KADENČNÁ NEVÝHODA EBAJKU

09.12.2022

(foto: pixabay)

Z pohľadu niektorých cyklistov

...Motor Ti pomáha v závislosti na to ako šliapeš, takže ak si lenivý, motor na teba kašle. Ak makáš dopomôže, ale režim EKO len veľmi jemne, na rovine prakticky len dorovnáva hmotnosť oproti normálnemu ľahkému bicyklu, pri tej hmotnosti a tých balónoch, akými obúvajú ebajky.
..

...Väčšina rekreačných cyklistov jazdí štýlom: "rozbehnem sa koľko vládzem a nechám sa viezť". To na ebajku nie je možné...


...Ebajker: Chlape, viac trénuj, potom ebajk (full mtb) zvládneš...Nováčik:To je sila, radiť mi aby som trénoval. Ja som myslel, že ebajk je pre lenivých a slabých dôchodcov......Starého psa nenaučíš šliapať inak, než bol zvyknutý na starej liberte. A nie som jediný. V diskusií sa tak vyjadrovali viacerí, že väčšina bežných ľudí je zvyknutá jazdiť ako babka s nušou na starom vehikli. Takže príde kopec a z ebajku zosadnú a tlačia ho rovnako. Ako z kaluže do blata, len finančne to prepískli...

...Ja som citlivý v nohách a prispôsobujem šliapanie zotrvačnosti. Pochopil ma aj Trailhunter a povedal: "že áno sú ľudia, ktorým vadí zmena frekvencie a sú citlivý na každý zub na pastorku".
Ja sa ani nemusím dívať pod nohy, čo mám zaradené. Cítim to v nohách a presne viem, že mám ešte 2 pastorky v rezerve. Toto na ebajku žiaľ nie je možné. Ovládanie bicykla mam v nohách a vadí mi, keď mi nesadne frekvencia. 12z pastorok je moc ťažký a 13z zase moc ľahký. Ja to rozpumpujem a potom už iba trochu pomáham občas došľapovať, aby som nestratil zotrvačnosť. Lenže ebajk ak prestávam šliapať, tak 2x skôr zastavuje a rozbeh je ťažký. Musím sa prudko zaprieť do pedálu, aby sa praštenému motoru uráčilo zapnúť a kvôli tomu ma zhodil. Vraj sa neviem bicyklovať, aj keď mám najazdené tisíce km, aj maratón s celkom dobrým umiestnením...

Osobná skúsenosť s ebajkom

Tak ja som mal požičaný rockmachine s motorom e8000. Nech som zvolil akýkoľvek prevod, alebo akýkoľvek režim, nikdy sa mi nešliapalo príjemne. Zabral som do pedálov, ako som zvyknutý na klasickom a priam ma trhlo dopredu. Tak som okamžite podvedome poľavil v zábere sily do pedálov a motor vypol. Ebajk samozrejme príšerne oťažel a znovu som musel poriadne zabrať na ďalší rozbeh. V kopci som sa musel pri rozbehu dokonca postaviť zo sedla. Mám 45kg. Kľuka sa po postavení zo sedla presunula zvislo dole a ebajkom vďaka motoru cuklo dopredu. Nestihol som však pretočiť kľuky ďalej a motor vypol. Normálne som plakal, že to bolo do kopca ťažšie, než u klasického bicykla a nechápal, ako to ľudia na ňom zvládajú. Prevádzkovateľ požičovne povedal, že je v poriadku.

Ebajk za 4500€ a ja mám klasický bicykel, ktorý netreba nabíjať za 500€. Som zvyknutý na kadenciu, ako babka s nušou na liberte.
Kopec až na vrch som vyšiel iba v režime ECO a pri rovnakej únave, akú mám na mojej ultralight rakete s 2-prevodníkom. V Trail a Boost režime, sa mi šlo horšie, než pri úplne vypnutom motore. Zaberať silou a to pri kadencií 90 je pre mňa slabého a netrénovaného nezvládnuteľne. Kopec radšej vyšliapem kadenciou 40, 4km/h, alebo zosadnem, potlačím a popri tom si oddýchnem. Po rovine to bolo rovnako nepríjemne. Vďaka motoru som dosiahol 25km/h okamžite a potom to vyplo. Na takom ebajku je jazda po rovine možná, len keď zvolím ľahší prevod, šliapem rovnomerne rýchlo a neponáhľam sa. Na svojej ultrarakete predbieham rybárov na mopedoch bez väčšej únavy. Dám si 2 minútový špurt ako Sagan v cieľovej rovinke a potom oddychujem a nešliapem takmer vôbec. Klasický bicykel ide ďalej a ľahko. Ťažký ebajk obutý na balónoch okamžite zastavuje.

Lenže ja s nádychom a výdychom mením kadenciu aj silu záberu do pedálov. Som tak zvyknutý od detstva na singlespeed a žiadna pomoc sa mi do toho nemixuje ako ona chce, a pomoc nikdy nie je úplne okamžitá a ani lineárna s mojím aktuálnym výkonom. V nohách vždy cítim, keď začne zaberať motor. To už je lepšie kúpiť za 1000€ z bazáru enduro husqvarnu a jazdiť po lese mimo chráneného územia. Tam to riadi sám motor a nohy mám v kľude bez kopancov, alebo utekaniu pedálu spod nohy.


Subjektívny pocit cyklistu po testovaní ebajku


Laicky uvediem:
Každú jednu otáčku pedálmi chcem šliapať inou silou a inou rýchlosťou. To sa na ebajku so zapnutým motorom nedá. Nedokonalý motor je z toho zmätený a v pedáloch neustále cítiť cukanie. Stále teda radšej zostávam radšej pri klasickom bicykli, ktorý sa mi nikdy nemieša do kadencie a sily prípomoci.

______________

Začnem takto. Po ceste na bajku s prevodom 36-11z / ebajku 34-11z, šliapem bez oddychu 20 kilometrov. Buď sa ponáhľam za kamarátom, ktorý má väčšie kolesá, väčší prevodník a užšie plášte, alebo jazdím len sám. Síce šliapem takmer naprázdno, ale pri tej kadencií prichádza únava rovnako, ako po nejakom maratóne.

Keď mi pri takej jazde neustáleho točenia na "prázdnom mlynčeku" začne stúpať tep, nútene poľavím a kadenčne kolíšem z 5ot/min. na 30 a naspäť na 15, prípadne šliapanie zastavím úplne, podľa toho, ako mi to pocitovo vyhovuje. Rýchlosť jazdy sa zníži na cca 3-4km/h. Prejdem tak asi 500m, tep mi krásne poklesne a v pohode som pripravený na ďalší špurt, alebo výšlap.Unavený zadychčaný jazdiť po rovine, či do kopca, nevyjdem ani na ebajku. Ebajk žiaľ nie je motorka (ako počuť v hejtoch) a treba na ňom šlapať ideálne aspoň 75ot/min.

Pomalé šliapanie na športovom ebajku, ako dôchodca na skladačke do potravín, žiaľ nie je možné. Motor pri tak kolísavej kadencií štrajkuje a keď ho chcem na rovnej ceste rozbehnúť, musím sa postaviť zo sedla a poriadne zabrať. Až niekedy po pol sekunde sa uráči motoru shimano E8000 rozbehnúť a pedál ide zrazu veľmi ľahko. Podvedome automaticky poľavím a tento praštený motor úplne vypne. Oneskorene reaguje aj na zmeny šliapania a ani ich poriadne nekopíruje.

Na klasickom bajku využívam oveľa dlhšiu zotrvačnosť, je ľahší, nepotrebuje pri rovnakej technike tak robustné plášte a do pedálov pošlem podľa svojho pocitu osobný výkon bez toho, aby mi neočakávaná pomoc motora, rozhasila pocitové jazdné vlastnosti. Motor sa v takom prípade krátkodobej nulovej kadencie úplne zastaví a potom je znovu ťažký rozbeh. :(Full ebajk má vysokú hmotnosť, (niektoré vážia aj 28kg), obuté širšie plášte, preto má kratší zotrvačný dojazd a jazda po rovine je bez pomoci motora oveľa náročnejšia. 10km by som tak nechcel šliapať na tých trailových plášťoch bez pomoci.

Pri celodennom výjazde, by som si vybil baterku už pred kopcom a zostal niekde uväznený v lese. Taký prípad hlásila horská služba, keď ebajker prosil večer o pomoc, kvôli vybitej baterke. Ešte som nemal prejdených 10km a zrazu jedna čiarka baterky fuč, (504Wh 7,5hod.napíjania, ťažšiu 900€ baterku by som nechcel). Pri poslednej čiarke 20km od domu, by som asi zinfarktoval, nemohol odbočiť na obľúbený trail, alebo si plánovať akokoľvek dlhú trasu. Každého nebaví miesto jazdy hľadať nabíjačku so správnym konektorom, ak nebude obsadená, alebo ju nosiť v batohu a futrovať sa v bufete parenými buchtami.

Na klasickom bajku si prišliapnem ako sa práve cítim. Žiaľ motor nestíha reagovať a prvú pol otáčku je veľmi ťažké zašliapnuť. Hlavne do kopca. Vadí mi, že nemôžem neustále kadenčne kolísať z 50 na 10, na nulu, alebo v kopci 3x za sebou vrátiť kľuky o štvrť otáčky dozadu. Keď sú kľuky zvisle, ťažko sa rozbieha, treba šliapnuť dozadu a nie vždy sa to podarí trafiť do správnej polohy v tak krátkom čase, aby ma v technickom teréne, alebo v kopci, z ebajku nezhodilo.Veľmi mi to kazí pocit z jazdy. Po pár km jazdy som ho chcel hodiť do škarpy.

Nakoniec som prišiel v ECO mode s násilnou snahou držať akú takú kadenciu a došiel som domov s vyplazeným jazykom, unavený ako pes. Trasa bola našťastie rovinatá a v kopci som aj tak tlačil (v tom istom, ktorý som predtým na klasickom bajku vyšiel v sedle) :(Do kopca sa šlo naozaj horšie, než na ultraľahkom bicykli za polovičnú cenu, ktorý netreba nabíjať, ani sledovať stav baterky. Motor v kopci každých 5m vypínal a bolo treba znovu zabrať, až som dostal do lýtka kŕč a srdce som cítil až v krku. V Boost, alebo TRAIL režime to proste tak fungovalo. Treba celý čas rovnomerne vysokorýchlostne pedálovať, ako na prázdnom mlynčeku na mäso. Lenže kto chce neustále tak točiť? Pri ťažšom prevode som sa ani nerozbehol a cítil, že pohon dostáva na frak a bál som sa, aby som požičaný ebajk za 4500€ nepoškodil. Pri zvýšenom tepe zadychčaný to proste tak kadenčne neútočím ani naprázdno.

V ECO režime je to síce trochu lepšie, lebo motor až toľko nepomáha, ale pocit je približne rovnaký, ako jazda na mojom bajku. Či na rovine, či v kopci. Keď je niekto tlstejší, jeho bicykel je o 6kg ťažší, pri jednom prevodníku mu chýbajú prevody do kopca, alebo naopak ťažké na cestu, prípadne má nízko spustené sedlo a nevhodné plášte, tak bude nespokojne nariekať, že to nezvláda a kúpi si ebajk, čo tiež nie je výhra.

Vďaka motoru to utočím na 25km/h, následne nad túto hranicu bez prípomoci motora a sťaženému šliapaniu rýchlosť klesne pod 25 a motorom cukne. A tak dookola. Naštvaný zákazník začne špekulovať nad odblokovaním a všetkých čo sú proti čipovaniu posiela do hája, že riešiť legislatívu vôbec netreba, keď sa to aj tak nekontroluje.

Ebajk je vhodný pre rýchlošliapačov na krátke prudšie výšlapy cez 10%. Radšej jazdím pomalé 100km rovinaté trekingové cyklotúry, kombinované s nejakým trailíkom, kde ako turista viac uvidím, viac vychutnám prírodu, než sa dopraviť autom k lesu a tam vyšlapať na Kráľovu hoľu, alebo si dať v bikeparku 7x trail, čo je pri zjazde a hmotnosti ebajku technicky nebezpečné a namáhavé. V bikeparku je aj tak lanovka, čo je ešte lepšie. Či mi bude výjazd trvať 4, alebo 9 hodín neriešim.

Zajazdiť si unavený po práci hodinu, sa mi ho ani nechce vynášať po schodoch v bytovke a potom ho následne na umyvárke wapkovať a poškodzovať ložiská. To radšej sadnem na trenažér a prepotím len tričko. Aj tak sú práčka a šnúry na prádlo neustále obsadené. Toť nedávno niekto chcel poradiť dobrú trasu, ale len do 40km, lebo majú ebajky. Tak slabí ľudia si nedokážu na rovine šetriť 500Wh baterku, aby zvládli aj s kopcom 120km. Ani 750Wh za 900€ nie je výhra. Naviac je to ozruta. Jak to vôbec niekto dokáže naložiť do vlaku? Však je to ako kovadlina. A padnuté stromy v lese tiež slúžia na zamedzenie prejazdu na ebajkoch.

Zdôvodnenie pocitov
(Pre lepšie pochopenie)

Vhodnejší prevod tento neduh nedokáže vyriešiť, pretože žiadny bajk na 27,5" kolesách, nemá pocitovo ťažké prevody, ako majú cestné bicykle. Keď sa už rozbehnem tak, už valím ako guľa aj na ťažkom prevode (po rovnej asfaltke) a prišľapujem vtedy, keď začnem strácať zotrvačnosť.Keď cítim, že v kľukách už nie je odpor, prestanem šliapať a nechám sa viezť zotrvačnosťou a tým oddychujem. Ebajk má oveľa kratšiu zotrvačnosť a tam sa takto oddychovať na rovine nedá, len šliapať, šliapať a míňať baterku. Pri dlhšej jazde v takto vysokej kadencií, dýcham rýchlo a plytko. Pri pomalšej, napriek záťaži (na klasickom bicykli) dýcham hlbšie a tak sa tak rýchlo neunavím. Pomalá kadencia na ebajku nie je možná, lebo motor pomáha a cítim sa ako pri jazde naprázdno. Odpor v pedáloch na ebajku cítim len pri prvotnom zábere, keď sa motor ešte len rozbieha.

Problém je, že pri vypnutej pomoci sa jazdí ťažko. Pri prekročení 25km/h, ktorú dosiahnem vďaka motoru okamžite, motor vypne a ebajk oťažie až tak moc, že proste nevládzem. Nelegálne odblokovanie (pri ktorom sa stráca záruka, ak sa vôbec konkrétny ebajk odblokovať dá), toto nerieši, lebo potom bude jazda na kľukách aj v 35km/h naprázdno, naviac nebezpečná a rýchlejšie sa vybije baterka. Na klasickom bicykli mám priemerku nad 25km/h pri celom výjazde, to znamená že na legislatívou povolenom ebajku, by som celý čas jazdil za svoje. Teda vlastne nie, lebo na ebajku sa ide bez pomoci motora ťažko.

Mám rád, keď cítim v kľukách ťažší odpor a môžem šliapať pomaly. Určite poznáte ten nepríjemný pocit, keď idete do kopca na najľahšom prevode, zrazu Vás prekvapí zjazd a máte v nohách pocit, ako pri spadnutej reťazi. Vo vlnovitom teréne je každých pár metrov ten ľahký prevod potrebný, lebo po 10m je ďalší výšlap. Nemôžem zbytočne radiť na ťažký cez 12 pastorkov a hneď na to naspäť na najľahší.Teraz to riešim zhadzovaním na malý prevodník. Som ľahký a mám malý grip. Na kameni ma s celým bicyklom vo vysokej rýchlosti nadhodí, preto nemôžem využívať rýchli zjazd na následnú zotrvačnú pomoc do ďalšieho kopca, ako mi poradil 90kg ťažký enduro jazdec.

Pri mojej nízkej hmotnosti je technická jazda náročnejšia, aby som dokázal jazdiť bez šliapania, ako to bolo v prípade, keď pretekár vyhral DH, napriek spadnutej reťazi. Som typ človeka, ktorý chce jeden výjazd kombinovať trasou vhodnú na cesťák (jazdiť rýchlosťou cesťáka), ale aj trail. 2 bicykle nepotrebujem a ani tento problém neriešia. A predajca ma začne presviedčať, že MTB nie je určené na cestu. Univerzálne bicykle prestali vyrábať a trail na graveli je o držku.Ešte výraznejší rozdiel je, ak presadnem z cestného bicykla, v cene 500€, na trail ebajk za 5000€ a vyskúšam ho na asfaltke. Logický ho zhodnotím na základe momentálneho pocitu veľmi negatívne.


Záver


Môj osobný pocit z potreby motora je, že je na oštaru a je to zbytočná finančná investícia, keď sa nikam neponáhľam, nemám v okolí dlhé výšlapy ako je Kráľova hoľa, alebo Sliezsky dom. Nie je hanba v kopci tlačiť, ak sa nechcem rozbiť. Nikto ma nenúti zostať sedieť v sedle, ani sa s nikým nepretekám. Najradšej jazdím sám. Bojím sa riskovať, dupnúť do toho, aby som dohnal parťáka. Už len pre to, že som sám, neriskujem. Parťáci všetci preletia blatom, ja radšej zosadnem a obídem, alebo sa vrátim, ak by som sa cítil unavený a mením trasu podľa svojho uváženia. Nemusím sa nikomu prispôsobovať. Ako sa hovorí, pomaly ďalej zájdeš.

Z diskusie:

1)...Ak radi jazdíte štýlom: 2 zábery, zotrvačná jazda a po chvíli ďalšie 2 zábery, tak týchto cyklov bude oveľa viac, než na klasickom bicykli, kde je dojazd na zotrvačnosť dlhšia a môže to u niekoho vyvolávať zlý pocit z ebajku. Napríklad ja pri tej zotrvačnej jazde oddychujem. Neunavujú ma ťažké zábery do pedálov, ale unavuje ma vyššia nonstop kadencia naprázdno. Na ebajku som si všimol jeho špecifickú vlastnosť, že treba celý čas šliapať a to si všímam aj na iných ebajkeroch. Buď nešliape vôbec (nelegálna úprava väčšinou dôchodcovia, alebo nešportoví presúvači), alebo točia na rovine celý čas bez jedinej pauzy a kadenčne viditeľne rýchlejšie, než na klasickom bicykli. Je to logické, bez motora sa šliape ťažšie a tak menej zdatný neutočí vysokú kadenciu, dlhší čas...

2)
...Nemôže ten blbý motor pomáhať už od kadencie 1ot/min? Potom to do kopca na Trail či Boost cuká a stále vypína. Nepomáha ani zmeniť na iný prevod. Jediné na ECO sa dá vyjsť bez cukania, ale to sa unavím viac ako na klasickom. A po rovine ak to ECO vypnem, tak mám pocit ako na zadretej liberte, EBAJK JE LEN PRE SILNÝCH CHLAPOV. Pokiaľ poriadne šliapete, motor pomáha. Pokiaľ ste lemry, motor na Vás kašle. Ja nedokážem dlho jazdiť vysokou kadenciou ani naprázdno, za 2 minúty som KO, nieto ešte pod záťažou. Ale pomalou kadenciou zvládam jazdiť silovo. Tam však blbý motor nepomáha. Rozpumpujem to a veziem sa. Občas trochu pomôžem pedálmi, aby som nestratil zotrvačnosť. To sa týka samozrejme jazdy po rovnom asfalte. 90% mojej cesty je rovný asfalt, tak nebudem špekulovať nad hlúpym ebajkom...

3)
.
..Ak si zvolím maximálnu úroveň dopomoci už od štartu, tak v mojom prípade prídem paradoxne domov dosť vyšťavený, pretože mám vysokú priemerku (do 30km/h) a ťahám vysoké kadencie. Ono to človeka zvádza tá dopomoc ísť rýchlejšie ako bežne. Samozrejmosťou sú osobné rekordy na meraných úsekoch. Vo finále je človek potom viac unavený, ako pri nižších dopomociach, kde sa tak nenaháňa...

4)
...Pri rýchlejšej kadencií viac stúpa tep, pretože jazdca jeho vlastná psychika núti isť rýchlejšie, ak cíti v kľukách slabý odpor a tým pádom sa človek viac unaví. Kto nemá natrénované, tak nevládze tak rýchlo šliapať 30 minút v kuse. Placebo efekt namontovaného motora a drobný pocit pomoci v nohách mu dodajú chuť jazdiť, že ho to vyvezie samo. Nakoniec aj tak spáli viac kalórií, než klasický cyklista a ani si to neuvedomí...

5)
...Vždy je to niečo za niečo. Buď zvolím kratšiu dĺžku kľúk, kde majú nohy menšiu uhlovú rýchlosť, ale na krátku prudkú stojku zas potrebujem dlhšiu páku. Pár minútová rýchla kadencia do kopca mi nevadí. Tak isto dlhší predstavec je lepší do kopca a naopak po rovine pre pohodlný vzpriamený posed je zas vhodnejší kratší...

6)
...Kašlať na ebajk, kde sa musí šliapať kadenciou 90. Do kopca vyjdem na prevode 26-46 aj bez motora s kadenciou 45. Keď popri šlapaní dýcham, tak pri výdychu plúc je záber do pedálov slabší a blbý motor vypne. To som pri testovačke nečakal, že na ebajku treba vedieť aj správne dýchať, aby som rovnomerne držal vysokú kadenciu a nevypínal mi motor. Tam sa skôr hodia malé kľuky, lebo vysoká kadencia 90 je u ebajku nutnosť. Mne nevadí, že kopec vyjdem 4km/h. Pomaly ďalej zájdem a neunavím sa. Ani na klasickom bicykli nemusím ísť do vyššej srdcovej zóny. Ak človek nemá natrénované, tak vysokú kadenciu potrebnú pre ebajk nedokáže držať 30 minút. Pri nízkej kadencií a ťažkom prevode mi psychika nedovolí sa namáhať, dupať do toho a na rovine to prepáliť, aby som potom nevládal v kopci...

7)
...Ľudí okrem správneho rozloženia sily, nútia ešte sa učiť pri jazde správne dýchať. Ale rodinky s deťmi sa to nikdy nebudú ochotní učiť. Kúpia ebajk, lebo nevládzu na klasickom bicykli a následne na nich zbadám, že stále rovnako nevládzu ani na tom drahom ebajku. Tam kde ja šliapem bez motora, oni tlačia, lebo to v začiatkoch, tak či tak prepália výkonom a vysokou kadenciou na rovine...

8)
...2-prevodník dáva viac možností zvoliť vhodný prevod. 1-prevodník ich má málo a ebajk sa zase nerovnomerne mieša do mojej kadencie a je to pocit, ako keď mám s kolegom niesť kladu dreva a on chce kráčať inou rýchlosťou než ja...

9)
...Včera bolo blato a stretol som kamoša, čo má asi najdrahší enduro ebajk, čo si vieš predstaviť. Je aj veľmi dobrý jazdec, bývalý enduro pretekár. Dal som mu otázku, či je tá regulácia motora dosť citlivá na jazdu hore kopcom v tom blate, či mu to stále nepretáča koleso. Ja som mal totiž miestami problém na obyčajnom bicykli a doslova som musel prestať šlapať, aby sa koleso chytilo a potom veľmi pomaly znovu roztáčať, aby som neodtrhol grip. A on že na EKO v pohode, že tak ako uberie tlak na pedál, uberie bike krútiaci moment na kolese, ale že samozrejme na väčšej asistencií je to ako motorka, že robí za sebou ryhu od hrabajúceho zadku. Ale že on jazdi len EKO. Jemu to stačí keď je trénovaný a zvládol by to aj bez motora, len za dlhšiu dobu, pri rovnakom poslanom výkone do pedálov. Na klasickom bicykli sa ľudia unavia, lebo sa im nechce na prudkom úseku zosadať, ale ebajker sa unaví rovnako, lebo ten úsek čo by na klasickom určite zosadol a oddychoval, tak vyjde na ebajku s vyplazeným jazykom. Sledujem kamošov ebajkerov, tam kde ja zosadám, oni idú vypľuť dušu. Proste si iba zdvihne latku prudkých stúpaní vyššie. Tým fyziku neoklamú...

10)
...Asi nebude ebajk ako ebajk. Je to ako s bežným bicyklom, niekto si kúpi bicykel za 500€ a povie že reťaz padá, brzdy brzdia horšie ako jeho stará Eska, ťažké je to, kolesá nemajú grip... A niekto technicky zdatný, čo si kúpi endurko za 8000€, bude pozerať, že o čom to ten rozpráva, že reťaz mu nepadla v živote a brzdy sú lepšie ako na motorke. Proste ebajk za 4500€ je asi šmejd, ako bicykel za 500€ a ak chceš aby bol ebajk dobrý, tak musí ísť cena asi skôr k 12 000€...

11)
...Svalová tachykardia: Kadencia 90ot/min 2 minutý bez záťaže = tep 180. Kadencia 45ot/min dlhodobo s ťažkou záťažou = tep 140. Ma to asi iba 1% ľudí. Väčšinou vôbec nešportujú...

12)...Teraz šliapem na trenažéri 45ot./min. Viac mi naozaj extrémne zvyšuje tep. Žiaľ shimano motor pri takto nízkych otáčkach odmieta pomáhať. V Boost ani trail režime nedokážem dosiahnuť kadenciu optimálnu pre motor.  Ebajk by mal byť od toho, aby pomáhal a nie aby ma unavoval.  Ebajk za 5000€. Kolegov mestsky ebajk so zadným bafangom pomáhal aj pri nízkych otáčkach...

Má zmysel cestný ebajk?
(Áno - pre slabú ženu, ktorej muž je veľmi zdatný športovec pretekár, bývajú v kopcoch a ona by mu nestíhala a zdržovala ho)


S cestným ebajkom sa do terénu nedá a ciest s 10-20% stúpaním nie je veľa. Keďže nie sme v Alpách, cestári sa snažia stavať asfaltky bez sklonu. Juh Slovenska je rovinatý, ale zároveň je to oveľa bohatší región, tak si ebajk skôr môžu dovoliť a kupujú ho kvôli prvotnému nadšeniu z novinky. Vidno to aj na hrádzi, plno ebajkerov, celé rodiny s deťmi. Stred a východ, Fatra, Tatry, Slov. raj, tam sú platy nižšie a ľudia od mala zvyknutejší na drinu. V Bratislave jazdia do fitnes centra autom 2km, hoci by mohli pešo ako prídavok k tréningu. U MTB je zábava v prírode a pri technickej jazde, tam je 12km/h pre psychický relax v poriadku. Pri jazde na cestnom bicykli je jazda do 25km/h nudná. Keď som na cestnom je normálne ísť nad 35km/h.

Ak nie je cyklista moc ťažký, (u žien normál), tak cesta 1 až 3km pri 10% stúpaní, na prevode 34-36z, na 8kg bicykli s 8barmi v kolesách, to nemôže byť ťažké. Aby sme výrazne zdržovali parťáka, to by musel byť Višnovský, Sagan, atď. Ono stačí doma pri pečení mäsa, alebo pozeraní seriálu, denne hodinu šliapať na trenažéri kvôli kondičke. Na hrádzi stačí aj klasický bicykel za 500€. Tak načo ebajk za 2000€, len preto, že oči to pýtajú? Keď už mám byť zohnutý na cestnom, tak idem normálne nad 35km/h celý čas. Všeobecne, keď je niekto veľmi ťažký, bicykel má ťažký a slabé prevody, zlý posed, slabo nahustené plášte, ide sa mu do kopca ťažko. A ešte jedno - treba mať nášľapné pedále. Ďalšia dopomoc. Vyrábajú sa aj také, kde druhá strana je platforma pre prípad nutného použitia klasických tenisiek. Kto na cestnom vyskúša tretry, už klasické nebude chcieť.

Ukážka ľahkosti cestného bicykla


Vittorio Brumotti
(youtube video)

Ebajk nie je vhodný ani na cyklokros
(youtube video)

Cyklotrial, dirt, street kúsky niesú s ťažkým ebajkom tiež možné
(youtube video)

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky