamarát jazdí iba
krátke trasy, kde netreba s ním moc manipulovať, na to mu ebajk stačí.
Naviac má garáž a je solventnejší. Kedysi tento problém, že by sa ľudia
zdržovali nebol tak výrazný, cyklisti bolo k sebe v skupine lepší a ebajk
dostal do sedla aj ľudí, ktorí sa nevedia správať a kričia uhni...
3)...Tam kde nič nie je, sa nič nepokazí. Motor je prídavná vec ktorá sa môže
pokaziť. Čím jednoduchší bicykel, tým ľahší a lacnejší servis a menej údržby (s
výnimkou hypermarketových kvázi bicyklov). Problém s jazdou do kopca majú ťažkí
cyklisti. Tí sú ale na manipuláciu s ním fyzicky silnejší a ak majú peniaze na
ebajk, majú asi iné bytové podmienky. Slabá žena sa bude musieť spoľahnúť na
priateľa, ktorý sa o ebajk postará. Zdatná 44kg žena ebajk nepotrebuje, ak má
jej muž 90kg a zvláda to bez motora. Len musí aspoň 3x do týždňa trénovať hoci
iba hodinku na trenažéri. Preto ebajk nie je pre všetkých. Pre niekoho je
ebajk zázračný vynález, inému je na ťarchu, aj keď si to pred jeho kúpou kvôli
reklame neuvedomí. Po kúpe je už neskoro ľutovať vyhodené peniaze. Poriadne si
treba jeho kúpu rozmyslieť. Skutočný potenciál ebajku využije iba asi 30%
zákazníkov...
4)...Videli ste video Koľko spravia 2kg v kopci? Tam je jasné, že bez motora sa
jazdí po rovine ľahšie a v miernych kopcoch ho pre chudších tak moc netreba.
Stačí ubrať hmotnosť...
Koľko stojí nabitie batérie
elektrobicykla?
900Wh batéria sa predáva aj za 1040€, teda drahšie ako kvalitnejší klasický
bicykel, ktorí ste možno nikdy nevyskúšali, ale vyskúšali ste nejaký starší,
alebo do 500€. Slabšie batérie sú trochu lacnejšie. Batéria vydrží cca 6
rokov. Degraduje, aj keď sa nepoužíva. Nemala by sa nechávať pri
dlhodobom skladovaní cez zimu ani plne nabitá, ani vybitá. Lebo potom po 2
rokoch môže byť už o polovicu slabšia a prejdete na nej v EKO režime max 30km.
Pri každodennej jazde do práce vám vydrží 2-3 roky a po viac rokoch sa už
nebude musieť dať kúpiť. Výrobcovia považujú ebajk za spotrebný materiál, ktorý
treba čo najskôr obmieňať za novší a vymýšľajú rôzne obchodné fígle, ako Vás
prinútiť kúpiť nový bicykel, aj keď starý je takmer identický.
Pri 600 nabíjacích cykloch už nebude batéria taká výkonná, ako na
začiatku. Ak budete špekulovať a doma si vymieňať články batérie, alebo
chcete ušetriť a kúpiť niekde neznačkovú, môžete riskovať požiar. Pri
jazde na ebajku sa spotíte tiež. Nechávať ebajk vonku na daždi, kde môže byť v
dnešnej dobe veľkým terčom krádeže, je na zváženie. Pri dnešných cenách energie
Vás celá životnosť nabíjania môže výjsť na cca 70-120€. Pritom 1/5 dodanej
energie sa nabíjaním stratí a batéria toľko ako vydala sieť, nedá. Záleží ako
je vonku chladno.
Ľudia si nevedia vybrať vhodný bicykel
...alebo
inak, dobré bicykle sa už nepredávajú, aby výrobcovia prinútili ľudí kupovať
ebajky. Ľudia nevedia jazdiť, 20 rokov nesedeli na bicykli a idú zjazdovať
najťažší kopec na Slovensku a potom ich odváža horská služba. Nekúpia si
ani prilbu za 12€, hoci za ebajk 3000€ dajú.Ľudia si nevedia vybrať vhodnú kategóriu bicykla a ani správnu veľkosť.
Dostupné sú 16kg bicykle za 1500€ s jednoprevodníkom, kedysi boli v tej cene
10kg karbóny na XT s oveľa širším rozsahom prevodov do kopca. Dnes za 400€ sa
nedá kúpiť poriadny bicykel a keď má niekto dať 1000€ bez motora, tak radšej
kúpi za 3000€ šmejd ebajk.
Stále
nechápem, ako môže niekomu vadiť, že ho ebajker obehne, alebo že je lenivý? Keď
ho obehne nejaká Kawasaki lacnejšia než ebajk, tak tiež hejtuje?
Smutné je
skôr to, že veľa ľudí investuje kopu peňazí, ebajk kúpia z neznalosti, alebo
druhá skupina, ktorá chce zneužívať výhody motoriek, ale zároveň kašlať na
legislatívu a predpisy, (že však som len cyklista a frrrng na červenú s 1
promile alkoholu a po chodníku 40km/h). 3 dievčatá na jednej elektrokolobežke
popred policajtov, otec s 5 ročnou dcérou bez prilieb po hlavnej ceste 50km/h
na elektroskútri. Požičovňa ponúka v reklame ťažké elektroskútre a uvádza, že
netreba na to vodičák, hoci to nemá ani pedále a ide to 45km/h. Na predvádzačke
prišiel k stánku na elektrokolobežke asi tak 12 ročný chlapec bez prilby a
povedal, "oci šiel som 70km/h". Motorku by mu nepožičali ale 12kw elektromotor
áno...
Jsme národ cyklistů. Jen si neumíme
vybrat vhodné kolo
Väčšina zákazníkov chce horský, napriek tomu, že sa do
terénu ani nepozrú
Pedál: Magazín pre priateľov bicykla
a zdravého životného štýlu.Z obsahu:
Reportér sa pýta ľudí na ulici, ako rýchlo jazdia. Chlapík odpovedá, že pomaly,
ale vraj keby mal horský, tak by šiel aj 50kou. Nikdy na horskom nesedel. Asi
si to pomylil z Favoritom. Hmotnosť a valiví odpor mu nič nehovorili.
Cyklistika je hezkej sport... (Video)Pani nemala
správny posed a tak trpela. Ebajk by jej moc nepomohol, ak by sa na ňom
nezabila a ak by jej manžel pomohol s jeho manipuláciou. Mala nejaký 16kg
"tank" na ktorom celu jazdu ležala.
Návrat na Kráľovu hoľu. O ebajkeroch. Čítaj text pod 6 obrázkom.
Koľko spravia 2kg v kopci?
Skúste si
dať na bicykel 10kg závažie, ako sa pôjde ťažko. Pochopíte, že ťažším cyklistom
sa ide do kopca ťažko a majú poškodené kolená od nosenia svojho tela.
Na jazdné vlastnosti konkrétnej disciplíny majú aj kolesa a plášte.
(youtube) Ak sú zvolené zle, môže byť pocit z jazdy namáhavý a začiatočníci
to riešia pravé motorom. Iné riešiť odmietajú. Miesto nového plášťa za 20€,
kúpia radšej drahý motor a batériu za 2000€.
Test elektrobicykla (youtube video)
Prípad pani
bez skúsenosti, ktorej musel pomôcť naň nasadnúť prevádzkovateľ požičovne a
ukázať jej ako sa to ovláda. Naspäť ju z lesa odvážal vrtuľník. Niektoré nehody
skončili tragicky.
Chlap kúpil
mestský ebajk za 1800€ a keď prišiel kopec, zosadol a tlačil a predbiehali ho
deti na klasických bicykloch.
Ako sa zbaviť hejtov?
Preradiť všetky ebajky a ekolobežky (okrem invalidných vozíkov), k mopedom na vodičák AM a bolo by po
hejtoch.
Aký typ
bicykla vybrať - podrobné vysvetlenie
Gravel má zmysel?
Záleží po akých cestách chcete jazdiť. Ja na graveli jazdiť nemôžem. Kvôli
chrbtici môžem do náročnejšieho terénu len na celoodpruženom a na ceste má
benefit rýchlosti a nízkej hmotnosti naopak cestný bicykel. Gravel je drahší, lacný model gravelu je
ťažký, na ceste je pomalší než cestný a v teréne ma vytrasie. Gravel má výhody,
že je pohodlnší, po rozbitých asfaltkách, štrkových cestách, kde je to s
cestným doslova peklo, podrží v zákrute na štrku, je prejazdný cez korene a
kamene a ako univerzál na krátky prejazd cez les z jednej uzavretej doliny do
druhej. Existujú aj celoodpružené gravely, ktoré sú však o dosť drahšie, v cene
kvalitných celoodpružených MTB. Na roviny ak sa neponáhľam, môže byť aj gravel
ebajk, do terénu skôr ľahučký cyklokros.
Cyklopotulky a horské bicykle.
V televízii, aby dostali ľudí z gauča na
bicykel, poukazujú na pohodlné asfaltové cyklocesty, ale napriek tomu pri tom neprezentujú
cestne bicykle, na to určené. Pretože tie by ich toľko nenadchli na jazdu.
Horské bicykle sú pohodlnšie na sedenie, aj keď sa na nich viac namáhajú. Aj SUV-čka
vzbudzujú taký záujem. 90% zákazníkov pýta v obchode horský celoodpružený
bicykel, napriek tomu, že chcú jazdiť výslovne po ceste. Potom logicky nevládzu
a chcú elektrický bicykel, hoci si ho dovezú na posledný kilometer autom.
Davová psychóza je nákazlivá a preto ebajk kúpia aj zvyšní ľudia, ktorí nikdy
na žiadnom bicykli nejazdili. Je to momentálne masovka, tak ako sa ľudia drali
za prvé Iphony, hoci mali horšie parametre a boli oveľa viac funkčne
obmedzené, než iné smartfóny.
Skladací ebajk na krátke vzdialenosti ako nezmysel:
Hmotnosť týchto skladačiek je vyššia ako u iných a na
krátke vzdialenosti po meste je lepšie chodiť pešo, alebo MHD, ktorú máme
zadarmo aj pre študentov. Nemusím sa na to obliecť a ešte vláčiť prilbu. Bez
nej ani na krok. S dáždnikom v ruke to tiež nebude prijemné a aj tak budem spotený.
Nie je to samochod a treba šliapať.
A potom treba riešiť zamykanie. Do
ambulancie, na úrad, poštu, či do obchodu s nim nemôžem isť, ani keď bude zložený.
Po meste stačí obyčajná lacná skladačka.
Nebývam v Bratislave a nejazdím z jedného konca Bratislavy na druhý a už vôbec nie v tom
chaose. Bežne chodíme pešo 3km tam a 3km nazad. A dôchodca zvolí
MHD. Je zadarmo a autobus ide každých 10 minút.
Marketing výrobcu.
Napr. lačnejšie brzdy SLX nemajú freestroke skrutku, tak ako ju majú drahšie
XT. Skrutku si tam môže dorobiť zdatnejší používateľ sám. Mohol to však už
spraviť výrobca, ale to by nemal toľko čo vylepšené ponúknuť zákazníkom
požadujúcim XT. Aj výrobca mobilov používa na drahý aj lacný model rovnakú základnú
dosku, aj rovnaký fotoaparát. Lačnejší model má iba softvérovo zamknuté
funkcie. U áut je to tiež rovnaké. Za príplatok sa dá na diaľku odblokovať
vyhrievanie sedadiel bez jeho dodatočnej montáže. Výrobcovi je jednoduchšie a lacnejšie vyrábať
rovnaký hardvér a lacnejšiemu zablokovať funkcie.
Vyrábajú celoodpružené napodobeniny horských bicyklov a predávajú
ich za 380€. Za 2 týždne sa rozhegajú aj
na rovnej asfaltke. To radšej kúpte za tie peniaze normálne HT, ktoré síce tiež
nebude nič moc, no bude pohodlnšie a viac výdrží. Dnes som takého videl na
kostitrase. Žiaľ nevyznal sa a zaujala ho prítomnosť pružiny pod sedlom. Obchodná inšpekcia upozorňuje na nekalé praktiky
podvodníkov a fake napodobeniny.
Elektro-marketing
Že vám výrobcovia a požičovne, nie je
hanba. Len peniaze a nič iné vás nezaujíma.
Môjho otca
nebavilo bicyklovanie, lebo je to namáhavý šport a ebajk je vraj drahý. Potom
sme s ním kúpili presne na mieru jeho štýlu, ľahký moderný bicykel, vymenili
plášte a cyklistku si úplne zamiloval. Predtým mal taký starý vehikel, že by to
ani mňa na ňom nebavilo. Ani sa mu nečudujem, že uvažoval o elektrobicykli.
Nevedel, že to ide aj bez neho.
Kúpou ebajku
by nemal len prázdnu peňaženku, ale získal by horšie komponenty, trápil by sa
aj s jeho manipuláciou, musel by ho často nabíjať a strážiť si výdrž. Akčný
rádius by nezvýšil a mohol by sa mu pokaziť pri jazde, alebo by mala batéria
zrazu po pol roku nepoužívania iba polovičnú vydrž.
Nekupujte
ebajky, lebo si to na nich v určitých prípadoch aj tak neužijete.
Videl som rodinu s deťmi na Kráľovej holi, dolu si všetci požičali
elekrobicykle a išli úplne bezohľadne, akoby tam boli iba oni. Každú chvíľku
oddychovali, pričom stáli roztratení ako stádo ovečiek na celej ceste. V
polovici cesty jedna teenagerka kolabovala a tak ostala sedieť na strede cesty
a zvyšok rodiny okolo nej. Takže my na klasike sme boli hore skôr, ako oni na
ebajkoch. No a zjazd bol pre nich ešte náročnejší, hlavne v štrkovom teréne od
chaty, ale to sme ich už radšej predbehli, aby sme sa nedostali do zbytočnej
kolízie, nakoľko to boli úplní amatéri, najviac mi bolo ľúto tých detí...
Ťažký horský ebajk nie je pre väčšinu dôchodcov.
Stačí si pozrieť správy, ako sa sťažujú, že je všetko drahé
a nakupujú iba akcie. Väčšina dôchodcov má dôchodok malý. Na summite nášmu
premiérovi nechceli veriť, ako u nás dokážu z takého dôchodku vyžiť, že v
Grécku by pri takých dôchodkoch asi zapálili krajinu. Keď stretnete dôchodcu -
ebajkera, logicky musí byť z bohatej vrstvy. Je ich však iba malé percento.
Chudobného ebajkera nie je možné stretnúť. Iba ak na požičanom ebajku, čo je v
tom prípade riziko. Vyjadrili sa tak záchranári, že práve táto skupina vo veku
55+ a zároveň neskúsených, im pridáva najviac práce. Zaviedli si už štatistiku
- nehody na elektrobicykloch.
Zjednodušene, horský ebajk je určený pre zdravú a
zdatnú dôchodcovskú elitu a nie pre masy dôchodcov, ktorí už nedokážu prekladať
vrecia cementu. Ak je človek zdatný na nosenie cementu, tak z logického pohľadu
by zvládol jazdiť aj na klasickom bicykli za dlhší čas a takého človeka ja
radím k mladším športovcom. Oni často ani nevedia, či by sa im na ľahkom
bicykli išlo lepšie. Nikdy na ňom nejazdili a ich prvý horský bicykel je ebajk.
EMTB so stredovým motorom, nie je pre ľudí chorých na srdce, pretože stredový
motor má odpor a vyžaduje neustále šliapanie aspoň 65ot/min. po celý čas jazdy.
Inak motor nepomáha. Z toho šliapania stúpa tep, aj keď je to naprázdno.
Ebajkeri pošlú do pedálov ešte väčšiu energiu, ako na klasickom bicykli.
Energiu im odoberá technický terén a ťažký ebajk. Preto DH, Enduro a traily,
nie sú vhodné disciplíny pre kardiakov. Poľaviť v šliapaní na rovine, aby som
si oddýchol, znamená vypnutie motora a oťaženie ebajku.
Ebajk pre chorých, je
vhodný pre tučných s poškodenými kolenami a šľachami. Poškodené nohy majú z
nosenia ťažkého tela. Psychika človeka spôsobuje, že ľudom sa chce ísť rýchlo a
nechcú zosadať. Hľadajú ako si pomôcť. Nie je hanba vytlačiť bicykel pešo.
Radšej kúpia ebajk. Existuje aj skupina, ktorá šla bicyklovať len preto, že
prišla na trh novinka motocykla bez vodičáku a nemajú ani potuchy, ako sa na
tom vôbec vezie.
Výrobcov nezaujímajú takéto bicykle pre bežných ľudí. Keď chce bežný človek, nižšej hmotnosti kúpiť bicykel, aby sa s nim netrápil, tak majú v ponuke len ťažké "kovadliny" a preto o ebajku ani neuvažuje. Nebavilo by ho trápiť sa s ním.
6,8kg cestný elektrobicykel
12,9kg Full MTB elektrobicykel
12,75kg
ebajk
3,8kg cestný bicykel
3,6kg cestný bicykel
(youtube)
3,6kg cestný bicykel
5,77kg MTB HT Scott Scale RC SL
SUB6 (fb)
5,86kg HT MTB od
Dangerholma (fb video)
Vyrobiť ho vo veľkosti XS na 27,5" kolesách, s 90mm zdvihom vidlice, a pridať najľahšiu teleskopickú sedlovku, mal by pod 5kg už by nikto malý a slabý z paneláku nechcel HT elektrobicykel.
6,5kg HT MTB bicykel (youtube)
8,5kg Full MTB bicykel
Vyrobiť ho na 27,5" kolesách, vo veľkosti XS, nižší zdvih vidlice a odľahčiť pre 50kg
cyklistov, mal by len 7kg. XC MTB profi cyklisti jazdia na 8,5kg celoodpružených bicykloch.
Najľahší full e-bike na svete?
Unikátny Scott Lumen eRIDE 900 SL váži len 12,9 kg, s batériou 14,7kg
Nór Dangerholm poskladal extrémne ľahký Scott Spark RC, váži len
8,8 kg
Z dôvodu
biznisu, výrobcovia z ľudí vyťahujú peniaze za zbytočne nevyužiteľné a nekvalitné
produkty. Následkami trpia aj zákazníci, ktorí hľadajú kvalitu. Veľa rámov nemá
ani možnosť upgradovať bicykel na lepši, hoci je už aj tak veľmi drahý. Nemá
možnosť kadiaľ viesť lanko teleskopickej sedlovky a absolútne žiaden
moderný horský bicykel, nemá možnosť namontovať prešmykač (iba podnikateľ,
alebo arogantný zdatný cyklista vlastniaci auto, môže povedať, že s horským
bicyklom sa po asfaltke nejazdí). Teta, ktorá kúpi predražený ebajk jazdí iba
po asfaltke a vôbec nevie, čo je to teleskopická sedlovka, ani že existujú
kvalitnejšie komponenty. Výrobca chce
nekvalitnými komponentmi (spotrebný materiál s výdržou 1 rok), pokryť masu
neskúsených zákazníkov, ktorí po pár rokoch musia kupovať nový ebajk.
Nášľapné pedále, ako pomoc miesto motora
Zo skúseností viem, že viacero ľudí odmieta vyskúšať nášľapné
pedále, zo strachu, že neodopnú tretru. Odopnutie je pri minimálnom nastavení
skrutky až také jednoduché, že ich odopnem aj nechcene. Teda u pedálov ktoré mám
ja. Mám ich 5 rokov, odopínam ich často, nastavenie sily je minimálne a
opotrebované nie sú. Výhoda je, že mám chodidlo stále pekne tak ako treba a nemusím
hľadať vhodnú polohu na uľahčenie šliapania. Druhá skupina zase jazdí v civilných
topánkach, v ktorých chodia do prace.
Nášľapné pedále môžem vrelo odporučiť každému, netreba sa báť.
Budú sa využívať aj svaly šliapaním nahor, rovnomerne sa vytrénujú stehná a cyklista
podá väčší výkon do kopca aj do diaľky. Zistí to, keď si vezme na ďalšiu jazdu znovu
civilné topánky. Pedále som kúpil kombinovane,
PD-T8000 s klietkou (75€). Vážia menej ako 400g a sú (na to že majú
klietku), jedny z najľahších.
Piny na pedáloch ma 2x poranili do lýtka, tak som ich odskrutkoval
a zistil som, že mi pri civilných topánkach pri bežných jazdách nechýbajú.
Piny sú určené na technické jazdenie. Na
športové jazdy si vždy beriem lacné tretry Force tourist (49€) so šnurovaním a pásikom
na suchý zips. Na druhých tretrách mám miesto šnúrok systém BOA, kde stačí
otočiť kolieskom a sú zatiahnuté. Keď sú turistické, alebo MTB tretry zacvaknuté
v pedáloch, majú jemnú vôľu do strán. Napevno sú len cestné tretry. Vytrhnúť
sa dajú aj nahor, no chce to veľkú silu, ako keď spadne skokan na lyžiach, aby
si nezlomil nohy. Do strán to ide vycvaknúť ľahko. Napr. keď zastavím na križovatke.
Kufre majú tretry utopené v podrážke a podrážka je mäkká a ohybná. Dá sa v nich
pohodlne chodiť aj dlhé kilometre pešo. V lete sa v nich nepotím a ani na jeseň
v nich nie je zima. V zime mám cez ne natiahnuté neoprénové návleky Force Hot a
v extrémnej zime pod návlekmi ešte pletené ponožky s dierou na kufre. Do týchto tretier nezateká voda.
Ja som mal výhodu pred nákupom pedálov, že vlastním trenažér,
do ktorého som si dal bicykel a tretry som si vyskúšal najprv na ňom. Okamžité
som zistil, že sa netreba báť a hneď som vybehol na výjazd. Tie kombinované pedále majú ťažisko trochu posunuté
a vždy sa samé naklonia tak, že nacvakávam kufor ťahom zozadu dopredu. V prípade,
že mám civilné topánky tak našľapujem ťahom chodidla spredu dozadu. Keď
zjazdujem náročný terén a necítim sa isto, tak si ich za jazdy vypnem a našliapnem
tretrou na platformovú stranu. Jazdím aj
v blate a nikdy som nemal problém, že by sa mi zámky a kufre zašpinili tak
silno, že by nešlo pohodlne našliapnuť. Stalo sa mi to iba raz v mokrom snehu, ktorý
primrzol, keď som dlhšiu dobu jazdil na platformovej strane. Musel som pár krát
kopnúť za jazdy do pedálu, aby som odtiaľ vyklepal lad.
Kto si zvykne nacvakávať, bude to robiť podvedome
automaticky a ani si to neuvedomí. Ja som si tak zvykol na ten pohyb, že sa niekedy
omylom snažím nacvaknúť aj s civilnou topánkou.
Piny so zavitom (na rozdiel od jednoliatych pinov v pedaloch),
majú výhodu možnosti vyskrutkovať ich a keď zistíte, že je to lepšie s nimi,
zase ich naskrutkujete. Aj keď závit pinov obsahuje vrstvu proti samovoľnému
povoleniu, opakovaným skrutkovaním sa táto vrstva porušuje. Ideálne je pri montáži
na závit kvapnúť stredopevnostný zaisťovač proti povoleniu loctite 243.
Najmenšie balenie sa predáva za 5€. Ak by ste nejaký pin stratili, pedále majú
v balení aj náhradné piny.
Zhodnotenie: Bez nášlapných pedálov by som si cyklovýlety už
nevedel predstaviť.
Ľudia si často nevedia vybrať správnu veľkosť bicykla a aj sedlo o 2cm nižšie dokáže znepríjemniť jazdu na bicykli a potom siahajú po zbytočnom elektrobicykli.
5 základných chýb, ktoré vám pokazia pôžitok z jazdy
8 bodov ako ušetriť
na cyklistike (youtube)
Domáci servis, neučiť sa servisovať na drahých komponentoch, kúpa bicykla z bazáru,
výpredaj, akcia, mimo sezóny, kúpa lacnejšej reťaze a komponentov nižšej
rady (vyššie rady sú aj 3x drahšie, hoci kvalita nie je až 3x lepšia), vymieňať
opotrebované časti ešte pred totálnym opotrebením. Pri kúpe bicykla tiež platí
pravidlo "2x meraj a raz rež", tak si poriadne premyslite, aký bicykel
kúpite, aby ste ho potom nemuseli predávať a kupovať iný, keď zistíte, že
je to pre vás nevhodná veľkosť, alebo kategória (napríklad enduro na cesty).
Neznalosť
šetrenia na nesprávnom mieste
Radosť z jednoduchej
montáže o pár euro drahšieho komponentu, než sa trápiť s o niečo
lacnejšou. Nikomu predsa nenútim XTR.Osobne poznám ľudí, ktorí by z dôvodu
neznalosti šetrili na nesprávnom mieste a kúpili by tú lačnejšiu prehadzovačku
a potom by sa buď hnevali že nefunguje, alebo by to pokladali za normál.
Cykloservis odmieta opravovať diskontné bicykle, alebo len po dohode. Majú to v
podmienkach. Radenie naladia s ťažkosťami a potom z 2 týždne príde zákazník reklamovať
opravu. To je tak, keď sa človek nevyzná. Napr. moja mama si ani nevšimla že mám
cestný bicykel a otec mi povedal, že sa mu zdalo divné, že mám akési tenké
kolesá. Rodina si nevšimla, že máme doma novú chladničku, alebo v práci niektorí
kolegovia kúpili prvý televízor v akcii, a je im úplne jedno aké má funkcie, ktoré
zbytočne preplatia, keďže k tomu nemajú kompatibilné zariadenia.
Napr. môjmu
otcovi vyhovuje sedieť so sedlom dole. Ak by ho mal vyššie, bol by to nezvyk.
Aj široké sedlo pokladal za najideálnejšie, lebo bol tak zvyknutý, že ho mala stará
ukrajina. Potom samozrejme nevládal, keď som ho vzal na dlhšiu trasu po rovine.
Presvedčil som ho o výmene sedla za užšie a chválil tu výmenu. Ľudí treba
sústavne učiť, aby si správne vybrali. Ja som mal prvé kilometre na cestnom bicykli
strach. Prišlo mi to ťažko ovládateľné, lebo som bol zvyknutý na široké
riadidla a bál som sa ukázať rukou smer odbočenia. Tiež neviem všetko, napr.
som nevedel, že karbónový rám sa nemôže vkladať do trenažéra, inak by sa mohol zlomiť.
Našťastie mám iba karbónovú vidlu.
Ja nakupujem
bicykle len od výrobcu, ktorý ponúka aj 15 000€ špičkové modely s top
komponentami, bezdrôtovou teleskopickou sedlovkou, bezdrôtové radenie xx1, xtr,
fox factory, RS superdeluxe ultimate, kashima, celoparbón, karbónove kolesa,
8,5kg full mtb, atď. O bicykle slovenských a českých značiek sa
nezaujímam, lebo si netrúfnu vyrobiť ekvivalent S-works venge 2, Pinarello f12,
Bianchi Specialissima Disc Super Record EPS a zameriavaju sa na lacnejšie
modely. Tam je aj to kto vyrába rámy akú toleranciu dodržujú. A nenakupujem
ani v diskontných obchodoch, kde sa snažia isť s cenou na doraz a niekde
sa to musí prejaviť, napríklad keď má aj najdrahší model vedenie laniek stále vonkajškom a nemá ani XT sadu. Nie žeby
som kupoval bicykel za 15 000€, ale tá značka už má lepšie meno, a aj keď na nej jazdia protour pretekári.
Som nezamestnaný,
lebo sa pravidelne účastním amatérskych cyklistických pretekov a umiestňujem sa
na popredných miestach. Pritom je aj potrebne trénovať. Z prace ma preto
prepustili a pri 220 životopisoch a pohovoroch ma nikde nechceli pre tento koníček
a vynechávanie z práce. Som vyučený ako montér vo výrobe. Ak by som mal
niekde pracovať nasilu bez súkromného života, ako nespokojný by som nemohol podávať očakávaný pracovný výkon, v práci by som
robil chyby a bol zo stresu chorý. Zamestnanie,
kde sa dá skĺbiť cyklistika s pracou nie je veľa. Teda určite nie výrobná
firma, kde sa robí na zmeny aj v nedeľu, alebo stavebná firma, týždňovky, montáže
a hlavne to záleží od chamtivého zamestnávateľa. Častokrát sa skôr podarí dostať
na preteky lekárovi, ktorí slúži pohotovosť, než muklovi od stroja v otrockej
firme, kde si musí pracovník zaznamenať aj použitie WC, lebo takú zamestnávateľskú
špinu zaujímajú skôr odpracované hodiny, ktoré môže vyfakturovať, než samotná vykonaná
práca, z ktorej mám ako zamestnanec radosť. Nebolo práce, no zamestnanci
tam museli nečinne sedieť za minimálnu mzdu. Odmeny nie sú, ani keď je prace veľa. Ak by to
bol ojedinelý prípad, nepoviem nič. 90% firiem sú takí voči zamestnancom
a často aj krachujú. Podnikateľ musí mať
na to talent a skúsenosti. Častokrát riadia firmu hlúpi ľudia, ktorým nejde o
firmu, ale sa okamžite bezpracne nabaliť a v prípade problému vyhlásia konkurz
a založia novú firmu. Hlúpi ľudia sú aj v gastro sektore. Pohlreich viacerých upozorňoval,
že tak sa reštaurácia nevedie.
Radenie
XT vie na rozdiel od Deore radiť jedným stlačením na ľahší prevod o 4 a na
ťažší o 2 pastorky, a tiež je rozdiel vo váhe. Najväčší rozdiel môže človek
cítiť pri radení (páčke). XT a SLX má featury, Deore nie. Ja som si hlavne na
SLX a XT dosť zvykol na radenie o 3 prevody, že už by som deore páčku
nechcel. A cenový rozdiel je minimálny.
Shimano sada detaily
Brdzy rozdiely
Rozdiel mechanických
a hydraulických bŕzd (youtube)
Brzdy s chladením
(youtube)
Netreba sa báť cyklistiky
Blato preteky (fb video)
Únava cyklistov po
dojazde do cieľa (fb video)
Arogancia cyklistu
bez držania riaditok s ohrozením iných účastníkov premávky. Nie je na
ceste sám (fb video)
Cyklojazda v blate
a daždi (fb video)
Cyklistické preteky v blate (fb video)
Zablatená cyklistka
(fb video)
Zablatený
bicykel a cyklista po pretekoch (fb video)
Prečo radšej kúpiť
klasický bicykel a nie ebajk? S ebajkom ťažko väčšina ľudí preskočí strom
(fb video)
Iba arogantný ebajkerský svalnatý chlap sa zasmeje, že to nie je problém. Pre
neho nie, no pre ostatných áno, tak nech sa nestará, že poukazujem na nevýhody
ebajkov. Keď pozerám fotky v skupine priatelia elektrobicyklov, tak chlapi na fotkách
sú poväčšine starší a veľmi tuční. Ženy zas používajú ebajky na rovnú hrádzu a
aj tak by nehopsali v teréne. Takže kupujú
HT Crussis za 1500€. Neuvedomujú si, že by bol pre nich lepší nejaký ultraľahký
XC bicykel a ešte by ušetrili.
Motor 80Nm a 95Nm je veľký rozdiel ak kúpite ten slabší,
tak verte že v kopcoch budete nadávať. Rovnako si nehodnoťte požičaný ebajk v požičovni.
Tam sú väčšinou staré najlacnejšie vyheglané črepy, ktorým píska motor, lebo požičovňa
potrebuje zarábať a pocit z ebajku môže byť skreslený.
Motory poznáme: Bosch, Shimano, Yamaha, Panasonic, Bafang,
Brosse, TQ, Mahle, Mavic, Specialized, DJI, Y1, Fazua, Oli. Každý z nich má
viac lacnejších, drahších, starších a novších modelov s rôznymy vlastnosťami.
Pred kúpou je nutné si vyskúšať na celodenných jazdách viacero ebajkov.
Tourney vs. Deore rozdiel kvality (fb
video)
Komponenty Tourney vs. Deore – vidieť rozdiel kvality (fb video)
Shimano vs. Bosch
z diskusie
...Ahojte, som nováčik v ebajkoch. Aké sú vaše skúsenosti s
motormi Shimano vs. Bosch? Chcel by som si kúpiť ebajk, cca 5000€ a budem
jazdiť 2-3 do mesiaca...
...Na 2-3x do mesiaca sú tých 5000€ vyhodené peniaze.
Nestačilo by ti niečo lacnejšie? Keď si nováčik, najprv si to poriadne naštuduj
a vyskúšaj, či ho vôbec potrebuješ, nie sú to ponožky, ktoré po použití vyhodíš. Dlhé
trasy jedine Bosch. Shimano je dobrý motor, ale len na dupanie a na kratšie
trasy. Dajú sa aj dlhé 100km / 1500m výškových, ale buď sa nadrieš horšie ako
na klasickom ako kôň, alebo sa ti batéria vybije. Shimano motor je
výborný, ale nemusí každému sadnúť kvôli progresívnym režimom. Príklad z praxe,
cca 70km / 1700m výškových už som proste nevládal tlačiť do pedálov a motor mi
dal prd, makačka ako sviňa. Podobne kamarátka ľahučko na Bosch a v progresívnom
režime eMTB nedokáže tlačiť do pedálov takou silou, aby jej to dalo nejakú
silnejšiu podporu. Shimano motor je nevýhoda, že tam lineárne režimy nie sú...
Začínate s cyklistkou a chcete kúpiť prvý bicykel?
Nešetrite a nekupujte lacný bicykel na vyskúšanie, lebo to budú vyhodené
peniaze. Dôkladne si premyslite, kde budete jazdiť, aké dlhé trasy a koľko
do toho chcete maximálne investovať aj s údržbou, doplnkami a oblečením.
Ak chcete jazdiť aktívne, určite neskúšajte žiaden diskontný bicykel, aj keď je
o niečo lacnejší. Rovno kúpte
strednú triedu. Tá sa dá aj ľahšie predať, alebo vylepšiť.
Nákup z Číny, diskontu, alebo prerobiť klasický bicykel na ebajk?
Kupovať ebajk z Číny alebo naň prerábať klasický bicykel zvyšuje riziko poruchy
a požiaru, v Británii bolo za 3 roky 600 požiarov práve kvôli čínskym
ebajkom a prerábkam. Hasiči upozorňujú, aby si ich majitelia nenabíjali na
chodbe, lebo si v prípade požiaru odrežú
únikovú cestu. Ďalej u nich nie je záruka, a keď aj áno, posielať to nazad
do Číny? Ani Canyon by som si kvôli tomu neobjednával z Nemecka, keď z okna
bytu vidím náš špičkový servis veľkého cykloobchodu. Tento benefit je viac, než ušetrené peniaze
pri nákupe z Číny.
Keď si objednám z aliexpresu, Slovenský servis to nevie
opraviť, ani zohnať náhradné diely, takže neprerábať ani nekupovať u nás
diskontný ebajk a keď už ho chcete kúpiť, tak niektorí svetovej profi značky, čo
tu má zázemie pre servis. Na turistiku ideálne
s motorom Bosch najnovšej generácie, shimano nemá lineárnu pomoc režimu a
je skôr pre dupačov na krátke vzdialenosti.
Ideálne kúpiť v miestnom cykloobchode, kde majú aj servis, požičiavajú
bicykle a predávajú pro tour značky, ktoré si nemôžu dovoliť poškodiť svoje
meno, ak by vyrábali šmejdy. Kto chce ušetriť, nech lacný ebajk vôbec nekupuje.
Za tie problémy nákupu lacných šmejdov vám to nestojí.
Keď už idete investovať
do toho tisíc a viac euro, tak kúpte niečo poriadne a legálne, kde s tým
pôjdete na garančnú prehliadku a vrátia vám peniaze, keď bude neopraviteľný. Keď mate od bytu 300m veľký značkový
cykloobchod plný najznámejších značiek zvučných mien, tak nebudete špekulovať a
prerábať nejaký kostitras, alebo si ničiť špičkový karbónový bicykel dorábkou
čínskeho motora. Svetové pro tour značky
ebajkov majú svoje dlhoročné know-how a dôsledne vyladene ťažisko motora v ráme,
ktorý je navrhnutý pre ten motor.
Hľadieť
na ušetrené peniaze nie je na mieste.
Ja som v živote ešte neplatil elektronicky, polovica ľudí u nás v práci nemá
ani email, ani smartfón. A ebajk si na
predajni požičali na niekoľko hodín, povozili sa, nechali si poradiť od
odborníka a kúpili v hotovosti. Kupovať na internete je pre začiatočníkov
ťažké. Podľa predajcov 70% zákazníkov si kúpi na asfaltové cesty, ťažký horský
bicykel, ktorý sa nikdy v živote nepozrie do terénu.
Má zmysel Gravel bicykel?
Gravel určite neodsudzujem. Gravel hodnotíte subjektívne
podľa trás, ktoré máte vo svojej lokalite a podstatná je aj hmotnosť cyklistu.
Ak by ste mali 45kg, a v okolí mali kvalitné málo-frekventované asfaltové cesty,
tak by sa šlo v teréne ľahko aj na cestnom. Čo by ste stratili pomalou jazdou v
teréne, to by ste dohnali na asfaltke.
Cestný bicykel sa predával v bazáre za 550€, Gravel za 1200€. Cesťák má 8kg,
gravel 12kg. Tie 4kg na manipuláciu sú príšerné, keďže mám menej ako 50kg a som
slabý. 2x11 slušná sada 105 na cesťáku má prevody jemne odstupňované a je tam
aj široký rozsah prevodov (11-32). 11sp reťaz, spojka a kazeta sú 2x lacnejšie
a robustnejšie, než 12sp a nerozladí sa to tak ľahko 12sp pohon. A nemusím celú
jazdu opotrebovávať najväčší a najmenší pastorok.
Pre cesťák (ako jediný lacný bicykel) je ideálne ak má na pohlcovanie otrasov
karbónovú iba vidlicu. Je lacnejší a zároveň je ho možné vkladať do trenažéra a
trénovať doma v zime a daždi pri sledovaní videa a pečení koláča. Karbónový rám
sa osádzať do trenažéra s valcom nemôže a stráca sa tým záruka. Kompletný
trenažér by bol drahý a zároveň má iný posed než bicykel, na ktorý som
zvyknutý.
Kolesá mi stačia 25-ky slicky nafúkané na 5barov a pomaly prejdem aj cez les.
Na cesťák som si dokúpil aj 65mm teleskopku, je to oveľa lepšie než pevná
sedlovka. Omotávku mám vymenenú za mäkšiu a sedlo som tiež vymenil. Kúpou
teleskopickej sedlovky a výmenou za plášte s kevlarovou patkou, sa hmotnosť
bicykla zvýšila iba o 123g, čo nie je poznateľné, na to aký prínos mi poskytla
tá sedlovka. Pri zjazde nie som tak v predklone, v teréne keď mám sedlo dole je
ľahšie manévrovanie, a tiež rozbiehaní aj šliapaní do 18% kopca. Drahá
teleskopická sedlovka má dokonca rovnakú hmotnosť ako lacná pevná.
Existujú aj zlepšováky ako odpružená sedlovka, alebo predstavec, s možnosťou
výmeny pruženia za mäkší, alebo tvrdší. Pre "horské blchy" a pri malej potrebe
brzdiť, stačia na cesťák aj ráfkové brzdy. Sú lacnejšie a cesťák nenaberá blato
na ráfky. Žiaľ toto ťažko vysvetlím ľudom, čo majú nad 50kg. Keď má niekto
100kg, tak sa mu ťažko brzdí, krehký rám sa pod nim vlní a aj otrasy sú väčšie.
Aby sa nemyslelo že som hydraulické brzdy nikdy nevyskúšal a preferujem to na
čo som zvyknutý, tak som na celopere postavom na XT sade, najazdil v ťažkom
teréne niekoľko tisíc km Práve preto som dokúpil teleskopku aj na cestný
bicykel. Mal som požičaný gravelride 500 a jediné čo na tom bolo lepšie, boli
vyhnuté barany a jazda po štrku bola trochu lepšia. To je však málo na to, aby
som si nechal zobrať výhody ľahučkého cesťáku. Samozrejme, ak by som mal 100kg
a v okolí mal trasy pre gravel, hodnotil by som asi inak.
Hmotnosť a kúpa bicykla
Ak cyklistický eshop neuvádza hmotnosť predávaných bicyklov,
môže prísť o zákazníkov.
OBCHOD X uvádza pri takmer
každom bicykli jeho hmotnosť hneď na vrchu. Buď udávanú výrobcom, alebo
naváženú na predajni. Neuvádza ju iba ak sa predajca nevedel dopátrať k originálnym
dátam, alebo bicykel nemohol sám odvážiť.
OBCHOD Y hmotnosti bicyklov neudáva,
aj keď v testoch niektoré sám naváži, alebo ju výrobcovia sami uvádzajú. Hmotnosť
dôsledne skryje hlbšie do detailov, aby neodradzovala od záujmu kúpiť ťažký bicykel.
Ako som kupoval
bicykel ja?
V prvom rade musím uviesť, že som nie som zavalitej postavy, mám problém s manipuláciou
s bicyklom, ale aj s jeho ovládaním v technickej jazde, a tak
som sa zameral na jednu z absolútnych podmienok, ktorou je nízka hmotnosť
bicykla. Bicyklov som odskúšal viacero a hmotnosť je u mňa najpodstatnejšia.
Lepšie sa mi šlo na 10 ročnom 10kg bicykli, než na modernom 14kg. Tie 4kg sa nedajú oklamať žiadnou geometriou.
Kolesá a sedlo boli rovnaké.
V OBCHODE X som si rozklikol
takmer všetky bicykle. Tie celoodpružené nad 14kg som automaticky zatváral, nechal
otvorené len tie pod 13kg. A následne z nich vyberal.
OBCHOD X predáva len určité značky a OBCHOD Y predáva zase iné. Mne na značke
bicykla vôbec nezáleží, a bol by som ochotný kúpiť aj o pár stoviek drahší
a horšie osadený, z ktoréhokoľvek eshopu, ak by mal o 1kg menej. Samozrejme
som počítal, že vyššia hmotnosť je aj kvôli teleskopickej sedlovke, vyššiemu
zdvihu vidlice, širšej vidlici, atď. V tom sa vyznám, poznám geometriu a po
kúpe už nemám v úmysle predávať v bazáre polovicu komponenetov a kupovať
ľahšie.
Keď som hľadal v OBCHODE Y a nejaký
bicykel sa mi tam zapáčil jeho osadením, po 10 minútach som vyhľadal na stránke
výrobcu, alebo iných eshopov, že má hmotnosť 16kg a to ma nahnevalo, že
som stratil čas.
Hľadaním v OBCHODE Y som
stratil niekoľko hodín a bola to strata času, nachádzal som iba bicykle
nad 14kg a lacnejšie som logicky ani neotváral. Rozklikol som iba pár modelov. Možno by sa
nejaký našiel. Myslel som, že ak má bicykel sadu XT, karbón a je drahý, tak bude aj
ľahší. V OBCHODE Y ponúkajú veľké množstvo bicyklov a dopátravať sa k hmotnosti
každého z nich je na celé dni. Pohodlnšie je nechať otvorené karty
prehliadača s bicyklami nízkej hmotnosti a porovnávať pre a proti, neustále
sa medzi nimi preklikávať a dumať, ktorý má viac mojich plus. Takže som
ďalej nepátral a kúpil som bicykel v OBCHODE X, v ktorom
tie hmotnosti uvedené sú. Možno že, ak by som v OBCHODE Y dlhšie hľadal hmotnosti všetkých ponúkaných bicyklov,
našiel by som tam ešte o 1kg ľahší, aj keď o trochu drahší a s horšími
komponentami než v OBCHODE X. To
by som bol ochotný kúpiť. Nemal som však na to nervy, takto dlho hľadať.
Nie som jediný kto takto uvažuje. Poznám viacerých, čo sa rozhodujú pre nízku
hmotnosť. Svalnatý vysoký kamarát prišiel na 16kg bicykli, dal nám ho vyskúšať
a všetci žasli aká ťažká opacha, že ako na tom môže jazdiť. Chválil aj brzdy MT200, lebo žiadne iné lepšie nevyskúšal.
Mne sa nepáčili, lebo som zvyknutý na XT a ešte mám platničky s chladením.
Brzdia lepšie než XTR a majú freestroke nastavenie. Jazdí zjazdy a stačí
mu to. Pre mňa vrátiť sa k brzdám MT200, by bolo ako vrátiť sa od Mercedesu
triedy E, k Fabii. Kúpil najlačnejší model, aký zohnal. Keď som mu vytkol,
že za pár stoviek naviac mohol mať oveľa lepší, tak že on nemá peniaze na
rozhadzovanie a ani na teleskopickú sedlovku, hoci by sa mu páčila.
1 skupina zákazníkov rieši cenu.
2 skupina zákazníkov rieši hmotnosť
3 skupina zákazníkov nezaujíma ani cena
ani hmotnosť, ale hľadajú pedantne konkrétny model, teda rám, vidlicu a kolesá,
s tým že si to prípadne doladia podľa seba.
Existujú samozrejme aj ďalšie skupiny.
Mne
rodičia kedysi bicykel kúpiť odmietli a keď som si začal sám zarábať tak som
nemal veľa peňazí na poriadny bicykel. Až neskôr keď sa rozšírili ako bežné
dostupne, znížila sa im hmotnosť, pribudli prevody, nášľapné pedále,
teleskopická sedlovka, tlmič, pre každého, som si ho kúpil a na maratónoch
takmer stávam na bedni. Žiaľ už mi ide k 50-ke a tak talent nemôžem využiť
ako mladí 20 roční a mám inak nastavenú myseľ. Keď živím rodinu a platím
hypotéku, nebudem sa púšťať do náročných akcií.
Ťažší ľudia majú smolu. Len marketing sa snaží predať elektrobicykel aj štíhlymi, ktorí ho nezdvihnú, trápia sa s ním a ide sa im ľahučko aj bez motora. Avšak pre neznalosť ho kúpia, aj keď by bol pre nich 100% lepší klasický bicykel.