AKÝ BICYKEL KÚPIŤ?

11.12.2022

(foto: pixabay)

Všetko čo používame, má svoje výhody aj nevýhody. Preto by sme si mali pred jeho kúpou dobre premyslieť, či sa nám za tie peniaze oplatí a či ho natoľko využijeme, ak by nám pri výjazdoch ušetril len minimum času a či by nám poskytol len o málo lepšie vlastnosti, ako lacný klasický bicykel.

Ak chce niekto ebajk. Najprv by mal vedieť dobre jazdiť na klasickom bicykli. Bez toho je to riziko úrazu aj zbytočne vyhodené peniaze pri kupé nevhodného modelu.


Ľudia často kupujú ebajk a žijú v sebaklame, lebo ho nemajú s čím porovnať. Pred kúpou by mal mať každý niečo najazdené na klasickom modernom bicykli vyššej kategórie so správnym posedom a geometriou, aby získal skúsenosti. Potom sa mu bude ľahšie porovnávať, či ebajk kúpiť, alebo radšej ušetriť, kúpiť klasický bicykel a opadnú starosti s nabíjaním možnou poruchou elektroniky v zime, alebo manipuláciou. V dnešnej dobe kvôli e-boomu výrobcovia montujú batérie aj do detských odrážadiel, ľudia sú za ne v nadšení ochotní zaplatiť horibilné sumy. Je to určite dobrý biznis, keď je po nich teraz taký veľký dopyt z nadšenia. Pritom sa človek na ňom môže unaviť oveľa viac.

Keď niekto kúpi extrémne drahé Porsche 911 a má ho ako sa hovorí len na ozdobu, vie prečo ho chce. U ebajkov je to iné. Tie najlacnejšie nekvalitné modely ebajkov kupujú aj chudobné rodiny. Najazdia na nich s deťmi cez leto 3x po 20km po hrádzi, čo by samozrejme zvládli aj na bicykli za 200€. Ebajk je ťažký, treba ho nabíjať, po vybití sa pôjde ešte ťažšie a títo ľudia ho na výlete tlačili do mierneho kopca, ktorý ich deti zvládli bez motora. Na ebajku treba vedieť šliapať a nie je možné pedálovanie spomaliť, lebo motor vypne a kvôli jeho hmotnosti a širokým plášťom hneď spomalí. Následne sa s tak ťažkým ebajkom báli zjazdovať a šliapali vedľa neho pešo. Emócie dokážu neznalého človeka pri kupovaní popáliť. Za tie peniaze by mohli mať 3x ľahší a kvalitnejší bicykel a opadli by starosti s nabíjaním.

...Ja nevládzem na klasickom bicykli, kúpil som elektrický a vládzem ešte menej :( ...

Ak ste na žiadnom bicykli dlho nejazdili a láka Vás novinka motora v bicykli, u ktorého zatiaľ nie je nutné vlastniť vodičský preukaz a platiť poistenie, odporúčam pred jeho kúpou najprv vyskúšať klasický bicykel a potom aj ebajk. Ak budete jazdiť väčšinou len po asfaltke, nekupujte zbytočne horský bicykel. Na jeho drapákoch sa pôjde ťažko a ebajk Vám dá skreslený pohľad, že je lepší. Dôležité je mať aj správny posed. Lepšie bude vyskúšať cestný bicykel, prípadne na štrkových cestách gravel, či fitnes. Netreba zabúdať, že prvé kilometre bolia, kým si zvyknete. V tom Vás môže ebajk tiež oklamať. Ak sa trochu vytrénujete, zvyknete si správne rozložiť silu na celú jazdu, ebajk na rovnej hrádzi nepotrebujete. Ušetríte tým kopec financií, starosti s nabíjaním, údržbou a nebudete sa trápiť s jeho manipuláciou. Naviac sa dosť kradnú. A to aj lacné neznačkové atrapy ebajkov, ktoré majú servisy problém opraviť. Proste ebajky sú zrovna pre "necyklistov" módna vlna a netreba ich kupovať, len preto, že to má iný, ak ho nevyužijete na 100%. Ak nemáte skúsenosť s jazdou, neskúšajte ísť hneď do ťažkého terénu, lebo to často končí úrazmi, alebo aj smrťou.

Elektrobicykel na šport využije skôr osoba bývajúca v okolí Tatier, Fatry, alebo Slovenského raja, kde nemá veľký výber rovinatých cyklotrás. Ak má záujemca o ebajk v okolí kopcov menej, nemusí sa dať hneď zlákať reklamou, zbytočne investovať tisíce a potom sa trápiť s jeho manipuláciou, nabíjaním a drahším servisom. Skutočný potenciál, ktorý poskytne drahý elektrobicykel, využije asi len 30% jeho užívateľov. Nekupujte si ho len preto, že je to módna novinka.

Ebajk je ťažký. Ak máte sedieť 4 hodiny vkuse na býkovi, ktorí vás chce zhodiť, nebude vás to baviť. Taký pocit je pri nevhodnom bicykli, ale aj kvôli čisteniu. Prvú kaluž prenesiete, aby ste ho doma nemusel hodinu umývať, ale ak ho nechtiac zablatíte, tak už vám ďalšie kaluže prestanú vadiť.

Nepoznať znamená žiť v sebaklame

Ľudia ktorí sa o bicykle nezaujímajú, často kúpia prvý, ktorý im emočne udrie do očí, bez toho, aby si naštudovali, aké výhody, a nevýhody získajú jeho kúpou. Ja keď kupujem, mesiac čítam recenzie na tovar, diskusie, pýtam sa na skúsenosti, porovnávam 20 modelov produktu, zužujem výber, hľadám kde ich kúpiť a následne kúpim ten, ktorí sa mi pozdáva, aj keď je o 100€ drahší.

Nebojte sa kúpiť drahší bicykel, aj keď lacný vyzerá na pohľad rovnako

Ľudia vlastnia nové SUV auto za desiatky tisíc euro, smartfon za tisíc euro, nechávajú za obed v reštaurácii 20 euro, ale kúpia najlacnejší bicykel, aký zoženú. Potom sa sťažujú, že je nepohodlný a kazí sa. Keď som kúpil bicykel za 470 euro, tak sa všetkým v okolí zdal príliš drahý. Keď vidia v obchode bicykel za 180 euro, tak sa im zdá bicykel za 1000 euro drahý, lebo má rovnaký vzhľad. Nevedia, aký prínos im bicykel za 1000 euro dá. Pre hobíka je bicykel za 400, alebo 800 euro rovnaký, za 1000 až 2000 je už vhodný na aktívne jazdenie s možnosťou upgrade komponentov. Taký bicykel má vzduchovú vidlu, deore sadu, teleskopickú sedlovku, apod. Keď už mám dať 800 euro za bicykel, radšej prihodím ďalších 200 euro a jeho výkon stupne viac než cena. Pri bicykloch nad 2000 euro, hobík nepozná rozdiel 4000 a 8000 eurovych bicyklov, nevyužije ich vlastnosti a bude mať drahý servis.

Niekedy je nesprávne šetriť na cene bicykla. Cenový rozdiel iba minimálny, no kvalita úplne inde. Keď už som v obchode dával 2000€, už ma netriaslo či dám 2100€, alebo 2300€, už som porovnával detaily na oboch bicykloch. Našťastie netrpím emóciami z peňazí, kde ešte ušetriť 1€ a ak sa mi zdá niečo drahé, nekúpim žiadnu lačnejšiu alternatívu. Pri lacných bicykloch je to ťažké, tam sa nedá špekulovať o kvalite. Tam odporúčam vyberať vhodnú kategóriu, napr. na asfalt nekupovať drahý celoodpružený bicykel, ktorého údržba je drahšia a je ťažší.

Lacné (cenovo nadoraz) celopéra kupujú študenti, ktorí si cez prázdniny nestihli na brigáde viac zarobiť a vedia, že niečo pojazdia a za 2 roky našetria a kúpia lepší. Tak to zdôvodnili viacerí cyklistickí odborníci. Kto to myslí s jazdením vážne a každý týždeň jazdí dlhšie tury, mal by trochu viac siahnuť do vrecka. Nie že ma bicykel celý rok v pivnici a 3x za rok si pojazdi s deťmi po hrádzi po okolí 20km. Lacnejšie bicykle majú svoje limity poskytnutého komfortu.


Kolegu triaslo od stresu, zaplatiť 1400€ bicykel, 1200€ ho netriaslo? To sa kupuje na 20 rokov používania. Ak chcem niečo naozaj kvalitne, nemôžem kupovať na doraz diskont. Na pohodlí sa nemôže šetriť, ak sa nejedna o 10x vyššiu sumu.


Predavači niekedy jednajú spôsobom "kúp a utekaj" Keď si chcete dať vysvetliť a predajca odmietne, tak choďte kúpiť inde.

Potrebujete naozaj elektrobicykel?

Horský ebajk nie pre lenivých. Nadriete sa na ňom ešte viac, len si to neuvedomíte. Tí čo ho kupujú, si dávajú na ňom poriadne do tela.


Raz sme si s jednou pani, s ktorou som sa dal do reči na spoločnom výjazde, vymenili bicykle. Ja som chcel vyskúšať, aké je to ísť na ebajku. Ona si vzala môj a hneď začala žasnúť, aké je to ľahké. Asi pred ebajkom nemala žiadny poriadny bicykel. Kúsok asi 100m na to nás čakal kopec a ona že už mi ho vráť. Ja že si chcem vyskúšať ebajk aj do kopca a čuduj sa svete, ona to prudké vyšla aj bez motora. Hneď na to začala kamoške, že Helenka, pozri ako som krásne vyšla, ani elektriku nepotrebujem. Keď som jej povedal, že to moje 10kg karbónové delo stálo iba 1600€ a jej ebajk vraj 3100€, tak dobrých 10 minút o tom s kamoškou rozoberali, že si tie motorky ani nemuseli kupovať. To našťastie ani nevedela, že ja tam mám kvalitnú sadu XT, vidlicu Fox a kolesá DT swiss. Jej tam výrobca osadil altus. No čo už, aj takto sa ľudia dajú nabalamutiť na motor.

(foto: pixabay)

Predovšetkým treba myslieť na to, že ak ste trochu trénovaní, na ebajku neprejdete dlhšiu trasu, prejdete ju iba za kratší čas. Batéria má svoj limit dojazdu, a v prípade jazdy po rovine Vás bude obmedzovať aj maximálna rýchlosť pomoci motora. Ebajk na športové účely, vyhráva u ťažkých netrénovaných cyklistov na krátku vzdialenosť, alebo pri jazde do prudkého kopca. Ak veľké kopce v okolí nemáte, nemáte poškodené kolená, a nemáte cez 100kg, nemusí byť kúpa ebajku nutnosť. Avšak v kategórií fatbike so širokými plášťami, pomoc motora pri jazde na snehu odporúčam. Na ebajku, treba vedieť dávkovať výkon do pedálov, lebo do kopca v blate nevyjdete, motor Vám bude vtedy občas vypínať, alebo náhle zapínať, čo môže byť nepríjemne, a u neskúsených to môže spôsobiť v technickom teréne aj nepríjemný pád so zranením.

