LEGISLATÍVA E-BICYKLOV A E-KOLOBEŽIEK

08.12.2022


Elektrobicykel prekračujúci limit výkonu motora 250W a asistenciu motora do 25km/h je považovaný zo zákona za motorové vozidlo, na ktoré sa vzťahuje vyhláška o motorových vozidlách!


Vyhláška č. 134/2018 Z. z. (celé znenie zákona)


§ 31

(1) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky podľa § 30

(2) Montáž pohonného systému, ako sú najmä motor alebo akumulátor, nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.

(3) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km · h-1 alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov.

§ 32 
(134/2018)
(1) Kolobežka s pomocným motorčekom je nemotorové vozidlo zachovávajúce pôvodný charakter kolobežky, pričom
a) na pohon okrem ľudskej sily slúži aj elektrický pomocný motorček, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km · h-1 a
b) nie je vybavené sedadlom

Cyklisti, na slovíčko! Ministerstvo vnútra SR

  • deti do 10 rokov nemôžu jazdiť na bicykli po ceste bez dozoru osoby staršej ako 15 rokov,
  • na jednomiestnom bicykli nie je dovolené jazdiť dvom,
  • iba osoba staršia ako 15 rokov sme viezť na bicykli v schválenom type sedačky osobu mladšiu ako 10 rokov,
  • na bicykli sa jazdí pri pravom okraji cesty,
  • cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou,
  • pri jazde na bicykli musíš držať riadidlá a mať nohy na pedáloch,
  • pri jazde na bicykli sa nesmieš držať iného vozidla, viesť druhý bicykel alebo zvieratko,
  • na bicykli sa jazdí najmä po cestičke pre cyklistov,
  • pri odbočovaní vľavo dávaj znamenie o odbočovaní tým, že vystrieš ľavú ruku a kúsok sa tak vezieš, aby si to vodiči za tebou všimli,
  • keď sa bojíš prejsť na bicykli cez cestu alebo ide veľa áut, prejdi ako chodec - na prechode pre chodcov vedľa bicykla,
  • pri jazde na bicykli musíš stále sledovať cestnú premávku a byť veľmi opatrný,
  • nesmieš jazdiť na bicykli po chodníku a po priechode pre chodcov,
  • je riskantné bicyklovať sa s walkmanom na ušiach,
  • cyklisti do 15 rokov musia mať na hlave riadne upevnenú cyklistickú prilbu,
  • za zníženej viditeľnosti pri jazde po krajnici alebo po okraji vozovky musíš mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky,
  • o svoj bicykel sa musíš starať, aby bol bezpečný a v dobrom stave.
Prečo ebajk nečipovať?

Ak radikálne zvýšime rýchlosť bicykla, je logické, že bude dochádzať k väčšiemu opotrebovaniu pohonu batérie, vidlice a bŕzd. Týmto zásahom sa stráca záruka na celý bicykel. V Prípade nehody sa jej účastník stáva vinníkom nehody z titulu jazdy na neschválenom dopravnom prostriedku. Potom poisťovňa požaduje časť nákladov od tejto osoby. Na západe sa bežne stávam že polícia Vás pri rýchlej jazde odvezie do autorizovanej skúšobne, kde si ebajk preveria a dostanete vysokú pokutu. Je len otázka času, kedy to príde aj ku nám.


Kolobežka s pomocným motorčekom smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej a lesnej cesty a obytnej zóny, viesť len osoba staršia ako 15 rokov.


Povolená veková hranica pre jazdu na ebajku vo verejnej premávke je od 14 rokov. Takže jazda deťom na ebajku je možná len na súkromnom pozemku, alebo doviezť ebajk k lesu autom.

E-bicykle - Ako ich vníma polícia, kedy naň treba vodičák

Prečo ebajk nečipovať?

Ak radikálne zvýšime rýchlosť bicykla, je logické, že bude dochádzať k väčšiemu opotrebovaniu pohonu batérie, vidlice a bŕzd. Týmto zásahom sa stráca záruka na celý bicykel. V Prípade nehody sa jej účastník stáva vinníkom nehody z titulu jazdy na neschválenom dopravnom prostriedku. Potom poisťovňa požaduje časť nákladov od tejto osoby. Na západe sa bežne stávam že polícia Vás pri rýchlej jazde odvezie do autorizovanej skúšobne, kde si ebajk preveria a dostanete vysokú pokutu. Je len otázka času, kedy to príde aj ku nám.

Legislatíva čipovania elektrobicyklov

Odblokované ebajky s motorom nad 250W štandardných (nie v peaku), nad 25km/h s pomocou motora, alebo bez šliapania nad 6km/h, to sú nelegálne ebajky, ktoré nesmú vôbec do verejnej premávky a nepomôže mať PZP, ani vodičský preukaz. Ak niekto tvrdí opak, tak sa s tým snaží vybabrať a zneužiť situáciu súčasnej anarchie, že ho polícia nebude riešiť.


Polícia kontroluje odblokovanie rýchlosti elektrobicyklov

Odhaduje sa že v Českej republike je prečipovaných 160 000 ebajkov. V rokoch 2017 - 2021 zomrelo v Čechách na elektrobicykli 26 cyklistov

Prečo ebajk nečipovať?

Ak radikálne zvýšime rýchlosť bicykla, je logické, že bude dochádzať k väčšiemu opotrebovaniu pohonu batérie, vidlice a bŕzd. Týmto zásahom sa stráca záruka na celý bicykel. V Prípade nehody sa jej účastník stáva vinníkom nehody z titulu jazdy na neschválenom dopravnom prostriedku. Potom poisťovňa požaduje časť nákladov od tejto osoby. Na západe sa bežne stávam že polícia Vás pri rýchlej jazde odvezie do autorizovanej skúšobne, kde si ebajk preveria a dostanete vysokú pokutu. Je len otázka času, kedy to príde aj ku nám.

Na babettu do rýchlosti 45km/h treba vodičský preukaz M. Bicykle s pomocným motorom sú tiež zákonom obmedzene, max. rýchlosť 25km/h a pomoc len počas šliapania. Keď niekto poruší zákon čipovaním, už je to úplne iné vozidlo. Ľudom stále nedochádza, že čipovaním sa mení spôsob chovania bicykla, že sa správa ako moped.

V prvom rade je potrebné vymenovať, aké doklady musíte mať pri vedení akéhokoľvek motorového vozidla.

Vodičský preukaz (môžete viesť len také vozidlo, na aké máte vodičské oprávnenie)
Osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie od vozidla
Doklad o povinnom zmluvnom poistení vozidla (biela alebo zelená karta)
Doklad o vykonaní technickej kontroly (musí byť platná)
Doklad o vykonaní emisnej kontroly (musí byť platná)


V prípade, že jazdíte bez platných dokladov, ktoré predpisuje zákon, hrozí vám bloková pokuta na mieste do 30 eur, v správnom konaní to môže byť až do 100 eur. To však platí len v prípade, že ste si povinné doklady zabudli alebo ich pri sebe jednoducho nemáte.

V oveľa komplikovanejšej situácii sa ocitnete, ak vodičské oprávnenie vôbec nemáte alebo sedíte za volantom vozidla, na ktoré nemáte vodičské oprávnenie. V takýchto prípadoch vám hrozí pokuta od 300 do 1 300 eur, ale aj zákaz činnosti od 1 až do 5 rokov.
To znamená, že počas tohto zákazu nebudete môcť absolvovať autoškolu, respektíve vám vodičský preukaz nevydajú.


Zmeniť nemotorové vozidlo na motorové, bez patričných povolení a papierov, nie je neškodný tuning. Zároveň používanie motorového vozidla na cyklistických chodníkoch a lesných cestách je zakázané a pri prichytení patrične pokutované. A začína to rovno v predajniach - pri predaji sa vás opýtajú, či to chcete za 200 Eur prečipovať, aby ste mohli jazdiť rýchlejšie. Samozrejme, že dá tie dve stovky a po dvoch mesiacoch jazdenia odpočíva - zlomená kľúčna kosť, nezvládol zjazd v lese. Kedysi sa trochu vozil, ale nikdy na MTB, ani v lese. A pritom, kúpu pedelecu schváujem, je dôchodca, po infarkte, potrebuje sa hýbať.

Ekolobežkári si mysleli, že vybabrali so systémom. Kadejaké čo idú aj 70km/h. Pribúdajú nehody, a už tu máme PZP a ďalšie povinnosti majiteľov. Ísť viac ako 25km/h vlastnou silou, vyžaduje námahu, čo nie všetci sú schopní. Napr. babky na bicykloch by aj bežec predbehol. Z tohto dôvodu nebolo treba bicykle zákonne riešiť. Ale keď tu máme motor, vysokú rýchlosť nie je problém dosiahnuť komukoľvek. Tiež treba brať do úvahy že väčšina majiteľov je bez vodičského a skúsenosti. Je to o bezpečnosti seba aj druhých. Ten zákonný limit má zmysel. A celkovo ten systém bol nadizajnovaný na určitý rozsah (zákonných) rýchlostí, to znamená dojazd, spotreba, záťaž elektroniky a motora, a chladenie systému.


Česká polícia kontroluje čipovanie ebajkov
(youtube)

V ČR je v tejto dobe asi 500 000 ebajkov a z toho počtu je ich asi 160 000 prečipovaných. Ide hlavne o ebajky na ktorých sa jazdí aktívnejšie, (nie tetušky s deťmi po hrádzi na lacnom crussise). Často jazdia na ebajkoch rýchlo a bez pedálovania. Čiže je to podľa zákona moped, motorka, respektíve hocičo iné než bicykel s pomocným motorom. Kam sa ponáhľajú, keď uvádzajú, že ebajk majú kvôli rekreácii a oddychu v prírode? Zneužívajú výhody mopedov bez potreby vodičského oprávnenia a pribúda nehôd. Na západe by im tie stroje zhabali a dostali by mnohotisícovú pokutu, prípadne aj väzenie.

Holandsko - Polícia kontroluje čipovanie ebajkov
Reaguje na rastúcu popularitu ebajkov a s tím spojený nárast nehodovosti, ktorá v roku 2022 dosiahla historické maximum. Pri porušení hrozí až zabavenie bicykla.

Nemecko - Polícia kontroluje čipovanie ebajkov



Odblokovanie a maximálna rýchlosť 25km/h

Je maximálka ebikov 25 km/h málo?

Rýchlejší na ebiku - legálne aj zadarmo

Odblokovanie elektrobicykla alebo, keď rýchlosť nie je dostatočná

Veľká téma - čipovanie
Je to problém, ktorý je treba riešiť a čo najskôr. Ak nevyvineme určité kroky k terajšej voľnosti pohybu na ebajkoch, môžeme sa dočkať doby, keď budú nastavené tvrdšie mantinely pre pohyb ebajkov. Ľudia tuning samozrejme chcú, to je normálne. Nie preto, že by boli leniví, ale že se niekam dostanú rýchlejšie a zábavnejšie. Preto predajcovia čipovanie ponúkajú, aj keď je to nelegálne. Vlastne ani ministerstvo dopravy v tejto chvíli nevie, ako sa k danej problematike postaviť. Navrhli sme úradom pomoc pri riešení legislatívy. Zatiaľ vznikol prvý projekt, ktorý má za úlohu zistiť, koľko načipovaných ebajkov u nás vôbec jazdí - v lete príde akcia, kde sa budú ebajky na cyklocestách namátkovo kontrolovať. Tuning ohrozuje ako samotného užívateľa, tak aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Čipovanie dovoľuje v niektorých prípadoch dosiahnuť
rýchlosť cez 70 km/h. Konštrukcie ebajkov zvlášť ich brzd, niesu určené pre také použitie.

Rýchlostny limit 25km/h u ebajkov má svoje opodstatnenie. Veľa ľudí poriadne nepozná pravidlá cestnej premávky a jazdili by 40-kou medzi autami. Taktiež máloktorý ebajker, má skúsenosti s motorkou (často ani s technickejším ovládanim obyčajného bicykla) a 25kilový ebajk už nie je sranda, tak aj preto sa tá maximálka obmedzuje.

Odblokovať ebajk a používať bez následnej registrácie je zakázane. (youtube video)
Kto chce jazdiť s pomocou motora, viac ako 25km/h, musí si vybaviť všetko potrebné pre moped.


Kolobežkár šiel v Bratislave asi 70km/h, celý v čiernom bez reflexných prvkov, nedával znamenie o zmene smeru a prekročil povolenú rýchlosť
Takto riskovať život. Dosť že bude mať chudák vodič problémy, kolobežkár bude mŕtvy. Väčšinou sú tí kolobežkári pod vplyvom alkoholu. Inak by sa správali rozumnejšie.

Bosch ebajk 85km/h a zneužitie legislatívy bicykla, že sa to kompetentní neriešia (youtube)

Za pět let elektrokola převálcují ta běžná. V průměru za ně Češi dávají 40 tisíc
...Realita je ale iná a väčšina ebajkov na našom trhu je prečipovaných, aby mohli jazdiť rýchlejšie. Ano, deje sa to. Aj my to robíme. Ak by sme to čipovanie stredových motorov neponúkali, tak by sme asi zbankrotovali. Zákazník to chce. V okamihu, keď si ebajk vyskúšate, ste nadšený, že Vám pomáha. Pôjdete na prvý výlet a zistíte, že v tých 25 kilometroch ten motor prestane pomáhať, a predbieha Vás, normálný cyklista. A vy si poviete: Toto nechcem. Nedá se s tým niečo urobiť?

Něco málo o rychlých elektrokolech do 45 km/h ?

Francúzska vláda schválila pokuty 30-tisíc eur a 2 roky väzenia za "načipované" elektrobicykle


Shimano je proti prečipovaniu
Shimano v spolupráci s Konfederáciou CONEBI je proti akejkoľvek neautorizovanej úprave elektrobicyklov. Príchod novej generácie platformy SHIMANO STEPS na trh prináša nové systémy na odhaľovanie pokusov o úpravu neoprávneného hardvéru a softvéru. Cieľom týchto opatrení je zaručiť nedotknuteľnosť pohonnej jednotky a zabezpečiť, aby sa jej používanie vždy uskutočňovalo v súlade s platnými predpismi a špecifikáciami Shimano, aby bola zaručená bezpečnosť a ochrana koncového zákazníka. Z týchto dôvodov sú nové motorové jednotky DU - EP801 a DU - EP600 vybavené systémom ochrany proti modifikácii, ktorý detekuje prítomnosť mechanických aj softvérových ladiacich systémov a v prípade detekcie signalizuje aktiváciu bezpečnostného režim " so špecifickou indikáciou chyby E299. Po aktivácii bezpečného režimu sa motor znova nespustí, kým Shimano tento režim nedeaktivuje a neobnoví správnu prevádzku. Postup pri požiadaní o deaktiváciu bezpečného režimu je nasledujúci. Platená oprava - oddelenie technickej asistencie pristúpi ku kontrole vyžiadanie a odoslanie cenovej ponuky. V prípade prijatia bude zaslaný email s návratkou a postup pri odoslaní motora do SHIMANO. Núdzový režim je možné odstrániť iba obmedzený počet krát. Potom už nebude možné obnoviť správnu činnosť motora a bude potrebné zakúpiť novú pohonnú jednotku.



Voľné jazdenie na elektrických kolobežkách skončilo. Od tohto dátumu musíš mať PZP
  Technické parametre výkonnejších kolobežiek uvádzajú maximálku aj 100km/h a vážia 55kg.

Jazdiť na takom stroji bez prilby a na verejných komunikáciách môže hraničiť so šialenosťou. Na kolobežke totiž vo väčšine prípadov stojíte, takže máte ťažisko poriadne vysoko a malé kolieska sú na rozdiel od bicykla, oveľa citlivejšie na všetky nerovnosti, obrubníky a ostatné prekážky. K nehode s fatálnymi následkami je tak veľmi blízko
.


Pozor! Nemôžete si zaplatiť poistenie, prečipovať ebajk a mysiliť si že to bude legálne.

Po odblokovaní elektrobicykla, alebo elektrokolobežky na vyššiu rýchlosť ako 25km/h je ich zakázané používať na akejkoľvek verejnej komunikácií. Okrem straty záruky ak dôjde k nehode, budete znášať všetky následky, ako pri jazde na neschválenom stroji a budete platiť aj liečenie zrazenej osoby. Napríklad jeden prípad. Ženu zrazilo auto, zistilo sa, že mala elektrobicykel odblokovaný a nemala vozidlo schválené.

(foto: sutterstock)

8 ROČNÉ DIEŤA SPADLO Z E-KOLOBEŽKY, S VÁŽNYM ZRANENÍM HO PREVIEZLI DO NEMOCNICE (fb pzsr)

DETI SÚ ZVEDAVÉ ALE AJ ZRANITEĽNÉ

Deti sú výmyselné a zvedavé malé stvorenia, ktoré rady objavujú svet. No aj keď nie vždy sa dá všetkému zabrániť, PREVENCIA, SPRÁVNE NÁVYKY môžu zabrániť aj tragédii,▪ od útleho veku pripravujte dieťa na situácie na ceste
▪ s prvým odrážadlom a bicyklom naučte dieťa aktívne používať ochrannú prilbu
▪ pre deti na bicykli je prilba povinná aj v obci do veku 15 rokov
▪ na kolobežke môže prilba rovnako zabrániť úrazom hlavy
▪ postupne ho učte základné pravidlá na ceste.

E-KOLOBEŽKA:
▪ nemôže mať sedadlo
▪ ak ho má a je vyššie ako 540mm, je to malý motocykel a jazdiť môžeš iba s vodičským preukazom (a prilbou)
ak má sedadlo do výšky 540 mm, ide o stroj, ktorý nie je možné použiť v cestnej premávke
▪ s rýchlosťou nad 25km/h sú zakázené
▪ viesť môžu iba osoby nad 15 rokov
▪ výnimka - do 15 rokov deti iba na cestičke pre cyklistov, poľnej, lesnej ceste a obytnej zóne
▪ zdieľanú e-kolobežku môže viesť iba osoba nad 18 rokov
▪ jazdí sa vpravo, nesmú sa ohroziť či obmedziť chodci a cyklisti, kolobežku parkujeme vždy tak, aby netvorila prekážku
▪ na jednej kolobežke sa smie viezť vždy len jeden človek, viacerí idú za sebou, nie vedľa seba
▪ na chodníku nesmie rýchlosť prekročiť rýchlosť chôdze
▪ riadime oboma rukami, počas jazdy sa nesmie používať mobil ani iné zariadenie, či viesť zviera, držať sa jednou rukou môžeme len keď dávame znamenie o zmene smeru
▪ hladina alkoholu vo vašom dychu, pokiaľ jazdíte v meste, obci, alebo na cestičke pre cyklistov, nesmie prekročiť 0,5 promile, na iných miestach je tolerancia alkoholu nulová

E BICYKEL
▪ bez štítku o výkone nesmie byť použitý v premávke
▪ kat. L1e musí mať tabuľku s ev.číslom
▪ s rýchlosťou nad 25 km/h a do 45 km/h musí mať vodič vodičské opravnenie skupiny AM - na tzv. malý motocykel.

POZOR, NIE KAŽDÝ BICYKEL S MOTOROM JE E- BIKE

Niektorí predajcovia sa snažia aj vozidlá, ktoré patria medzi malé motocykle deklarovať ako bicykle s pomocným motorčekom (EPAC) a to aj napriek tomu, že pohon vozidla je zabezpečený aj bez šliapania pedálmi.
V takomto prípade ide o vozidlo kategórie L1e - A alebo L1e - B (malý motocykel) podliehajúce schváleniu na prevádzku v cestnej premávke a vozidlo musí mať evidenčné číslo.

Polícia upozorňuje súčasných, ale aj budúcich majiteľov elektrických kolobežiek aby sa uistili, či ich dopravný prostriedok spĺňa podmienky na to, aby na ňom mohli jazdiť aj bez vodičáku. V opačnom prípade už sú totiž považovaní za vodičov motorového vozidla a platia pre nich pravidlá ako pre vodičov áut.

V roku 2022 polícia zaznamenala 125 nehôd s účasťou elektrickej kolobežky, pričom kolobežkári boli hlavným vinníkom 94 nehôd.

Elektrokolobežka nie je dopravný prostriedok, tvrdí známy analytik Ján Bazovský
"Je to de facto buď športové náradie, alebo hračka. Mám ťažké srdce aj na legislatívu, ktorá je okolo kolobežiek. V podstate to nie je dopravný prostriedok, len my sme ho z nej urobili,..."

(foto: pixabay)

V niektorých krajinách majú pravidlá na určité bicykle prísnejšie

Vodičský preukaz a špzku by mal mať každý majiteľ vozidla okrem detí ak sú pod dozorom dospelých s vodičákom. Nie preto, aby poznali vyhlášku, ale aby im ten vodičák mohli zobrať, lahšie ich pomocou špzky vystopovali a taký človek by už mohol chodiť len pešo, alebo verejnou dopravou.

Vodičský preukaz na e-bicykle a e-kolobežky: Singapur je toho príkladom kde to pomohlo znížiť nehody. Nemecko sa môže z tohto príkladu niečo naučiť

Legislatíva

Slováci a Česi veľmi radi porušujú zákony. To budú prekvapení, až vďaka nim zavedú na elektrobicykle a malé elektrokolobežky potrebu technických kontrol, poistenia, značiek, vodičáku, atď. Pribudnú vysoké pokuty ako v Rakúsku. To sa budú búriť.

Povinné zmluvné poistenie na elektrobicykle? Ministerstvo financií vydalo usmernenie


Aktuálny zákon a vyhláška - cyklistické povinné minimum


S bicyklom na cestu - poznáte povinnosti cyklistu?

Video: Cyklisti a zákon - omyly, mýty a paragrafy

Cyklisti, vodiči a chodci - ako máme spolunažívať podľa pravidiel?

Disciplína našich cyklistov je slabá. Čo vodičák na bicykel už v škole?

Pravidlá cestnej premávky platia aj pre cyklistov, porušovanie dopravných predpisov (fb pzsr)

Zákon umožňuje cyklistom jazdiť vedľa seba, ak je cyklistov viac ako 6

Cyklotrasy v lesoch ľudia užívajú, no nad rizikom neuvažujú
...V mestách sa cítia ohrození najmä chodci, ktorí sa sťažujú na vysokú rýchlosť cyklistov a kolobežkárov na chodníkoch. V prírode zasa ochranári hovoria o skrytom riziku, kedy cyklista v náročnom teréne a hlbokom lese môže vyrušiť divú zver, ohrozí tak sám seba. Za posledný rok polícia zaznamenala viacero dopravných nehôd s cyklistami na miestach, kde predtým nechodievali. Rýchlosť chôdze na bicykli, alebo kolobežke dodržiava iba málokto. "To je ťažké, ísť tak pomaly. Na druhej strane spektra sú chodci, ktorí zažívajú kolízie so stále rýchlejšími dvojkolesovými dopravnými prostriedkami takmer denne. "Už to prerástlo všetku únosnú mieru. Valia sa na tých kolobežkách zo všetkých strán, bez akéhokoľvek upozornenia. Ešte horší sú na veľkých bicykloch s baterkami. Nemajú na chodníku čo robiť, idú tak rýchlo ako autá. Čo to má znamenať? Keď chce ísť päťdesiatkou, nech ide po ceste...

Pretrvávajúce porušenie zákazu vjazdu cyklistov na pešiu zónu (fb video)

E-bicykle a Slovensko: Ako ich vníma polícia + kedy naň treba v jednom prípade aj vodičák

Vodičák na bicykel by bol naozaj potrebný (fb video)

Ako vnímajú cyklisti vyhlášku (youtube)
Vodič upozornil cyklistov v jednosmerke: "Pre vás pravidla neplatia?" Cyklistka odpovedala: "my sme cyklisti"

Ebajk (legislatívne moped) jazda len na elektriku bez šliapania (youtube video)
Jazda bez splnenia riadnych vodičských povinností je na tom ako na bicykli zakázaná.

Nejazdite na bicykli ani e-kolobežke cez prechod pre chodcov (fb video)

Zosadajte na prechode pre chodcov - zrazený cyklista (fb video)

Slováci, povinné zmluvné poistenie bude potrebné už aj pre elektrokolobežky a elektrobicykle

Veľké porovnanie bicykla a elektrobicykla - výhody a nevýhody
Ebajk je povolený od 14 rokov, bicykel je aj pre mladších s doprovodom staršej osoby ako 15 rokov

Začala sa sezóna zdieľaných elektrických kolobežiek. Viete ich správne používať?

Kolobežka a e-kolobežka nie je to isté, platia pre ne iné pravidlá. Preto pozor na pokutu

Viac kolobežiek v uliciach prináša aj viac kolízií. Poistenie elektrických kolobežiek.
čas začiatku 15:58, do 18:26

Narážajú do vozidiel aj chodcov. Povinné poistenie budú mať aj elektrokolobežky

Policajti pokutovali Slovákov, ktorí jazdili na kolobežke po dvoch. Na čo všetko si dať pozor?

Aj pre kolobežkárov platia isté pravidlá!


Povinné poistenie pre elektrokolobežky? EÚ schválila nové nariadenie. Začne platiť od roku 2024.

Jazda na kolobežke: Neohrozuj Vás oboch, kolobežka je iba pre jedného. (fb pzsr)

Bolt zavádza TVRDŠIE PRAVIDLÁ: Kolobežka neodvezie každého a na jazdu po drinku zabudnite

Cena PZP na kolobežky je známa, aj Slovákom tento rok hrozia nepríjemné poplatky vo výške 73-83€

Bič na nezodpovedných cyklistov a kolobežkárov. Za tento priestupok hrozí pokuta 650 eur

Polícia pre rýchlu jazdu nad 25km/h zhabala majiteľovi elektrokolobežku a poslala ju na expertízu. Majiteľ mal už predtým zadržaný vodičský pre alkohol a tak si kúpil elektroskúter, ktorý sa snažil zaradiť medzi malé kolobežky


Elektrické bicykle a elektrické kolobežky by mali byť po novom povinne opatrené výrobným štítkom pre kontrolu polície


Vysoké sankcie pre nepoučiteľných cyklistov, za porušenie pravidiel hrozí aj 10 tisícová pokuta

Nové zákony zmenia spôsob jazdy na elektrických kolobežkách. Polícia chystá prísne kontroly
Štatistiky ukázali, že v roku 2022 došlo na Slovensku k viac ako 363 nehodám elektrokolobežiek. 59 ľudí sa zranilo vážne. V celej EU je situácia ešte horšia, pribudlo 120 úmrtí. Zákaz jazdy vo dvojici tu bol dávno a zvýšenie veku používateľa kolobežky na 16 rokov nepomôže, keď aj tak na nich jazdia vo trojici malé deti bez prilby, alebo tenageri na rýchlych ťažkých kolobežkách po chodníku aj 50km/h.


Prečo sa  bicykli sa po prechode pre chodcov nemôže jazdiť (fb video)

Požičovne sú proti akýmkoľvek zákazom a obmedzeniam najviac, lebo im to kazí biznis. Pre svoj zárobok schvaľujú aj porušovanie predpisov.

Kto najviac jazdí na červenú? Cyklisti, e-kolobežkári a chodci sú obzvlášť netrpezliví
Netrpezliví sú skoro všetci. Ide skôr o to, že vodičovi auta môžu vziať vodičský preukaz a ostatným nie. Ale aj zo zvyku, že polícia na nich kašle, prípadne dá 10€ pokutu.  Kolobežkár je zvyknutý ísť rýchlo, trasa mu rýchlo ubúda a zrazu ho červena vyhodí z tempa. To potvrdí každý psychológ.

V Petržalke spomaľuje cyklistov nový radar. Ide o bezpečnosť
Odmietavý postoj majú hlavne cyklisti, ktorí často porušujú aj kopu iných predpisov. Zvykli si, že sa ich predpisy "netykajú" nikto ich nepostihuje a vyhovovalo im to. Teraz keď im chce niekto výhody totálnej slobody anarchie obmedzovať, tak im to vadí, ako keď dieťaťu vezmú lízatko. Typickí Slováci.

Polícia merala rýchlosť ebajkerov na cykloceste, donútilo ich k tomu sústavné ohrozovanie bezpečnosti, nerešpektovanie maximálnej rýchlosti a dopravných značiek

Ebajkeri ohrozujú chodcov


Legislatíva v zahraničí

Elektrokolobežky a zákon v Českej republike. Je zakázané jazdiť po chodníku pre chodcov, cez prechod pre chodcov, deti do 18 rokov majú povinnú prilbu, povinná výbava rovnaké pravidlá ako pre cyklistov. Pád pri rýchlosti 25km/h sa rovná pádu z výšky 2,5km na zem.

Potřebujete řidičák na motorová kola a koloběžky?


Povinné ručení pro koloběžky a Segway schváleno, může platit i pro elektrokola.

Legálně 45 km/hod realitou díky Turbo Vado

Regulace elektrokol podle Prahy? Pokuty za špatné parkování i konec křiklavých barev

Která elektrokola a elektrokoloběžky mohou na cyklostezky a účelové komunikace Národního parku Šumava?

Budou muset cyklisté povinně svítit i za dne? Třaskavé téma již řeší odborníci

Nemecké mesto Gelsenkirchen zakazuje zdieľané elektrokolobežky
Štúdie výskumu nehôd, ktoré vykonali poisťovne v Berlíne a Drážďanoch ukázali, že iba 5,5 percenta jázd na e-kolobežkách nahrádza cestu vlastným autom, alebo súkromnými poskytovateľmi služieb jazdy.

Britská vláda zvažuje zavedenie poznávacích značiek a PZP pre cyklistov.
"Cyklisti v skutočnosti neporušujú zákon, keď prekračujú rýchlosť, a to nie je správne, takže navrhujem rozšírenie obmedzení rýchlosti na cyklistov." Ľudia sú rôzni, niektorí si myslia, že im patrí svet.

Někteří britští cyklisté nesouhlasí, že policie trestá jejich jízdu na červenou

Německý cyklista dvojnásobně překročil rychlost. Pokutu nejspíš nedostane

New York chce znovu zakázať elektrobicykle, kvôli bezpečnosti aj požiarom

Ve kterých zemích je povinnost nosit helmu při jízdě na elektrokoloběžce?

Pozor! Chorvátsko mení dopravné predpisy. Prilby, korčuliari a kolobežkári

Francúzsko chce zvýšiť vekový limit na riadenie elektrokolobežiek z 12 na 14 rokov. Z piatich nehôd elektrokolobežiek sa viezli na jednej dvaja ľudia


V Anglicku chcú elektrické motorky preradiť k bicyklom

Navrhujú to veľmi sebeckí ľudia, aj za cenu zvýšenia zranení a úmrtí. Chcú sa pre svoje osobné záujmy v obleku dopraviť do práce na motorke bez spotenia, aby nemuseli stáť v kolóne, platiť poplatky za parkovanie, hľadať parkovacie miesto, nabíjačku, čerpačku a mohli prebehnúť krížom cez trávnik po pešej zóne, bez prilby, po chodníku, pod vplyvom alkoholu a nehrozili by im postihy ako vodičom áut. Je to od nich sebecká špinavosť. Pre laxonosť úradov je cyklistika tak atraktívna.

V Maďarsku zavedú v polovici roka povinné poistenie pre elektrické kolobežky. Poisťovne pripravujú tarify podľa ich rýchlosti a hmotnosti

Nové obmedzenia pre majiteľov elektrických kolobežiek: Česko ich už zaviedlo, Slovensko je na rade


Polícia bude na diaľku zastavovať elektrobicykle a elektrokolobežky, ktoré porušujú predpisy


Nemecko - Policajné cyklohliadky v akcii

Magistrát v Brne navrhol a prejednáva zákaz vjazdu elektrokolobežiek a jednokoliek do centra mesta. Nedodržujú predpisy, ohrozujú chodcov a dochádza k nehodám (youtube)

Mesto Graz sprísnilo pravidlá pre elektrokolobežky iba do 20km/h a s prilbou na hlave


Hamburg sprísňuje pravidlá pre zdieľané e-bicykle a e-kolobežky




Kolobežky a ich problémy


Kolobežkári nie sú alternatíva. Neodľahčujú dopravu, odľahčujú len MHD, ktorá pre to ruší nevyťažené spoje.
Počet nehôd elektrokolobežiek vzrástol za posledných 5 rokov 10-násobne.

Citujem z článku:

"Kolobežky sú čoraz obľúbenejšou alternatívou najmä v prehustených mestách." To je úplne nelogická veta propagátora cyklodopravy, pretože na kolobežkách jazdia väčšinou deti, mladí bez vodičáku a tiež ľudia, ktorí kedysi chodili pešo, na bicykli, alebo MHD a kuriéri.


Chodníky sú od slova chodiť a elektrokolobežky by tam nemali čo jazdiť. Legislatíva je však u nás zastaralá a pri jej navrhovaní nepočítali s tým, ako sa problém kolobežiek vyvinie. Chodec, aby sa neustále obzeral za seba, bál sa spraviť krok do strany, bál sa ísť s deťmi a stresoval sa, či ho niekto hoci aj slušný nechtiac nezrazí, keď ho bude obiehať "rýchlosťou chodca". V Bratislave sa kuriéri na kolobežke snažia spraviť svetový rekord v rýchlosti donášky nezdravého fasfoodu a laxnosť polície začali zneužívať všetci, ktorí nemajú na vozidle výfuk. Kolobežkár má jazdiť rýchlosťou chodca a potom nebude potrebné nikoho obiehať. V tom prípade kolobežky nebudú vôbec potrebné.

Kolobežkári ohrozujú chodcov

Takmer každá dopravná nehoda kolobežkára končí so zranením


Lekári z urgentných príjmov varujú: pád z kolobežky často končí vážnym zranením


Nespratníci na dvoch kolesách: Pobúrení Bratislavčania žiadajú zákaz e-kolobežiek


Kolobežkári, ktorí ovládli naše chodníky V mestách je to zlé, mnohí nerešpektujú pravidlá a ohrozujú deti či starších.

Kontrola kolobežkárov a cyklistov cez policajný objektív. (fb pzsr)

VEĽKÉ ZMENY Opití východniari si na Bolt kolobežky nenastúpia! Jazdiť nebudú môcť ani dvaja naraz

Kolobežkári porušujú predpisy, nehôd pribúda.

Trnava nechce rozhádzané kolobežky hocikde po meste
(fb tv trnava)

V Trnave strácajú trpezlivosť so zdieľanými kolobežkami


Fotogaléria nehanebných kolobežkárov: Tak toto teda nie! (fb pzsr)

Polícia si posvietila na kolobežkárov a cyklistov. Toto je výsledok: (fb pzsr)

Kolobežkári sa stali súčasťou cestnej premávky. Platia pre nich pravidlá, ktoré však niektorí nedodržiavajú. Následkom toho dochádza k nehodám (fb tv joj)
Výkon dostupných kolobežiek bez vodičského oprávnenia je vyšší než motorka A1. Čiže niečo v legislatíve tu máme nedotiahnuté.

Na e-koloběžke v prilbe a bez sluchátiek, apelujú záchranári. Pribúdá nehôd

Kolobežkár roka: Z cesty padol do trávy, nafúkal viac ako 3 promile (fb pzsr)
Policajná hliadka mužovi ďalšiu jazdu zakázala. V súčasnosti policajti vykonávajú vo veci šetrenie, či vzhľadom na parametre stroja už nejde o elektrickú kolobežku ale o malý motocykel, na ktorý je potrebné príslušné vodičské oprávnenie. V prípade, ak sa táto skutočnosť potvrdí, budeme muža stíhať pre prečin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.
Pokračovanie:
Toto nie je E- kolobežka ale motocykel, muž nemal ani vodičák a jazdil opitý

Bratislavčanov rozdeľujú kolobežky: Pravidlá sú jednoznačné, tvrdí Bolt, realita ale vyzerá inak

Jazda na elektrickej kolobežke má svoje pravidlá. Ako je to s pokutami za rýchlosť, alkohol či spoločnú jazdu s kamošom?

Ekolobežkár na dialnici (fb pzsr)

Ako prežiť na elektrickej kolobežke, respektíve ako nebyť odsúdený za chybu iného. (fb pzsr)

Ignorovanie rád polície a porušovanie dopravnych predpisov, prinieslo kolobežkárovi prevoz sanitkou do nemocnice (fb pzsr)

Odstavené zdieľané e-kolobežky blokujú pacientom v nemocnici chodníky, prekážajú aj autám

Povinná autoškola pre e-kolobežkárov: Stane sa novinka z Talianska vzorom aj pre Slovensko?

Automatické pokuty pre drzých e-kolobežkárov sa stávajú realitou, hrozí im aj zákaz vedenia kolobežiekSprávanie elektrokolobežkárov a následky (fb video)

Ľudia spisujú petíciu za zákaz zdieľaných kolobežiek. Pridal sa aj syn nedávno zrazenej 63-ročnej chodkyne z Trenčína

Elektrické kolobežky spôsobujú v Bratislave problémy a chaos. Hrozí ich zákaz?

Podľa experta na e-koloběžky je súčasná legislatíva zastaraná. Niektoré jazdia rýchlo ako autá

Elektrokolobežky vytvárajú v mestách problém (youtube)

Trenčínska SADka zakázala prepravu kolobežiek v autobusoch

Polícia aj lekári apelujú na verejnosť, aby počas zimných mesiacov obmedzili používanie elektrokolobežiek

Žilina uvažuje o zákaze zdieľaných kolobežiek

Dôvod je nespokojnosť obyvateľov. Kolobežkári sú totiž známi nerešpektovaním dopravných predpisov, jazdia po chodníkoch, peších zónach a cestách v domnení, že všade majú prednosť a odkladajú ich v tráve, uprostred chodníka, pred vchodom, na parkovacom mieste pre invalidov... Odpoveďou nahnevaných obyvateľov bolo poškodzovanie kolobežiek, odhadzovanie do kontajnerov, či do rieky.

Rozhorčení Kysučania. Elektrické kolobežky v meste nechceme

Nebezpečné elektrické kolobežky? Petíciu za ich zákaz na chodníkoch už podpísalo množstvo ľudí

Holandsko, Anglicko (úplný zákaz)
Švédsko (na chodníkoch)
Taliansko (jazda iba mimo obývaných zón a na cyklotrasách)
Švajčiarsko, Rakúsko (na chodníkoch a peších zónach)
Španielsko (na chodníkoch, peších zónach a diaľniciach)
Paríž (v centre mesta po štyroch smrteľných nehodách)
Nemecko (bez vodičského preukazu si zdieľanú nepožičiate)
Česko pristupuje k regulácií postupne (Ostrava - zákaz na pešej zóne)
Na Slovensku sú ekolobežky často účastníkmi dopravných nehôd aj smrteľných.

Muž v Žiline spadol z kolobežky, neuveríte koľko nafúkal
Žiadny vážny postih mu nehrozí, kvôli zastaranej Slovenskej legislatíve.


Počet nehôd elektrických kolobežiek je stále vysoký


Elektrická kolobežka dobrý sluha, ale zlý pán

Zdieľané kolobežky na Myjave po roku končia, obyvatelia sa sťažovali, že sú drahšie ako taxík

Liptovský Mikuláš zakázal elektrokolobežkám jazdu po chodníkoch

Trnava -
Na pešej zóne na Hlavnej ulici platí zákaz vjazdu bicyklov a e-kolobežiek. Za porušenie zákazu hrozí pokuta až do 100 eur

V Banskej Bystrici sprísnili na pešej zóne pravidlá. Vodič musí z kolobežky zosadnúť

Občan za dverami chodci vs kolobežky


Elektrokolobežky znepríjemňujú život aj nevidiacim. Takmer každý z nich má za sebou zlú skúsenosť

Pozor na to! Kolobežkári na chodníkoch ohrozujú nevidiacich a slabozrakých


Elektrokolobežky na cestu nepatria! Chýbajú jasné pravidla pre ich používanie


Nevraživosť medzi vodičmi, chodcami a elektrokolobežkármi by mohli zmierniť jasné pravidlá. Samostatná legislatíva pre používanie elektrokolobežiek ale v ČR chýba


Elektrické kolobežky sú nebezpečné, tvrdia petržalskí poslanci

Vedeli ste, že na používanie e-kolobežky Bolt potrebujete mať 18 rokov a vodičský preukaz?

U nás sa kompetentní boja svojich voličov a majú dobré vzťahy s prevádzkarmi zdieľaných kolobežiek. Každý rozumný človek vie, že kolobežka je nebezpečné športové náradie, nevhodné do verejnej premávky. Jazdí ich iba minimum voči iným dopravným prostriedkom, ale úrazovku zamestnávajú najviac.


Problémy v zahraničí

Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky nemají na chodníku co dělat

Voľne pohodené' kolobežky v Pardubiciach prepadnú v prospech mesta

Praha 1 zakáže elektrické koloběžky v pěších zónách, Lime končí v 12 městech

Praha 2 podává trestní oznámení na koloběžky Lime, prý ohrožují občany

Připouští současná právní úprava pohyb elektrokoloběžek tam, kde se s nimi běžně setkáváme?
(Švajčiarska správa - ebajky a ekolobežky neznižujú počet aut na cestách, ale znižujú počet jázd na klasickom bicykli.)

Takto sa ma kontrolovať kolobežkárov na chodníku. (fb pzcr)

V Nemecku si bez vodičského preukazu zdieľanú kolobežku nepožičiate.

V Nemecku si bez vodičského preukazu zdieľanú kolobežku nepožičiate, pribúda nehôd.

Švédsko od septembra 2022 zakáže jazdu elektrických kolobežiek po chodníku.

Švédsko zakázalo elektrické kolobežky na chodníkoch

Rím zníži počty zdieľaných elektrických kolobežiek v uliciach


Kedysi mesto aut prechádza na bicykle a je to tragédia. V Paríži vznikajú kvôli bicyklom zápchy, cyklisti si idú po krku

Paríž - bitka cyklistu s vodičom o cestu (fb video)

V Paríži zakázali zdieľané kolobežky

Po dvoch rokoch stopka. Melbourne zakázal zdieľané elektrokolobežky, bezpečnostné riziká prevážili

Nechceme, aby elektrokolobežky jazdili po centre, povedala starostka Prahy 1 v diskusií s manažérkou Lime


Madrid od októbra 2024 zakáže zdieľané kolobežky
V uliciach Madridu často dochádzalo ku kolíziám, napr. na vstupe na priechod pre chodcov. Toto viedlo rozhodnutiu miestnych úradov o ich zákaze. U nás je to žiaľ o biznise a kompetentní sú žiaľ spriatelení s prevádzkarmi zdieľaných kolobežiek. Akýkoľvek zákaz by narušil ich biznis.


Už žiadne elektrokolobežky v metre a električke, rozhodol Franfurkt nad Mohanom, Je tu riziko požiaru

Proti kolobežkám sú aj veľké dopravné spoločnosti, ako napríklad v Berlíne, Kolíne nad Rýnom, Hamburgu a Mníchove, kde ich tiež zakázali.

Mesto Oberhausen zavádza poplatok mestu za používanie elektrokolobežky

Mesto Essen si za používanie elektrokolobežiek účtuje poplatky

V Gelsenkirchene pre bezpečnosť na peších zónach, uliciach a cyklotrasách zakázali zdieľané elektrokolobežky

Asociácie chcú, aby poskytovatelia elektrokolobežiek v Berlíne platili za parkovacie miesto


Môžu zmiznúť elektrokolobežky z ulíc Berlína? Štúdia

Teória, že kolobežka menej znečisťuje mesto, než auto, je nezmyslel, ktorý neustále šíria propagátori cyklodopravy. Prax je taká, že kolobežky používajú, tí ktorí prídu do Bratislavy vlakom, alebo miestni obyvatelia, ktorí predtým chodili pešo, alebo MHD, ktorá ide aj bez nich s jednou prázdnou sedačkou. Ľudia zvyknutí na auto (až na pár výnimiek z propagátorov mikromobility) sa v ňom budú voziť, aj keby stál benzín 10€/l. Kuriérov s fastfood nezdravým jedlom vôbec netreba. Už aj mladí 20 roční ľudia potrebujú gastroenterológa.

Fakt je ten, že elektrokolobežky slúžia iba väčšiemu pohodliu. Veľa ľudí mladších ako 50 rokov jazdia cez víkend pre zábavu na ebajkoch. Namiesto znižovania spotreby energie sa tým vytvára dodatočný zdroj spotreby. A to je pre životné prostredie záťažou. Zakázať elektrokolobežky je ľahké, ale kto sa chce vzdať pohodlia, nebude súhlasiť.


V Južnom Tirolsku sa zintenzívnili kontroly, pretože veľa ľudí to preháňa: e-kolobežky sú v hľadáčiku karabinierov

Nový zákaz e-skútrov vo Frankfurte vstúpi do platnosti okamžite

Nebezpečenstvo pre nevidiacich. Spoločenská asociácia prináša zákaz e-kolobežiek a požaduje ich prísnejšiu reguláciu

Zástupca primátora v Linzi žiada zákaz e-kolobežiek

Chaos na e-kolobežkách v centre Berlína. Friendrichshain Kreuzberg by mal zakročiť

Mesto Lahr v Nemecku chce e-kolobežky pri treťom priestupku skonfiškovať


Za jazdu na elektrokolobežke po chodníku a bez prilby, bude hroziť v Barcelone pokuta 500 eur


Prísnejšie pravidlá a horná hranica pre e-kolobežky v Mannheime


Novinky zo sveta
Španielsko:
zákaz elektrokolobežiek v MHD Barcelona

Japonsko:
prísne pravidlá pre elektrokolobežky

Turecko:
Istanbul zabavuje elektrokolobežky na chodníkoch

Holandsko:
Amsterdam hľadá riešenie k zníženiu rýchlosti ebajkov. Holandsko, krajina priateľská k cyklodoprave čeli hrozbe: Rýchle ebajky s konštrukčnou rýchlosťou 42km/h spôsobujú stále viac dopravných nehôd. Pritom na cyklocestách je zo zákona obmedzená rýchlosť na 25km/h. Štvrtina ebajkov tento limit prekračuje. Týka sa to hlavne mladých ľudí. V krajine jazdí 5 miliónov ebajkov na počet 18 miliónov obyvateľov. V Januári vstúpil do platnosti zákon zakazujúci prečipovať továrenské nastavenie, rýchlejšie ebajky patria do kategórie mopedov - musia nosiť prilbu, musia mať min.16 rokov a vlastniť vodičský preukaz.


Chaos na uliciach: Sociálne združenia žiadajú tvrdé opatrenia proti e-kolobežkám
V Berlíne sa počet nehôd nahlásených polícii za dva roky viac ako strojnásobil , z 320 na viac ako 1 100.
Tragický prípad sa stal v Brémach, kde slepý muž ťažko spadol po tom, čo zakopol o dve elektrokolobežky, ktoré ležali cez chodník. Zlomil si krčok stehennej kosti, ale Vyšší regionálny súd v Brémach zamietol jeho žiadosť o odškodnenie.


Čoraz viac miest v Nemecku zakazuje elektrokolobežky
Bonn, Kolín nad Rýnom, Düsseldorf, Dortmund, Münster, Essen, Duisburg, Bochum, Gelsenkirchen, Wuppertal, Augsburg, Norimberg, Mníchov, Frankfurt, Darmstadt, Kiel Lübeck, Flensburg, Brémy, Lipsko, Hamburg.
V Nemecku vyžadujú elektrokolobežky povinné poistenie vrátane poznávacích značiek. A tú získate len so všeobecným povolením na prevádzku (ABE), o ktoré musí výrobca v Nemecku požiadať pre každý model.


73 percent elektrokolobežiek bolo zle zaparkovaných a pribúda nehôd
Z 231 zdieľaných elektrokolobežiek bolo 169 zle zaparkovaných. Nehoda, ktorá viedla k úplnému zákazu v Gelsenkirchene, by mala byť zrejme dobre známa. Mimochodom, jedného z mojich kolegov z práce v Kolíne nad Rýnom, zrazila pred viac ako rokom pri odchode z obchodu požičaná elektrokolobežka. Do dnešného dňa sa ešte nemohol vrátiť do práce.

Obyvateľov na invalidnom vozíku v meste Karlsruhe rozčuľujú nesprávne zaparkované elektrokolobežky

Mesto Karlsruhe nemá úplne zvládnutý problém s elektrokolobežkami

Nemecké mesto Wesel: Hnev na vodičov e-kolobežiek na pešej zóne

Pokuta 68 eur za nesprávne zaparkované elektrické kolobežky: Senát v Berlíne žiada prevádzkarov zdieľaných elektrokolobežiek, aby zaplatili

Poslanecký klub žiada celoplošné kontroly cyklistov a ich dodržiavanie pravidiel cestnej premávky
V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa zvýšil počet nehôd chodcov o desať percent na 387 prípadov. Môže za to bezohľadné správanie elektrokolobežiek a cyklistov.

Podľa ADAC elektrokolobežkári v Berlíne najčastejšie ignorujú na semaforoch červenú


Hromadná žaloba mieri v USA na výrobcov rýchlych elektrobicyklov Super 73


Taliansko zaviedlo pre elektrokolobežky prísne pravidlá
Nesmú jazdiť po cyklocestách, chodníkoch, pešej zóne, ani parkovať na chodníku. Musia mať ŠPZ, poistenie a prilbu. Prilba je povinná aj v Chorvátsku, Portugalsku a Dánsku.



Alkohol a ostatné správanie ľudí


Polícia v auguste zistila 88 cyklistov a kolobežkárov pod vplyvom alkoholu (fb pzsr)

Policajná štatistika ukázala, že polovicu nehôd, kde boli účastníkmi cyklisti, ju spôsobili sami cyklisti. (fb pzsr)

Alarmujúci bol počet cyklistov a kolobežkárov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu. (fb pzsr)
Polícia v Trenčianskom kraji počas leta 2022 zistila až 371 cyklistov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu. Z tohto počtu až 230 nafúkalo nad jedno promile alkoholu. Z počtu zistených 43 kolobežkárov pod vplyvom alkoholu, pri dychovej skúške nafúkalo 26 nad jedno promile.

V Trnave a v Pieštanoch si dopraváci preverili chodcov, kolobežkárov a cyklistov (fb pzsr)

Opäť stúpol počet cyklistov pod vplyvom alkoholu (fb pzsr)

Alkohol na bicykel nepatrí. Muž na elektrobicykli zrazil cyklistku. Zrážka skončila s ťažkým zranením (fb pzsr)

Bizarný prípad: Slovák šoféroval elektrický skúter. Porušil prehliadaný zákon, teraz je za mrežami
Mnohí Slováci stále nevedia, že niektoré druhy elektrických kolobežiek a skútrov v skutočnosti spadajú do kategórie malých motocyklov.


Zneužitie laxnosti polície voči elektroskútrom (fb video)

Mužovi na kolobežke namerali 3 promile. O vodičák nepríde lebo to nie je legislatívne motorové vozidlo

U Kosmonos sa zrazili cyklista a kolobežkár, ten potom nadýchal skoro 1,5 promile
Kolobežkári sú častejšie ľudia, ktorí si chcú vypiť a zároveň riadiť motorové vozidlo. A policajti keď chytia na spaľovacej motorke opitého motorkára, tak mu povedia: "odteraz budete jazdiť už len na bicykli".

Z krčmy išiel na elektrokolobežke pod vplyvom alkoholu. Polícia mu dala pokutu vo výške 1500€ + zákaz riadenia motorových vozidiel na 10 mesiacov. Odvolal sa a pokutu mu zvýšili na 80 100€.

Takéto postihy by mohli byť aj u nás, len by sa došlo k vzbure proti štátu.


Na bratislavskom festivale jazdili 25 kolobežkári pod vplyvom alkoholu, 12 z nich malo nad 1 promile


Štvrtinu nehôd pod vplyvom alkoholu vlani spôsobili cyklisti, alkohol zvyšuje riziko nehody až 20x


Kto jazdí v Nemecku na elektrokolobežke opitý, riskuje stratu vodičského preukazu, platia rovnaké limity alkoholu v krvi ako pre autá
Za alkohol od 0,5 do 1,09, hrozí vo Flensburgu pokuta 500 eur, zákaz šoférovania na 1 mesiac a 2 body. Nad 1,1 promile, ide o trestný čin: a môže prísť odobratia vodičského preukazu. Nad 1,7 promile je povinné aj drahé lekársko-psychologické vyšetrenie. Do 21 rokov a pre nových vodičov je limit 0 promile.



Elektrokola jsou na vzestupu, mají ale i svá rizika

Štvorkolky, motorky, autíčka aj e-kolobežky - naozaj patria do rúk už malých detí?

Nehody cyklistů: Nejčastěji sami nezvládnou řízení.
Podľa analýzy je u nehôd zavinených cyklistom nejčastejšou príčinou nezvládnutie riadenia bicykla a nevenovanie se jazde. Druhou najčastejšou príčinou je nedanie prednosti.

V USA hoří diskuse nad elektrokoly na trailech. Jsou nechtěna
Prečo by ebajky nemali byť povolené na singltrailoch určených pre horské bicykle? Jazdci na ebajkoch jazdia vyššou rýchlosťou, ktorá môže byť návyková a viesť k bezohladnosti. Vyššia rýchlosť potom vyžaduje dlhšie brzdenie, čo zvyšuje riziko nehôd. Než človek získá takú formu, aby mohol sám bez pomoci motoru jazdiť rýchlo, musí na bicykli stráviť veľa času a trénovať.

(zdroj: facebook)

A potom to vyzerá takto.  Opitý cyklista (youtube)


Zaujímavá ukážka, ako ľudia zneužívajú výhody bicyklov:

(moped)
Vlečie sa to, smrdí to, ťažké je to, vreští to.
Pred policajtom pozor daj, preňho je to raj.

(ebajk, ekolobežka)
Ženie sa to, pozor dajte, na chodníku uskakujte,
deci vodky, žiaden hluk, zase ďalší túk.
Žiadny zákaz, žiadna lycra, však je to len elektrika,
zákazy má ako srandu, ako potrestajú túto bandu?
Celý v čiernom, kazí dojem, kedy skončí tento problém?
Má to ako hobby, kvôli nemu rozsýpajú skoby.
Kopec vyjde krásne s krikom, naspäť však už letí vrtuľníkom.


Zdenek Treybal, kniha Umění jezdit (1956):


"Největším nebezpečím pro dopravu na silnici jsou cyklisté. Jsou na rozhraní mezi vozidly a chodci. Neberou si bohužel příklad z dobrých vlastností obou těchto kategorií, ale soustřeďují často jen ty nejhorší. Nejsou vůbec školeni a jen málo z nich něco ví o dopravních předpisech vůbec, kromě snad toho, že se jezdí vpravo. Ale ani toto pravidlo někteří nedodržují v domnění, že platí jen pro rychlá vozidla. Jsou většinou velmi družní, proto jezdí vedle sebe a jen velmi váhavě přerušují zábavu při objevení rychlého vozidla, které se snaží o předjetí. Jsou sice pomalí, ale velmi pohybliví. Protože jsou zřejmě povahy vrtkavé, nemůžeme nikdy usoudit, co učiní v příštím okamžiku. Při odbočení dávají znamení jen zřídka - zřejmě se spoléhají, že než někdo přijede, budou už pryč.

V noci se zvlášť důrazně starají, aby nás nepřemohla ospalost. Spoléhají se zřejmě na to, že člověk s vadným zrakem nemůže dostat řidičský průkaz a proto jezdí většinou neosvětleni. Ani odrazová skla na zadním blatníku je příliš nezajímají, protože motorová vozidla mají mít podle předpisu dobrá světla a u motorových vozidel se přece výbava častěji kontroluje a pokutuje. Při míjení protijedoucího vozidla v noci, kdy oslněni musíme sjet až na okraj silnice, prožíváme nejhorší okamžiky zoufalé nejistoty - je tam cyklista nebo není? Každý nový motorista by si měl vštípit nesmazatelně do svého podvědomí heslo: Pozor na cyklisty! A každý cyklista by si měl uvědomit, že i on bude možná jednou motoristou."

(foto: pixabay)

V niektorých štátoch sú pravidlá prísnejšie. Navrhovať zákony, ak sa nebude vymáhať ich dodržiavanie a vychovávať k tomu ľudí, nemá veľký význam.

Skonfiškovaný nelegálny ebajk určený na zničenie pre vysoký výstupný výkon. Majiteľ sa dostal pred súd. Viac k pravidlám na stránke komisie pre bezpečnosť cestnej premávky.


Do projektu so zdieľanými kolobežkami sa mestá vo veľkom púšťajú najmä pre získanie statusu moderného mesta podporujúceho zelenú alternatívnu dopravu. Podľa štúdie Štátnej univerzity v Severnej Karolíne však používanie prenajatej elektrickej kolobežky nemusí byť také ekologické, ako sa na prvý pohľad zdá. Vedci zistili, že priemerný dosah prenajímaných kolobežiek na globálne otepľovanie je 202 g CO2 na 1 míľu (1,6 km). Asi polovica z toho pochádza z materiálov a výroby a 43 percent tvorí nabíjanie kolobežiek, ktoré sa musia zhromaždiť, presunúť autom a po dobití znova autom presunúť na svoje stanovištia.

Štúdia tak prekvapivo ukázala, že využívanie autobusov verejnej dopravy je oveľa ekologickejší spôsob mestskej dopravy. Nech už sú motívy využívania kolobežiek akékoľvek, či ide o ekológiu, jednoduchú prepravu na krátke vzdialenosti, alebo len o čisto imidžovú záležitosť, je neprípustné, aby ich užívatelia na dennom poriadku ohrozovali tých najzraniteľnejších – deti a starších ľudí.


MHD Brno - preprava ebajkoov a ekolobežiek
Od 1. 5. 2023 je na linkách 1 až 99 ve spojích zajišťovaných dopravcem Dopravní podnik města Brna. a.s. zakázáno přepravovat jízdní kola, koloběžky a ostatní dopravní prostředky s alternativním pohonem (elektrokola, elektrokoloběžky, monokola, hoverboardy a jiné s výjimkou vozíků pro invalidy).


MHD Bratislava - preprava ebajkov a ekolobežiek
jeden cestujúci môže prepravovať jeden jednostopový bicykel pre jednu osobu (bez dodatočne montovaného motora, bez prívesu), elektrobicykel, alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len v prípade, ak sú vybavené elektomotorom z výroby.

Otázka: Načo vôbec mať elektrokolobežku, keď môžem ísť zadarmo pešo po chodníku s menším rizikom nehody? V daždi môžem pohodlne držať v ruke dáždnik, bez rizika infekcie z riadidiel, nemusím hľadať stanovištia zdieľaných kolobežiek, načítavať kód, následne ju vrátiť na určené miesto a platiť za to. Videl som mladíka, ktorý zastavil a dosť dlho mu trvalo kým to zamkol. Tak isto som videl, že odomykanie sa nemusí podariť ani na 4 pokus. Za ten čas som už doma a neatrofujú mi svaly.


Alkohol u nemotorových účastníkov cestnej premávky nie je strašiak, lebo nie sú tvrdé postihy, ako je tomu u vodičov áut.

zdroj: facebook Polícia SR - Trnavský kraj
zdroj: facebook Polícia SR - Trnavský kraj

Kontrola výkonu kolobežiek?

Zbytočne sa tým zaťažuje polícia a aj meranie je drahé. Mnohokrát ich ani nebudú zastavovať. Najlepšie riešenie by bolo dať všetkým elektrokolobežkám ŠPZ-ku a zaradiť ich k motorkám. Vodičák, PZP, bez alkoholu, prilba, jazda len po ceste, zákaz jazdy po chodníku... Cyklokolalícia by začala namietať, že ich to vraj zneatraktivní a že ľudia budú radšej jazdiť autom. Hlúposť. Vodiči z aut neprechádzajú na kolobežky. Možno tak 0,1%. Ti ktorí dnes jazdia na kolobežkách, ti predtým chodili pešo, MHD, alebo na bicykli. Rušia autobusové linky, lebo ľudia nimi necestujú a matka vozí deti do škôlky na kolobežke.

Povinné zmluvné poistenie od 1.8.2024

Povinné zmluvné poistenie

Podľa polície, aj ministerstva financií SR, sú z hľadiska PZP dôležité iba 2 parametre, týkajúce sa akýchkoľvek vozidiel s pomocným pohonom. Sú nimi:

1. Rýchlosť nad 25km/h bez ohľadu na hmotnosť vozidla.

2. Rýchlosť 14km/h a viac, ak je vozidlo bez jazdca ťažšie ako 25kg.


Zdroj: facebook

PZP sa týka len vozidiel s vlastným pohonom (v origináli "motor vehicle propelled exclusively by mechanical power"), t. j. žiadne vozidlo, ktoré nemá vlastný pohon, nepodlieha PZP (výnimkou sú prípojné vozidlá, ale pri nich nie je žiadna zmena). PZP sa vo všeobecnosti vzťahuje len na vozidlá schopné vyvinúť rýchlosť aspoň 25 km/h (výnimka bude nižšie).

E-bicykle

►E-bicykel je len taký bicykel, ktorého motorický pohon funguje iba počas krútenia pedálmi a ktorý sa preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h.
►Žiaden e-bicykel nemá vlastný pohon; majú iba pomocný pohon, ktorý "nie je vlastný", t. j. je závislý od ľudskej aktivity.
►Hmotnosť, či účel samotného e-bicykla, sú irelevantné (čiže platí to napr. aj na ťažké cargo e-bicykle).
►E-bicykle teda nepotrebujú PZP ani od 1. augusta, nie je pri nich žiadna zmena.
►Dopravný prostriedok, ktorý sa podobá na e-bicykel, ale jeho pohon dokáže fungovať aj bez krútenia pedálmi alebo ktorého pomocný pohon funguje až do rýchlosti 45 km/h, nie je (ani nikdy nebol) v SR e-bicykel, ale moped kategórie L1e-A alebo L1e-B.
►Každý moped (aj ten, čo sa podobá na e-bicykel) potrebuje schválenie tech. spôsobilosti, PZP, tabuľky s evidenčným číslom, motorkársku prilbu, nesmie jazdiť po cyklotrase, atď., t. j. ani pri nich nie je od 1. Augusta 2024 žiadna zmena.

E-kolobežky

►E-kolobežky majú na rozdiel od e-bicykla vlastný pohon (motorček funguje bez potreby ľudskej aktivity), na nich sa zmeny v určitom rozsahu vzťahujú.
►E-kolobežka je e-kolobežkou iba vtedy, ak má max. konštrukčnú rýchlosť 25 km/h a zároveň nemá sedadlo.
Pri e-kolobežkách, ktoré sú ľahšie ako 25 kg, nie je od 1. Augusta 2024 žiadna zmena.
►E-kolobežky, ktoré sú ťažšie ako 25 kg a zároveň majú max. rýchlosť aspoň 14 km/h, musia mať od 1. augusta PZP - jediná kategória e-kolobežiek, pri ktorej je naozaj zmena.
►Tzv. ťažké e-kolobežky, t. j. kolobežky schopné jazdiť rýchlejšie ako 25 km/h, nie sú (ani nikdy neboli) v SR kolobežkami, ale mopedmi, t. j. vždy potrebovali schválenie tech. spôsobilosti, PZP, tabuľky s evidenčným číslom, nemôžu jazdiť po chodníkoch alebo cyklotrasách, atď. - nie je pri nich žiadna zmena.
►Tzv. e-kolobežky so sedadlami nie sú (ani nikdy neboli) v SR e-kolobežkami, ale mopedmi, t. j. vždy potrebovali schválenie tech. spôsobilosti, PZP, tabuľky s evidenčným číslom, nemôžu jazdiť po chodníkoch alebo cyklotrasách, atď. - nie je pri nich žiadna zmena.

Poznámka: moped bez sedadla nemôže byť schválený, čiže všetky takéto dopravné prostriedky, ktoré sa podobajú na e-kolobežky, sa na cestách nesmú (ani sa nikdy nemohli) používať. Poisťovne si to však vysvetľujú všelijako, čiže extenzívne (čo je z biznis hľadiska pochopiteľné).

V každom prípade platí, že okruh vozidiel, ktorým sa od 1. augusta naozaj zaviedla povinnosť platiť PZP, je pomerne malý. Okrem e-kolobežiek ťažších ako 25 kg a rýchlejších ako 14 km/h (znova je potrebné pripomenúť: a zároveň, ktoré nemajú sedadlo a nejdú rýchlejšie ako 25 km/h) sú to len rôzne špecifické vozidlá s vlastným pohonom ťažšie 25 kg, ak jazdia rýchlejšie ako 14 km/h, ktoré sa spravidla nepoužívajú v cestnej premávke, ale v uzavretých areáloch či slúžia na špecifické (pracovné) účely. Oveľa väčší problém je dlhodobá ignorancia používania rôznych "e-bicyklov" a "e-kolobežiek", ktoré nespĺňajú podmienky prevádzky v cestnej premávke.

Vodičský preukaz na e-kolobežku pre mladých ľudí: Nová nemecká štúdia ukazuje vysoký súhlas

Vodičák pomôže len v prípade, že im ho polícia odoberie tak ako u auta. Treba aj ŠPZ-ku. Dospelí majú vodičáky na nákladné auto a na bicykloch jazdia úplne vedome na červenú a ešte sa mi smejú, že sa na bicykli bojím na červenú prejsť. Malé deti sa na dopravnom ihrisku naučia predpisy, dodržujú ich a postupne ako rastú, sa učia od dospelých, že tie pravidlá až tak nutne dodržiavať nemusia. Čo sa týka kolobežiek, tak na nich je nemožné ísť rýchlosťou ako chodec. To z nej spadnem. Ani jeden nejazdí rýchlosťou chodca po chodníku, to nie je hoax. Na bicykli sa vedľa chodca ešte ísť dá, no aj tam cyklista dáva občas nohu na zem. Pohodlné odvaľovanie kolesa má vyššiu rýchlosť než chôdza. Fyzika sa oklamať nedá žiadnym úplatkom, ani sfanatizovaním ľudí pre kolobežky.

Keď kolobežkárov nepostihujú, do väzenia nepôjdu a ani o vodičák neprídu, tak porušujú predpisy ďaleko viac, než vodiči áut. Nechráni ich konštrukcia auta a jazdia po chodníkoch, kde zrazia chodca. Pritom elektrokolobežka je najnebezpečnejší dopravný prostriedok zo všetkých. Vysoko ťažisko, malé kolieska, výkon ako motorka, veľké zrýchlenie, sú oveľa ťažšie než bicykel, jazdia bez prilby a opití. Požičajú si elektrokololobežku bez skúsenosti a hneď idú do premávky plnou rýchlosťou cez koľaje električky a po tme.

Po prechode pre chodcov sa nejazdí, prechod je od slova chodiť. Z bicykla niektorí zosadajú. Z kolobežky nezostúpi nikdy nikto. Aj keď sa vybije, tak sa snažia na nej odrážať. Tak im treba, len chudáka vodiča dostane do problémov. Vodič nemá šancu zareagovať. Mestá v západných krajinách si ten problém postupne uvedomujú. Akurát cykloaktivisti nie, pritom tí zdieľané kolobežky neprevádzkujú. Osveta dodržiavania pravidiel nepomôže. Ak by mal niekto stále zosadať, na ceste sa bojí jazdiť, tak nech sa na elektrokolobežku vykašle a chodí pešo alebo MHD, tak ako predtým.

Wolt zozbieral dáta: 60 percent ich cyklistov využíva chodník, hoci je to zakázané
Je to preto, že cyklistickí aktivisti a zelení neustále brojili proti vodičom. Možno by mali vysvetliť pravidlá cestnej premávky vlastnej bubline.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky