KADENČNÁ NEVÝHODA EBAJKU
(foto: pixabay)
Z pohľadu
niektorých cyklistov
...Motor Ti pomáha
v závislosti na to ako šliapeš, takže ak si lenivý, motor na teba kašle. Ak
makáš dopomôže, ale režim EKO len veľmi jemne, na rovine prakticky len
dorovnáva hmotnosť oproti normálnemu ľahkému bicyklu, pri tej hmotnosti a tých
balónoch, akými obúvajú ebajky...
...Väčšina rekreačných cyklistov jazdí štýlom: "rozbehnem sa koľko
vládzem a nechám sa viezť". To na ebajku nie je možné...
...Ebajker: Chlape, viac trénuj, potom ebajk (full
mtb) zvládneš...Nováčik:To je sila, radiť mi
aby som trénoval. Ja som myslel, že ebajk je pre lenivých a slabých
dôchodcov......Starého psa nenaučíš šliapať inak, než bol zvyknutý na starej liberte. A nie
som jediný. V diskusií sa tak vyjadrovali viacerí, že väčšina bežných ľudí je
zvyknutá jazdiť ako babka s nušou na starom vehikli. Takže príde kopec a z
ebajku zosadnú a tlačia ho rovnako. Ako z kaluže do blata, len finančne to
prepískli...
...Ja som citlivý v nohách a prispôsobujem šliapanie zotrvačnosti.
Pochopil ma aj Trailhunter a povedal: "že áno sú ľudia, ktorým vadí zmena
frekvencie a sú citlivý na každý zub na pastorku". Ja sa ani nemusím dívať pod
nohy, čo mám zaradené. Cítim to v nohách a presne viem, že mám ešte 2 pastorky
v rezerve. Toto na ebajku žiaľ nie je možné. Ovládanie bicykla mam v nohách a vadí
mi, keď mi nesadne frekvencia. 12z pastorok je moc ťažký a 13z zase moc ľahký. Ja
to rozpumpujem a potom už iba trochu pomáham občas došľapovať, aby som
nestratil zotrvačnosť. Lenže ebajk ak prestávam šliapať, tak 2x skôr zastavuje
a rozbeh je ťažký. Musím sa prudko zaprieť do pedálu, aby sa praštenému motoru uráčilo
zapnúť a kvôli tomu ma zhodil. Vraj sa neviem bicyklovať, aj keď mám najazdené
tisíce km, aj maratón s celkom dobrým umiestnením...
Osobná skúsenosť
s ebajkom
Tak ja
som mal požičaný rockmachine s motorom e8000. Nech som zvolil akýkoľvek prevod,
alebo akýkoľvek režim, nikdy sa mi nešliapalo príjemne. Zabral som do pedálov,
ako som zvyknutý na klasickom a priam ma trhlo dopredu. Tak som okamžite
podvedome poľavil v zábere sily do pedálov a motor vypol. Ebajk samozrejme
príšerne oťažel a znovu som musel poriadne zabrať na ďalší rozbeh. V kopci som
sa musel pri rozbehu dokonca postaviť zo sedla. Mám 45kg. Kľuka sa po postavení
zo sedla presunula zvislo dole a ebajkom vďaka motoru cuklo dopredu. Nestihol
som však pretočiť kľuky ďalej a motor vypol. Normálne som plakal, že to bolo do
kopca ťažšie, než u klasického bicykla a nechápal, ako to ľudia na ňom zvládajú.
Prevádzkovateľ požičovne povedal, že je v poriadku.
Ebajk za 4500€
a ja mám klasický bicykel, ktorý netreba nabíjať za 500€. Som zvyknutý na
kadenciu, ako babka s nušou na liberte.Kopec až na vrch som vyšiel iba v režime ECO a pri rovnakej únave, akú mám na
mojej ultralight rakete s 2-prevodníkom. V Trail a Boost režime, sa
mi šlo horšie, než pri úplne vypnutom motore. Zaberať silou a to pri kadencií
90 je pre mňa slabého a netrénovaného nezvládnuteľne. Kopec radšej vyšliapem
kadenciou 40, 4km/h, alebo zosadnem, potlačím a popri tom si oddýchnem. Po
rovine to bolo rovnako nepríjemne. Vďaka motoru som dosiahol 25km/h okamžite a
potom to vyplo. Na takom ebajku je jazda po rovine možná, len keď zvolím ľahší
prevod, šliapem rovnomerne rýchlo a neponáhľam sa. Na svojej ultrarakete
predbieham rybárov na mopedoch bez väčšej únavy. Dám si 2 minútový špurt ako
Sagan v cieľovej rovinke a potom oddychujem a nešliapem takmer vôbec. Klasický
bicykel ide ďalej a ľahko. Ťažký ebajk obutý na balónoch okamžite zastavuje.
Lenže ja s nádychom a výdychom mením kadenciu aj silu záberu do pedálov. Som
tak zvyknutý od detstva na singlespeed a žiadna pomoc sa mi do toho nemixuje
ako ona chce, a pomoc nikdy nie je úplne okamžitá a ani lineárna s mojím
aktuálnym výkonom. V nohách vždy cítim, keď začne zaberať motor. To už je
lepšie kúpiť za 1000€ z bazáru enduro husqvarnu a jazdiť po lese mimo
chráneného územia. Tam to riadi sám motor a nohy mám v kľude bez kopancov,
alebo utekaniu pedálu spod nohy.
Subjektívny pocit cyklistu
po testovaní ebajku
Laicky
uvediem: Každú jednu
otáčku pedálmi chcem šliapať inou silou a inou rýchlosťou. To sa na ebajku so
zapnutým motorom nedá. Nedokonalý motor je z toho zmätený a v pedáloch neustále
cítiť cukanie. Stále teda radšej zostávam radšej pri klasickom bicykli, ktorý
sa mi nikdy nemieša do kadencie a sily prípomoci.
Ak šliapem na ebajku a na 1 sekundu prestanem točiť,
motor sa vypne. Pre ďalší rozbeh motora je potrebné sa postaviť zo sedla, aby
som ten ťažký stroj znovu rozbehol a to aj na rovine. Žiaľ ja som ako špáratko
a 26kg stroj nepatrí do rúk 46kg cyklistovi. Ešte ťažší rozbeh ebajku je v
kopci. Rozbehnúť klasický bicykel aspoň
o štvrť otáčky kľuky, dokáže aj staršia dôchodkyňa na hrdzavej liberte. Taktiež
ak šliapem 90ot/min. a spomalím na 60ot/min., rozhodí mi to pomoc motora. Aspoň
u Shimana je to tak. Požičal som si ho a nikdy viac. Bosch som si tiež požičal
a žiadny zázrak to nebol. Akurát motor nebol až tak hlučný. Oba ebajky boli
nové. Najlepšie sa mi jazdilo na kolegovom 12 ročnom mestskom ebajku. Ten bol
okrem hmotnosti celkom fajn.
______________
Začnem
takto. Po ceste na bajku s prevodom 36-11z / ebajku 34-11z, šliapem bez oddychu
20 kilometrov. Buď sa ponáhľam za kamarátom, ktorý má väčšie kolesá, väčší
prevodník a užšie plášte, alebo jazdím len sám. Síce šliapem takmer naprázdno,
ale pri tej kadencií prichádza únava rovnako, ako po nejakom maratóne.
Keď mi pri takej jazde neustáleho točenia na "prázdnom mlynčeku"
začne stúpať tep, nútene poľavím a kadenčne kolíšem z 5ot/min. na 30 a naspäť
na 15, prípadne šliapanie zastavím úplne, podľa toho, ako mi to pocitovo
vyhovuje. Rýchlosť jazdy sa zníži na cca 3-4km/h. Prejdem tak asi 500m,
tep mi krásne poklesne a v pohode som pripravený na ďalší špurt, alebo výšlap.Unavený zadychčaný jazdiť po rovine, či do kopca, nevyjdem ani na ebajku. Ebajk
žiaľ nie je motorka (ako počuť v hejtoch) a treba na ňom šlapať ideálne aspoň
75ot/min.
Pomalé šliapanie na športovom ebajku, ako dôchodca na skladačke do
potravín, žiaľ nie je možné. Motor pri tak kolísavej kadencií štrajkuje a keď
ho chcem na rovnej ceste rozbehnúť, musím sa postaviť zo sedla a poriadne
zabrať. Až niekedy po pol sekunde sa uráči motoru shimano E8000 rozbehnúť a
pedál ide zrazu veľmi ľahko. Podvedome automaticky poľavím a tento praštený
motor úplne vypne. Oneskorene reaguje aj na zmeny šliapania a ani ich
poriadne nekopíruje.
Na klasickom bajku využívam oveľa dlhšiu zotrvačnosť, je
ľahší, nepotrebuje pri rovnakej technike tak robustné plášte a do pedálov
pošlem podľa svojho pocitu osobný výkon bez toho, aby mi neočakávaná pomoc
motora, rozhasila pocitové jazdné vlastnosti. Motor sa v takom prípade
krátkodobej nulovej kadencie úplne zastaví a potom je znovu ťažký rozbeh. :(Full ebajk má vysokú hmotnosť, (niektoré vážia aj 28kg), obuté širšie plášte,
preto má kratší zotrvačný dojazd a jazda po rovine je bez pomoci motora oveľa
náročnejšia. 10km by som tak nechcel šliapať na tých trailových plášťoch bez
pomoci.
Pri celodennom výjazde, by som si vybil baterku už pred kopcom a zostal
niekde uväznený v lese. Taký prípad hlásila horská služba, keď ebajker prosil
večer o pomoc, kvôli vybitej baterke. Ešte som nemal prejdených 10km a
zrazu jedna čiarka baterky fuč, (504Wh 7,5hod.napíjania, ťažšiu 900€
baterku by som nechcel). Pri poslednej čiarke 20km od domu, by som asi
zinfarktoval, nemohol odbočiť na obľúbený trail, alebo si plánovať akokoľvek
dlhú trasu. Každého nebaví miesto jazdy hľadať nabíjačku so správnym
konektorom, ak nebude obsadená, alebo ju nosiť v batohu a futrovať sa v bufete
parenými buchtami.
Na klasickom bajku si prišliapnem ako sa práve cítim. Žiaľ motor nestíha
reagovať a prvú pol otáčku je veľmi ťažké zašliapnuť. Hlavne do kopca. Vadí mi,
že nemôžem neustále kadenčne kolísať z 50 na 10, na nulu, alebo v kopci 3x za
sebou vrátiť kľuky o štvrť otáčky dozadu. Keď sú kľuky zvisle, ťažko sa
rozbieha, treba šliapnuť dozadu a nie vždy sa to podarí trafiť do správnej
polohy v tak krátkom čase, aby ma v technickom teréne, alebo v kopci, z ebajku
nezhodilo.Veľmi mi to kazí pocit z jazdy. Po pár km jazdy som ho chcel hodiť do škarpy.
Nakoniec som prišiel v ECO mode s násilnou snahou držať akú takú kadenciu a
došiel som domov s vyplazeným jazykom, unavený ako pes. Trasa bola našťastie
rovinatá a v kopci som aj tak tlačil (v tom istom, ktorý som predtým na
klasickom bajku vyšiel v sedle) :(Do kopca sa šlo naozaj horšie, než na ultraľahkom bicykli za polovičnú cenu,
ktorý netreba nabíjať, ani sledovať stav baterky. Motor v kopci každých 5m
vypínal a bolo treba znovu zabrať, až som dostal do lýtka kŕč a srdce som cítil
až v krku. V Boost, alebo TRAIL režime to proste tak fungovalo. Treba celý čas
rovnomerne vysokorýchlostne pedálovať, ako na prázdnom mlynčeku na mäso. Lenže
kto chce neustále tak točiť? Pri ťažšom prevode som sa ani nerozbehol a cítil,
že pohon dostáva na frak a bál som sa, aby som požičaný ebajk za 4500€
nepoškodil. Pri zvýšenom tepe zadychčaný to proste tak kadenčne neútočím
ani naprázdno.
V ECO režime je to síce trochu lepšie, lebo motor až toľko nepomáha, ale pocit
je približne rovnaký, ako jazda na mojom bajku. Či na rovine, či v kopci.
Keď je niekto tlstejší, jeho bicykel je o 6kg ťažší, pri jednom prevodníku mu
chýbajú prevody do kopca, alebo naopak ťažké na cestu, prípadne má nízko
spustené sedlo a nevhodné plášte, tak bude nespokojne nariekať, že to nezvláda
a kúpi si ebajk, čo tiež nie je výhra.
Vďaka motoru to utočím na 25km/h, následne nad túto hranicu bez prípomoci
motora a sťaženému šliapaniu rýchlosť klesne pod 25 a motorom cukne. A tak
dookola. Naštvaný zákazník začne špekulovať nad odblokovaním a všetkých čo sú
proti čipovaniu posiela do hája, že riešiť legislatívu vôbec netreba, keď sa to
aj tak nekontroluje.
Ebajk je vhodný pre rýchlošliapačov na krátke prudšie výšlapy cez 10%. Radšej
jazdím pomalé 100km rovinaté trekingové cyklotúry, kombinované s nejakým
trailíkom, kde ako turista viac uvidím, viac vychutnám prírodu, než sa dopraviť
autom k lesu a tam vyšlapať na Kráľovu hoľu, alebo si dať v bikeparku 7x trail,
čo je pri zjazde a hmotnosti ebajku technicky nebezpečné a namáhavé. V
bikeparku je aj tak lanovka, čo je ešte lepšie. Či mi bude výjazd trvať 4,
alebo 9 hodín neriešim.
Zajazdiť si unavený po práci hodinu, sa mi ho ani
nechce vynášať po schodoch v bytovke a potom ho následne na umyvárke wapkovať a
poškodzovať ložiská. To radšej sadnem na trenažér a prepotím len tričko. Aj tak
sú práčka a šnúry na prádlo neustále obsadené. Toť nedávno niekto chcel poradiť
dobrú trasu, ale len do 40km, lebo majú ebajky. Tak slabí ľudia si nedokážu na
rovine šetriť 500Wh baterku, aby zvládli aj s kopcom 120km. Ani 750Wh za
900€ nie je výhra. Naviac je to ozruta. Jak to vôbec niekto dokáže
naložiť do vlaku? Však je to ako kovadlina. A padnuté stromy v lese tiež slúžia
na zamedzenie prejazdu na ebajkoch.
Zdôvodnenie pocitov
(Pre lepšie pochopenie)
Vhodnejší
prevod tento neduh nedokáže vyriešiť, pretože žiadny bajk na 27,5"
kolesách, nemá pocitovo ťažké prevody, ako majú cestné bicykle. Keď sa už
rozbehnem tak, už valím ako guľa aj na ťažkom prevode (po rovnej asfaltke) a prišľapujem
vtedy, keď začnem strácať zotrvačnosť.Keď cítim, že v kľukách už nie je odpor, prestanem šliapať a nechám sa viezť
zotrvačnosťou a tým oddychujem. Ebajk má oveľa kratšiu zotrvačnosť a tam sa
takto oddychovať na rovine nedá, len šliapať, šliapať a míňať baterku. Pri
dlhšej jazde v takto vysokej kadencií, dýcham rýchlo a plytko. Pri
pomalšej, napriek záťaži (na klasickom bicykli) dýcham hlbšie a tak sa tak
rýchlo neunavím. Pomalá kadencia na ebajku nie je možná, lebo motor pomáha a
cítim sa ako pri jazde naprázdno. Odpor v pedáloch na ebajku cítim len pri
prvotnom zábere, keď sa motor ešte len rozbieha.
Problém je, že pri vypnutej pomoci sa jazdí ťažko. Pri prekročení 25km/h, ktorú
dosiahnem vďaka motoru okamžite, motor vypne a ebajk oťažie až tak moc, že
proste nevládzem. Nelegálne odblokovanie (pri ktorom sa stráca záruka, ak
sa vôbec konkrétny ebajk odblokovať dá), toto nerieši, lebo potom bude jazda na
kľukách aj v 35km/h naprázdno, naviac nebezpečná a rýchlejšie sa vybije
baterka. Na klasickom bicykli mám priemerku nad 25km/h pri celom výjazde,
to znamená že na legislatívou povolenom ebajku, by som celý čas jazdil za
svoje. Teda vlastne nie, lebo na ebajku sa ide bez pomoci motora ťažko.
Mám rád, keď cítim v kľukách ťažší odpor a môžem šliapať pomaly. Určite poznáte
ten nepríjemný pocit, keď idete do kopca na najľahšom prevode, zrazu Vás
prekvapí zjazd a máte v nohách pocit, ako pri spadnutej reťazi. Vo vlnovitom
teréne je každých pár metrov ten ľahký prevod potrebný, lebo po 10m je ďalší
výšlap. Nemôžem zbytočne radiť na ťažký cez 12 pastorkov a hneď na to naspäť na
najľahší.Teraz to riešim zhadzovaním na malý prevodník. Som ľahký a mám malý grip.
Na kameni ma s celým bicyklom vo vysokej rýchlosti nadhodí, preto nemôžem využívať
rýchli zjazd na následnú zotrvačnú pomoc do ďalšieho kopca, ako mi poradil 90kg
ťažký enduro jazdec.
Pri mojej nízkej hmotnosti je technická jazda náročnejšia, aby som dokázal
jazdiť bez šliapania, ako to bolo v prípade, keď pretekár vyhral DH, napriek
spadnutej reťazi. Som typ človeka, ktorý chce jeden výjazd kombinovať
trasou vhodnú na cesťák (jazdiť rýchlosťou cesťáka), ale aj trail. 2 bicykle
nepotrebujem a ani tento problém neriešia. A predajca ma začne presviedčať, že
MTB nie je určené na cestu. Univerzálne bicykle prestali vyrábať a trail
na graveli je o držku.Ešte výraznejší rozdiel je, ak presadnem z cestného bicykla, v cene 500€, na
trail ebajk za 5000€ a vyskúšam ho na asfaltke. Logický ho zhodnotím na
základe momentálneho pocitu veľmi negatívne.
Záver
Môj osobný
pocit z potreby motora je, že je na oštaru a je to zbytočná finančná
investícia, keď sa nikam neponáhľam, nemám v okolí dlhé výšlapy ako je Kráľova
hoľa, alebo Sliezsky dom. Nie je hanba v kopci tlačiť, ak sa nechcem rozbiť.
Nikto ma nenúti zostať sedieť v sedle, ani sa s nikým nepretekám. Najradšej
jazdím sám. Bojím sa riskovať, dupnúť do toho, aby som dohnal parťáka. Už len
pre to, že som sám, neriskujem. Parťáci všetci preletia blatom, ja radšej
zosadnem a obídem, alebo sa vrátim, ak by som sa cítil unavený a mením trasu
podľa svojho uváženia. Nemusím sa nikomu prispôsobovať. Ako sa hovorí, pomaly ďalej
zájdeš.
Z diskusie:
1)...Ak radi jazdíte štýlom: 2 zábery, zotrvačná jazda a po chvíli
ďalšie 2 zábery, tak týchto cyklov bude oveľa viac, než na klasickom
bicykli, kde je dojazd na zotrvačnosť dlhšia a môže to u niekoho vyvolávať
zlý pocit z ebajku. Napríklad ja pri tej zotrvačnej jazde oddychujem.
Neunavujú ma ťažké zábery do pedálov, ale unavuje ma vyššia nonstop
kadencia naprázdno. Na ebajku som si všimol jeho špecifickú vlastnosť, že
treba celý čas šliapať a to si všímam aj na iných ebajkeroch. Buď nešliape
vôbec (nelegálna úprava väčšinou dôchodcovia, alebo nešportoví presúvači),
alebo točia na rovine celý čas bez jedinej pauzy a kadenčne viditeľne
rýchlejšie, než na klasickom bicykli. Je to logické, bez motora sa šliape ťažšie
a tak menej zdatný neutočí vysokú kadenciu, dlhší čas...
2)...Nemôže ten blbý motor pomáhať už od kadencie 1ot/min? Potom to do
kopca na Trail či Boost cuká a stále vypína. Nepomáha ani zmeniť na iný
prevod. Jediné na ECO sa dá vyjsť bez cukania, ale to sa unavím viac ako
na klasickom. A po rovine ak to ECO vypnem, tak mám pocit ako na zadretej
liberte, EBAJK JE LEN PRE SILNÝCH CHLAPOV. Pokiaľ poriadne šliapete, motor
pomáha. Pokiaľ ste lemry, motor na Vás kašle. Ja nedokážem dlho jazdiť
vysokou kadenciou ani naprázdno, za 2 minúty som KO, nieto ešte pod
záťažou. Ale pomalou kadenciou zvládam jazdiť silovo. Tam však blbý motor
nepomáha. Rozpumpujem to a veziem sa. Občas trochu pomôžem pedálmi, aby
som nestratil zotrvačnosť. To sa týka samozrejme jazdy po rovnom asfalte.
90% mojej cesty je rovný asfalt, tak nebudem špekulovať nad hlúpym
ebajkom...
3)...Ak si zvolím maximálnu úroveň dopomoci už od štartu, tak v mojom
prípade prídem paradoxne domov dosť vyšťavený, pretože mám vysokú
priemerku (do 30km/h) a ťahám vysoké kadencie. Ono to človeka zvádza tá
dopomoc ísť rýchlejšie ako bežne. Samozrejmosťou sú osobné rekordy na
meraných úsekoch. Vo finále je človek potom viac unavený, ako pri nižších
dopomociach, kde sa tak nenaháňa...
4)...Pri rýchlejšej kadencií viac stúpa tep, pretože jazdca jeho
vlastná psychika núti isť rýchlejšie, ak cíti v kľukách slabý odpor a tým
pádom sa človek viac unaví. Kto nemá natrénované, tak nevládze tak rýchlo šliapať
30 minút v kuse. Placebo efekt namontovaného motora a drobný pocit pomoci
v nohách mu dodajú chuť jazdiť, že ho to vyvezie samo. Nakoniec aj tak
spáli viac kalórií, než klasický cyklista a ani si to neuvedomí...
5)...Vždy je to niečo za niečo. Buď zvolím kratšiu dĺžku kľúk, kde
majú nohy menšiu uhlovú rýchlosť, ale na krátku prudkú stojku zas
potrebujem dlhšiu páku. Pár minútová rýchla kadencia do kopca mi nevadí.
Tak isto dlhší predstavec je lepší do kopca a naopak po rovine pre
pohodlný vzpriamený posed je zas vhodnejší kratší...
6)...Kašlať na ebajk, kde sa musí šliapať kadenciou 90. Do kopca
vyjdem na prevode 26-46 aj bez motora s kadenciou 45. Keď popri šlapaní
dýcham, tak pri výdychu plúc je záber do pedálov slabší a blbý motor
vypne. To som pri testovačke nečakal, že na ebajku treba vedieť aj správne
dýchať, aby som rovnomerne držal vysokú kadenciu a nevypínal mi motor. Tam
sa skôr hodia malé kľuky, lebo vysoká kadencia 90 je u ebajku
nutnosť. Mne nevadí, že kopec vyjdem 4km/h. Pomaly ďalej zájdem a
neunavím sa. Ani na klasickom bicykli nemusím ísť do vyššej srdcovej zóny.
Ak človek nemá natrénované, tak vysokú kadenciu potrebnú pre ebajk
nedokáže držať 30 minút. Pri nízkej kadencií a ťažkom prevode mi psychika
nedovolí sa namáhať, dupať do toho a na rovine to prepáliť, aby som potom
nevládal v kopci...
7)...Ľudí okrem správneho rozloženia sily, nútia ešte sa učiť pri
jazde správne dýchať. Ale rodinky s deťmi sa to nikdy nebudú ochotní učiť.
Kúpia ebajk, lebo nevládzu na klasickom bicykli a následne na nich zbadám,
že stále rovnako nevládzu ani na tom drahom ebajku. Tam kde ja šliapem bez
motora, oni tlačia, lebo to v začiatkoch, tak či tak prepália výkonom a
vysokou kadenciou na rovine...
8)...2-prevodník dáva viac možností zvoliť vhodný prevod.
1-prevodník ich má málo a ebajk sa zase nerovnomerne mieša do mojej
kadencie a je to pocit, ako keď mám s kolegom niesť kladu dreva a on chce kráčať
inou rýchlosťou než ja...
9)...Včera bolo blato a stretol som kamoša, čo má asi najdrahší enduro
ebajk, čo si vieš predstaviť. Je aj veľmi dobrý jazdec, bývalý enduro pretekár.
Dal som mu otázku, či je tá regulácia motora dosť citlivá na jazdu hore
kopcom v tom blate, či mu to stále nepretáča koleso. Ja som mal totiž
miestami problém na obyčajnom bicykli a doslova som musel prestať šlapať,
aby sa koleso chytilo a potom veľmi pomaly znovu roztáčať, aby som
neodtrhol grip. A on že na EKO v pohode, že tak ako uberie tlak na pedál,
uberie bike krútiaci moment na kolese, ale že samozrejme na väčšej
asistencií je to ako motorka, že robí za sebou ryhu od hrabajúceho zadku.
Ale že on jazdi len EKO. Jemu to stačí keď je trénovaný a zvládol by to aj
bez motora, len za dlhšiu dobu, pri rovnakom poslanom výkone do
pedálov. Na klasickom bicykli sa ľudia unavia, lebo sa im nechce na
prudkom úseku zosadať, ale ebajker sa unaví rovnako, lebo ten úsek čo by
na klasickom určite zosadol a oddychoval, tak vyjde na ebajku s vyplazeným
jazykom. Sledujem kamošov ebajkerov, tam kde ja zosadám, oni idú vypľuť
dušu. Proste si iba zdvihne latku prudkých stúpaní vyššie. Tým fyziku
neoklamú...
10)...Asi nebude ebajk ako ebajk. Je to ako s bežným bicyklom, niekto
si kúpi bicykel za 500€ a povie že reťaz padá, brzdy brzdia horšie ako
jeho stará Eska, ťažké je to, kolesá nemajú grip... A niekto technicky
zdatný, čo si kúpi endurko za 8000€, bude pozerať, že o čom to ten
rozpráva, že reťaz mu nepadla v živote a brzdy sú lepšie ako na motorke.
Proste ebajk za 4500€ je asi šmejd, ako bicykel za 500€ a ak chceš aby bol
ebajk dobrý, tak musí ísť cena asi skôr k 12 000€...
11)...Svalová tachykardia: Kadencia 90ot/min 2 minutý bez záťaže
= tep 180. Kadencia 45ot/min dlhodobo s ťažkou záťažou = tep 140. Ma to asi iba
1% ľudí. Väčšinou vôbec nešportujú...
12)...Teraz šliapem
na trenažéri 45ot./min. Viac mi naozaj extrémne zvyšuje tep. Žiaľ shimano motor
pri takto nízkych otáčkach odmieta pomáhať. V Boost ani trail režime nedokážem dosiahnuť kadenciu optimálnu pre motor. Ebajk by mal byť od toho, aby pomáhal a nie aby ma unavoval. Ebajk za 5000€. Kolegov mestsky
ebajk so zadným bafangom pomáhal aj pri nízkych otáčkach...
Má zmysel cestný ebajk?
(Áno - pre slabú ženu, ktorej muž je veľmi zdatný športovec pretekár, bývajú
v kopcoch a ona by mu nestíhala a zdržovala ho)
S cestným ebajkom sa do terénu nedá a ciest s 10-20% stúpaním nie je veľa.
Keďže nie sme v Alpách, cestári sa snažia stavať asfaltky bez sklonu. Juh
Slovenska je rovinatý, ale zároveň je to oveľa bohatší región, tak si ebajk
skôr môžu dovoliť a kupujú ho kvôli prvotnému nadšeniu z novinky. Vidno to aj
na hrádzi, plno ebajkerov, celé rodiny s deťmi. Stred a východ, Fatra, Tatry, Slov.
raj, tam sú platy nižšie a ľudia od mala zvyknutejší na drinu. V Bratislave jazdia
do fitnes centra autom 2km, hoci by mohli pešo ako prídavok k tréningu. U MTB
je zábava v prírode a pri technickej jazde, tam je 12km/h pre psychický relax v
poriadku. Pri jazde na cestnom bicykli je jazda do 25km/h nudná. Keď som na
cestnom je normálne ísť nad 35km/h.
Ak nie je cyklista moc ťažký, (u žien normál), tak cesta 1 až 3km pri 10%
stúpaní, na prevode 34-36z, na 8kg bicykli s 8barmi v kolesách, to nemôže byť
ťažké. Aby sme výrazne zdržovali parťáka, to by musel byť Višnovský, Sagan,
atď. Ono stačí doma pri pečení mäsa, alebo pozeraní seriálu, denne hodinu šliapať
na trenažéri kvôli kondičke. Na hrádzi stačí aj klasický bicykel za 500€. Tak
načo ebajk za 2000€, len preto, že oči to pýtajú? Keď už mám byť zohnutý na
cestnom, tak idem normálne nad 35km/h celý čas. Všeobecne, keď je niekto
veľmi ťažký, bicykel má ťažký a slabé prevody, zlý posed, slabo nahustené
plášte, ide sa mu do kopca ťažko. A ešte jedno - treba mať nášľapné pedále.
Ďalšia dopomoc. Vyrábajú sa aj také, kde druhá strana je platforma pre prípad
nutného použitia klasických tenisiek. Kto na cestnom vyskúša tretry, už
klasické nebude chcieť.
Ukážka ľahkosti cestného bicykla
Vittorio Brumotti (youtube
video)
Ebajk nie je vhodný ani na cyklokros (youtube
video)
Cyklotrial, dirt, street kúsky niesú
s ťažkým ebajkom tiež možné (youtube video)
Nevyjdem kopec ani na ebajku
Zjazd je na ťažkom ebajku namáhavejší na kameňoch, než na klasickom bicykli. Ja som kopec vyšiel na klasickom bicykli a úplne v pohode a aj kopu deti na klasických bicykloch. Problém ak nevyjdete kopec ani na ebajku, môže byť nízko sedlo, alebo ebajk. Ja som si ho požičal, a vyšiel som kopec iba do polovice, pretože motor Shimano pomáhal iba pri vysokej kadencii. Čím pomalšie som šliapal, tým menej pomáhal a pri vysokej kadencii mi búchalo srdce až v krku. Ďalší problém mohol byť moc ľahký prevod, nie každý ma kondičku na kadenciu 90ot/min 30 minút vkuse. Ani ja ju nemám.
Ebajk je zložitejší vynález než klasicky bicykel a treba sa to naučiť sa to ovládať, správny prevod, šetriť si batériu, správne nabíjať, rozbiehať do kopca na kameňoch chce um a dole sedlovku. Teleskopická sedlovka, nášlapné pedále sú ďalšie plus. Ja som zatlačil do pedálov, motorom cuklo, podvedome som poľavil v šliapaní, motor vyplo a ja som padol ako hnila hruška na bok na ťažkom bicykli, na ktorom nedokážem ani hopsnúť predným kolesom na chodník, nie to ešte napr. ho preložiť cez padnutý strom, nosiť po schodoch a tiež som preto na kameňoch spadol. Na klasickom som prešiel aj 60km trasy s 1300m prevýšením, na ebajku som bol po par km rozbitý. To je môj osobný pocit z jazdy na ebajku.
Malá časť ľudí sa unaví pri rýchlom šliapaní hoci aj s pomocou motora viac, než keď si dám ťažký prevod a kadenciu 50ot./min na klasickom bicykli. Na boost, ani trail režime, som nestíhal kadencií motora a tak motor vypínalo na najľahšom prevode. Jedine na ECO som vyšiel cely kopec aj keď viac unavený, než na klasickom bicykli. Moje obľúbené šliapanie je rýchlosťou do 50ot./min. Vtedy mi nestúpa tep, ani keď je to v ťažkej záťaži do kopca. Keď mi utekajú nohy dole za chodu motora, tak podvedome kmitám ako škrečok v koliesku a nestačím sa ani nadychovať. Pripadá mi to akoby bola spadnutá reťaz a dosahujem 90ot./min. a som totálne rozbitý ako po šprinte. Treba vyššie sedlo a pomalšie šliapať a popri tom pomaly hlboké synchronné nádychy, nie plytko a rýchlo dychčať za rýchleho šliapania na ľahkom prevode v maximálnej podpore motora. Mám to odskúšané. Každý úsek a každé stúpanie, vyžaduje iný prevod v závislosti na režime. Tiež nie je dobré si dať maximálnu podporu a veľmi ťažký prevod. Je to ničenie motora a rýchle vybíjanie batérie. Je to alchymia. Stačí niečo zvoliť zle, a už to bude jazda horšia, než na klasickom bicykli. Ja som sa to žiaľ nikdy nenaučil a ebajk sa mi nevojde do výťahu a bicykel nosím k jaskyniam na pleci, lebo sú tam strmé schody.