Na elektrobicykli to bez šliapania nejde (nie je to moped), v kopci sa nadriete tiež, ale pri podaní rovnakého výkonu nemusíte v kopci zosadať a tlačiť. Ak nie ste trénovaní, v zimnom období sa pri jazde po rovine nespotíte a nehrozí riziko prechladnutia. Cyklistika Vás môže začať potom viac baviť. Tréningy spravia svoje a môže Vás začať obmedzovať limit výdrže batérie, lebo jazda na 25kg celoodpruženom ebajku so širokými plášťami je pri vypnutej asistencií motora namáhavejšia aj na rovine. Ebajk bol pôvodne určený na pracovné účely, kde ten dojazd na presun stačil. O tom koľko vydrží batéria na jedno nabitie, v zimnom období, o jej životnosti a o nabíjaní sa dozviete ďalej v článku. Niektorí začínajúci cyklisti jazdia len roviny, ale ebajk ich napriek tomu zaujíma a žiadajú čo najsilnejšiu batériu, ktorú takmer nevyužijú, cenovo dosť preplatia a zbytočne ňou zvýšia hmotnosť už aj tak ťažkého ebajku.

Ak ebajk vyhovuje vášmu kamarátovi, neznamená to, že bude rovnako aj Vám. On môže vlastniť garáž, z ktorej s ním jednoducho vyjde, po výjazde ho umyje na záhradke hadicou, môže mať viac finančných prostriedkov, viac času na jazdenie, aby ho za tú cenu využil, alebo ho vlastní len ako doplnkový bicykel na krátke výjazdy po práci, kde by sa nechcel do kopca úplne zodrať. Rovnako môže byť silnejšej postavy, ľahšie zvládne jeho prenášanie, vykladanie na auto (už som videl skoro pol hodinové vykladanie ebajku na auto pred cyklopredajňou), uspokojí sa s technicky nenáročnou jazdou a nemusí mať potrebu vyskočiť na obrubník, aby sa dostal mimo cesty domov. Možno nosí na chrbte ťažký batoh, možno ťahá za sebou prívesný vozík s dieťaťom. Taktiež môže mať v blízkosti bydliska väčšie kopce, alebo ho využívať na cestu do práce, kde si ho môže bez starosti zadarmo nabíjať. Možno s rodinou rád cestuje na rôzne náročné výlety (napr. Kráľova hoľa, Sliezsky dom či Veľká Javorina), kde by sa určite trápili v dlhom prudkom stúpaní, alebo nestíha svojim zdatnejším kamarátom, či manželka svojmu mužovi. Ak kúpite manželke ebajk, aby s Vami jazdila, zrazu Vás bude predháňať ona a budete ho chcieť tiež. Musíte ale myslieť na to, že keď idete s ňou, tak napriek jej ebajku, vyberáte kratšie menej technické trasy. Manželka sa občas s Vami odvezie, ale nebýva pravidlom, aby začala aktívne jazdiť a využili sa vysoké investície do kúpi ebajku. Ak si následne pre seba kúpite ešte jeden ebajk a klasický predáte, tak baterka má svoj limit a jej plné nabíjanie trvá aj 7 hodín, aj keď niektoré pohostinstvá na zaujímavých miestach poskytujú dobíjanie ebajku na dojazd domov. Sú ľudia, ktorí sa pre toto vrátili naspäť ku klasickému bicyklu. To sa však týka aktívne jazdiacich trénovaných ľudí, ktorí vedia ako sa obliecť a stravovať.

Voziť so sebou na chrbte nabíjačku, či ťažkú náhradnú baterku, prípadne bude ich nabíjačka obsadená, alebo nebude pasovať konektor a tiež čakať kým sa za krátky čas dobije na dojazd domov, netreba sa na to spoliehať. Nie každý rád stráca čas posedením v pohostinstvách a radšej si nosí občerstvenie so sebou, aby zažil v prírode viac zážitkov. Na trojdňový trip so stanovačkou v lese to tiež nie je, pretože ho tam nemáte ako dobiť. Problém môže nastať aj v prípade ako u nás, keď sme prenášali bajky cez 4m široký potok po kolená vo vode.. Nie každý je natoľko zdatný preniesť 25kg ebajk po mäkkom klzkom dne potoka plného kamenia, a prejsť s ním s ponoreným motorom nikomu neodporúčam, aj keď je čiastočne utesnený proti dažďu. Ak ste technicky zdatní, vyčistiť stredové zloženie klasického bajku, sa dá zadarmo aj v domácich podmienkach.

Ebajk má výhodu, ak máte sedavé zamestnanie a jazdíte len občas náročnejšie trasy, kde by bol pre netrénovaného človeka dlhší víkendový výjazd v kopcoch zdraviu škodlivý. Naproti tomu bajkeri umiestňujúci sa na popredných miestach 170km maratónov ani ebajky nemajú, prípadne ich majú len ako doplnkový.
Ak bývate v paneláku s menším výťahom, v rovinatejšej oblasti, nenaháňate čas, tak nemusíte nutne kupovať ebajk, aj keď Vám ho niekto núka. Čo vyhovuje inému, nemusí Vám.

(foto: pixabay)

Ťažký celoodpružený ebajk obutý do širokých terénnych plášťov s minimálnou (ECO) podporou motora na rovnej asfaltke, len dorovná hmotnosť samotného ebajku a jeho valivý odpor. Pri dosiahnutí 25km/h motor vypne a celú cestu pôjdete na ťažkom ebajku vlastnou silou, čo Vám nebude určite príjemné, pokazí to nadšenie z nového ebajku a na ceste Vás bude obiehať väčšina cyklistov. Šliapať dlhšiu dobu rýchlosťou nad 25km/h vlastnou silou je namáhavé, vaše srdce pôjde do vyššieho tepu, budete vyklepaní a v zjazde si to potom moc neužijete.

Pri odblokovaní rýchlostného limitu a využívaní prípomoci aj nad 25km/h, (čo je pri jazde na verejných komunikáciách nelegálne) stúpne spotreba baterky a nemusí Vám potom vystačiť jej energia v teréne. Taktiež v prípade nehody niekde na križovatke, sa vystavujete riziku, že za nehodu ponesiete vinu Vy a poisťovňa vám nič nepreplatí, a prípadne môžete stratiť u výrobcu záruku. Niektorí výrobcovia sa snažia robiť opatrenia sťažujúce odblokovanie. Vo Francúzsku sú za to vysoké pokuty a dokonca aj väzenie.

Ak si budete batériu na asfaltke šetriť, unavíte sa. Platí to samozrejme v prípade celoodpružených elektrobicyklov, ktorých hmotnosť sa pohybuje okolo 25kg, a ktoré ľudia s obľubou kupujú, aj keď ich využitie bude len na asfalte a spevnených cestách. Vzhľad terénneho bajku s drapákmi dodáva jeho punc podobne ako u SUV aut a ukazuje jeho silu, čo je však omyl, lebo to nie je výkonná terénna motorka.

Preto u niektorých vzniká nenávisť, že ebajky sú určené len pre dôchodcov, čo je samozrejme hlúposť. Nadriete sa na nich dosť a siahnete až na samé dno. Je to len v hlave, kto ako prípomoc používa. Ak ju máte zapnutú naplno cely čas, ste ťažší, 500Wh batéria Vám postačí v kopcoch možno na 35km.

Možno by Vám stačil ľahký klasický bicykel, s ktorým bude menej servisných starostí, ľahšia manipulácia, kvalitnejšie komponenty vyššej triedy, na ebajku v rovnakej cene klasického bajku, sú väčšinou základné, rýchlejšie sa opotrebujú, lebo je ťažký a motor dáva zabrať aj reťazi, aj kazete. Cenu ebajku navyšuje motor a batéria. Výrobcovia kvôli dostupnosti ebajkov, jednoduchšej výrobe bez dôslednej kontroly každého rámu, čo sa týka praskania rámov, a možnosti vložiť tlmič do rámu, prestali znižovať hmotnosť klasických bicyklov, prešlo sa na 29" kolesá, prestali sa osádzať 2-prevodníky, lebo čisto na jazdu v teréne stačí aj 1-prevodník, ktorého rozsah prevodov sa čiastočne priblížil k rozsahu 2-prevodníka. Takéto bicykle v nižšej cenovej hladine majú viac ako 15kg aj ako HT. Menej zdatní rekreační cyklisti nezvládnu na takom bicykli jazdu do prudkého kopca, ale ani dlhé šliapanie po asfaltke, pretože bicykel ma o 3kg viac, než staršie modely na 27,5" kolesách a chýba im buď ľahký, alebo ťažký prevod.

Rekreační jazdci nepotrebujú skákať v teréne na trailoch, kde by im 2 prevodník bol naozaj nevhodný. Často majú nesprávny posed, širšie plášte, zle sa oblečú, zle sa stravujú, všetku energiu si minú hneď na začiatku na rovine, veď sa im ide ľahko, málo trénujú (prvé kilometre naozaj bolia), a tak si dopomáhajú ebajkom. Na asfaltke pri 27,5" kolesách ten ťažký prevod 2-prevodníka naozaj bude chýbať, ak sa nechcem vzdať ľahkých prevodov. Radenie bez prešmykača pre neskúsených je určite lepšie, aj keď pri menej zdatných sú často používané a rýchlo opotrebované krajné pastorky. 12 rýchlostné radenie je citlivé na rozladenie, stačí mierne ohnutá, alebo lacnejšia prehadzovačka a už to robí problém. No a kazeta 9-52z, ktorá by tento problém čiastočne vyriešila, sa predáva za viac než 200€, materiál nie je extra tvrdý, viac ako iná kazeta nevydrží a tiež nie je vhodná na každý typ orecha náboja.

12-rýchlostná reťaz a rýchlospojka je 2x drahšia a rýchlejšie sa opotrebuje. Pri 11-rýchlostných ju môžete využívať aj pri cestnom bicykli, ak ho máte ako doplnkový k horskému. Ak máte v okolí menej frekventované asfaltové cesty, dokážete si obľúbiť aj tie . Nie každý je tak zdatný, aby zvládol 160km na "traktore" po asfaltke ako v tomto prípade.

Vlog # 89 160 km na traktoroch po ceste (youtube video)

(všimnite si, že mal 2-prevodník).

Jednoprevodník nemusí každému vyhovovať ako univerzál, kde ľahký prevod je málo ľahký a ťažký naopak málo ťažký. Nie každý si má možnosť, alebo obľubu voziť bicykel k lesu autom.Ak nejazdíte ťažký terén, môže Vám stačiť na prenášanie a na jazdu do kopcov ľahučký gravel s 2-prevodníkom v cene do 1200€, v bazáre ešte lacnejší. Na asfaltovej ceste Vám postačí aj cestný bicykel, ktorého hmotnosť sa pohybuje okolo 8kg a v bazáre sa dá zohnať kvalitný aj pod 1000€. U takých nie je predpoklad veľkého opotrebovania, keď sa s ním jazdí len po ceste.

Do lesa vôbec netreba ebajk, keď stačí ľahučký cyklokros
. (youtube video)

(foto: pixabay)

Ak ebajk predsa len chcete, podrobne si o ňom naštudujte jeho špecifické výhody a určite si ho vyskúšajte na celodennom výjazde. Niektorým predajcom si radšej nedávajte vysvetľovať jeho výhody, lebo ho potrebujú predať. Spoľahlivé obchody však za malý poplatok elektrobicykle požičiavajú na hodinu, deň, dva, alebo aj týždeň, alebo si ho požičajte od kamaráta. Ak kvalitný bicykel ešte nevlastníte a zatiaľ ste jazdili len na nejakom bicykli z 90-tych rokov, pre objektívne porovnanie by ste si mali vyskúšať aj nejaký ten moderný klasický bajk, najlepšie na rovnakom výjazde, kde vyskúšate všetky jazdné podmienky. Neviete predsa či Vás to zaujme, alebo prestane baviť, aby to nebola zbytočná kúpa a bicykel by stál potom opretý v pivnici, (tak sa to stalo aj môjmu kamarátovi).

Pozor aj na výdrž batérií, ktoré majú svoje limity. V Čechách už boli zaznamenané prípady, keď ebajker ktorému sa v lese večer pred zotmením vybila batéria, volal o pomoc horskú službu. Asi šiel celý čas na maximálnej podpore, ebajk mal mierne opotrebovanú batériu, alebo bol možno trochu silnejšej postavy, či málo trénovaný, čo mu ponúkalo požičať si ebajk. Ak ste ľahší trénovaný jazdec ktorý jazdí miernejšie kopce a roviny a prekoná limit dojazdu batérie, ebajk by Vám nemusel splniť vaše očakávania, keď by jeho výhody neboli až tak výrazné.

Problém u ebajkov je aj s ich hmotnosťou. Kvôli ich zvýšenej hmotnosti a začiatočníckym chybám, skokovo pribúda smrteľných úrazov na elektrobicykli u ľudí bez skúseností, ktorí 20 rokov nejazdili a ktorých dostal ebajk do prírody. Horská služba si už vedie aj kolónku nehôd na elektrobicykloch.

Po všetkom je dopyt len určitú dobu. Ten keď poklesne, ebajky zlacnejú, technologicky budú lepšie, ale nehôd bude pribúdať. Kompetentní to budú určite musieť nejako riešiť a s vidinou zisku možno zavedú aj to povinné poistenie. To ukáže budúcnosť. Na vozítka segway už povinné poistenie zaviedli a kolobežky Bolt v Nemecku si môžete požičať len na vodičský preukaz, aj keď sa to dá obísť, že Vám ju odblokuje kamarát.

Taktiež s pribúdajúcim počtom turistov v lesoch, pribúdajúcich odpadkoch, začínajú vadiť ochranárom a vlastníkom pozemkov. Ochranári lesy zatvárajú a vlastníci rozhadzujú klince. A to všetko pre masu ľudí, ktorých do lesa dostal elektrobicykel. Developeri tam potom stavajú horské penzióny, ničí sa tým príroda, medvede a diviaky strácajú plachosť, zvykajú si na ľudí, ľudskú stravu a zostupujú za potravou na sídliská.

Problém dnešnej konzumnej doby je, že ľudia v chvíľkovom opojení, kupujú aj zbytočnosti, ktoré sú momentálne v móde a niekedy ich ani nevyužijú. Napríklad niektoré ženy kabelky a lodičky, ktoré ani raz nepoužijú a po 5 rokoch ich vyhodia do smetí. Potom sú v Afrike skládky plné spotrebičov a nenoseného oblečenia. Dôvodom toho je, že už v dobe nákupu sa džínsy stávajú nemoderné a každého pol roka si ľudia obnovujú šatník.

Nie je lepší ľahký bicykel za polovičnú cenu, alebo z bazáru s lepšími komponentami, ktorý nebudete pol hodiny vykladať na auto a trápiť sa s jeho vykladaním doma na stenu? Lacný stojan na auta a montážny stojan, tiež nebudú mať s takým bicyklom problém. S bicyklom v ruke vybehnete po schodoch, neotočí Vás padnutý strom v lese, bajk preložíte cez plot a v prípade striekania wapkou, alebo prejdenia cez potok po osky vo vode, bude oprava stredového zloženia ľahko a lacno opraviteľná doma, kde stačí kľúč a trošku vazelíny.

(foto: pixabay)

Ebajk z bazáru má často opotrebovanú batériu a novú kúpite za 400 až 900€. Rekreační jazdci jazdia 20 rokov na rovnakom trekingu, skladujú ich na balkónoch, kde je zima a vlhko a baterka u ebajkov po čase, aj keď sa nepoužíva, stráca nabíjaciu kapacitu. Veď to poznáte z mobilov. Aj u elektromobilov treba novú batériu po 5-10 rokoch, v závislosti na používaní vozidla. Elektrobajk, aj nový, môže mať poruchu elektroniky, riešia sa reklamácie, u klasického bicykla toto nehrozí, ani oxidácia, či rozpojenie káblikov po skoku na výjazde, ktoré tam ťažšie opravíte.

Kúpiť ebajky za 15 000€ pre celú rodinu na pár rekreačných jázd cez leto po rovine, je asi nepremyslená hlúposť dnešného konzumného spôsobu života. Naviac keď ebajky v dnešnej dobe lákajú zlodejov v oveľa väčšej miere, ako klasické bicykle.

Rekreační cyklisti majú často nesprávny posed, nevedia zvoliť správny prevod, rýchlo sa unavia a tak radšej siahnu po ebajku.


Niekto sadne po 30 rokoch bicyklovania bez prehadzovačky, na bicykel s prehadzovačkou, nevie zvoliť správny prevod, celý čas šliape vysokou frekvenciou a takto sa jednoducho unaví už po 5km. Potom logicky kupuje ebajk. (Osobná skúsenosť v rodine).

Trénovaný cyklista sa môže chváliť, že prejde na ebajku 100km. Zabúda však doplniť, že on po rovine pomoc motora vypína úplne a v miernych kopcoch si zapína len najslabší režim ECO. Unavený príde z výjazdu rovnako, ako keby šiel na klasickom bicykli, u ktorého by možno musel v najťažšom úseku na chvíľu zosadnúť a v prípade, že jazdil v kopcoch, ušetrí asi 1/4 času. Zosadnúť nie je hanba a dobrý zdatnejší kamarát Vás počká. Ak máte poškodené kolená a nechce sa Vám zosadať, je ebajk výhoda.

Slabší cyklisti to majú ťažšie. Tí sa zoderú na klasickom bicykli už pri 50km výjazde, logicky teda siahnu po ebajku, ale ich slabá výkonnosť ich núti zapnúť slabý ECO režim aj na rovnej ceste. V miernom kopci je pre nich silnejší režim nutnosť, a tak si baterku vybijú už po 40km. Pri nelegálne odblokovanom ebajku, jazde celý čas na maximálnej podpore a nevhodne zaradenom prevode, kde nechajú trápiť motor, vydrží batéria ešte menej. Naviac skoro zničia nie práve lacný pohon. Pri takých výjazdoch je už pravdepodobné, že Vás cyklistika začne viac baviť, ale limit batérie Vás ďalej nepustí. Na prekonanie tohto problému treba trénovať. Nie každému sa však dá 3-4x do týždňa niekoľko hodín jazdiť. A v prípade, že je Vám nepríjemné šliapať vysokou frekvenciou, tak na ebajk zabudnite. Motor pomáha ideálne pri kadencií 60ot/min. Nemyslite si, že občas na rovine zašliapnete pomaly jednu otáčku a poveziete sa ako na liberte.

Ťažký horský ebajk s drapákmi, bude bez šliapania po rovine veľmi skoro zastavovať a keď znovu zašliapnete, najprv to pôjde sťažka, než zareaguje motor, potom Vám s pedálom cukne a pôjde to zrazu ľahko. Podvedome v šliapaní poľavíte a motor zrazu vypne. Chce to cvik a neustále šliapať vyššou frekvenciou. Takže na pohodlie jazdy dôchodcu v meste zabudnite. Horský ebajk je vhodný na šport len do kopca a pre tých, čo majú bolesti kolien a šliach na nohách, kde by im silová záťaž spôsobovala bolesť a zdravotné problémy. Ak si chcete športový ebajk kúpiť len z lenivosti, tak ani o ňom neuvažujte. Nadriete sa na ňom dosť a aj s manipuláciou. Pre ľudí s chorým srdcom, nejaké prudké výšlapy, kde treba na ťažkom ebajku technicky reagovať na šmykľavé kamene pod kolesami, by som ho neodporúčal. Pre nich je vhodnejší krosový, alebo mestský ebajk a menej náročné cesty.

Ešte trošku do ekológie.
(dovolím si výber z jednej diskusie)

...Ekológia ebajku. Ide o použité batérie a ich recykláciu. Stačí sa otočiť okolo seba a zistíme, koľko batérií sa nachádza vo všetkom, bez čoho si svoj život mnohí z nás ani nevedia predstaviť. Mobily, tablety, notebooky, smart zariadenia, auta, kolobežky a iné. Stačí sa trošku pomotať po nete a človek je hneď v obraze ako a kde sa baterky recyklujú. Za chvíľku sa nám budú po prírode povaľovať kdejaké batérie, lebo napr. ani sám predajca ebajkov, staré batérie neodoberá. Schválne som sa ho na to pýtal, zberné suroviny o to nemajú žiadny záujem, takže buď to odovzdáte niekde, alebo sa to vyhodí. Ešte sme nezvládli problematiku s plastovými fľašami a už sa nám tu objavuje ďalší problém. Nechcem tu otvárať nejakú EKO diskusiu, ale mne na ebajkoch, eautach a ekolobežkách najviac vadí toto. Predaj a výroba tohto tovaru sa riadi trhom a konzumom a je iba na nás, či tomu podľahneme alebo nie...

(foto: pixabay)


Neoplatí sa kupovať nový lacný ebajk , budú samé problémy s tým, alebo jednoducho nebudete spokojný čo sa týka kvality výkonu atď, normálne kúpiť z druhej ruky nejaký s nájazdom do 1000km za 3500€ a vybavené.


Akú kategóriu bicykla kúpiť?
(youtube video)

Ako sa kupuje horský bicykel?
(youtube video)

Ako si vybrať horský elektrobicykel

Do lesa vôbec netreba ebajk, keď stačí ľahučký cyklokros
. (youtube video)

Čo dokáže gravel:

Gravel bike: Jak jsem ho vzal na trail a brzy skončil
(youtube video)

Gravel bike: Sjel jsem černý trail na kole s beranama (youtube video)

S gravelem na silnici, kořenech i flowtrailu. (youtube video)


Na určité disciplíny pri ebajku zabudnite:

Trial
(youtube video)

Freestyle
(youtube video)

Cyklokros (youtube video)

Zjazdovať po schodoch je možné aj na cestnom bicykli (fb video)

KUPUJEŠ JAZDENÝ BICYKEL? NA TOTO DAJ POZOR! (youtube video)

Na čo si dávať pozor pri kúpe cestného bicykla z bazáru? (youtube video)

Na čo si dávať pozor pri kúpe biku z bazáru? (youtube video)

Ako kúpiť bicykel z bazáru, nenechajte sa okradnúť, na čo si dať pozor (youtube video)


Proč nechceme na Rychlebských stezkách e-bajky?


Odblokovanie rýchlostného limitu dopomoci motora nad 25km/h.

(Realita je ale jiná a většina e-kol na českém trhu je přečipovaná, aby mohla jezdit rychleji. " Ano, děje se to. I my to nabízíme. Pokud bychom nenabízeli čipování středových motorů, tak bychom asi zbankrotovali. Zákazník to chce. V okamžiku, kdy si vyzkoušíte elektrokolo, jste nadšená, že vám to pomáhá. Pojedete na první výlet a zjistíte, že v těch 25 kilometrech to kolo najednou cukne, dál už nejede a předjíždí vás, úsměvně, normální cyklista. A vy si říkáte: Tohle nechci. Nedá se s tím něco udělat?")

Elektrobicykel - pozor na nepodarky z Ázie


Na Slovensku sa predával nebezpečný elektrobicykel, môže dôjsť k úrazu.


Superlevná kola = záruka potíží

Test full MTB bicykla z lidlu. Na horskú cyklistiku to nie je. Nedajte sa zlákať cenou a pružinou pod sedlom. (youtube)

Čo potrebuješ vedieť o e-biku?! (youtube video)

Čo zvážiť pri výbere e-biku?

Aký drahý ebike potrebujete?

Lacný ebike - výber a očakávania

Lacný alebo drahý ebike - tipy pred kúpou

Mestský ebike - výhody a podľa čoho vyberať

Ebike pre ťažších jazdcov - na čo si dať pozor

Ebike pre seniorov - tipy pred kúpou

Čo tak postaviť si vlastný elektrobicykel?

Prestavba bicykla na ebajk za pár sekúnd - RUBBEE X
(youtube video)

Ebike a jazdenie s deťmi - nové možnosti a zábava

Spoločné ebikovanie s partnerom - aby to bavilo oboch

Prečo kúpiť partnerke ebike - 5 dôvodov

Amatér pred kúpou ebiku

Výhody moderného XC bicykla - čo priniesli posledné trendy (youtube video)

BikeAngel - Ako ochrániť bicykel pred zlodejmi a vyhľadať ho pomocou GPS?
(youtube video)

Trackito - Ako ochrániť bicykel pred zlodejmi a vyhľadať ho pomocou GPS?
(youtube video)

Prečo mám stále rád hardtai
l (youtube video)

Prečo mám rád gravel? (youtube video)

DRAHÝ VS LACNÝ BIKE! Ako si správne vybrať?
(youtube video)

KUPUJEŠ JAZDENÝ BICYKEL? NA TOTO DAJ POZOR!
(youtube video)

Kupuješ nový bike? Na čo si dať pozor pri výbere (youtube video)

Aké ľahké sú cestné bicykle?
(youtube video)

27,5" vs. 29" vs. mullet kolesá
(youtube video)

27,5" sú v teréne obratnejšie, 29" sú lepšie na dlhú rýchlu jazdu a pre vysokých.

Pre 155cm ženu nebudú 29" kolesá vhodné ani na dlhé cestné výjazdy, napriek tomu že 190cm arogantný hlupák v diskusií si bude dvíhať ego a všade vypisovať, že 27,5" by už ani nemali vyrábať. V diskusných fórach to tak býva, že tam prevláda iba jeden názor 2 metrových svalnatých obrov s chýbajúcim myslením.

Bicykle s 27,5" kolesami majú oveľa nižšiu hmotnosť, než bicykle s 29" kolesami.

Osobne by som išiel do 27,5" kolies, 29" sú veľké aj keď sa to nezdá.


29" kolesá sú na jazdu serpentínami veľká hrôza. Už 27,5" kolesá sú zbytočné veľké. 26 sú najlepšie a krásne hravé a ľahké. Bicykle s 29" kolesami s o 2kg ťažšie a hrozne neobratne. Nemám 2m. Že aj juniori jazdia na 29" kolesách je hlúposť. Inak by výrobcovia nevyrábali modely veľkosti XS a S na 27,5" kolesách. Cely život ma učí, že hmotnosť bicykla je dôležitá a rotačná ešte násobné viac. Ak niekto preteká a potrebuje výbušnú akceleráciu, alebo jazdí cyklokros, veľmi členité trialy, alebo robí s bicyklom triky, potrebuje mať bicykel čo najobratnejší a zníženie hmotnosti, obzvlášť tej rotujúcej, je lepšie mať menšie kolesá. Ak jazdíte prevažne v priamom smere, preferujete plynulú jazdu, frekvenčné šliapanie a pri jazde v terénu rýchle trate a flowtraily, väčšia hmotnosť vám zvýši stabilitu a zotrvačnosť, tak sa vám pôjde lepšie. Plynulá priama jazda je skôr definícia cestnej cyklistiky. Tam to dáva zmysel. Jazdím prevažne terén a asfalt nemám rád. Mám ľahký karbón, ľahká manipulácia do pivnice auta, nosiť ho... S 29" bicyklom som sa trápil. Roztočiť ho len preto, aby som za 20m zase okolo kameňa brzdil a znova to roztáčal... Hravá kľukatá cesta na serpentínach ma na 29" kolesách skoro zabila - nebol som sa do zákrut schopný poskladať. 26" kolesá boli najlepšie. Ale vyrábajú sa už iba na dirt, street bicykle. Mám 167 cm a na starom horskom bicykli sa mi jazdilo lepšie, než na tých moderných obrích obludách čo majú riadidlá široké a pri zatáčaní si kopem do predného kolesa.

Kedy je väčší bicykel lepší? (youtube video)

Správne zvolené plášte zlepšia jazdné vlastnosti 3x viac, než extrémne zníženie hmotnosti bicykla. (youtube)

z komentárov:
Lacné nekvalitné bicykle. Pri točení zadného kolesa dopredu je vidieť, ako sa kazeta hýbe zo strany na stranu. Pri jazde, šľapaní, prehadzovaní sa zdá že to nemá vplyv, predajca tvrdí, že je to normálne na lacnejších bicykloch a aj na iných sme pozeralii a tiež to robilo, keď sme zdvihli bicykel a naprázdno zatočili kolesom. Áno. Lacnejšie shimano náboje to robia. Pri šrobovacích viackolečkách je to bežnejšie, pri kazetách by tam nejaká vôľa mala byť ale nič extrémne.


Aj takáto situácia môže nastať po kúpe ebajku:

IVAN: "Pišta chceš bicykel, predávam lacno za dvojku skoro nejazdený."
PIŠTA: "Aký?"
IVAN: "Elektrický"
PIŠTA: "Ja už bicykel mám a elektrický je pre mňa ťažký ani do výťahu by som ho nevpratal a nevyužil by som ho"
IVAN: "Škoda, a nevieš o niekom?"
PIŠTA: "Neviem Ivanček, čo už nejazdíš?"
IVAN: "Ale však nemám čas, žena furt niečo chce, prerábam chalupu, podlahu, okná, strechu, v sobotu idem na drevo a v garáži to zavadzia, však som bol na ňom iba 3x. Máme ešte 2 obyčajné, však si mi toho krosa kedysi opravoval pamätáš?"
PIŠTA: " To si ho dostal?"
IVAN: "Nie kúpil za 3 litre"
PIŠTA: "A to prečo len tak bez uváženia?"
IVAN: "Neviem, veľa ľudí ho kupuje, zaujal ma ten motor, ani pred krčmou ho nemôžem nechať. V záhrade máme čorkárov denne, aj kosačka dostala nohy"
PIŠTA: "A ako sa ti jazdilo?"
IVAN: "Nijak zvlášť, ako na bicykli, tie 2 obyčajné nám stačia"

(pozn. Ivan býva v okr. Nové Zámky a postavou je silný chlap, schopný udvihnúť ebajk na auto)

Z diskusie:

1)...Na čo si dať pozor pri kúpe ebajku, keď vidím toľko ľudí, ktorí si nevybrali pre nich ideálnejší bicykel? Podnikateľ, keď do niečoho investuje, počíta s tým, aby to využil na 100% a neboli to vyhodené peniaze. Toto pravidlo u zákazníkov často neplatí, kúpia to čo majú iní. Davová psychóza je u emočných ľudí nákazlivá, vidno to na sociálnych sieťach. Ebajk je naozaj ťažký, cenovo drahší a treba ho nabíjať. Silno zaujatí ľudia si nepripustia že bicykel môže mať aj nevýhody. Bicykel je Božský vynález, len musí byť ľahulinký ako pierko. Jazda je potom oveľa príjemnejšia a potom mám veľkú chuť bicyklovať. Jednoducho niečo 15-kilové kazí dojem z bicyklovania ešte predtým, než naň vôbec vysadnem. Ak by bol ťažký, cítiť bolesť v chrbtici a celá tá manipulácia s nim odoberá energiu a pocit z jazdy, akoby som mal na zadnom nosiči 25kg vrece cementu. Rovnaký pocit budete mať keď jazdíte na 15kg bicykli a vymeníte ho za 8kg. Ten pocit je neopísateľný. Motocykel napriek obrovskému výkonu je nepohodlný. Cestný bicykel si opriem o nohu keď stojím na červenej a ani ho necítim. Jednoduchšia jazda na ňom, náklon do strany, nadhodenie zadného kolesa keď sa chcem obrátiť, zavesenie na stenu, opretie niekde o strom jednou rukou tak aby nespadol, prevrátenie pri oprave defektu, nosenie po schodoch...

2)...Ide o to, že väčšina kamarátov s ktorými som šiel, boli na klasických bicykloch zdatnejší než ja a napriek tej rovinatej oblasti si kúpili ebajky po 5000€ a využívajú ich minimálne. 500km za rok. V polovici trasy im dôjde baterka a idú na buchty, aby si dobili baterku. Tak som sa s nimi rozlúčil a pokračoval sám. Buchty som si spravil doma. Ebajky kúpili preto, aby v kopci stíhali ztp parťákovy, ktorý prišiel na ebajku. Aj tak s ním nejazdili často. Ak má ebajk v skupine jeden kvôli zdravotným problémom, za pol roka ho majú všetci, aby sa navzájom nečakali. Neuvedomujú si že ztp kamarát jazdí iba krátke trasy, kde netreba s ním moc manipulovať, na to mu ebajk stačí. Naviac má garáž a je solventnejší. Kedysi tento problém, že by sa ľudia zdržovali nebol tak výrazný, cyklisti bolo k sebe v skupine lepší a ebajk dostal do sedla aj ľudí, ktorí sa nevedia správať a kričia uhni...

3)...Tam kde nič nie je, sa nič nepokazí. Motor je prídavná vec ktorá sa môže pokaziť. Čím jednoduchší bicykel, tým ľahší a lacnejší servis a menej údržby (s výnimkou hypermarketových kvázi bicyklov). Problém s jazdou do kopca majú ťažkí cyklisti. Tí sú ale na manipuláciu s ním fyzicky silnejší a ak majú peniaze na ebajk, majú asi iné bytové podmienky. Slabá žena sa bude musieť spoľahnúť na priateľa, ktorý sa o ebajk postará. Zdatná 44kg žena ebajk nepotrebuje, ak má jej muž 90kg a zvláda to bez motora. Len musí aspoň 3x do týždňa trénovať hoci iba hodinku na trenažéri. Preto ebajk nie je pre všetkých. Pre niekoho je ebajk zázračný vynález, inému je na ťarchu, aj keď si to pred jeho kúpou kvôli reklame neuvedomí. Po kúpe je už neskoro ľutovať vyhodené peniaze. Poriadne si treba jeho kúpu rozmyslieť. Skutočný potenciál ebajku využije iba asi 30% zákazníkov...

4)...Videli ste video Koľko spravia 2kg v kopci? Tam je jasné, že bez motora sa jazdí po rovine ľahšie a v miernych kopcoch ho pre chudších tak moc netreba. Stačí ubrať hmotnosť...

Koľko stojí nabitie batérie elektrobicykla?

900Wh batéria sa predáva aj za 1040€, teda drahšie ako kvalitnejší klasický bicykel, ktorí ste možno nikdy nevyskúšali, ale vyskúšali ste nejaký starší, alebo do 500€. Slabšie batérie sú trochu lacnejšie. Batéria vydrží cca 6 rokov. Degraduje, aj keď sa nepoužíva. Nemala by sa nechávať pri dlhodobom skladovaní cez zimu ani plne nabitá, ani vybitá. Lebo potom po 2 rokoch môže byť už o polovicu slabšia a prejdete na nej v EKO režime max 30km. Pri každodennej jazde do práce vám vydrží 2-3 roky a po viac rokoch sa už nebude musieť dať kúpiť. Výrobcovia považujú ebajk za spotrebný materiál, ktorý treba čo najskôr obmieňať za novší a vymýšľajú rôzne obchodné fígle, ako Vás prinútiť kúpiť nový bicykel, aj keď starý je takmer identický.

Pri 600 nabíjacích cykloch už nebude batéria taká výkonná, ako na začiatku. Ak budete špekulovať a doma si vymieňať články batérie, alebo chcete ušetriť a kúpiť niekde neznačkovú, môžete riskovať požiar. Pri jazde na ebajku sa spotíte tiež. Nechávať ebajk vonku na daždi, kde môže byť v dnešnej dobe veľkým terčom krádeže, je na zváženie. Pri dnešných cenách energie Vás celá životnosť nabíjania môže výjsť na cca 70-120€. Pritom 1/5 dodanej energie sa nabíjaním stratí a batéria toľko ako vydala sieť, nedá. Záleží ako je vonku chladno.

Ľudia si nevedia vybrať vhodný bicykel


...alebo inak, dobré bicykle sa už nepredávajú, aby výrobcovia prinútili ľudí kupovať ebajky. Ľudia nevedia jazdiť, 20 rokov nesedeli na bicykli a idú zjazdovať najťažší kopec na Slovensku a potom ich odváža horská služba. Nekúpia si ani prilbu za 12€, hoci za ebajk 3000€ dajú.Ľudia si nevedia vybrať vhodnú kategóriu bicykla a ani správnu veľkosť. Dostupné sú 16kg bicykle za 1500€ s jednoprevodníkom, kedysi boli v tej cene 10kg karbóny na XT s oveľa širším rozsahom prevodov do kopca. Dnes za 400€ sa nedá kúpiť poriadny bicykel a keď má niekto dať 1000€ bez motora, tak radšej kúpi za 3000€ šmejd ebajk.

Stále nechápem, ako môže niekomu vadiť, že ho ebajker obehne, alebo že je lenivý? Keď ho obehne nejaká Kawasaki lacnejšia než ebajk, tak tiež hejtuje?

Smutné je skôr to, že veľa ľudí investuje kopu peňazí, ebajk kúpia z neznalosti, alebo druhá skupina, ktorá chce zneužívať výhody motoriek, ale zároveň kašlať na legislatívu a predpisy, (že však som len cyklista a frrrng na červenú s 1 promile alkoholu a po chodníku 40km/h). 3 dievčatá na jednej elektrokolobežke popred policajtov, otec s 5 ročnou dcérou bez prilieb po hlavnej ceste 50km/h na elektroskútri. Požičovňa ponúka v reklame ťažké elektroskútre a uvádza, že netreba na to vodičák, hoci to nemá ani pedále a ide to 45km/h. Na predvádzačke prišiel k stánku na elektrokolobežke asi tak 12 ročný chlapec bez prilby a povedal, "oci šiel som 70km/h". Motorku by mu nepožičali ale 12kw elektromotor áno...

Veľa začínajúcich cyklistov si nevie vybrať vhodnú kategóriu bicykla, s nadšením kupujú full ebajky a potom prosia servis o výmenu plášťov za užšie a hladšie.

Jsme národ cyklistů. Jen si neumíme vybrat vhodné kolo
Väčšina zákazníkov chce horský, napriek tomu, že sa do terénu ani nepozrú


Pedál: Magazín pre priateľov bicykla a zdravého životného štýlu.Z obsahu: Reportér sa pýta ľudí na ulici, ako rýchlo jazdia. Chlapík odpovedá, že pomaly, ale vraj keby mal horský, tak by šiel aj 50kou. Nikdy na horskom nesedel. Asi si to pomylil z Favoritom. Hmotnosť a valiví odpor mu nič nehovorili.

Cyklistika je hezkej sport... (Video)Pani nemala správny posed a tak trpela. Ebajk by jej moc nepomohol, ak by sa na ňom nezabila a ak by jej manžel pomohol s jeho manipuláciou. Mala nejaký 16kg "tank" na ktorom celu jazdu ležala.

Návrat na Kráľovu hoľu. O ebajkeroch. Čítaj text pod 6 obrázkom.


Koľko spravia 2kg v kopci?
Skúste si dať na bicykel 10kg závažie, ako sa pôjde ťažko. Pochopíte, že ťažším cyklistom sa ide do kopca ťažko a majú poškodené kolená od nosenia svojho tela.

Na jazdné vlastnosti konkrétnej disciplíny majú aj kolesa a plášte. (youtube) Ak sú zvolené zle, môže byť pocit z jazdy namáhavý a začiatočníci to riešia pravé motorom. Iné riešiť odmietajú. Miesto nového plášťa za 20€, kúpia radšej drahý motor a batériu za 2000€.


Test elektrobicykla (youtube video)


Prípad pani bez skúsenosti, ktorej musel pomôcť naň nasadnúť prevádzkovateľ požičovne a ukázať jej ako sa to ovláda. Naspäť ju z lesa odvážal vrtuľník. Niektoré nehody skončili tragicky.

Chlap kúpil mestský ebajk za 1800€ a keď prišiel kopec, zosadol a tlačil a predbiehali ho deti na klasických bicykloch.

Ako sa zbaviť hejtov?
Preradiť všetky ebajky a ekolobežky (okrem invalidných vozíkov), k mopedom na vodičák AM a bolo by po hejtoch.

Aký typ bicykla vybrať - podrobné vysvetlenie

Gravel má zmysel?


Záleží po akých cestách chcete jazdiť. Ja na graveli jazdiť nemôžem. Kvôli chrbtici môžem do náročnejšieho terénu len na celoodpruženom a na ceste má benefit rýchlosti a nízkej hmotnosti naopak cestný bicykel. Gravel je drahší, lacný model gravelu je ťažký, na ceste je pomalší než cestný a v teréne ma vytrasie. Gravel má výhody, že je pohodlnší, po rozbitých asfaltkách, štrkových cestách, kde je to s cestným doslova peklo, podrží v zákrute na štrku, je prejazdný cez korene a kamene a ako univerzál na krátky prejazd cez les z jednej uzavretej doliny do druhej. Existujú aj celoodpružené gravely, ktoré sú však o dosť drahšie, v cene kvalitných celoodpružených MTB. Na roviny ak sa neponáhľam, môže byť aj gravel ebajk, do terénu skôr ľahučký cyklokros.

Cyklopotulky a horské bicykle.


V televízii, aby dostali ľudí z gauča na bicykel, poukazujú na pohodlné asfaltové cyklocesty, ale napriek tomu pri tom neprezentujú cestne bicykle, na to určené. Pretože tie by ich toľko nenadchli na jazdu. Horské bicykle sú pohodlnšie na sedenie, aj keď sa na nich viac namáhajú. Aj SUV-čka vzbudzujú taký záujem. 90% zákazníkov pýta v obchode horský celoodpružený bicykel, napriek tomu, že chcú jazdiť výslovne po ceste. Potom logicky nevládzu a chcú elektrický bicykel, hoci si ho dovezú na posledný kilometer autom.

Davová psychóza je nákazlivá a preto ebajk kúpia aj zvyšní ľudia, ktorí nikdy na žiadnom bicykli nejazdili. Je to momentálne masovka, tak ako sa ľudia drali za prvé Iphony, hoci mali horšie parametre a boli oveľa viac funkčne obmedzené, než iné smartfóny.


Skladací ebajk na krátke vzdialenosti ako nezmysel:


Hmotnosť týchto skladačiek je vyššia ako u iných a na krátke vzdialenosti po meste je lepšie chodiť pešo, alebo MHD, ktorú máme zadarmo aj pre študentov. Nemusím sa na to obliecť a ešte vláčiť prilbu. Bez nej ani na krok. S dáždnikom v ruke to tiež nebude prijemné a aj tak budem spotený. Nie je to samochod a treba šliapať.

A potom treba riešiť zamykanie. Do ambulancie, na úrad, poštu, či do obchodu s nim nemôžem isť, ani keď bude zložený. Po meste stačí obyčajná lacná skladačka. Nebývam v Bratislave a nejazdím z jedného konca Bratislavy na druhý a už vôbec nie v tom chaose. Bežne chodíme pešo 3km tam a 3km nazad. A dôchodca zvolí MHD. Je zadarmo a autobus ide každých 10 minút.


Marketing výrobcu.

Napr. lačnejšie brzdy SLX nemajú freestroke skrutku, tak ako ju majú drahšie XT. Skrutku si tam môže dorobiť zdatnejší používateľ sám. Mohol to však už spraviť výrobca, ale to by nemal toľko čo vylepšené ponúknuť zákazníkom požadujúcim XT. Aj výrobca mobilov používa na drahý aj lacný model rovnakú základnú dosku, aj rovnaký fotoaparát. Lačnejší model má iba softvérovo zamknuté funkcie. U áut je to tiež rovnaké. Za príplatok sa dá na diaľku odblokovať vyhrievanie sedadiel bez jeho dodatočnej montáže. Výrobcovi je jednoduchšie a lacnejšie vyrábať rovnaký hardvér a lacnejšiemu zablokovať funkcie.

Vyrábajú celoodpružené napodobeniny horských bicyklov a predávajú ich za 380€. Za 2 týždne sa rozhegajú aj na rovnej asfaltke. To radšej kúpte za tie peniaze normálne HT, ktoré síce tiež nebude nič moc, no bude pohodlnšie a viac výdrží. Dnes som takého videl na kostitrase. Žiaľ nevyznal sa a zaujala ho prítomnosť pružiny pod sedlom. Obchodná inšpekcia upozorňuje na nekalé praktiky podvodníkov a fake napodobeniny.

Elektro-marketing

Že vám výrobcovia a požičovne, nie je hanba. Len peniaze a nič iné vás nezaujíma.

Môjho otca nebavilo bicyklovanie, lebo je to namáhavý šport a ebajk je vraj drahý. Potom sme s ním kúpili presne na mieru jeho štýlu, ľahký moderný bicykel, vymenili plášte a cyklistku si úplne zamiloval. Predtým mal taký starý vehikel, že by to ani mňa na ňom nebavilo. Ani sa mu nečudujem, že uvažoval o elektrobicykli. Nevedel, že to ide aj bez neho.

Kúpou ebajku by nemal len prázdnu peňaženku, ale získal by horšie komponenty, trápil by sa aj s jeho manipuláciou, musel by ho často nabíjať a strážiť si výdrž. Akčný rádius by nezvýšil a mohol by sa mu pokaziť pri jazde, alebo by mala batéria zrazu po pol roku nepoužívania iba polovičnú vydrž.

Nekupujte ebajky, lebo si to na nich v určitých prípadoch aj tak neužijete. Videl som rodinu s deťmi na Kráľovej holi, dolu si všetci požičali elekrobicykle a išli úplne bezohľadne, akoby tam boli iba oni. Každú chvíľku oddychovali, pričom stáli roztratení ako stádo ovečiek na celej ceste. V polovici cesty jedna teenagerka kolabovala a tak ostala sedieť na strede cesty a zvyšok rodiny okolo nej. Takže my na klasike sme boli hore skôr, ako oni na ebajkoch. No a zjazd bol pre nich ešte náročnejší, hlavne v štrkovom teréne od chaty, ale to sme ich už radšej predbehli, aby sme sa nedostali do zbytočnej kolízie, nakoľko to boli úplní amatéri, najviac mi bolo ľúto tých detí...


Ťažký horský ebajk nie je pre väčšinu dôchodcov.


Stačí si pozrieť správy, ako sa sťažujú, že je všetko drahé a nakupujú iba akcie. Väčšina dôchodcov má dôchodok malý. Na summite nášmu premiérovi nechceli veriť, ako u nás dokážu z takého dôchodku vyžiť, že v Grécku by pri takých dôchodkoch asi zapálili krajinu. Keď stretnete dôchodcu - ebajkera, logicky musí byť z bohatej vrstvy. Je ich však iba malé percento.

Chudobného ebajkera nie je možné stretnúť. Iba ak na požičanom ebajku, čo je v tom prípade riziko. Vyjadrili sa tak záchranári, že práve táto skupina vo veku 55+ a zároveň neskúsených, im pridáva najviac práce. Zaviedli si už štatistiku - nehody na elektrobicykloch.

Zjednodušene, horský ebajk je určený pre zdravú a zdatnú dôchodcovskú elitu a nie pre masy dôchodcov, ktorí už nedokážu prekladať vrecia cementu. Ak je človek zdatný na nosenie cementu, tak z logického pohľadu by zvládol jazdiť aj na klasickom bicykli za dlhší čas a takého človeka ja radím k mladším športovcom. Oni často ani nevedia, či by sa im na ľahkom bicykli išlo lepšie. Nikdy na ňom nejazdili a ich prvý horský bicykel je ebajk. EMTB so stredovým motorom, nie je pre ľudí chorých na srdce, pretože stredový motor má odpor a vyžaduje neustále šliapanie aspoň 65ot/min. po celý čas jazdy. Inak motor nepomáha. Z toho šliapania stúpa tep, aj keď je to naprázdno. Ebajkeri pošlú do pedálov ešte väčšiu energiu, ako na klasickom bicykli. Energiu im odoberá technický terén a ťažký ebajk. Preto DH, Enduro a traily, nie sú vhodné disciplíny pre kardiakov. Poľaviť v šliapaní na rovine, aby som si oddýchol, znamená vypnutie motora a oťaženie ebajku.

Ebajk pre chorých, je vhodný pre tučných s poškodenými kolenami a šľachami. Poškodené nohy majú z nosenia ťažkého tela. Psychika človeka spôsobuje, že ľudom sa chce ísť rýchlo a nechcú zosadať. Hľadajú ako si pomôcť. Nie je hanba vytlačiť bicykel pešo. Radšej kúpia ebajk. Existuje aj skupina, ktorá šla bicyklovať len preto, že prišla na trh novinka motocykla bez vodičáku a nemajú ani potuchy, ako sa na tom vôbec vezie.


Výrobcov nezaujímajú takéto bicykle pre bežných ľudí.
Keď chce bežný človek, nižšej hmotnosti  kúpiť bicykel, aby sa s nim netrápil, tak majú v ponuke len ťažké "kovadliny" a preto o ebajku ani neuvažuje. Nebavilo by ho trápiť sa s ním.

6,8kg cestný elektrobicykel

12,9kg Full MTB elektrobicykel

12,75kg ebajk


3,8kg cestný bicykel

3,6kg cestný bicykel (youtube)

3,6kg cestný bicykel


5,77kg MTB HT Scott Scale RC SL SUB6
(fb)

5,86kg HT MTB od Dangerholma (fb video)
Vyrobiť ho vo veľkosti XS na 27,5" kolesách, s 90mm zdvihom vidlice, a pridať najľahšiu teleskopickú sedlovku, mal by pod 5kg už by nikto malý a slabý z paneláku nechcel HT elektrobicykel.


6,5kg HT MTB bicykel (youtube)

8,5kg Full MTB bicykel

Vyrobiť ho na 27,5" kolesách, vo veľkosti XS, nižší zdvih vidlice a odľahčiť pre 50kg cyklistov, mal by len 7kg. XC MTB profi cyklisti jazdia na 8,5kg celoodpružených bicykloch.


Najľahší full e-bike na svete? Unikátny Scott Lumen eRIDE 900 SL váži len 12,9 kg, s batériou 14,7kg


Toto je 10 najľahších a najlepších celoodpružených elektrobicyklov v roku 2024, Jeden z nich má iba 14,6kg


Nór Dangerholm poskladal extrémne ľahký Scott Spark RC, váži len 8,8 kg




Z dôvodu biznisu, výrobcovia z ľudí vyťahujú peniaze za zbytočne nevyužiteľné a nekvalitné produkty. Následkami trpia aj zákazníci, ktorí hľadajú kvalitu. Veľa rámov nemá ani možnosť upgradovať bicykel na lepši, hoci je už aj tak veľmi drahý. Nemá možnosť kadiaľ viesť lanko teleskopickej sedlovky a absolútne žiaden moderný horský bicykel, nemá možnosť namontovať prešmykač (iba podnikateľ, alebo arogantný zdatný cyklista vlastniaci auto, môže povedať, že s horským bicyklom sa po asfaltke nejazdí). Teta, ktorá kúpi predražený ebajk jazdí iba po asfaltke a vôbec nevie, čo je to teleskopická sedlovka, ani že existujú kvalitnejšie komponenty. Výrobca chce nekvalitnými komponentmi (spotrebný materiál s výdržou 1 rok), pokryť masu neskúsených zákazníkov, ktorí po pár rokoch musia kupovať nový ebajk.

Nášľapné pedále, ako pomoc miesto motora

Zo skúseností viem, že viacero ľudí odmieta vyskúšať nášľapné pedále, zo strachu, že neodopnú tretru. Odopnutie je pri minimálnom nastavení skrutky až také jednoduché, že ich odopnem aj nechcene. Teda u pedálov ktoré mám ja. Mám ich 5 rokov, odopínam ich často, nastavenie sily je minimálne a opotrebované nie sú. Výhoda je, že mám chodidlo stále pekne tak ako treba a nemusím hľadať vhodnú polohu na uľahčenie šliapania. Druhá skupina zase jazdí v civilných topánkach, v ktorých chodia do prace.

Nášľapné pedále môžem vrelo odporučiť každému, netreba sa báť. Budú sa využívať aj svaly šliapaním nahor, rovnomerne sa vytrénujú stehná a cyklista podá väčší výkon do kopca aj do diaľky. Zistí to, keď si vezme na ďalšiu jazdu znovu civilné topánky. Pedále som kúpil kombinovane, PD-T8000 s klietkou (75€). Vážia menej ako 400g a sú (na to že majú klietku), jedny z najľahších.

Piny na pedáloch ma 2x poranili do lýtka, tak som ich odskrutkoval a zistil som, že mi pri civilných topánkach pri bežných jazdách nechýbajú. Piny sú určené na technické jazdenie. Na športové jazdy si vždy beriem lacné tretry Force tourist (49€) so šnurovaním a pásikom na suchý zips. Na druhých tretrách mám miesto šnúrok systém BOA, kde stačí otočiť kolieskom a sú zatiahnuté. Keď sú turistické, alebo MTB tretry zacvaknuté v pedáloch, majú jemnú vôľu do strán. Napevno sú len cestné tretry. Vytrhnúť sa dajú aj nahor, no chce to veľkú silu, ako keď spadne skokan na lyžiach, aby si nezlomil nohy. Do strán to ide vycvaknúť ľahko. Napr. keď zastavím na križovatke. Kufre majú tretry utopené v podrážke a podrážka je mäkká a ohybná. Dá sa v nich pohodlne chodiť aj dlhé kilometre pešo. V lete sa v nich nepotím a ani na jeseň v nich nie je zima. V zime mám cez ne natiahnuté neoprénové návleky Force Hot a v extrémnej zime pod návlekmi ešte pletené ponožky s dierou na kufre. Do týchto tretier nezateká voda.

Ja som mal výhodu pred nákupom pedálov, že vlastním trenažér, do ktorého som si dal bicykel a tretry som si vyskúšal najprv na ňom. Okamžité som zistil, že sa netreba báť a hneď som vybehol na výjazd. Tie kombinované pedále majú ťažisko trochu posunuté a vždy sa samé naklonia tak, že nacvakávam kufor ťahom zozadu dopredu. V prípade, že mám civilné topánky tak našľapujem ťahom chodidla spredu dozadu. Keď zjazdujem náročný terén a necítim sa isto, tak si ich za jazdy vypnem a našliapnem tretrou na platformovú stranu. Jazdím aj v blate a nikdy som nemal problém, že by sa mi zámky a kufre zašpinili tak silno, že by nešlo pohodlne našliapnuť. Stalo sa mi to iba raz v mokrom snehu, ktorý primrzol, keď som dlhšiu dobu jazdil na platformovej strane. Musel som pár krát kopnúť za jazdy do pedálu, aby som odtiaľ vyklepal lad.

Kto si zvykne nacvakávať, bude to robiť podvedome automaticky a ani si to neuvedomí. Ja som si tak zvykol na ten pohyb, že sa niekedy omylom snažím nacvaknúť aj s civilnou topánkou.

Piny so zavitom (na rozdiel od jednoliatych pinov v pedaloch), majú výhodu možnosti vyskrutkovať ich a keď zistíte, že je to lepšie s nimi, zase ich naskrutkujete. Aj keď závit pinov obsahuje vrstvu proti samovoľnému povoleniu, opakovaným skrutkovaním sa táto vrstva porušuje. Ideálne je pri montáži na závit kvapnúť stredopevnostný zaisťovač proti povoleniu loctite 243. Najmenšie balenie sa predáva za 5€. Ak by ste nejaký pin stratili, pedále majú v balení aj náhradné piny.

Zhodnotenie: Bez nášlapných pedálov by som si cyklovýlety už nevedel predstaviť.

Ľudia si často nevedia vybrať správnu veľkosť bicykla a aj sedlo o 2cm nižšie dokáže znepríjemniť jazdu na bicykli a potom siahajú po zbytočnom elektrobicykli.


5 základných chýb, ktoré vám pokazia pôžitok z jazdy

8 bodov ako ušetriť na cyklistike (youtube)
Domáci servis, neučiť sa servisovať na drahých komponentoch, kúpa bicykla z bazáru, výpredaj, akcia, mimo sezóny, kúpa lacnejšej reťaze a komponentov nižšej rady (vyššie rady sú aj 3x drahšie, hoci kvalita nie je až 3x lepšia), vymieňať opotrebované časti ešte pred totálnym opotrebením. Pri kúpe bicykla tiež platí pravidlo "2x meraj a raz rež", tak si poriadne premyslite, aký bicykel kúpite, aby ste ho potom nemuseli predávať a kupovať iný, keď zistíte, že je to pre vás nevhodná veľkosť, alebo kategória (napríklad enduro na cesty).

Neznalosť šetrenia na nesprávnom mieste

Radosť z jednoduchej montáže o pár euro drahšieho komponentu, než sa trápiť s o niečo lacnejšou. Nikomu predsa nenútim XTR.Osobne poznám ľudí, ktorí by z dôvodu neznalosti šetrili na nesprávnom mieste a kúpili by tú lačnejšiu prehadzovačku a potom by sa buď hnevali že nefunguje, alebo by to pokladali za normál.

Cykloservis odmieta opravovať diskontné bicykle, alebo len po dohode. Majú to v podmienkach. Radenie naladia s ťažkosťami a potom z 2 týždne príde zákazník reklamovať opravu. To je tak, keď sa človek nevyzná. Napr. moja mama si ani nevšimla že mám cestný bicykel a otec mi povedal, že sa mu zdalo divné, že mám akési tenké kolesá. Rodina si nevšimla, že máme doma novú chladničku, alebo v práci niektorí kolegovia kúpili prvý televízor v akcii, a je im úplne jedno aké má funkcie, ktoré zbytočne preplatia, keďže k tomu nemajú kompatibilné zariadenia.

Napr. môjmu otcovi vyhovuje sedieť so sedlom dole. Ak by ho mal vyššie, bol by to nezvyk. Aj široké sedlo pokladal za najideálnejšie, lebo bol tak zvyknutý, že ho mala stará ukrajina. Potom samozrejme nevládal, keď som ho vzal na dlhšiu trasu po rovine. Presvedčil som ho o výmene sedla za užšie a chválil tu výmenu. Ľudí treba sústavne učiť, aby si správne vybrali. Ja som mal prvé kilometre na cestnom bicykli strach. Prišlo mi to ťažko ovládateľné, lebo som bol zvyknutý na široké riadidla a bál som sa ukázať rukou smer odbočenia. Tiež neviem všetko, napr. som nevedel, že karbónový rám sa nemôže vkladať do trenažéra, inak by sa mohol zlomiť. Našťastie mám iba karbónovú vidlu.

Ja nakupujem bicykle len od výrobcu, ktorý ponúka aj 15 000€ špičkové modely s top komponentami, bezdrôtovou teleskopickou sedlovkou, bezdrôtové radenie xx1, xtr, fox factory, RS superdeluxe ultimate, kashima, celoparbón, karbónove kolesa, 8,5kg full mtb, atď. O bicykle slovenských a českých značiek sa nezaujímam, lebo si netrúfnu vyrobiť ekvivalent S-works venge 2, Pinarello f12, Bianchi Specialissima Disc Super Record EPS a zameriavaju sa na lacnejšie modely. Tam je aj to kto vyrába rámy akú toleranciu dodržujú. A nenakupujem ani v diskontných obchodoch, kde sa snažia isť s cenou na doraz a niekde sa to musí prejaviť, napríklad keď má aj najdrahší model vedenie laniek stále vonkajškom a nemá ani XT sadu. Nie žeby som kupoval bicykel za 15 000€, ale tá značka už má lepšie meno, a aj keď na nej jazdia protour pretekári.

Prečo ľudia robia videorecesie na diskontné značky a nie na S-works? Pretože diskontná značka si sama urobila meno lacných bicyklov nevhodných na veľmi náročné protour používanie (youtube)

Som nezamestnaný, lebo sa pravidelne účastním amatérskych cyklistických pretekov a umiestňujem sa na popredných miestach. Pritom je aj potrebne trénovať. Z prace ma preto prepustili a pri 220 životopisoch a pohovoroch ma nikde nechceli pre tento koníček a vynechávanie z práce. Som vyučený ako montér vo výrobe. Ak by som mal niekde pracovať nasilu bez súkromného života, ako nespokojný by som nemohol podávať očakávaný pracovný výkon, v práci by som robil chyby a bol zo stresu chorý. Zamestnanie, kde sa dá skĺbiť cyklistika s pracou nie je veľa. Teda určite nie výrobná firma, kde sa robí na zmeny aj v nedeľu, alebo stavebná firma, týždňovky, montáže a hlavne to záleží od chamtivého zamestnávateľa. Častokrát sa skôr podarí dostať na preteky lekárovi, ktorí slúži pohotovosť, než muklovi od stroja v otrockej firme, kde si musí pracovník zaznamenať aj použitie WC, lebo takú zamestnávateľskú špinu zaujímajú skôr odpracované hodiny, ktoré môže vyfakturovať, než samotná vykonaná práca, z ktorej mám ako zamestnanec radosť. Nebolo práce, no zamestnanci tam museli nečinne sedieť za minimálnu mzdu. Odmeny nie sú, ani keď je prace veľa. Ak by to bol ojedinelý prípad, nepoviem nič. 90% firiem sú takí voči zamestnancom a často aj krachujú. Podnikateľ musí mať na to talent a skúsenosti. Častokrát riadia firmu hlúpi ľudia, ktorým nejde o firmu, ale sa okamžite bezpracne nabaliť a v prípade problému vyhlásia konkurz a založia novú firmu. Hlúpi ľudia sú aj v gastro sektore. Pohlreich viacerých upozorňoval, že tak sa reštaurácia nevedie.

Radenie XT vie na rozdiel od Deore radiť jedným stlačením na ľahší prevod o 4 a na ťažší o 2 pastorky, a tiež je rozdiel vo váhe. Najväčší rozdiel môže človek cítiť pri radení (páčke). XT a SLX má featury, Deore nie. Ja som si hlavne na SLX a XT dosť zvykol na radenie o 3 prevody, že už by som deore páčku nechcel. A cenový rozdiel je minimálny.

Shimano sada detaily

Brdzy rozdiely

Netreba sa báť cyklistiky

Prečo radšej kúpiť klasický bicykel a nie ebajk? S ebajkom ťažko väčšina ľudí preskočí strom (fb video)
Iba arogantný ebajkerský svalnatý chlap sa zasmeje, že to nie je problém. Pre neho nie, no pre ostatných áno, tak nech sa nestará, že poukazujem na nevýhody ebajkov. Keď pozerám fotky v skupine priatelia elektrobicyklov, tak chlapi na fotkách sú poväčšine starší a veľmi tuční. Ženy zas používajú ebajky na rovnú hrádzu a aj tak by nehopsali v teréne. Takže kupujú HT Crussis za 1500€. Neuvedomujú si, že by bol pre nich lepší nejaký ultraľahký XC bicykel a ešte by ušetrili.


Motor 80Nm a 95Nm je veľký rozdiel ak kúpite ten slabší, tak verte že v kopcoch budete nadávať. Rovnako si nehodnoťte požičaný ebajk v požičovni. Tam sú väčšinou staré najlacnejšie vyheglané črepy, ktorým píska motor, lebo požičovňa potrebuje zarábať a pocit z ebajku môže byť skreslený.

Motory poznáme: Bosch, Shimano, Yamaha, Panasonic, Bafang, Brosse, TQ, Mahle, Mavic, Specialized, DJI, Y1, Fazua, Oli. Každý z nich má viac lacnejších, drahších, starších a novších modelov s rôznymy vlastnosťami.

Pred kúpou je nutné si vyskúšať na celodenných jazdách viacero ebajkov.

Shimano vs. Bosch

z diskusie

...Ahojte, som nováčik v ebajkoch. Aké sú vaše skúsenosti s motormi Shimano vs. Bosch? Chcel by som si kúpiť ebajk, cca 5000€ a budem jazdiť 2-3 do mesiaca...

...Na 2-3x do mesiaca sú tých 5000€ vyhodené peniaze. Nestačilo by ti niečo lacnejšie? Keď si nováčik, najprv si to poriadne naštuduj a vyskúšaj, či ho vôbec potrebuješ, nie sú to ponožky, ktoré po použití vyhodíš. Dlhé trasy jedine Bosch. Shimano je dobrý motor, ale len na dupanie a na kratšie trasy. Dajú sa aj dlhé 100km / 1500m výškových, ale buď sa nadrieš horšie ako na klasickom ako kôň, alebo sa ti batéria vybije. Shimano motor je výborný, ale nemusí každému sadnúť kvôli progresívnym režimom. Príklad z praxe, cca 70km / 1700m výškových už som proste nevládal tlačiť do pedálov a motor mi dal prd, makačka ako sviňa. Podobne kamarátka ľahučko na Bosch a v progresívnom režime eMTB nedokáže tlačiť do pedálov takou silou, aby jej to dalo nejakú silnejšiu podporu. Shimano motor je nevýhoda, že tam lineárne režimy nie sú...

Začínate s cyklistkou a chcete kúpiť prvý bicykel?


Nešetrite a nekupujte lacný bicykel na vyskúšanie, lebo to budú vyhodené peniaze. Dôkladne si premyslite, kde budete jazdiť, aké dlhé trasy a koľko do toho chcete maximálne investovať aj s údržbou, doplnkami a oblečením. Ak chcete jazdiť aktívne, určite neskúšajte žiaden diskontný bicykel, aj keď je o niečo lacnejší. Rovno kúpte strednú triedu. Tá sa dá aj ľahšie predať, alebo vylepšiť.

Nákup z Číny, diskontu, alebo prerobiť klasický bicykel na ebajk?


Kupovať ebajk z Číny alebo naň prerábať klasický bicykel zvyšuje riziko poruchy a požiaru, v Británii bolo za 3 roky 600 požiarov práve kvôli čínskym ebajkom a prerábkam. Hasiči upozorňujú, aby si ich majitelia nenabíjali na chodbe, lebo si v prípade požiaru odrežú únikovú cestu. Ďalej u nich nie je záruka, a keď aj áno, posielať to nazad do Číny? Ani Canyon by som si kvôli tomu neobjednával z Nemecka, keď z okna bytu vidím náš špičkový servis veľkého cykloobchodu. Tento benefit je viac, než ušetrené peniaze pri nákupe z Číny.

Keď si objednám z aliexpresu, Slovenský servis to nevie opraviť, ani zohnať náhradné diely, takže neprerábať ani nekupovať u nás diskontný ebajk a keď už ho chcete kúpiť, tak niektorí svetovej profi značky, čo tu má zázemie pre servis. Na turistiku ideálne s motorom Bosch najnovšej generácie, shimano nemá lineárnu pomoc režimu a je skôr pre dupačov na krátke vzdialenosti. Ideálne kúpiť v miestnom cykloobchode, kde majú aj servis, požičiavajú bicykle a predávajú pro tour značky, ktoré si nemôžu dovoliť poškodiť svoje meno, ak by vyrábali šmejdy. Kto chce ušetriť, nech lacný ebajk vôbec nekupuje. Za tie problémy nákupu lacných šmejdov vám to nestojí.

Keď už idete investovať do toho tisíc a viac euro, tak kúpte niečo poriadne a legálne, kde s tým pôjdete na garančnú prehliadku a vrátia vám peniaze, keď bude neopraviteľný. Keď mate od bytu 300m veľký značkový cykloobchod plný najznámejších značiek zvučných mien, tak nebudete špekulovať a prerábať nejaký kostitras, alebo si ničiť špičkový karbónový bicykel dorábkou čínskeho motora. Svetové pro tour značky ebajkov majú svoje dlhoročné know-how a dôsledne vyladene ťažisko motora v ráme, ktorý je navrhnutý pre ten motor.

Hľadieť na ušetrené peniaze nie je na mieste. Ja som v živote ešte neplatil elektronicky, polovica ľudí u nás v práci nemá ani email, ani smartfón. A ebajk si na predajni požičali na niekoľko hodín, povozili sa, nechali si poradiť od odborníka a kúpili v hotovosti. Kupovať na internete je pre začiatočníkov ťažké. Podľa predajcov 70% zákazníkov si kúpi na asfaltové cesty, ťažký horský bicykel, ktorý sa nikdy v živote nepozrie do terénu.

Má zmysel Gravel bicykel?

Gravel určite neodsudzujem. Gravel hodnotíte subjektívne podľa trás, ktoré máte vo svojej lokalite a podstatná je aj hmotnosť cyklistu. Ak by ste mali 45kg, a v okolí mali kvalitné málo-frekventované asfaltové cesty, tak by sa šlo v teréne ľahko aj na cestnom. Čo by ste stratili pomalou jazdou v teréne, to by ste dohnali na asfaltke.

Cestný bicykel sa predával v bazáre za 550€, Gravel za 1200€. Cesťák má 8kg, gravel 12kg. Tie 4kg na manipuláciu sú príšerné, keďže mám menej ako 50kg a som slabý. 2x11 slušná sada 105 na cesťáku má prevody jemne odstupňované a je tam aj široký rozsah prevodov (11-32). 11sp reťaz, spojka a kazeta sú 2x lacnejšie a robustnejšie, než 12sp a nerozladí sa to tak ľahko 12sp pohon. A nemusím celú jazdu opotrebovávať najväčší a najmenší pastorok.

Pre cesťák (ako jediný lacný bicykel) je ideálne ak má na pohlcovanie otrasov karbónovú iba vidlicu. Je lacnejší a zároveň je ho možné vkladať do trenažéra a trénovať doma v zime a daždi pri sledovaní videa a pečení koláča. Karbónový rám sa osádzať do trenažéra s valcom nemôže a stráca sa tým záruka. Kompletný trenažér by bol drahý a zároveň má iný posed než bicykel, na ktorý som zvyknutý.

Kolesá mi stačia 25-ky slicky nafúkané na 5barov a pomaly prejdem aj cez les. Na cesťák som si dokúpil aj 65mm teleskopku, je to oveľa lepšie než pevná sedlovka. Omotávku mám vymenenú za mäkšiu a sedlo som tiež vymenil. Kúpou teleskopickej sedlovky a výmenou za plášte s kevlarovou patkou, sa hmotnosť bicykla zvýšila iba o 123g, čo nie je poznateľné, na to aký prínos mi poskytla tá sedlovka. Pri zjazde nie som tak v predklone, v teréne keď mám sedlo dole je ľahšie manévrovanie, a tiež rozbiehaní aj šliapaní do 18% kopca.
Drahá teleskopická sedlovka má dokonca rovnakú hmotnosť ako lacná pevná.

Existujú aj zlepšováky ako odpružená sedlovka, alebo predstavec, s možnosťou výmeny pruženia za mäkší, alebo tvrdší. Pre "horské blchy" a pri malej potrebe brzdiť, stačia na cesťák aj ráfkové brzdy. Sú lacnejšie a cesťák nenaberá blato na ráfky. Žiaľ toto ťažko vysvetlím ľudom, čo majú nad 50kg. Keď má niekto 100kg, tak sa mu ťažko brzdí, krehký rám sa pod nim vlní a aj otrasy sú väčšie.

Aby sa nemyslelo že som hydraulické brzdy nikdy nevyskúšal a preferujem to na čo som zvyknutý, tak som na celopere postavom na XT sade, najazdil v ťažkom teréne niekoľko tisíc km Práve preto som dokúpil teleskopku aj na cestný bicykel. Mal som požičaný gravelride 500 a jediné čo na tom bolo lepšie, boli vyhnuté barany a jazda po štrku bola trochu lepšia. To je však málo na to, aby som si nechal zobrať výhody ľahučkého cesťáku. Samozrejme, ak by som mal 100kg a v okolí mal trasy pre gravel, hodnotil by som asi inak.

Má Gravel zmysel? Porovnanie s cestným a XC bicykom

Hmotnosť a kúpa bicykla


Ak cyklistický eshop neuvádza hmotnosť predávaných bicyklov, môže prísť o zákazníkov.

OBCHOD X uvádza pri takmer každom bicykli jeho hmotnosť hneď na vrchu. Buď udávanú výrobcom, alebo naváženú na predajni. Neuvádza ju iba ak sa predajca nevedel dopátrať k originálnym dátam, alebo bicykel nemohol sám odvážiť.

OBCHOD Y hmotnosti bicyklov neudáva, aj keď v testoch niektoré sám naváži, alebo ju výrobcovia sami uvádzajú. Hmotnosť dôsledne skryje hlbšie do detailov, aby neodradzovala od záujmu kúpiť ťažký bicykel.

Ako som kupoval bicykel ja?

V prvom rade musím uviesť, že som nie som zavalitej postavy, mám problém s manipuláciou s bicyklom, ale aj s jeho ovládaním v technickej jazde, a tak som sa zameral na jednu z absolútnych podmienok, ktorou je nízka hmotnosť bicykla. Bicyklov som odskúšal viacero a hmotnosť je u mňa najpodstatnejšia. Lepšie sa mi šlo na 10 ročnom 10kg bicykli, než na modernom 14kg. Tie 4kg sa nedajú oklamať žiadnou geometriou. Kolesá a sedlo boli rovnaké.

V
OBCHODE X som si rozklikol takmer všetky bicykle. Tie celoodpružené nad 14kg som automaticky zatváral, nechal otvorené len tie pod 13kg. A následne z nich vyberal.

OBCHOD X predáva len určité značky a OBCHOD Y predáva zase iné. Mne na značke bicykla vôbec nezáleží, a bol by som ochotný kúpiť aj o pár stoviek drahší a horšie osadený, z ktoréhokoľvek eshopu, ak by mal o 1kg menej. Samozrejme som počítal, že vyššia hmotnosť je aj kvôli teleskopickej sedlovke, vyššiemu zdvihu vidlice, širšej vidlici, atď. V tom sa vyznám, poznám geometriu a po kúpe už nemám v úmysle predávať v bazáre polovicu komponenetov a kupovať ľahšie.

Keď som hľadal v
OBCHODE Y a nejaký bicykel sa mi tam zapáčil jeho osadením, po 10 minútach som vyhľadal na stránke výrobcu, alebo iných eshopov, že má hmotnosť 16kg a to ma nahnevalo, že som stratil čas.

Hľadaním v
OBCHODE Y som stratil niekoľko hodín a bola to strata času, nachádzal som iba bicykle nad 14kg a lacnejšie som logicky ani neotváral. Rozklikol som iba pár modelov. Možno by sa nejaký našiel. Myslel som, že ak má bicykel sadu XT, karbón a je drahý, tak bude aj ľahší. V OBCHODE Y ponúkajú veľké množstvo bicyklov a dopátravať sa k hmotnosti každého z nich je na celé dni. Pohodlnšie je nechať otvorené karty prehliadača s bicyklami nízkej hmotnosti a porovnávať pre a proti, neustále sa medzi nimi preklikávať a dumať, ktorý má viac mojich plus. Takže som ďalej nepátral a kúpil som bicykel v OBCHODE X, v ktorom tie hmotnosti uvedené sú. Možno že, ak by som v OBCHODE Y dlhšie hľadal hmotnosti všetkých ponúkaných bicyklov, našiel by som tam ešte o 1kg ľahší, aj keď o trochu drahší a s horšími komponentami než v OBCHODE X. To by som bol ochotný kúpiť. Nemal som však na to nervy, takto dlho hľadať.

Nie som jediný kto takto uvažuje. Poznám viacerých, čo sa rozhodujú pre nízku hmotnosť. Svalnatý vysoký kamarát prišiel na 16kg bicykli, dal nám ho vyskúšať a všetci žasli aká ťažká opacha, že ako na tom môže jazdiť. Chválil aj brzdy MT200, lebo žiadne iné lepšie nevyskúšal. Mne sa nepáčili, lebo som zvyknutý na XT a ešte mám platničky s chladením. Brzdia lepšie než XTR a majú freestroke nastavenie. Jazdí zjazdy a stačí mu to. Pre mňa vrátiť sa k brzdám MT200, by bolo ako vrátiť sa od Mercedesu triedy E, k Fabii. Kúpil najlačnejší model, aký zohnal. Keď som mu vytkol, že za pár stoviek naviac mohol mať oveľa lepší, tak že on nemá peniaze na rozhadzovanie a ani na teleskopickú sedlovku, hoci by sa mu páčila.

1 skupina zákazníkov rieši cenu.

2 skupina zákazníkov rieši hmotnosť

3 skupina zákazníkov nezaujíma ani cena ani hmotnosť, ale hľadajú pedantne konkrétny model, teda rám, vidlicu a kolesá, s tým že si to prípadne doladia podľa seba.

Existujú samozrejme aj ďalšie skupiny.

Mne rodičia kedysi bicykel kúpiť odmietli a keď som si začal sám zarábať tak som nemal veľa peňazí na poriadny bicykel. Až neskôr keď sa rozšírili ako bežné dostupne, znížila sa im hmotnosť, pribudli prevody, nášľapné pedále, teleskopická sedlovka, tlmič, pre každého, som si ho kúpil a na maratónoch takmer stávam na bedni. Žiaľ už mi ide k 50-ke a tak talent nemôžem využiť ako mladí 20 roční a mám inak nastavenú myseľ. Keď živím rodinu a platím hypotéku, nebudem sa púšťať do náročných akcií.

zdroj: facebook
zdroj: facebook

Ťažší ľudia majú smolu. Len marketing sa snaží predať elektrobicykel aj štíhlymi, ktorí ho nezdvihnú, trápia sa s ním a ide sa im ľahučko aj bez motora. Avšak pre neznalosť ho kúpia, aj keď by bol pre nich 100% lepší klasický bicykel.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky