PREČO NOVÉ BICYKLE NEMAJÚ DVOJPREVODNÍK
Prečo sa na žiadnych novších modeloch bicyklov nedá nájsť dvojprevodník, ani pre rekreačných cyklistov, ktorí nejazdia terén? A prečo sú nové modely bicyklov oveľa ťažšie?
Odpoveď jedného výrobcu: (skrátene)
Aby to mali s návrhmi rámov jednoduchšie
a keď nevládzem, mám si kúpiť ebajk. Teda aby išli ebajky na odbyt.
►Na vzorke 229 aktívnych cyklistov, s
najazdenými tisícami kilometrov ročne na nie práve najlacnejších bicykloch sa v
ankete ukázalo, že len 57% z nich má radšej 1-prevodník.!!!
(Anketa a diskusia)
►V Českej ankete je to
podobné. Zo 126 cyklistov je za 1-prevodník len 56%.
(Anketa a diskusia)
Kadenciu
100ot/min pri jednoprevodníku, pochybujem že udržíte dlhšie ako 30 minút, ak
nemáte natrénované. S vyššou kadenciou idete výrazne so spotrebou energie hore.
To tabuľky prevodov nepovedia, pretože náročnosť s kadenciou dosť stúpa. Nízka
kadencia zas potrebuje silu v svaloch. Pokiaľ máte silu, ale chýba výdrž,
zvoľte na asfaltke radšej ťažší prevod. K tomu treba aj na horskom bicykli
dvojprevodník. Pri väčšom jednoprevodníku zas bude chýbať prevod do krátkeho
kopca so stúpaním 30%, alebo dlhého 12%.
Tento článok nemá účel vyvracať cyklistom zvyknutým na 1-prevodník ich názor. Každý nie je trénovaný ako Sagan. Nepúšťajte sa do diskusie s niekým zdatným, kto nejazdí rovnaký terén ako vy. On by sa pokúšal presadiť svoj názor, kde si trail bajk dovezie k lesu autom. Alebo sa Vám môže niektorý predavač smiať, že horský bicykel nie je určený na cestu, keďže nedokáže splniť Vašu požiadavku a bol by radšej, keby ste kúpili ebajk. Ľudia to často prepália na rovine, keďže 15-20km/h je pomalá rýchlosť a v kopci im budú chýbať ľahšie prevody. Každý nechce meniť často drahú kazetu, a veľa ľudí chce MTB bajk ako univerzál na dlhé rovné cesty, aj vlnovitý terén s prudkými kopcami. Je to iba poukázanie na fakt, že na moderných horských bicykloch sa už nevyskytujú prešmykače a nie je ich tam možné ani namontovať, kvôli rámu, širokej hranatej sedlovej trubke a dávať adaptér pod misky, nie je vhodné riešenie pre servis. Zvlášť ak chcem XT prešmykač, pre ktorý sa taký adaptér nevyrába na špeciálny karbónový rám.
Inžinieri výrobcu jazdia bikeparky, kde je 2-prevodník nevhodný a na cykloturistov zabúdajú, prípadne sa nevedia vžiť do ich situácie. Respektíve sú zaslepení ziskom z umelého pretláčania určitého drahšieho "ebike" tovaru a častejšej spotreby komponentov, čo je logické, ak nechcú pri poklese a kolísavom trhu skrachovať.
2-prevodník ma naozaj zachránil. Plnou rýchlosťou
takmer 50km/h sme zjazdovali a na odbočke k chatám sme zastavili. Neuvedomil som si, že mám najťažší prevod a zrazu zo
stoja som sa rozbehol do 5% kopca. Zaprel som sa do pedálov a skoro som spadol.
Takmer vôbec nimi nešlo pohnúť. Ztažka som zhodil na malý prevodník a popri strieľaní
reťaze som ešte 3 prevody vzadu rýchlo preradil, kým to prestalo strielať.
Takže 1-prevodník, ani zadarmo. Pochopte, ja som cykloturista a nie trailový
MTB jazdec. Búchanie reťaze na trailoch mi nevadí. Nejazdím traily. Druhý raz som šiel po ceste a aby som stihol odbočiť doľava k záhradkám ešte pred autom v protismere, tiež som mal najťažší prevod. K záhradkám je to 26% stúpanie, zhodiť na malý prevodník ma zachránilo. Kamarát s 1-prevodníkom to nestihol cez 12 pastorkov a musel zosadnúť.
1-prevodník je určený do bikeparku. Pre
cykloturistov, ktorých prekvapí zmena klesanie-stúpanie, to nie je moc vhodné. Veď
aj trekingové cykloturistické bicykle majú stále prevody 3x7. Mne sa na jednom výjazde
stáva aj 20x, že ma presmykač zachráni. Na 1-prevodník musí byť pri vlnovitom teréne
veľmi skúsený jazdec, ktorý si vie rýchlo preradiť a nedostane prevodový
mikrospánok. Ja mám s týmto dlhé roky problém, používať zadné radenie. Naviac sú
tam veľké skoky medzi pastrokami. Vzadu iba občas doladujem o 1-2 pastorky,
keď to cítim v nohách. Ja sa venujem pri jazde sledovaniu stopy a čo mám
zaradené vzadu, ani neviem. Na to nemám talent.
_____________
K tomu
hmotnosť nových bicyklov o 5kg ťažších a ľudia radšej siahnu po drahšom a
ťažšom ebajku. Obchodníci potom počítajú peniaze a ľudia si musia strážiť výdrž
batérie. Zaplatiť za ebajky 20 000€ pre celú rodinu, pár krát za rok sa na nich
zviesť, prekladať cez padnuté stromy, vykladať na auto, strešný nosič trpí a
potom Vám vykradnú garáž. Ak bývate v paneláku, či ste menej solventní a
nezoženiete v bazáre starší model s dvojprevodníkom, tak máte po poriadnom
vození. Správne radiť s 2-prevodníkom ako cykloturisti sa môžete naučiť, ale
ušetriť hmotnosť a financie sú iné hodnoty. Do kopca sa nikomu nechce tlačiť a
kmitať nohami po ceste na 80km trase, s úsekmi cez les, takisto nie.
_____________
V skratke:
V prípade sady 2x11, máte väčší rozsah prevodov, lacnejšie
komponenty, ich vyššiu trvácnosť, menšie skoky na pastorkoch a niekedy
miesto preštikávania sa cez veľa pastorkov len zhodíte na malý prevodník. 1-prevodník
je určený na XC, Trail, AM, Enduro, DH a 3-prevodník je zase zložitý na
ovládanie. Mať na bicykli viac ako jeden prevodník, zvyšuje riziko porúch v
náročnom teréne s problémom padania a búchania reťaze. Pre cykloturistov, ktorí
nejazdia náročný terén, nezvládnu dlhodobo vysokú kadenciu a vedia radiť, je
však 2-prevodník ideálny a aj s finančného hľadiska.
Na asfaltke prevodník menší ako 34z je
na príťaž. Cestovná rýchlosť pod 30km/h po rovine a asfalte je utrpenie. A kadenciu
100 pochybujem, že udržíte dlhšie ako 30 minút, ak nemáte natrénované. Musíte si vybrať, či chcete jazdiť rovný asfalt, alebo bez únavy zvládať kopce.
Zrušenie prešmykača znamená, že ľudia si výberu radšej asfalt s 34z prevodníkom,
a do kopca následné motor. Výrobcovia si potom mastia vrecka, biznis je biznis.
Začiatočníkom žiaľ nijako neuľahčia jazdu bez motora. S príchodom ebajkov ako sa hovorí: "bejvávalo" S 34z jednoprevodníkom
na hory však len keď máte kondičku. Kto kondičku nemá, kupuje ebajk a v
podstate sa do hor potom ani nepozrie, takže sú to vyhodené peniaze, než keby kúpil
s 2-prevodníkom. Pomaly ďalej zájdete, keď neriešite čas. To je fakt, nie mýtus.
Malá ukážka
rozdielu trasy jazdy. Všimnite si rozdiel. Na ľavom obrázku budete celý výlet
opotrebovávať krajné pastorky. V lese smerom do kopca veľký, na asfaltke zas
najmenší a bude Vám ešte jeden prevod chýbať. Hlavne ak máte iba 27,5"
kolesá, kvôli Vašej 160cm výške. Tenká drahá 12sp reťaz, aj krajné pastorky,
budú v šikmej linke trpieť. Na pravom obrázku ich síce tiež dosť
využijete, ale budete mať menej starosti s radením. 1-prevodník využijú v lese
extemne zdatní jazdci, ktorým vadí v zákrutách, na kamení a pri skokoch v
bikeparku preraďovať a reťaz v technickej jazde búcha o rám zadnej stavby.
Jazdia denne stovky km, majú čo to natrénované a doma na poličke im ležia 3ks
náhradných 200€ kaziet. O tom je biznis a oni to neriešia. Cykloturista nemá
inú možnosť, než kúpiť ebajk za 4000€. Tie lacné 2000€ ebajky, niesu moc
kvalitné. Síce vydržia jazdu bežného turistu, ale za tie peniaze by mohli
mať nadupanú raketu s profi komponentami bez motora. Alebo by im stačil lacný
bajk za 500€. Ak jazdíte iba po rovnej hrádzi s deťmi, tak tam je tiež lepší
jednoprevodník a vlastne čokoľvek lacné (1x8). Z toho vyplýva, že 2-prevodník
je vhodný pre dlhé roviny kombinované s prudkými vyšlapmi. Pre rodinné výlety s
deťmi bez prudkých kopcov, je zbytočný.
Je nemiestne, aby si v diskusiách trénovaný
cyklista, ktorý ročne najazdí 8000km dokazoval, že 2-prevodník do kopca
netreba, že on to zvládne aj na oveľa ťažšom prevode a nestratí ani ťažké
prevody na cestu. Bolo by to od neho drzé, a zavádzal by menej skúsených
začiatočníkov. Cykloturisti zväčša nejazdia technický terén, chcú vidieť viac
prírody a je neslušné, aby sa obhajca 1-prevodníkov v diskusiách vysmieval
ostatným názorom. Ak by boli 1-prevodníky tak dobré, dávno by sme ich videli na
Tour de France. A tam sa na ceny komponentov nehľadí. Aj horským bicyklom je
dovolené jazdiť po asfaltkách, či sa to 1-prevodníkárovi páči, alebo nie.
Majstrer sveta v cyklokrose Milan
Barenyi, doporučuje 2 prevodník pre začiatočníkov, na kopce a dlhé presuny (youtube
video)
Známy youtuber Bikemaniaci -
Nestačil mu rozsah 1x12 (youtube
video)
(tažký je málo tažký a ľahký je málo ľahký)
Lukino zvodník horských bicyklov a
cross country tiež hovoril, že sa dvojprevodník vyplatí ako univerzál (youtube
video)
Jednopřevodník, nebo dvojpřevodník:
Co vám jednoplacka dá a co vezme -TRAIL HUNTER (youtube
video)
Jednoplacka nebo dvojplacka? - Radí
ŠTĚRBA KOLA (youtube
video)
Gravelu chýba 2 prevodník - TRAIL
HUNTER (youtube video)
Keď zbehnete z kopca a potom hneď
nabehnete do ďalšieho, tak sa pri radení riadne uštukáte (youtube
video)
Vlog # 89 160 km na traktoroch po
ceste s
dvojprevodníkom (youtube video)
Jednoprevodník - výhody a nevýhody
(Prečo
vlastne dobrovoľne obetujeme rozsah a pripravujeme sa o populárneho gašparka? Ako
pri všetkom, aj tento systém má výhody aj nevýhody)
Jednoprevodník - výhody a nevýhody
Tým že máte 2-prevodník, v pohode budete stíhať aj
kamošom na cestných bicykloch (youtube video)
XCO Drozdovo 0:28 minúta – pretekárovi chýbal ľahší prevod na rozdiel od ostatných, ktorí
síce kmitali nohami rýchlejšie, no ľahšie
(fb video)
Jednoprevodník –
výhody a nevýhody
Pre výletníkov je vďaka väčšiemu rozsahu vhodný 2-prevodník. Pre tých čo majú radi preteky a pot, je zase lepší
1-prevodník. Pre použitie jednoprevodníka treba už mať niečo našliapané, aby
pri stúpaniach nechýbal ľahší prevod." Dnes sa už však nedá kúpiť
žiadny horský bicykel s viacprevodníkom, a nie je možné si ho ani
vyskladať, pretože karbónové hranaté rámy nemajú úchyt na prešmykač a aj tak
by viedlo lanko vonkajšou stranou rámu, prichytené remienkami. Adaptér na úchyt
špeciálneho prešmykača pod misky stredového zloženia predáva v ČR už iba
jediný obchod, na Slovensku žiadny.
Test gravela - chýbal mi ľahký aj ťažký prevod (youtube)
Gravel 1-prevodník
vs. 2-prevodník. Obe riešenia majú svoje výhody (youtube)
Vyjadrenie 1-prevodníkára: Ľudia chcú vyjsť každý kopec, lebo to vidia u profíkov, ale neuvedomujú si čo je za tým, že tréning aj bolí.
Odpoveď 2-prevodníkára: Ale do roku 2019 bolo bicyklov s 2 prevodníkom veľa, ročníky 2015-2017, dokonca aj nadupané MTB (DT Swiss, XT, Fox, karbón), boli všetky s 2-prevodníkom, tak nehovor sprostosti a nepresadzuj 1-prevodníky ako jedinú možnosť. Dokonca boli v hliníku s prešmykačom o 1kg ľahšie, než dnešné karbóny bez prešmykača. Ďakujem...
Ak cyklista vďaka 2 prevodníku zvládne kopec a nebude mu chýbať ani ťažký prevod na ceste, tak už elektrobicykel nekúpi. To sa výrobcom nepáči. Radšej by masovo predávali elektrobicykle, pretože vďaka ním budú mať viacej zákazníkov (nie len nováčikov), a aj väčšiu maržu. A výroba bicykla s 1 prevodníkom je jednoduchšia. Súčasne prestali aj gramariť a ebajky sa predávajú ešte viac.
Príliš ľahký prevod (fb video)
Malý typ, dajte si na bicykel 2 prevodník a keď budete mať pri výjazde na vrchol zaradený najľahší prevod, tak pri zjazde nešliapnete do prázdna a nespadnete. Keď je krátky výjazd využijete rýchlosť, keď dlhy, tak bez strieľania reťaze jediným kliknutím páčky preradíte na veľký prevodník a vyriešené. Už ma to viac krát zachránilo. Žiaľ už žiadny nový celoodpružený bicykel nemá osadený 2 prevodník. Adaptér úchytu pod misky stredového zloženia sa ťažko zháňa a v ráme nie je príprava na vnútorné vedenie lanka na ovládanie prešmykača. Špinavý biznis výrobcov tlačí ľudí do kúpi elektrobicyklov a to ide aj tým, že pri 1 prevodníku je menší rozsah prevodov, takže slabí ľudia, ktorí chcú hopsať v teréne kvôli hmotnosti ebajku ostanú sedieť doma na gauči. Na rovné asfaltky majú cestný bicykel, kde ten 2 prevodník ešte je a majú ho aj profesionáli na TdF.
Prečo mi viac vyhovuje 2-prevodník?
Ja to na ceste riešim tak, že to rozpumpujem koľko utočím,
preradím veľmi ťažký prevod a už len trochu pomáham, aby bicykel nespomaľoval a celý
čas idem po asfaltke do 30km/h (na MTB). Objemnejší 90kg jazdec má veľky
valivý odpor kolies aj odpor vzduchu.
O polovicu ľahší a štíhlejší to majú jednoduchšie.
V mojom prípade by som v pedáloch necítil tak silný odpor, čo ma núti do vyššej
kadencie a po pár minútach, by som bol zadychčaný ako pes. Nedokážem viac ako
30 minúť šliapať kadenciou 90ot/min. Aj môj otec keď mal prvý raz bicykel s
prevodmi, nevedel ako sa preraďuje ťažší prevod, kmital nohami až to bolo
smiešne (tak ako moderní MTB-čkari po asfaltke s 30z prevodníkom), napriek
tomu za mnou zaostával a bol veľmi unavený. Na svojej starej ukrajine ma
predbiehal.
Ja mám pre ťažký prevod 36z prevodník, ale rozmýšľal som, že dám 2-prevodník
38/24, lebo mi chýba ťažší prevod. 26z je niekedy do kopca veľa. Kazety
8-54z nevyrábajú a boli by nesmierne drahé. A to by som mal po 300km vyštrbené
krajné pastorky a vyžadovalo by to častý servis. Jednoprevodník je dobrý
pre ľudí, ktorí nevedia preraďovať a jazdia s deťmi po hrádzi, pre ľudí
s autom a pre technicky zjazd v bikeparku, kde by bol prešmyk na obtiaž.
Pri
vlnovitom teréne s kopu prudkých zmien (stúpanie-klesanie-stúpanie-klesanie, by
som sa zase uštukal cez 12 pastorkov hore-dole. Takto pri zmene z klesania do stúpania
iba prehodím na väčší prevodník, nestratím rýchlosť a viac netreba robiť. Ale však
to znalejší poznáte. Trénovaní sa mi nemusíte smiať, aj vy by ste v 1%
prípadov niekedy využili ešte ďalší pastorok pri stúpaní na vyhliadku. Dnes je
v móde, že si ľudia bez kondičky, ale aj zdatní, ktorí chcú ísť na 50km vzdialený
hrad ako cykloturisti, tak 99% z nich si tam bicykel dovezie autom.
Dnešné horské bicykle nie sú stavané ako univerzálne aj na cesty.
Dnes
výrobcovia počítajú, že 99% ľudí si MTB bicykel dovezie k lesu autom. Nie
ako donedávna, že ľudia dávali s pomocou 2-prevodníka 100km výjazdy po
asfaltke aj s náročnými stúpakmi. Na bicykli jazdili, len aktívni cyklisti. Cyklistika sa však
dostala do rúk aj bežným "gaučovým" ľudom a výrobcovia sa logicky museli na
nich zamerať a podchytiť trh.
A les?
Ten je dnes bez motora určený len naozaj zdatným trénovaným cyklistom, korím najľahší
prevod nebude chýbať. V dnešnej dobe
si cyklista zvoli 1-prevodník 30z (do kopca nebude problém), ale na asfaltke
bude škrečkovať až na infarkt, a aj tak sa povlečie naprázdno ako
slimák. Dôchodkyne na libretách ho budú bez únavy predbiehať. Alebo ak jazdí
viacej po ceste, zvolí si 34z a do kopca jednoducho nevyjde. Ako univerzál
je síce 32z prevodník, ale tomu chýba aj ťažký aj ľahký prevod. Tak sa potom väčšina ľudí automaticky začne zaujímať o elektrobicykle. Na tých 30km jazdy a každodenné nabíjanie
im to bude stačiť. Za 3 roky aj tak kúpia nový za ďalších 5000€. S 1-prevodníkom ide reťaz
do kríža buď na malom, alebo na veľkom pastorku. Na ebajkoch reťaz a pastorky
oveľa viac trpia. A výrobcovia si budú mastiť vrecká.
Čo je to cestný presun?
Každý predajca hovorí vo videu, alebo pri predaji horských
bicyklov o cestných presunoch. Čo je to ten cestný presun?
Jazda po ceste sa nepokladá za cyklistiku? Ja si chcem dať čisto cestný výjazd aj na
horskom bicykli, lebo kúsok po ceste mám pekný náročný trail. Nechcem vlastniť
2 bicykle a nemám sa ako k lesu dopraviť. Som jediný, kto nemá auto a výrobcovia na takých kašlú. Na aute by som nešiel k lesu, ani keby som ho mal zadarmo. Radšej prejdem na horskom bicykli po ceste
160km.
Jednoprevodník je hlučnejší
Požičal som si bicykel s 1 prevodníkom a napriek tomu že bolo oň
dobre starané a mal kvalitnú XT sadu,
hluk pri preraďovaní bol väčší než na mojom lacnejšom. Takisto skúsení youtuberi
ktorí mali pôvodne viacprevodník a vymenili ho za jeden, následne vo videách
stále opakovane cvakávajú a vyrušuje to pozeranie videa. Hluk spôsobuje
väčšie kríženie reťaze, väčšie skoky medzi pastorkami a častejšie preraďovanie.
Pri 2-prevodníku na dosiahnutie požadovaného prevodu stačí niekedy cvaknúť
vpredu len jeden krát a pri 1-prevodníku je potrebné aj šesťkrát. Často je to pod záťažou, čo je
zložitejšie takto za sebou vystihnúť
okamih bez záberu. Ani sa to vlastne nedá. Ja tomu hovorím, kvákanie žaby. Je
to pre mňa rušivý element. Pri ebajkoch, na ktorí sadajú aj neskúsení ľudia, tam strieľa reťaz až tak, že sa ozýva na 50 metrov, čo kedysi takmer nebolo počuť. Ľudom 3 prevodníky pre 3x5 prevodoch tak nestrieľali, ak nezaradili do kríža, bolo to tichšie. Ani
sa nedivím, že ľudia majú po pár sto kilometroch poohýbané zuby na pastorkoch. Samozrejme pri jednoprevodníkoch, iné ani nie sú a vyžaduje to servis. Otec najazdil na starom bicykli 80 tisíc km bez jedinej údržby. Iba 2-3x vymenil reťaz.
Z diskusie:
1)...Pred asi 5-6 rokmi sa dal kúpiť solidný
ľahký do 11kg, HTčko bajk v hliníku, a teraz za 1800€ ťažké kovadliny v karbóne.
Je toto normálne? A to sú také tie lacné značky z kraja SK, CZ. Čo im
všetkým šibe už? Asi chcú aby, ten kto nevládze, kúpil ebajk. Pokiaľ viem,
rámy v minulosti nejako extrémne nepraskali...
2)...Pri 2 prevodníkoch im nezavadzia prešmyk pri navrhovaní rámu, a
predali by menej ebajkov. Tak isto je pri 1x12 aj rýchlejšie
opotrebovanie reťaze a krajných pastorkov. Logicky budú využívané práve
tie krajné. Najmenší na ceste a najväčší pri stúpaní na rozhľadňu.
Každý nemá auto, na cestný presun k lesu. Naviac tento
spotrebný materiál u 1x12 je omnoho drahší. Zvlášť pri kazetách
veľkého rozsahu, ktorý ale aj tak nedosahuje rozsahu 2-prevodníka, kde
reťaz je hrubšia, lacnejšia a menej náchylná na opotrebovanie. Radenie je
jemnejšie odstupňované, tak ľahko sa nerozladí, ak je vyťahané lanko,
ohnutá pätka, či vojde konár medzi reťaz. Tak isto rýchlejšie prehodím na ťažký,
alebo ľahký prevod, nie prešťukávať sa cez 12 pastorkov.
V prípade, že vlastníte cestný bicykel s prevodom 2x11, môžete
do zásoby kupovať hromadne len lacné 11sp reťaze a spojky a dať
ju na bicykel, ktorému sa prv opotrebuje. Keď omylom pribalíte do
brašničky cestného bicykla s 11sp pohonom, 12sp rýchlospojku, budete
sa v prípade poruchy chytať za hlavu...
3)...Aj slabší rekreačný cyklista, ktorý má zdravotné problémy a
obmedzené možnosti dvíhať ťažké veci, chce ľahký karbón bicykel, aby sa
nemusel trápiť s hmotnosťou a tiež, aby radenie a brzdy boli spoľahlivé XT
8000 a nie nejaké "maslo" BR-MT200. Tiež sa chce pridať do
partie so svojimi 27,5" kolesami, k trekingárom a cesťákom s 29"
a 2-3-prevodníkmi, alebo k ebajkerom. Nie všetci majú auto, aby si
bicykel doviezli k lesu. Ako sa mi už stalo, že som stretol cyklistov
unavený po 40km a že oni si zaparkovali v dedine. Idú hore na rozhľadňu
a mňa čakala domov ešte dlhá cesta. Mať 30z 1-prevodník, po asfaltke by
som točil ako škrečok v koliesku...
4)...Môj otec keď ich vidí z okna, alebo niekde
vonku ísť po ceste ako šliapu, ako škrečky, sa vždy smeje. Raz ich po
ceste so svojou starou ukrajinou predbiehal úplne na pohodu. Dnešné
moderné MTB s 1-prevodníkom, nie sú absolútne vhodné na dlhú jazdu po
ceste. Je to len do lesa. Univerzály sa prestali vyrábať. Každý má
väčšinou auto a pred lesom sú plné parkoviská a podnikateľ, developer
ryžuje...
5)...Výpredajové karbónové bicykle z roku 2015-2017, sú osadené XT
sadou a majú 2-prevodník 38/24, 36/26 a kazetu majú 4x lacnejšiu 11/42,
11/46...
6)...Na fóre sa chvália aj prevodom 38/24 - 9/52 pri 10kg karbónovom
HT. Len nesmie nasilu radiť 38/52 (môže dôjsť k odtrhnutiu
prehadzovačky). Ani omylom cvaknúť 24/10, čo by bol len previs reťaze až
na zem...
7)...Ono je problém zohnať taký prešmykač, aby sa dal namontovať za
kľuky a karbón rámy sú rôzne hranaté a chýba im návarok na kvalitnejšie XT
prešmykače...
8)...Veľká kazeta - veľké skoky medzi pastorkami...
9)...To je proste taká móda no, jednoprevodníky
teraz frčia, sám osobne mám dva bicykle, na jednom 2x11 na druhom 2x10
(oboje 28/38- 11-42) a som v pohode. Jednoprevodník by som nechcel ani za
modré z neba...
10)...Aj ja poznám pár ľudí, čo prešli späť na viac prevodník...
11)...Ja mam dvojprevodník a tiež by som nemenil...
12)...Moderný trend. Potrebu dvojprevodníka u niektorých jazdcov
plne chápem. Kto jazdí frekvenčne a je citlivý na každý zub, môžu mu
byť väčšie odskoky medzi jednotlivými pastorkami nepríjemné. Aj rozsah sa
dá pri 2-prevodníku vykúzliť väčší...
13)...A keď Vás prekvapí zmena terénu a za 4 sekundy potrebujete
prehodiť cez 11 pastorkov?...
14)...Na XC jazdenie mi systém 2x11 plne vyhovuje, v ničom mi nevadí a nemám dôvod sa ho zbavovať. Naopak technická jazda, tam to vadí. Pochopím, že niektorým jazdcom jazdný výkon s optimálnou kadenciou, ktorí neprímajú ani najmenší kompromis, môže odstupňovanie u 1x12 občas vadiť...
15)...Je to proste trend (1x12) - masírka...
16)...Sám mám Deore 2x10 (36/22 a kazeta 11-40), stačí to defakto na
úplne všetko, podľa kalkulačky mám dole a do kopca väčší rozsah, ako
kedysi pri trojprevodníkoch, hore som troška pomalší, to ale nevadí,
nezávodím, jazdím na pohodu. Čo je dosť častý scenár pri presunoch na MTB.
Kto chce bajk, ktorý sa nebojí poľnej cesty, chce na nej jazdiť rýchlo a
jazdí často po asfalte, kúpi si holt asi toho gravela.
S jednoprevodníkom by sa natočil. S Deore 2x som inak maximálne
spokojný, 2 roky takmer bezchybného fungovania pri občasnom jazdení po
trailoch, aj rozbitejších s častým zlým radením...
17)...Dvojprevodník uznám ak je niekto ozaj závodný jazdec a potrebuje
tie blízke prevody, aby stále šliapal plnku...
18)...Na 1x12 si treba dať kazetu 9-52z, tuším stojí 250€,
ale moc nevydrží. Hlavne ak jazdíte stále krajné pastorky, čo je u
začiatočníkov bežné...
19)...Je fakt, že by 2-prevodníky mohli dať ako option, aspoň
u XC, AM, trailbikov...
20)...Pri 2 prevodníku je tréning lepší. Väčší rozsah dovolí
nezosadať, kvôli zvýšenému tepu...
21)...Podľa mňa už 12 speed kazety sú moc po konštrukčnej stránke, ale
už nestoja 500 eur...
22)...Z vlastnej skúsenosti, aj pri 2-prevodníku mi chýbaju prevody.
Ešte tak 2 zuby na veľkom a o 1 zub dole na malom pastorku a bolo by
to OK. 10z pastorok sa rýchlejšie opotrebuje a aj tak mi kamaráti
s 2-prevodníkmi, alebo schopní jazdiť kadenciou nad 100ot/min. ujdú,
napriek tomu, že budem točiť naplno ako škrečok v koliesku...
23)...30z prevodník a 52z vzadu, nie je moc dobrá kombinácia.
Taká čo rada padá. Nejde tam o klasické kríženie, keď sa pozrieš zhora.
Ide o výsledný priestorový uhol, výslednicu uhla stúpania a uhla
kríženia...
24)...Komu pripadá táto reťazová línia na 50T zľahka cez čiaru? Za
chodu aj to doliehanie reťaze na zuby prevodníka by som rozhodne nenazval
ako plynulé.
25)...Ja na 1x12 - 36 10/51 vyšliapem aj to, čo iní nedajú na ľahších
prevodoch, nie každý má však takú zdatnosť ako ja...
26)...Mám dvojprevodník 36-22. Po rovine je to trochu pomalé a 22-32
mi stačí na tie najväčšie stojky, premýšľal som o prerábke, ale neviem či
to má zmysel vyhodiť 400€ a nič zásadné tým nezískam...
27)...Na novom bajku, čo som dostal včera, mám 1x12, vpredu je len
32z, doteraz som bol zvyknutý na 38z...
28)...Je tu niekoľko ľudí, čo majú viac
prevodník, ale ani 1 MTB model 2020 nemá 2 prevodník. Že proste MTB je do
lesa a cestu k nemu si vyriešte ako chcete. Nevládzete kúpte drahý ťažký
ebajk, s ktorým si traily a bunnyhop toľko neužijete a ani dlhé trasy nad
limit baterky...
29)...1x12 je moderné, je to trend, marketing a je to, ako by
prikázali jesť čínskymi paličkami. Zmeny vždy niekomu prinesú výhody a
inému spôsobia nepríjemnosti...
30)...Ak chceš viac univerzál bike aj s
rýchlejšími pojazdmi po asfalte, prípadne dlhšími rýchlymi jazdami (dlhé
maratóny a pod), choď do dvojprevodníka. Ak chceš bike najmä na traily a
max. na asfalte ťa netankuje a oželieš trochu rozsah, tak choď do
jednoprevodníka...
31)...Prevody som si všimol najviac riešia začiatočníci a potom ľudia,
čo málo jazdia. Začiatočník chce vyšliapať všetko a chce šliapať aj dolu
kopcom, keď má na tachometri 60km/h. Dnes niekto kúpi bike a hop na Krížnu
a čuduje sa, že mu nestačia prevody. Prišla taká doba, že ľudia chcú
všetko, hneď bez námahy a čakania. Vidí, ako niekto niečo dáva, len už
nevidí, čo všetko je za tým a že často to aj bolí. Kúpi bike a myslí si,
že bude dávať to isté, veď to vyzerá tak jednoducho. To že kedysi bicykle
s dvojprevodníkom predávali, obchodníkov už nezaujíma, prachy sú
prvoradé...
32)...Len prečo sa tí inžinieri - návrhári tak rozhodli, že ani jeden
model nebude mať viacprevodník? Aby sa začiatočníci viac snažili a bolelo
ich to a odmakali si to tiež? Začiatočníkov nie je málo, aby sa im to
finančne nevyplatilo. U nás sa predavač v obchode tiež sťažoval, že nové
bicykle sú všetky s jednoprevodníkom a zákazníci pýtajú s 2 prevodníkom.
Už dávno nič nepredávajú inžinieri, ale obchodníci. Tak to aj tak vyzerá.
Nielen v bajkoch, mohol by som aj prstom ukázať. Ľudia chcú 500€ bajky. Z
tých veľa nevyryžujú, dnes letia ebajky, keď nepýtaš ebajk za 5000€,
predavač na teba kašle...
33)...Predavači v 2 obchodoch (aktívni pretekári cykloklubu a
servisáci) mi osobne povedali, že zákazníci dosť pýtajú aj dvojprevodník.
Keď nevládzu do kopca, majú vraj makať, alebo kúpiť ebajk. Väčšina ľudí,
čo ide kúpiť bicykel, už na nejakom jazdila a ak im tam nestačili prevody,
vedia si vypočítať obvod kolesa s prevodmi. Jasné, že agresívny vzor
vytvára väčší valivý odpor aj hmotnosť bicykla má vplyv na watty...
34)...Čo pozerám fotky na rôznych rozhľadniach,
všímam si, že tam má každý zaradený najľahší prevod. Ak chcem trénovať, je
určite lepšie si povedať, nebojím sa, mám ešte jeden ľahší prevod v zálohe
a nakoniec ho aj tak použijem, lebo mi začne búšiť srdce. Nie tým, že by
som si nevedel rozložiť silu, ale že je kopec taký, že ani pešo to nie je
pohodička...
35)...Včera som šiel 38km/h. Nie je nič krajšie ako žiletkár ledva
vlajúci v závese. S vetrom v chrbte aj cez 45km/h a dlhšie ako 30minut.
Podľa mňa cestovná rýchlosť čokoľvek pod 30km/h po rovine a asfalte je
naprd. Až od cca 33km/h to začína byť ako tak zaujímavé. Preto vlastne je
cesťák, gravel lepší na asfalt...
36)...Kadenciu 100 pri jednoprevodníku,
pochybujem že udržíš dlhšie ako 30 minút a to budeš pekne na sr*čku, ak
nemáš natrénované. Na Orave je to iné, v Bratislave iné, v Tatrách
iné, na východe iné. Každý jazdíme niečo iné. Iné je, keď máš do lesa 2km
po asfaltke, iné keď ideš 15km. Niekde si v pohode pojazdíš na HTčku, niekde
bez fulla dôjdeš leda tak pokrkvaný. Iné je keď máš po asfaltke ísť 5km,
iné keď sa máš vracať 25km dolinou dole miernym kopcom po dlhom výjazde a
potme. Potom pochopíte, na čo sú dobré ťažké prevody a nízka kadencia. Len
toľko, že s vyššou kadenciou idete výrazne so spotrebou energie hore. Tým
viac, čím menej máte natrénované, a čím viac ste rozbitý. To si človek
týmto musí prejsť, aby to chápal. To tabuľky prevodov nepovedia, pretože
náročnosť s kadenciou dosť stúpa. Nízka kadencia zas potrebuje silu v svaloch...
37)...Jediné, čo dnes hýbe predaje, sú ebajky. Všetko ostatné je akože
naprd...
38)...Ono aj Shimano vlastne držalo líniu 2x11 a potom sa niečo stalo
a začali prechádzať na 1x12. To sú náznaky toho, že predaje proste sú
také. Je jedno, čo kto povedal, prachy sú iné. Preto je to tak, ako to je.
Preto SRAM zrazu začal s 10-52, aj keď to odstupňovanie je čistý fail.
Marketing. To som už videl mnohokrát, vo svete IT. Proste čísla, somárske
recenzie, taktovacie frekvencie...
39)...Preto sú všetky nové bicykle s
1-prevodníkom, aby potom mohli pýtať 250€ za novú kazetu a ešte aj reťaz
sa rýchlejšie opotrebuje, lebo sa viac kríži. Toto neviem ako budem
riešiť. Asi ako som to robil doteraz, teda striedať reťaze a postupne ich
točiť. Ale teraz to budem musieť striedať ešte častejšie...
40)...Nedávno som uvažoval o zmene z 2x11 na
1x11. Ale nech to počítam ako počítam, tak vždy musím robiť kompromis. Buď
stratím ľahší, alebo ťažší prevod. Teraz mam 36/26 s 40/11 na 27.5'' kolesách.
36/11 mi príde občas ľahký keď sa presúvam po cestách. Boli situácie, kedy
by som proste uvítal možnosť ťažšieho prevodu. A naopak, sú kopce,
respektíve úseky na nich, kde som sa zapotil a uvítal aj ľahší prevod.
Jedná sa skôr o špeciálne úseky, technické stúpania a pod...
41)...Jednoprevodník sa mi páči, ale jednoducho pre mňa sa prevodovo
neviem zmestiť do ponuky. Dokonca aj tá 2x11 ma štve, že oficiálne shimano
nemá pre FC-M8000-2 možnosť voliť prevod 38/24. 38/24 s 42/11 znie pre mňa
lákavo...
42)...Pri 11ke 0,65 najľahší na 27,5", podobný ako ja na 29" 0,6, čo
už je fajn, rýchly máš 3,27 ja len 3,0. Musel som si zvyknúť nad 37km/h nešliapať.
1x12, nie je na rovný asfalt...
43)...Som dlho jazdil 2x10 a potom hop na 1x12. Tam je to tiež trochu
kompromis...
44)...Nájsť pri 1x12 kazetu, ktorá by sa prevodovo vyrovnala 2x11 je
nemožné...
45)...Už som mal všeličo, ale 3x10 bol najlepší systém pre
frekvenčných jazdcov. A okrem toho bajky mali vtedy 10kg, kľuky 600g,
kazeta 330g, to sa letelo...
46)...Čo je pre mňa veľká neznáma, že skoro všetky bicykle už majú len
jednoprevodník, na starom bicykli najčastejšie využívam najťažšiu
kombináciu prevodu. Človek, ktorý chce jazdiť výslovne rekreačne, prevažne
asfalt a štrk a možno sa neskôr vyberie do lesa dostáva rady, akoby mal
jazdiť okamžite bikeparky. Shimano 11 rýchlostná deore kazeta 11-51 je
skoro len polovica 12 rýchlostnej 10-51 a myslím, že tú 12sp kazetu a
reťaz bude meniť častejšie. Pri kadencií 70ot/min a 32z prevodníku to je
rozdiel 28,6km/h vs 31,5km/h. Ak chcete jazdiť asfalt na MTB cez 30km/h
tak MTB s 1 prevodníkom nie je vhodný. 34z 1-prevodník pri 1x12 je už
blízko ťažkého prevodu 3-prevodníka, pričom stratí 0,5km/h pri najľahšom
prevode. Jednoducho žiadna kazeta 1x12 plne neobsiahne rozsahom prevody 2x11,
alebo 3x9. Ani TdF bicykle nemajú jednoprevodník. Tam by to šlo ako prvé.
Buď Vám bude chýbať ľahký, alebo ťažký prevod. A ak ešte nechcete veľké
skoky, tak by ste si mali vyrobiť 14sp pohon s kazetou 9-54 s tým, že bude
ťažká. Aj pri kazete 9-52, budú krajné pastorky po pár jazdách na
rozhľadňu, alebo cestných 200km výjazdoch vyštrbené. MTB už nie je
univerzál na cesty aj na výhliadky, ako kedysi. Už je to čistý tank do
lesa, ktorý si tam dopravíte autom. Teraz frčia ebajky, kde si dáte na
cestu veľký prevodník a do kopca Vám pomôže motor. Čo na tom, že stojí
5000€ a baterku vybúchate po 40km a potom je jazda príšerne náročná.
Chalani ktorí jazdia na ebajkoch sú z jazdy unavení viac ako z klasického
bajku. Je to iná disciplína ako motorkros. Nemýľte si to s mestským
ebajkom. Aj Peter Sagan povedal, že mal na ebajku vyšší tep, ako na
cesťáku...
47)...350€ za 1x12 kazetu? To radšej budem
doživotne jazdiť 2x10 s kazetami za päťdesiat...
48)... Kľudne pri 2x10 navždy zostaň, nejde totiž len o cenu, ale
som si istý, že by ti 1x12 vôbec nevyhovovalo. Ja teraz cca 2 mesiace po
výmene komplet pohonu jazdím 11-50, pretože inú kazetu som nezohnal,
prevodník mám 32, a je to celé zle, v strmých výšlapoch mi chýba aspoň ten
1 zub naviac (predtým som mal 51), a na rovine mi tiež chyba menší
pastorok (10z)...
49)...Pokiaľ môžeš, drž sa 2x10 alebo 2x11, teda
aspoň pokiaľ nebudeš kupovať nový MTB. Hlavne tie roviny by ti vadili
najviac, ale možno by si to riešil väčším prevodníkom (34/36), lenže čo
potom v strmších kopcoch?...
50)...Keby som nepotreboval
novy bajk, tak aj ja doteraz spokojne jazdím 2x10...
Kazate KCNC XDrive 9-52z 12speed (cena cez 200€, často nedostupná,
vhodná na sram XD orech a nie obľúbené dostupné lacnejšie shimano SLX, XT, XTR
sady).
...Jediné, čo je na tej kazete dobré, je rozsah. Inak je to šmejd. Ťažko sa to
nastavuje, po 100km začala strieľať, po 500km vylámane zuby...
...Najazdené niečo málo cez 2500km v ťažkých podmienkach a najväčšie
opotrebenie som urobil ja na 52z pastorku, tým, že sa v kuse vŕtam v nastavení
radenia a pár krát mi slušne v 20% stúpaní skočila reťaz, tak mám tú čiernu
eloxáciou vyhlodanú do hliníku asi na 5 zuboch...
...Nechcem ti brať ilúzie, ale ťažké podmienky tá kazeta isto ešte
nezažila...stačí jeden dva blatko maratóniky a to by si ešte len videl, ako
miznú zuby...
...Toto sa prihodilo kamarátovi po cca 200km...
...Moc dobré recenzie na KCNC som nečítala. Vraj sa zvyknú odlamovať zuby
na tých Alu pastorkoch...
...Jazdím
dlhšie kazety 9-50z, ale kazetu 9-52 by som nekupoval. Ak má polovicu hliníkovú,
tak olámeš zuby raz dva. Aj u Sramu sa lámu zuby u toho najväčšieho pastorku.
Ja mám teraz kasiku E13 a na druhom bicykli ešte nejakú Čínu Ztto už asi 4
roky. Ani jedna nie je úplne bez chyby. E13 na 3 pastorku zhora rôzne vŕzgala
pri zábere do kopca, kde je spojenie dvoch polovíc kazety. Čínskej sa asi po 2
rokoch povolili nity a tiež vŕzgala...
51)...Na graveli mám 36/34, no ale 38x11 by mi chýbal dole kopcom, niekedy by som prijal aj 40x11, takže o 1x12 ani nikdy neuvažuj...
54)...Nízke kadencie ako baba s nušou sú štandard
pre väčšinu bežných užívateľov. Tam treba veľký prevodník a malý im bude
na krátke 100-1000m kopce chýbať. Nejazdia maratóny ako ty. Nebudú
zosadať a preto radšej kúpia ebajk. Zvyk nízkej kadencie nezmenia ani
potom, dajú ťažší prevod, motor dostane zabrať a baterku vybúchajú po
30km...
55)...Kvôli prešmykaču, že vraj môže spadnúť reťaz. Prečo sa potom
vyrábajú vodítka reťaze pre 1-prevodníkové systémy, aby nespadla? Mne za
5000km ešte nikdy nespadla z 2-prevodníka. Zhodenie reťaze z veľkého
prevodníku na menší je rýchlejšie, ale pri tom ti vraj môže v teréne
spadnúť reťaz. Ale veď nejazdím rockgarden, Trail, AM, Enduro, DH. Ani
blato sa mi tam nedostane. Bicykel cez mláky na výletoch prenášam a keď je
mokro na maratón nejdem a ani do lesa. Vtedy radšej cesťák. Poznám kde sa
ťaží drevo a kde je výskyt blata. To by som potom vyhodil euro na
umyvárke, alebo sa doma unavený trápil hodinu, kým ho dám na koberec.
Jazdím s trekingármi 150km trip a popri tom sa vyskytne nejaký XC terén s
koreňom a zjazdujeme to opatrne, ako rekreační jazdci bez pretekania sa.
Na gravel ma nedostane nikto, potrebujem trailové celopero, kvôli tlmeniu
a jeho pohodlnej geometrií. Neodsudzujem 1-prevodníky, DH, alebo rodinky s
deťmi po hrádzi, tým stačí aj 1x8, menej servisu a jednoduchšie radenie...
56)...Čo keď potrebujete zaradiť z malého prevodníka naspäť na veľký.
Je to síce oveľa náročnejšie a musíte zvoľniť tlak na pedále. Pri systéme
1x niečo, stačí stlačiť 2x páčku na radeniach Shimano XT/XTR a ste hneď o
4 pastorky dole. Lenže to XTRko je pre menej solventných veľmi drahé. Pre
človeka poberajúceho dôchodok a k tomu behať do servisu na výmenu kazety.
Ja si to síce viem vymeniť, ale je to čas naviac, nebaví ma
servisovať. Nevadí mi zvoľniť tlak na pedále. Nenaháňam každú
sekundu, nepretekám, som cykloturista, nejazdím rockgarden, kde by mi to
vadilo. Maximálne flow trail a niekde v lese sa náhodou vyskytne 1 koreň,
ktorý pri jazde spracuje tlmič. Trekingový fitnes bicykel nechcem, nemá
tlmič, chcem 780mm riadidlá a trailovú geometriu s teleskopickou sedlovkou
a 2,4" 27,5" plášte a so 140mm zdvihom...
57)...Kratšia životnosť 12speed reťazí pre systémy 1x je vraj mýtus.
Veľa užívateľov už niekoľko krát prezentovalo, že 12spd reťaze XTR alebo
XX1 vydržia cez 6000km. Lenže to sú drahé sady, a títo ľudia nejazdia
100km asfalt na 9z pastorku, to by ho za chvíľu zničili. Už bola kritika
na 52z pastorok opotrebovaný po 300km na 250€ kcnc kazete. A rodinky si dovezú
bicykle k lesu autom. Ja kúpim kazetu pre 2x11 za 49€ z invalidného a
najazdím s ňou 10 000km. Auto nemám. Nedám za kazetu 250€, aby som po
500km kupoval ďalšiu, lebo neustále používané krajné pastorky 9zubový a
52zubový sa oderú. Aj pri 2x11 ich používam skoro stále, ale reťaz
stojí len 13€ nie 26€, 11sp spojka 2€, 12sp, spojka 5€, ktorú by som
pribalil omylom k cesťáku. 11sp reťaz je hrubšia a linka nejde tak do
kríža. Nemám rád veľké skoky medzi pastorkami, som citlivý na frekvenčné šliapanie.
Jazdím 90km rovinu a k tomu krátke prudké stojky spolu 20km.
1-prevodníkarí jazdiaci výlučne am, enduro, dh, by mali pochopiť, že sú
ľudia, ktorí jazdia iný štýl a nemali by tlačiť ostatným svoj názor, je to
hlúpe. Načo by som šiel do bikeparku, keď chcem vidieť prírodu a užívať si
len jazdu bez techniky, keď krásne veje vietor vo vlasoch a vyšliapem na
rozhľadňu. Pri 27,5" kolesách je prevod 32-9z nutný, pri stojke zas
32-52z. Lepšie je lacná ľahko dostupná sada 36/26-11/46 pre
akýkoľvek orech...
58)...Obhajcovi jednoprevodníkov by som odporučil vyskúšať ísť s MTB
po asfaltke zo Žiliny do Bratislavy a najlepšie na 30z prevodníku a s
27,5" kolesami, ak má 155cm. Pochopil by, že kto chce mať doma len 1
bicykel, je preňho pohon 2x11 lepší, ak chce vyšliapať aj nejaké tie
stojky v teréne...
59)...1-prevodníkar: Po asfaltke sa
160km s MTB nejazdí.
2-prevodníkar: Ale ja mám len jeden
bicykel aj na traily a auto na odvoz nepokladám za šport ani ho nechcem.
1-prevodníkar: 2 -prevodníky sú hlúposť,
načo by to vyrábali.
2-prevodníkar: Ale do roku 2019 ich bolo
na bicykloch veľa. Chcem lacný univerzál. Ročník 2022 už nemá na žiadnych
fulloch návarok na prešmykač. Dať adaptér pod misky je ťažšie
servisovateľné a XT prešmykač sa tam nedá dať. 2x11 vydrží viac a kazeta
je lacnejšia na výmenu.
1-prevodníkar: Daj si na tie tvoje
asfaltky veľkú pílu a keď nevládzeš do kopca, kúp ebajk za 6000€ a zoderieš
kazetu rýchlo. Peniaze nerieš, cyklistika je drahý šport. Keď poberáš
dôchodok, tak sa na to vykašli a jazdi okolo domu 8km na niečom za 200€ z
bazáru.
2-prevodníkar: Ebajk nechcem, úž som ti vysvetľoval
prečo mi nevyhovuje...
60)...Často sa smejem obhajcom 1-prevodníka, keď hovoria, že: "Prejdi na 1-prevodník, nič lepšie nemôže byť.
Stratíš akurát najľahší a najťažší prevod". Úžasné, keď práve
tie krajné potrebujem a prial by som ešte ďalšie...
61)...Ja vidím súvislosť s páčkou na presmykač a páčkou
na blinker. Zapnúť blinker robí problém neskutočne veľa ľudom. - Ten kto nevie preraďovať tak to sú rodinky s deťmi na hrádzi a
dôchodkyne a tým stačí kľudne aj 1x8. Napriek tomu im na ich lacné bicykle
výrobca osádza 3x7, alebo 3x9. Ja ako turista jazdiaci dlhé 100km roviny a
krátke 30% kopce 2-prevodník potrebujem a tento problém absolútne nemám. V
Bikeparku som ešte nebol a do auta k Vám nesadnem. Ovládať súčasne stôl
frézy v ose X a Y, či poskladať rubikovú kocku za 1,5minúty mi
problém nerobí. Ale na jednoprevodníku nestíham zdatným v kopci napriek
tomu, že mám menšie kolesá. A kvôli menším kolesám im nestíham ani po
rovine. Nechápem ako môžu pol hodinu škrečkovať kadenciou minimálne 100.
Jazdím len víkendy a nemám kedy trénovať. Z týždňovky z 12tiek, som rozbitý
a ak v sobotu prší, prípadne sú v práci neustále chorí a ja od nich, tak
nejazdím mesiace. Ja si pohon udržujem tip top, nejazdím blato vôbec a
nepreraďujem v záťaži...
62)...Na 3x9 mám rozsah 614% (48/36/22 a 11-32). Akú kazetu pri 1x
treba pre tento rozsah? Nič proti 1-prevodníkom, deti sa mi nesťažujú...
63)...Pokiaľ sa rieši hmotnosť a opotrebovanie pohonu, tak to treba
kombinovať aj s nákupnou cenou a dostupnosťou komponentov a prípadným
upgrade. To je ešte podstatnejší faktor. Ak máte bicykel za 6000€ a meníte
kazetu každý rok, tak zbytočné riešiť, ja nemám taký príjem ako vy. Ja
musím na novú kazetu za 40€ dlho šetriť...
64)...Otázka: Z našej partie som bol prvý, kto mal 1-prevodník, teraz
už ho jazdia úplne všetci, prečo asi?
Odpoveď: Nie je to aj tým, že pri nových rámoch sa s prešmykačom nepočíta,
respektíve. ponuka bicyklov s prešmykačom je obmedzená?...
65)...Prečo nie je možnosť úchytu prešmykača na nových rámoch? To je
začarovaný kruh. Časť problému je, že moderné prepákovania, moderné
materiály a tvary rámov to neumožňujú. Cyklisti chcú krátku zadnú stavbu a
veľké kolesá. Taký rám má potom zahnutú sedlovú trubku do tvaru, kde nie
je o čo uchytiť prešmykač. Alebo je sedlová trubka hranatá a veľmi široká.
Majorita ľudí sa tomu nerozumie, kúpi čo im predavač povie, že je
najmodernejšie, čo sa v ich obmedzenom myslení rovná najlepšie a nepomerne
väčší zisk z 1/2 roboty pri kompletizácií. Menej zdatní preto siahnu po
ebajku a výrobcovi ide iba o zisk...
66)...Šiel som s kamošom na hrad, ja mám jednoprevodník (32z), kazetu
(10-51z) a kamoš na svojom focuse mal 2x (11-46z). Ja som dychčal už na
poslednom pastorku a kamoš sa smial, že má ešte dva v rezerve. Je síce odo
mňa zdatnejší, ale keď som mu na chvíľu požičal môj bicykel, tak mal čo
robiť, aby to vôbec vyšiel, fučal ako ťažný kôň. Povedal, že by to na až
na vrch nedal a nech si dám tiež 2-prevodník. Že s menším 30z prevodníkom
by som zase stratil cestné prevody...
67)...Keď sa mi minulý rok pokazil šalter, na dojazd domov mi dobre
poslúžil prešmykač...
68)...1-prevodník sa nehodí úplne pre každého. Niekto to má z mesta do
terénu po ceste 10 - 15 km a to isté naspäť ide viac-menej po rovine. Ak
má 1-prevodník 32z, a kazetu 10-50 (alebo 10-51, alebo 10 -52), tak po
tých rovinkách odrovná pastorky 10 a 12 relatívne rýchlo, to je fakt. Tam
sa ozaj viac hodí pohon 2 x 11, po rovinkách na veľkej píle ušetrí
najmenšie pastorky...
69)...Návrh: Daj si prešmykač po misku. Prerábka na 2x11 by na vyšla
na 350€. Nie je miesto, kadiaľ viesť lanko. XT8000 prešmykač nemá adaptér.
U lisovaných misiek, to nie je uskutočniteľné, sedlová trubka neumožňuje
montáž prešmykača, pretože je hranatá, alebo široká, alebo v jej útrobách
sa nachádza tlmič. Kľuky nepasujú do misiek. Väčšina dnešných trail
AM rámov, neumožňuje prerábku na 2x11 a pri demontáži čistení misiek
rozladím prešmykač. To je tak ťažké pre výrobcu dať na podkovu zadnej
stavby návarok?...
70)...Ako poradil Štěrba vo videu, podradiť 2,3 pastorky a šup na
veľký prevodník. Potom jazdím väčšinu prevodov v strede kazety a využívam
ju priemerne celú...
71)...Prešiel som na nový bicykel s 1x12 (iné ani nekúpite). Predtým
som mal 3x9. Pociťujem inú záťaž a mám aj vyššie tepy. Treba si len
zvyknúť, alebo niečo vymeniť?...
72)...S dvojprevodníkmi sa predávaju už len low end. Číže ak chceš
niečo viac ako deore, tak nemáš možnosť...
73)...Ja tiež stále používam dvojprevodník, nakoľko na jednoprevodník
nemám nohy. Navyše ceny 12sp dielov sú radovo drahšie ako 11sp a 10sp...
74)...Áno vedel by som jazdiť na 1-prevodníku, ale chýbali by mi
nejaké prevody. Nemáš na výber ani vyskladať. Nekúpiš si rám aký chceš.
Nie každý predajca to ponúka. Navyše je to predražené...
75)...Prevod 34/10 je pre 29" kolesá naozaj dostatočný na
ktorúkoľvek rovinu. Len do kopca bude chýbať prevod...
76)...Dvoj a troj prevodníky tu budú určite na určitých typoch
bicyklov ešte dlho...
77)...Na 3x10 som navyknutý, že po zaradení najvyššieho pastorku páčka
radenia pri snahe o ďalšie radenie nekladie odpor. Na 1x12 SLX, mi v
rovnakej situácii radenie aj naďalej ťahá lanko až po doraz na
prehadzovačke...
78)...Kamarát mal na výber z bicyklov 1x10 a 2x10 . Keď sa pýtal
ktorý ma zobrať, ja by som zobral 2x10. Ale mne nevadí, že mám kazetu za
50euro, nie za 150euro . A že bude za debila, lebo má 2 prevodníky. A už
plánuje kúpiť prešmyk, radenie a prevodník. Paradoxne mu nestačil 36x11 na
27,5". Kúpi 38/26 a vyjde všetko...
79)...Ja ostávam na 2x9. Veľký je pre mňa optimálne 40z a malý 24z.
Najväčšiu kazetu čo som našiel, bola 11-36z. Pre mňa akurát. Ak trváš na
1×9 je veľa čínskych kompletov, 11-45 kazeta, prehadzovačka, plus radenie.
Nemyslím, že by XTR 9 pobrala niečo cez 36z . Za mňa záleží aj na
kolesách. Ja mám 26". Keď budeš mať 27.5", alebo 29" treba ozaj
veľkú kazetu. Tie sú drahšie a ak to nie XTR tak to pri tých prevodoch
robí problémy...
80)...Trend je jednoprevodník. Ale mňa nezaujíma,
čo je trend, mne chýba ľahký aj ťažký prevod! To je tak ťažké pochopiť? Ja
som nerozhodoval o zrušení dvojprevodníkov. To rozhodla móda ebajkov
a umelé odporúčanie drahého spotrebného materiálu. Biznis...
81)...Teraz mám 2x11 a kazetu 11-42, som spokojný, avšak reálne
nevyužívam posledné 2-3 ťažké prevody. Mám objednaný nový bike s 1x12 a
kazetou 10-51. Obavy mám z výdrže jednotlivých najviac využívaných
pastorkov, teda najťažšie prevody. Samozrejme cena reťaze a kazety je
vyššia. 34z prevodník je fajn, len neviem či moje nohy kopce s ním
potiahnu. Najľahší prevodový pomer mám teraz 0,62 a s 34z by bol 0,67...
82)...Ja mám ťažký prevod 42/11. Toto s jednoprevodníkom
nevyriešim, stratil by som ľahké prevody...
83)...Na cestu si kúp radšej cesťák a nerieš u
MTB 2-prevodník... Ty tu nepresadzuj, že si mám kupovať ďalší bike, aby si
obhájil svoj 1-prevodník...
84)...Jazdím 1×12 pol roka. Moje skúsenosti sú: Medzi susednými prevodmi
sú väčšie rozdiely. Horšie sa hľadá optimálny prevod. Pomalšia zmena
prevodov, napr. v situácií, keď idem po rovine a blížim sa k pár
metrov dlhému hrbu. Keď podradím popredu, stratím rýchlosť. Keď to nechám
na poslednú chvíľu, obvykle to nestihnem preradiť. Problém je preradiť v
prudkom kopci, kde mám malú rýchlosť. Proste reťazi dlho trvá, než
precvaká na tie extrémne veľké pastorky...
85)...To už radšej univerzálny 3-prevodník 40-30-22, ktorý na bicykel
žiaden výrobca nedáva...
86)...Áno, súhlasím. Systém 2×11 36/24 - 11/42 je dokonalý a nič
mi na ňom nechýba...
87)...Je rozdiel šliapať 48-15 a 36-12. Menšie pastorky sa opotrebujú rýchlejšie...
88)...Chrti jazdia po ceste na 36z 1-prevodníku, ale v prudkej stojke
aj tak nemajú šancu...
89)... Je potrebné myslieť na fakt, že pri 1-prevodníku stále obrusujete
vpredu jedno a to isté...
90)...Na 2×11 to bol 1 cvak vpredu, 2-3 vzadu a
mal si z prevodu na zjazd, prevod na výjazd. Tu je tých cvakov viac, to sa
nacvakáte...
91)...S 2-prevodníkom rýchlejšie preradíte na vzdialený prevod. Ak
idete z kopca na ťažkom prevode a nasleduje prudký výjazd, budete musieť
rýchlo preradiť na veľmi ľahký. Stačí na jednu otáčku zhodiť vpredu na
malý, vzadu o tri hore a máte omnoho ľahší prevod...
92)...Ide o možnosť vyjsť kopec a potom sa neušliapať k smrti behom
zjazdu. A vzhľadom k cene prerábky na 1-prevodník kašli...
93)...Ak mám zachovať ťažký prevod 1-prevodníka 36/10, v tom prípade
by som potreboval 59z pastorok, aby som mal to isté ako 22/36. Takže
1×14 začínajúcí 10-11-12... a končiaca 59z bude konečne to pravé. Alebo
prevodník 32z a 14sp kazeta 9-10-11... 52z a kazeta za 1000€ po 200km na
vyhodenie...
94)...Na ultra jazdím 2×11, vzadu mám 11-46z, aby som si udržal
kadenciu vo výjazdoch nad 15%. Na maratóny dávam 11-42z, plne mi to
vyhovuje...
95)...Za mňa 2x11. Pri 1-prevodníku po rovine neskutočne rýchlo
odchádzajú najmenšie pastorky a niesom milionár, aby som neustále kupoval
drahé veľké kazety, reťaze a zabehával ich. Komu padá reťaz, odporúčam sa
naučiť radiť a nastaviť prešmykač. Jazdím XC aj Traily a nemám problém s
radením. Jazdím kopce, kde ostatným došli prevody a z kopca zjazdujem pri
normálnej kadencií. Nejaké gramy naviac a nie-cool vzhľad ma netrápi...
96)...Je to o prioritách, štýle jazdy a silovej
povahe...
97)...Aj u Shimana ide dať o 2 zuby menší malý prevodník a potom už sa
rozsah dostáva na 573% (24/36 + 11-42). Nie je to síce oficiálne riešenie,
ale funguje + bonus trochu jemnejšie odstupňovanie kazety, čo sa hodí, ak
má niekto jeden univerzálny bicykel...
98)...Starých psov zvyknutých na manuál sa ťažko učí.
Potrebujem cítiť lanko radenia v palci. Počas jazdy keď sa rozhodujem či
preradiť, trošku doňho zatlačím, ale po sekunde keď príde iný terén, alebo
mi dôjde dych, tak si to rozmyslím a nepreradím. Elektronické radenie by
mi okamžite prehodilo a rozhasilo by mi kadenciu. Ja som na to veľmi
citlivý a neustále šliapem naplno. Neznášam odchýlky ani veľké skoky na
kazete, ťažko sa tam hľadá vhodný prevod. U 1x12 je to veľmi zlé
Nemám rád zvoľňovanie tempa. Šliapem celý čas plnku a zvoľním, až keď
nevládzem...
99)...Spýtať sa v diskusnom fóre na prevody, je ako riešiť vo
fóre topánky. Každý potrebuje iné číslo, iný tvar a na iné použitie. Čo
sedí jednému nesedí druhému. Tak ako máme každý inú preferovanú kadenciu,
tak potrebujeme aj iné prevody...
100)...Pokiaľ by mal bicykel miesto 16kg iba 10kg
a miesto 1-prevodníka 2-prevodník, komponenty by vydržali dlhšie, cyklista
by získal širší rozsah prevodov a pri správnej geometrií, vhodných plášťoch
a osvete na kúpu vhodného bicykla, by došlo k poklesu predaja ebajkov aj
výmeny opotrebovaných komponentov, čo by sa výrobcom ani ekonómom v
politike nepáčilo. Veľa ľudí podvedome pokladá horské bicykle za
rýchlejšie na ceste, čo je však presný opak. Keď na ňom logicky nevládzu
do kopca, lebo je to ťažké, má to obuté balóny a chýbajú im ešte 2 veľké
pastorky, tak bez rozmýšľania kúpia predražený ťažký ebajk a viac to
neriešia. Do kopca zosadnú aj na ňom...
101)...Mňa nebaví jazdiť s horským bicyklom po
asfaltke. Na to mám cesťák za 500€. Výrobcovia chcú vraj vyrábať horské
bicykle len do lesa a tak ich pre les "šijú" na mieru. Tam je
jednoprevodník ideálnejší. Nikto v lese nejazdí traily 50km/h. Ťažký
prevod tam netreba. 2-prevodník je univerzálnejší na kombinovanú trasu.
Nie je v ničom top, ale zas je použiteľnejší na 70%, na všetko. Preto s
modernými MTB bicyklami ľudia často zvolia odvoz k lesu autom. Dokonca aj
v prípade ebajkov. Lebo by im na to nestačila batéria. Na parkovisku a
popri ceste pod horskou chatou je na kilometre áut a na tom ebajku si vyjdú
posledný kilometer. Úžasná cyklistika. To mohli radšej zostať doma na
gauči a neničiť prírodu. Zavadzajú aktívnym cyklistom, kvôli nim sa
zatvárajú lesy pre všetkých cyklistov a zaťažujú horskú službu a
lekárov...
102)...Mne nerobí
problém isť 40km/h na žiletke po rovine pri bezvetrí, lebo idem len 5km a potom
za 2 hodiny naspäť znovu 5km. Mám rád taký špurt. Cítim odpor kolies, ktorý spôsobuje
brzdenie, ale pedále točia stále na voľno a nechcem stratiť zotrvačnosť. Potrebujem
sa držať presne v tej ideálnej záťaži, aby som ani moc nezaberal, ani netočil
na voľno. Tým jazdím bez veľkej námahy...
103)... Pri 30z prevodníku budú chýbať ťažké prevody a
predbehne vás babka na liberte a pri 34z prevodníku zase slabší človek neútočí
do kopca. Športovo zdatnému kamarátovi som požičal svoj bicykel a nevládal tak ako na
svojom, ktorý mal väčší rozsah prevodov. Dnešné bicykle nemajú 2 prevodník a majú
15kg. Preto ľudia nevládzu do kopca a kupujú ebajky. Videl som na maratóne
ako borca predbiehali v kopci 2-prevodníkari. On už žiaľ nemal ľahší prevod. Aj
kamarát sa smial, že on má ešte 2 ľahké prevody v zálohe...
104)...Veľa
veci je už na hlavu, ale nič s tým nespravíte. Nasilu vnucujú zákazníkom horšiu
vec, len aby si uľahčili prácu a fungoval obchod s ebajkami.
Pripomienky získavajú iba od pretekárov a na bežných turistov, ktorí chcú univerzál aj na cestu aj do lesa na vlnovitý terén, kašlú...
105)...Chalani toto mi nerobte, ja
neviem jazdiť ako vy, že zjazd a hneď zase do kopca. Ja pri zjazde brzdím,
bojím sa ísť rýchlo, nemám rýchlosť a potom za zákrutou do kopca sa nestihnem
precvakať cez 12 pastorkov. Skur*ený 1-prevodník, počujete ako mi strieľa reťaz
pri preraďovaní do kopca. Toto som s 2-prevodníkom nezažil, tam som zhodil
vpredu na malý a po výjazde na kopček hneď zase na veľký...
106)...V nedeľu boli majstrovstvá sveta. Veľmi dobre bolo
vidieť, že víťaz, ktorý mal dvojprevodník, mal hlavne v dvojciferných
stúpaniach oproti druhému jazdcovi, ktorý mal len jednoprevodník, pekne navrch.
Ten druhý v poradí to musel v stúpaniach pekne lámať, žiadne šliapanie v tempe.
A tomu s jednoprevodníkom ešte padla reťaz...
107)...Zrušiť 2-prevodníky je ako zrušiť
USB kľúče a vyrábať len VHS kazety s tým, že niektorým ľudom VHS video
vyhovuje...
108)...2-prevodník si už nevyskladáte. Veľa bicyklov nemá možnosť uchytenia
prešmykača ani cez adaptér pod misky...
109)...Pre (podľa ankety) 44% zákazníkov požadujúcich
2-prevodník, by výrobca mohol vyrábať časť bicyklov s 2-prevodníkom. Niekedy
za malo peňazí stačí pridať rozsah 2 zubov a náročné trasy prejdú aj slabí. A
ak by znovu vyrábali 12kg bicykle. No hej, to by ale sa toľko nepredávali ebajky
a výrobcovia by toľko nezarobili. Výrobcovia
svetových značiek by aj chceli vyrábať ultraľahké bicykle. Cely trh zničila Čína,
ktorá začala vyrábať svoje značky, do všetkého dávali motor a ľudia sa na to
vrhli ako osi na med. Svetoví výrobcovia,
ak sa chceli udržať na trhu, museli tiež začať vyrábať ebajky...
110)...Ja by som na bicykli uvítal 2x/3x prevodník. Aspoň
by som mal trochu ľahší prevod, lebo ten 1-prevodník ma dosť cvičí a prejdem
menej km. Holt, keď zarezali trvácnejší systém 3/2x...tak musíte menej jazdiť.
Slováci nemajú o nové bicykle záujem. Bicykle bez prešmykača nikto
nechce...
111)...Viete
prečo odmietam 1-prevodník? Nie z neznalosti. Mám 2-prevodník, mám väčší rozsah
prevodov, než obslúži kazeta 9-52z a aj tak mi občas chýba ľahký aj ťažký
prevod. Nie je o čom diskutovať. 1-prevodníkom by som stratil ešte aj to, čo
mám teraz. Že vraj, lebo som slabý do kopca a po rovine sa zadýcham pri rýchlej
kadencií. 1-prevodník nemajú ani na TdF...
112)...Ja sa bojím
v zjazde nabrať rýchlosť, aby som následné v proti svahu mohol ľahko rýchlo preraďovať
cez 11pastorokov bez záťaže. Podradiť na väčší pastorok chce rýchlosť a tej sa bojím
v štrkovej, alebo hlinenej ceste. Zhodiť ma malý prevodník je jednoduché
aj pri takmer nulovej rýchlosti a pre úplného začiatočníka. Teoreticky poznám
ako radiť, ale prakticky sa bojím a nemám na to talent súbežné robiť určíte
pohyby súčasné. Ja napriklad podraďujem z úplného stoja, že zastavím odfotím sa,
niečo zjem a zrazu keď sa chcem rozbehnúť zistím, že mám zaradený ťažký prevod
do kopca. Nenadvihnem zadne koleso, aby som rukou pedáloval, ale sadnem a
nasilu pri rozbehu zhodím na malý prevodník. Možno vám to príde zvláštne, ale
mne sa to stáva často, že si zabudnem preradiť. Alebo som šiel 40km/h po hlavnej
ceste a v protismere šli auta, tak som pridal, aby som stihol odbočiť na kalváriu
okolo záhradiek a tam okamžite za odbočkou 26% stúpanie. Tam nepomohol ani malý
prevodník, reťaz strašne strieľala. Aspoň trosku ma však zachránilo zhodiť na malý
prevodník, lebo inak by som musel zosadnúť a nadvihnúť rukou zadne koleso a preraďovať
ručne. Na ebajku je to najhoršie, lebo tam pomáha stredový motor a tým tetuškám
to strieľa, že to na 50m počuť. Chcelo by to pre nich elektronické radenie, ktoré
preradí práve v tej milisekunde, keď zašliapne, alebo to sám motor poľaví v šliapaní, že nepôjdu kľuky priamo na reťaz, ale že by kľuky šli najprv na motor a až ten
by si sám reguloval. Možno aj to bude...
113)...Lámanie zubov
je daň za 1-prevodník u akejkoľvek kazety. Plánovať trasy, kde nie je potrebné preraďovať
na krajné pastorky. Ja často radím len vpredu a vzadu mám reťaz v strede
kazety, pekne v rovnej linke a keď sa pokazí prehadzovačka, tak sa dá radiť ešte
vpredu...
114)...Jazdím
vlnové trasy, že si prehodím o 1 pastorok a keď vyjdem na vrchol, tak prehodím
naspať. Občas mi nevyhovuje ani jeden z prevodov. Jeden je moc ťažký a druhý
naopak moc ľahký. Na kazete mám moc veľké skoky medzi pastorkami. Najjemnejšie
odstupňované to mam na trenažéri (11sp kazeta 11-25z). Takú jemnú postupku by
som chcel mať na horskom bicykli...
115)...Pri prudkej zmene z kopca za zákrutou ma prekvapil
znovu kopec, reťaz strieľala, musel som zastaviť, nadvihnúť zadné koleso a tak
preradiť. Nahnevane som zreval pred parťákom: "Do pi, aj s 1 prevodníkom,
nestihol som sa precvakať na ľahký prevod". Mal som požičaný taký bicykel
a neviem bicyklovať na hlúpom 1 prevodníku, neviem si na tú ičovinu zvyknúť a
mám slabé nohy, aby som vyšiel s 52z pastorkom kopec. Ak by som dal 30z
prevodník, tak by mi chýbal ťažký prevod. Aj pri 32z prevodníku mi chýbal ťažký
prevod...
116)...3-prevodník som neznášal, všetkého moc škodí a 2-prevodník
som si veľmi obľúbil. 1-prevodník bol
však až príliš ochudobnený o možnosti pri jazde.
S 2-prevodníkom takmer stále používam len presmykač. Načo budem popri strieľaní
reťaze prehadzovať o 8 pastorkov, keď jedným
ťuknutím rýchlo prehodím na ťažký prevod a vzadu ostáva reťaz v strede v rovnej
linke? Všimol som si že presmykač pod záťažou nestrieľa tak ako kazeta. Napr. aj v podchode som šiel na ťažkom
prevode a potom keď som mal z podchodu vyjsť, tak som len jedným ťuknutím
zhodil na malý prevodník. Za 24 rokov som sa nenaučil, aby reťaz nestrieľala a
ani popredu plánovať, kedy čo preradiť.
V nečakaných situáciách to vie za mňa jednoducho vyriešiť prešmykač.
Často sa mi stane, že idem na kopec na ľahkom prevode, za vrchom je zjazd a nohy sa mi pretočia naprázdno. Preradiť na veľký prevodník ma zachránilo pred pádom.
11 rýchlostná reťaz pri 2-prevodníku má o polovicu lacnejšiu reťaz a rýchlospojku, ktorú kupujem do zásoby aj na cestný bicykel a dám ju na ten, ktorý sa skôr opotrebuje. A nehrozí zámena, že by som omylom pribalil 12sp rýchlospojku k 2x11sp cestnom bicykli. Do pi*e, roztrhla sa mi reťaz a ja som omylom vzal na výjazd s cestným bicyklom 12sp rýchlospojku určenú k horskému bicyklu, lebo ko*oti sa ma snažia presvedčiť že iba 1 prevodník je najlepší. 1x11 má žalostne malý rozsah prevodov a ešte väčšie skoky medzi pastorkami.
1-prevodnik som skúšal dlho a nechcel by som ho ani zadarmo.
Aj kazeta Shimano XT ma stala len 69€ a nemusel by som zháňať kazetu 9-52 za
250€, kde by som po 200km vylámal 9z a 52z pastorok. A SRAM nechcem.
117)...1
prevodník nemám rad pre viaceré dôvody a nie len malý rozsah prevodov. Skúšal
som ho a nepáčil sa mi. Článok prečo nove bicykle nemajú dvojprevodník to
naozaj podrobne vysvetľuje, lenže 1-prevodnikárom sa to čítať cele nechce a
snažia sa ostatných rôzne presvedčiť, že 1-prevodnik je jediné možné riešenie.
Oba systémy majú svoje výhody aj nevýhody. Ja 1-prevodník neodsudzujem, čo sa
mi nepáči je, že žiaden novy horský bicykle už nemá 2-prevodní. Že MTB už vraj
nemá byť univerzálny na asfalt aj terén, že dnes si väčšina ľudí dovezie
bicykel do terénu autom, alebo kúpia ebajk.
Pritom výrobcovia vedia, že polovica ľudí by chcela 2-prevodnik. Lenže oni robia tak, aby zarobili a tlačia
ľuďom ebajky...
118)...Kamarát ma presviedča, že iba 1-prevodníky majú zmysel. On používa aj na vrchárske maratóny 36z prevodník, čo nie je typické ani u najväčších profíkov. Na nohách má svaly ako terminátor. On sa nevie vžiť do bežných ľudí, ktorí kopec vyjdú iba s 30z prevodníkom. V takom prípade im však bude na rovnej asfaltke ten malý prevodník málo, a dokonca aj 32z prevodník. Jediná možnosť pre slabých ako zväčšiť rozsah prevodov je používať osvedčený pohon 2x11...
Pri takejto trase, by sa celý čas by sa na pohone 1x12 opotrebovávali
krajné pastorky 9-52z s krížením reťaze, kazety v cene 250€. Znázornená rovina
je asfalt. Nevydržím na MTB točiť kadenciu 100ot, 30 minút v kuse na
asfaltke, keď zvyknutý na cestnom bicykli pri 52-11z mám nižšiu, trekingári s
3x9 44-11z mi napriek tomu ujdú a smejú sa, že som jedol salonky. Rozpumpujem
to a valím zotrvačnosťou. A aby som nespomalil, jemne prídávam pár wattov do
pedálov. Rozbehnutý nepotrebujem takú silu, ako pri rozbehu. Pri malom
prevodníku si nedokážem občasne pripumpovávať, ale musím nestále kmitať nohami,
už po chvíli cítim srdce v krku a vôbec nezískam žiaden čas na oddych. Chcem si
šliapať po ceste ako babka s nušou na single speed liberte a pritom fičať s
vetrom vo vlasoch a v kopci nezosadať. Nemám však natrénované a ani zdravotne
to nedokážem. Preto to za mňa rieši 2-prevodník. Mám silu v nohách a perfektne
vnímam, keď už zotrvačnosť spomaľuje a kľuky začnú znovu zaberať, aby som tomu
trošku prišliapol jednu otáčku. U mňa je zotrvačná jazda dlhá. Nízka hmotnosť,
veľký tlak v plášťoch a šetrím watty pri jazde bez pedálovania.
Tak mi dajte vaše trekingy na ten asfaltový úsek a do lesa si vezmem zase svoje
celopero. Tam sa mi pri zjazde už nesmejete, čo? Nechcem mať doma, cesťák,
gravel, HT aj full. Ani trpieť iné ťažisko a inú stabilitu na konkrétnom teréne
vhodnejšom pre Vás, keď vy máte 100kg a ja len 50kg. Vám nepodhrabuje koleso na
štrku v kopci. Nabudúce s Vami už nejdem. Je to rovnaké ako v skupine kde je
jeden s ebajkom. Do kopca mu ostatní nestačia a po rovine im nestíha zase on a
musí sa robiť kompromis. Keď si niesu moc blízki, ďalší spoločný pojazd
odmietnu.
Nové moderné MTB sú ťažké, drahšie, všetky s 1-prevodníkom a tak keď
začiatočník nevládze a keď už má dať toľko peňazí, kúpi radšej 25kg ebajk a
napriek tomu z neho do kopca spadne a potom radšej tlačí. Skúsenosť - minulý
týždeň, tam kde som to ja v pohode vyšiel s 2-prevodníkom a oveľa ľahšom
a oveľa lacnejšom bicykli. Pritom pán vôbec nebol tučný.
Prečo sa už nevyrábajú univerzálne bicykle? Musíte mať minimálne 3 rôzne
bicykle. Každý z nich je radosť jazdiť v podmienkach, pre ktoré je určený. Mimo
ne je to peklo. Problém nastáva ak chcete ísť 100km výjazd, ktorý má trocha všetkého.
50km cesta po rovine, 30 lesné cesty v kopcoch, 20km zjazdové singláče so
skokmi a ak cestou chcete ešte skúsiť nejaký pumptrack, tak aby si mal so sebou
3 bicykle.
Zrušenie dvojprevodníkov je od výrobcov tlačenie ľudí do ebajkov, z ktorých
majú vyššiu maržu a donútia ich tak vymeniť aj tým, čo by zostali pri klasickom
bicykli, kde by pri dvojprevodníku vyšli krátky kopec s nižším tepom a bez
zosadania. Alebo by im pri jednoprevodníku nestačil na rovine málo ťažký
prevod. Dôchodkyniam, alebo rodinkám s deťmi na hrádzi stačí aj prevod 1x8.
Napriek tomu im na ich lacné bicykle výrobca osádza 3x7, alebo 3x9.
Univerzálny bicykel by mal byť ako 10-bojár. Zvládne všetko, aj keď nie je v
ničom top. V roku 2020 sa dopredali posledné kusy a rok 2022 - 3/4 ľudí jazdí
na ebajku trasy, ktoré by zvládli aj na klasickom s 2-prevodníkom.
Ak sa rozhodujete pre počet prevodníkov, v diskusiách
na internete si dávajte veľký pozor. Oni napoznajú Váš štýl jazdy. V prípade že
sa dostanete do skupiny 1-prevodníkarov, môžu Vám nesprávne poradiť, pretože to
vidia subjektívne inak a im osobne to vyhovuje. Medzi nich sa žiaden
2-prevodníkar nedostane, lebo ho odtiaľ vyštvú a celá diskusia bude mať
jednostranný názor. Nutnosťou je si oba systémy vyskúšať na dlhé jazdy
aké bežne jazdíte a pri nich treba zájsť až na hranu svojho výkonu. Žiadny
pojazd s deťmi. Tiež je rozumné si to všetko prepočítať aj finančne a dostupnosť
komponentov pre Váš bicykel. Ten čo jazdí bikeparky, vlastní bicykel za 5000€ a
doma na poličke môže mať 3ks náhradných kaziet v cene 400€ a reťaz považuje za
nulovú položku.
Jazdíte s MTB po asfaltke a aj
v teréne na jednom bicykli? Ak obľubujete 27,5" kolesá (z dôvodu nižšej
postavy, či jazdy na trailoch), na rovnej asfaltke pre ich menší obvod, Vám
bude aj pri 34z prevodníku 100% chýbať ťažký prevod. Staršie bicykle
s 26" kolesami mali trojprevodník so 44z. Zdatným pretekárom sa viac kvôli
prejazdnosti terénom zapáčili 29" kolesá. Lenže im nejde na tých pretekoch
o obratnosť a väčšinou majú nad 185cm. Majú pre svoje použitie a
svoju výšku subjektívne iný názor.
Neviete sa rozhodnúť pre veľkosť kolies?
27,5"
vs. 29" vs. mullet kolesá (youtube video)
(27,5" sú v teréne obratnejšie, 29" sú lepšie na dlhú rýchlu jazdu a
pre vysokých.)
Pre 155cm ženu nebudú 29" kolesá vhodné ani na dlhé cestné výjazdy,
napriek tomu že 190cm hlupák v diskusií si bude dvíhať ego a všade vypisovať,
že 27,5" by už ani nemali vyrábať. V diskusných fórach to tak býva, že tam
prevláda iba jeden názor a pre nich sú všetko ostatné nezmysli.
24x na
2km mám zjazd (kde mám zaradený ťažký prevod), ktorý končí prudkým výjazdom,
kde by som sa nestihol precvakať cez 12 pastorkov na ľahký. Nejazdím len terén, aby mi
stačil 1-prevodník. Vysvetlite mi, prečo žiadny nový bicykel nemá 2-prevodník
a nedá sa naň namontovať prešmykač ani cez adaptér pod misky stredového zloženia?
Bojím sa rýchlo jazdiť. Nedokážem v teréne rozmýšľať kedy dať aký prevod a zároveň
sa sústrediť na techniku jazdy a stopu. Prešmykač to uľahčuje. Cvaknem na
malý a vyriešené. Preraďujem až v kopci, nie popredu, keď neviem že
bude kopec. Keď to vy dokážete, nebudete sebeckí a nenúťte ostatných do
1-prevodníka. Nie všetci si dovezú bicykel k lesu autom. Nejazdíte dlhšie
trasy po asfalte na horskom bicykli? Fajn. Veľa ľudí však áno. Chcú univerzál. Nejazdia na MTB len terén.
Ako správne využiť prevody
Jednoprevodník žiaľ neponúka tak široký rozsah prevodov, treba byť naň zdatnejší, alebo nejazdiť súčasne dlhé zjazdy s extrémnymi kopcami. 1 prevodník nie je pre použitie bicykla na univerzálne účely.
_____________
►Prepáčte jednoprevodníkári. Ja auto nevlastním, nepovažujem ho za šport a
MTB používam ako univerzál aj na dlhé cestné výjazdy. Z dôchodku si nemôžem
dovoliť každých 200km meniť 250€ kazetu 9-52z. Ak by som si dal 30z
jednoprevodník, 100km jazda po asfaltke na 27,5" kolesách by ma fyzicky aj
psychicky ubíjala pri slimačom tempe 20km/h s vysokou kadenciou, kde by som po
jazde musel vymeniť 9z pastorok aj reťaz. No a pri 34z prevodníku by som zase
nevyšiel prudké stojky. Krátkodobá kadencia 100ot/min mi nevadí. Keď sa po 200m
dostanem na vrchol, prichádza vytúžený oddych a bicyklujem po relatívne
rovinatom hrebeni kopca. U nás je taká príroda. Nežijem ani na rovine, ani pri
Královej holi. Mesto je utopené v malých kopcoch.
Oba prevodníky sa mi obrusujú
rovnomerne, pri poruche prehadzovačky, dokážem ešte používať prešmykač. Po
3000km mám (13€) reťaz stále len na 132,4mm. Teda ani v polovicu jej
životnosti. Kazeta 11-46 stála tiež iba 40€, takže to nie je tak strašné ako u
Vás, keď neriešite cenu kazety za 400€, lebo zarábate 2500€. Druh reťaze
kupujem len jeden aj na cestný bicykel a dám ju na ten, ktorý sa opotrebuje
skôr. Rýchlospojka je tiež 2x lacnejšia. Je robustnejšia, na pastorkoch niesu
tak veľké skoky, na ktoré som veľmi citlivý a nehrozí zámena za 12sp spojku. Je
to výhoda mať všetko lacné 11sp. Písať mi, že s MTB sa po asfaltke nejazdí a že
dnes sú v kurze 29" kolesá, je hlúpe, keď ste o 40cm vyšší než ja.
Ďakujem za pochopenie.
_____________
Info jedného výrobcu:
Snižování hmotnosti při navrhování našich kol není podmínkou. Vývoj se pak může zaměřit na jiná vylepšení a snižuje se riziko praskání rámu. Dvoupřevodníky u celoodpružených kol jsme přestali osazovat, kvůli omezování výrobních návrhu s použitím přesmykače a jednodušší výrobě. Kola s jednopřevodníkem jsou na trhu zcela dostupná a není třeba se jich bát. Dostupná se stávají i elektrokola pro kondičně slabší zákazníky.
Kondične slabší zákazníci musia kúpiť predražený ebajk, hoci by im stačil väčší rozsah prevodov na klasickom bicykli. Ak by si zvolili 30z prevodník, zase by im chýbali ťažké prevody (v prípade, že sú zvyknutí jazdiť po ceste dlhodobo pomalšou kadenciou a kopce na ľahké prevody majú krátke). Výrobca horských bicyklov si pýta postrehy od zdatných pretekárov, schopných točiť hodinu vkuse kadenciou 120ot/min a zákazníci ktorí to nezvládajú musia trpieť.
Nevýhoda 12speed reťazí
Na 12speed reťaz treba špeciálnu mierku reťaze, ktorá počíta s vychýlením čapov a treba ju vymieňať už pri 50% vyťahaní.