PREČO NOVÉ BICYKLE NEMAJÚ DVOJPREVODNÍK

03.12.2022

Prečo sa na žiadnych novších modeloch bicyklov nedá nájsť dvojprevodník, ani pre rekreačných cyklistov, ktorí nejazdia terén? A prečo sú nové modely bicyklov oveľa ťažšie?


Odpoveď jedného výrobcu:
(skrátene)

Aby to mali s návrhmi rámov jednoduchšie a keď nevládzem, mám si kúpiť ebajk. Teda aby išli ebajky na odbyt.

Na vzorke 229 aktívnych cyklistov, s najazdenými tisícami kilometrov ročne na nie práve najlacnejších bicykloch sa v ankete ukázalo, že len 57% z nich má radšej 1-prevodník.!!!
(
Anketa a diskusia)

V Českej ankete je to podobné. Zo 126 cyklistov je za 1-prevodník len 56%.
(Anketa a diskusia)



Kadenciu 100ot/min pri jednoprevodníku, pochybujem že udržíte dlhšie ako 30 minút, ak nemáte natrénované. S vyššou kadenciou idete výrazne so spotrebou energie hore. To tabuľky prevodov nepovedia, pretože náročnosť s kadenciou dosť stúpa. Nízka kadencia zas potrebuje silu v svaloch. Pokiaľ máte silu, ale chýba výdrž, zvoľte na asfaltke radšej ťažší prevod. K tomu treba aj na horskom bicykli dvojprevodník. Pri väčšom jednoprevodníku zas bude chýbať prevod do krátkeho kopca so stúpaním 30%, alebo dlhého 12%.


Tento článok nemá účel vyvracať cyklistom zvyknutým na 1-prevodník ich názor. Každý nie je trénovaný ako Sagan. Nepúšťajte sa do diskusie s niekým zdatným, kto nejazdí rovnaký terén ako vy. On by sa pokúšal presadiť svoj názor, kde si trail bajk dovezie k lesu autom. Alebo sa Vám môže niektorý predavač smiať, že horský bicykel nie je určený na cestu, keďže nedokáže splniť Vašu požiadavku a bol by radšej, keby ste kúpili ebajk. Ľudia to často prepália na rovine, keďže 15-20km/h je pomalá rýchlosť a v kopci im budú chýbať ľahšie prevody. Každý nechce meniť často drahú kazetu, a veľa ľudí chce MTB bajk ako univerzál na dlhé rovné cesty, aj vlnovitý terén s prudkými kopcami. Je to iba poukázanie na fakt, že na moderných horských bicykloch sa už nevyskytujú prešmykače a nie je ich tam možné ani namontovať, kvôli rámu, širokej hranatej sedlovej trubke a dávať adaptér pod misky, nie je vhodné riešenie pre servis. Zvlášť ak chcem XT prešmykač, pre ktorý sa taký adaptér nevyrába na špeciálny karbónový rám.

Inžinieri výrobcu jazdia bikeparky, kde je 2-prevodník nevhodný a na cykloturistov zabúdajú, prípadne sa nevedia vžiť do ich situácie. Respektíve sú zaslepení ziskom z umelého pretláčania určitého drahšieho "ebike" tovaru a častejšej spotreby komponentov, čo je logické, ak nechcú pri poklese a kolísavom trhu skrachovať.


2-prevodník ma naozaj zachránil. Plnou rýchlosťou takmer 50km/h sme zjazdovali a na odbočke k chatám sme zastavili. Neuvedomil som si, že mám najťažší prevod a zrazu zo stoja som sa rozbehol do 5% kopca. Zaprel som sa do pedálov a skoro som spadol. Takmer vôbec nimi nešlo pohnúť. Ztažka som zhodil na malý prevodník a popri strieľaní reťaze som ešte 3 prevody vzadu rýchlo preradil, kým to prestalo strielať. Takže 1-prevodník, ani zadarmo. Pochopte, ja som cykloturista a nie trailový MTB jazdec. Búchanie reťaze na trailoch mi nevadí. Nejazdím traily. Druhý raz som šiel po ceste a aby som stihol odbočiť doľava k záhradkám ešte pred autom v protismere, tiež som mal najťažší prevod. K záhradkám je to 26% stúpanie, zhodiť na malý prevodník ma zachránilo. Kamarát s 1-prevodníkom to nestihol cez 12 pastorkov a musel zosadnúť.

1-prevodník je určený do bikeparku. Pre cykloturistov, ktorých prekvapí zmena klesanie-stúpanie, to nie je moc vhodné. Veď aj trekingové cykloturistické bicykle majú stále prevody 3x7. Mne sa na jednom výjazde stáva aj 20x, že ma presmykač zachráni. Na 1-prevodník musí byť pri vlnovitom teréne veľmi skúsený jazdec, ktorý si vie rýchlo preradiť a nedostane prevodový mikrospánok. Ja mám s týmto dlhé roky problém, používať zadné radenie. Naviac sú tam veľké skoky medzi pastrokami. Vzadu iba občas doladujem o 1-2 pastorky, keď to cítim v nohách. Ja sa venujem pri jazde sledovaniu stopy a čo mám zaradené vzadu, ani neviem. Na to nemám talent.

_____________


K tomu hmotnosť nových bicyklov o 5kg ťažších a ľudia radšej siahnu po drahšom a ťažšom ebajku. Obchodníci potom počítajú peniaze a ľudia si musia strážiť výdrž batérie. Zaplatiť za ebajky 20 000€ pre celú rodinu, pár krát za rok sa na nich zviesť, prekladať cez padnuté stromy, vykladať na auto, strešný nosič trpí a potom Vám vykradnú garáž. Ak bývate v paneláku, či ste menej solventní a nezoženiete v bazáre starší model s dvojprevodníkom, tak máte po poriadnom vození. Správne radiť s 2-prevodníkom ako cykloturisti sa môžete naučiť, ale ušetriť hmotnosť a financie sú iné hodnoty. Do kopca sa nikomu nechce tlačiť a kmitať nohami po ceste na 80km trase, s úsekmi cez les, takisto nie.

_____________


V skratke:
V prípade sady 2x11, máte väčší rozsah prevodov, lacnejšie komponenty, ich vyššiu trvácnosť, menšie skoky na pastorkoch a niekedy miesto preštikávania sa cez veľa pastorkov len zhodíte na malý prevodník. 1-prevodník je určený na XC, Trail, AM, Enduro, DH a 3-prevodník je zase zložitý na ovládanie. Mať na bicykli viac ako jeden prevodník, zvyšuje riziko porúch v náročnom teréne s problémom padania a búchania reťaze. Pre cykloturistov, ktorí nejazdia náročný terén, nezvládnu dlhodobo vysokú kadenciu a vedia radiť, je však 2-prevodník ideálny a aj s finančného hľadiska.


Na asfaltke prevodník menší ako 34z je na príťaž. Cestovná rýchlosť pod 30km/h po rovine a asfalte je utrpenie. A kadenciu 100 pochybujem, že udržíte dlhšie ako 30 minút, ak nemáte natrénované. Musíte si vybrať, či chcete jazdiť rovný asfalt, alebo bez únavy zvládať kopce. Zrušenie prešmykača znamená, že ľudia si výberu radšej asfalt s 34z prevodníkom, a do kopca následné motor. Výrobcovia si potom mastia vrecka, biznis je biznis. Začiatočníkom žiaľ nijako neuľahčia jazdu bez motora. S príchodom ebajkov ako sa hovorí: "bejvávalo"
S 34z jednoprevodníkom na hory však len keď máte kondičku. Kto kondičku nemá, kupuje ebajk a v podstate sa do hor potom ani nepozrie, takže sú to vyhodené peniaze, než keby kúpil s 2-prevodníkom. Pomaly ďalej zájdete, keď neriešite čas. To je fakt, nie mýtus.


Malá ukážka rozdielu trasy jazdy. Všimnite si rozdiel. Na ľavom obrázku budete celý výlet opotrebovávať krajné pastorky. V lese smerom do kopca veľký, na asfaltke zas najmenší a bude Vám ešte jeden prevod chýbať. Hlavne ak máte iba 27,5" kolesá, kvôli Vašej 160cm výške. Tenká drahá 12sp reťaz, aj krajné pastorky, budú v šikmej linke trpieť. Na pravom obrázku ich síce tiež dosť využijete, ale budete mať menej starosti s radením. 1-prevodník využijú v lese extemne zdatní jazdci, ktorým vadí v zákrutách, na kamení a pri skokoch v bikeparku preraďovať a reťaz v technickej jazde búcha o rám zadnej stavby. Jazdia denne stovky km, majú čo to natrénované a doma na poličke im ležia 3ks náhradných 200€ kaziet. O tom je biznis a oni to neriešia. Cykloturista nemá inú možnosť, než kúpiť ebajk za 4000€. Tie lacné 2000€ ebajky, niesu moc kvalitné. Síce vydržia jazdu bežného turistu, ale za tie peniaze by mohli mať nadupanú raketu s profi komponentami bez motora. Alebo by im stačil lacný bajk za 500€. Ak jazdíte iba po rovnej hrádzi s deťmi, tak tam je tiež lepší jednoprevodník a vlastne čokoľvek lacné (1x8). Z toho vyplýva, že 2-prevodník je vhodný pre dlhé roviny kombinované s prudkými vyšlapmi. Pre rodinné výlety s deťmi bez prudkých kopcov, je zbytočný.

Je nemiestne, aby si v diskusiách trénovaný cyklista, ktorý ročne najazdí 8000km dokazoval, že 2-prevodník do kopca netreba, že on to zvládne aj na oveľa ťažšom prevode a nestratí ani ťažké prevody na cestu. Bolo by to od neho drzé, a zavádzal by menej skúsených začiatočníkov. Cykloturisti zväčša nejazdia technický terén, chcú vidieť viac prírody a je neslušné, aby sa obhajca 1-prevodníkov v diskusiách vysmieval ostatným názorom. Ak by boli 1-prevodníky tak dobré, dávno by sme ich videli na Tour de France. A tam sa na ceny komponentov nehľadí. Aj horským bicyklom je dovolené jazdiť po asfaltkách, či sa to 1-prevodníkárovi páči, alebo nie.

Majstrer sveta v cyklokrose Milan Barenyi, doporučuje 2 prevodník pre začiatočníkov, na kopce a dlhé presuny (youtube video)


Známy youtuber Bikemaniaci - Nestačil mu rozsah 1x12 (youtube video)
(tažký je málo tažký a ľahký je málo ľahký)


Lukino zvodník horských bicyklov a cross country tiež hovoril, že sa dvojprevodník vyplatí ako univerzál (youtube video)


Jednopřevodník, nebo dvojpřevodník: Co vám jednoplacka dá a co vezme -TRAIL HUNTER (youtube video)


Jednoplacka nebo dvojplacka? - Radí ŠTĚRBA KOLA
(youtube video)


Gravelu chýba 2 prevodník - TRAIL HUNTE
R (youtube video)


Keď zbehnete z kopca a potom hneď nabehnete do ďalšieho, tak sa pri radení riadne uštukáte
(youtube video)


Vlog # 89 160 km na traktoroch po ceste s dvojprevodníkom (youtube video)


Jednoprevodník - výhody a nevýhody

(Prečo vlastne dobrovoľne obetujeme rozsah a pripravujeme sa o populárneho gašparka? Ako pri všetkom, aj tento systém má výhody aj nevýhody)


Jednoprevodník - výhody a nevýhody

2 prevodník má na kazete jemnejšie skoky medzi pastorkami (youtube video)


Tým že máte 2-prevodník, v pohode budete stíhať aj kamošom na cestných bicykloch
(youtube video)


XCO Drozdovo 0:28 minúta – pretekárovi chýbal ľahší prevod na rozdiel od ostatných, ktorí síce kmitali nohami rýchlejšie, no ľahšie
(fb video)

Jednoprevodník – výhody a nevýhody
Pre výletníkov je vďaka väčšiemu rozsahu vhodný 2-prevodník. Pre tých čo majú radi preteky a pot, je zase lepší 1-prevodník. Pre použitie jednoprevodníka treba už mať niečo našliapané, aby pri stúpaniach nechýbal ľahší prevod." Dnes sa už však nedá kúpiť žiadny horský bicykel s viacprevodníkom, a nie je možné si ho ani vyskladať, pretože karbónové hranaté rámy nemajú úchyt na prešmykač a aj tak by viedlo lanko vonkajšou stranou rámu, prichytené remienkami. Adaptér na úchyt špeciálneho prešmykača pod misky stredového zloženia predáva v ČR už iba jediný obchod, na Slovensku žiadny.


Vyjadrenie 1-prevodníkára: Ľudia chcú vyjsť každý kopec, lebo to vidia u profíkov, ale neuvedomujú si čo je za tým, že tréning aj bolí.
Odpoveď 2-prevodníkára: Ale do roku 2019 bolo bicyklov s 2 prevodníkom veľa, ročníky 2015-2017, dokonca aj nadupané MTB (DT Swiss, XT, Fox, karbón), boli všetky s 2-prevodníkom, tak nehovor sprostosti a nepresadzuj 1-prevodníky ako jedinú možnosť. Dokonca boli v hliníku s prešmykačom o 1kg ľahšie, než dnešné karbóny bez prešmykača. Ďakujem...


Prečo mi viac vyhovuje 2-prevodník?


Ja to na ceste riešim tak, že to rozpumpujem koľko utočím, preradím veľmi ťažký prevod a už len trochu pomáham, aby bicykel nespomaľoval a celý čas idem po asfaltke do 30km/h (na MTB). Objemnejší 90kg jazdec má veľky valivý odpor kolies aj odpor vzduchu.

O polovicu ľahší a štíhlejší to majú jednoduchšie. V mojom prípade by som v pedáloch necítil tak silný odpor, čo ma núti do vyššej kadencie a po pár minútach, by som bol zadychčaný ako pes. Nedokážem viac ako 30 minúť šliapať kadenciou 90ot/min. Aj môj otec keď mal prvý raz bicykel s prevodmi, nevedel ako sa preraďuje ťažší prevod, kmital nohami až to bolo smiešne (tak ako moderní MTB-čkari po asfaltke s 30z prevodníkom), napriek tomu za mnou zaostával a bol veľmi unavený. Na svojej starej ukrajine ma predbiehal.

Ja mám pre ťažký prevod 36z prevodník, ale rozmýšľal som, že dám 2-prevodník 38/24, lebo mi chýba ťažší prevod. 26z je niekedy do kopca veľa. Kazety 8-54z nevyrábajú a boli by nesmierne drahé. A to by som mal po 300km vyštrbené krajné pastorky a vyžadovalo by to častý servis. Jednoprevodník je dobrý pre ľudí, ktorí nevedia preraďovať a jazdia s deťmi po hrádzi, pre ľudí s autom a pre technicky zjazd v bikeparku, kde by bol prešmyk na obtiaž.

Pri vlnovitom teréne s kopu prudkých zmien (stúpanie-klesanie-stúpanie-klesanie, by som sa zase uštukal cez 12 pastorkov hore-dole. Takto pri zmene z klesania do stúpania iba prehodím na väčší prevodník, nestratím rýchlosť a viac netreba robiť. Ale však to znalejší poznáte. Trénovaní sa mi nemusíte smiať, aj vy by ste v 1% prípadov niekedy využili ešte ďalší pastorok pri stúpaní na vyhliadku. Dnes je v móde, že si ľudia bez kondič
ky, ale aj zdatní, ktorí chcú ísť na 50km vzdialený hrad ako cykloturisti, tak 99% z nich si tam bicykel dovezie autom.


Dnešné horské bicykle nie sú stavané ako univerzálne aj na cesty.


Dnes výrobcovia počítajú, že 99% ľudí si MTB bicykel dovezie k lesu autom. Nie ako donedávna, že ľudia dávali s pomocou 2-prevodníka 100km výjazdy po asfaltke aj s náročnými stúpakmi. Na bicykli jazdili, len aktívni cyklisti. Cyklistika sa však dostala do rúk aj bežným "gaučovým" ľudom a výrobcovia sa logicky museli na nich zamerať a podchytiť trh.

A les? Ten je dnes bez motora určený len naozaj zdatným trénovaným cyklistom, korím najľahší prevod nebude chýbať. V dnešnej dobe si cyklista zvoli 1-prevodník 30z (do kopca nebude problém), ale na asfaltke bude škrečkovať až na infarkt, a aj tak sa povlečie naprázdno ako slimák. Dôchodkyne na libretách ho budú bez únavy predbiehať. Alebo ak jazdí viacej po ceste, zvolí si 34z a do kopca jednoducho nevyjde. Ako univerzál je síce 32z prevodník, ale tomu chýba aj ťažký aj ľahký prevod. Tak sa potom väčšina ľudí automaticky začne zaujímať o elektrobicykle. Na tých 30km jazdy a každodenné nabíjanie im to bude stačiť. Za 3 roky aj tak kúpia nový za ďalších 5000€. S 1-prevodníkom ide reťaz do kríža buď na malom, alebo na veľkom pastorku. Na ebajkoch reťaz a pastorky oveľa viac trpia. A výrobcovia si budú mastiť vrecká.


Čo je to cestný presun?


Každý predajca hovorí vo videu, alebo pri predaji horských bicyklov o cestných presunoch. Čo je to ten cestný presun? Jazda po ceste sa nepokladá za cyklistiku? Ja si chcem dať čisto cestný výjazd aj na horskom bicykli, lebo kúsok po ceste mám pekný náročný trail. Nechcem vlastniť 2 bicykle a nemám sa ako k lesu dopraviť. Som jediný, kto nemá auto a výrobcovia na takých kašlú. Na aute by som nešiel k lesu, ani keby som ho mal zadarmo.
Radšej prejdem na horskom bicykli po ceste 160km.

Jednoprevodník je hlučnejší

Požičal som si bicykel s 1 prevodníkom a napriek tomu že bolo oň dobre starané a mal kvalitnú XT sadu, hluk pri preraďovaní bol väčší než na mojom lacnejšom. Takisto skúsení youtuberi ktorí mali pôvodne viacprevodník a vymenili ho za jeden, následne vo videách stále opakovane cvakávajú a vyrušuje to pozeranie videa. Hluk spôsobuje väčšie kríženie reťaze, väčšie skoky medzi pastorkami a častejšie preraďovanie. Pri 2-prevodníku na dosiahnutie požadovaného prevodu stačí niekedy cvaknúť vpredu len jeden krát a pri 1-prevodníku je potrebné aj šesťkrát. Často je to pod záťažou, čo je zložitejšie takto za sebou vystihnúť okamih bez záberu. Ani sa to vlastne nedá. Ja tomu hovorím, kvákanie žaby. Je to pre mňa rušivý element. Pri ebajkoch, na ktorí sadajú aj neskúsení ľudia, tam strieľa reťaz až tak, že sa ozýva na 50 metrov, čo kedysi takmer nebolo počuť. Ľudom 3 prevodníky pre 3x5 prevodoch tak nestrieľali, ak nezaradili do kríža, bolo to tichšie. Ani sa nedivím, že ľudia majú po pár sto kilometroch poohýbané zuby na pastorkoch. Samozrejme pri jednoprevodníkoch, iné ani nie sú a vyžaduje to servis. Otec najazdil na starom bicykli 80 tisíc km bez jedinej údržby. Iba 2-3x vymenil reťaz.

Z diskusie:


1)...Pred asi 5-6 rokmi sa dal kúpiť solidný ľahký do 11kg, HTčko bajk v hliníku, a teraz za 1800€ ťažké kovadliny v karbóne. Je toto normálne? A to sú také tie lacné značky z kraja SK, CZ. Čo im všetkým šibe už? Asi chcú aby, ten kto nevládze, kúpil ebajk. Pokiaľ viem, rámy v minulosti nejako extrémne nepraskali...

2)...Pri 2 prevodníkoch im nezavadzia prešmyk pri navrhovaní rámu, a predali by menej ebajkov. Tak isto je pri 1x12 aj rýchlejšie opotrebovanie reťaze a krajných pastorkov. Logicky budú využívané práve tie krajné. Najmenší na ceste a najväčší pri stúpaní na rozhľadňu. Každý nemá auto, na cestný presun k lesu. Naviac tento spotrebný materiál u 1x12 je omnoho drahší. Zvlášť pri kazetách veľkého rozsahu, ktorý ale aj tak nedosahuje rozsahu 2-prevodníka, kde reťaz je hrubšia, lacnejšia a menej náchylná na opotrebovanie. Radenie je jemnejšie odstupňované, tak ľahko sa nerozladí, ak je vyťahané lanko, ohnutá pätka, či vojde konár medzi reťaz. Tak isto rýchlejšie prehodím na ťažký, alebo ľahký prevod, nie prešťukávať sa cez 12 pastorkov. V prípade, že vlastníte cestný bicykel s prevodom 2x11, môžete do zásoby kupovať hromadne len lacné 11sp reťaze a spojky a dať ju na bicykel, ktorému sa prv opotrebuje. Keď omylom pribalíte do brašničky cestného bicykla s 11sp pohonom, 12sp rýchlospojku, budete sa v prípade poruchy chytať za hlavu...

3)...Aj slabší rekreačný cyklista, ktorý má zdravotné problémy a obmedzené možnosti dvíhať ťažké veci, chce ľahký karbón bicykel, aby sa nemusel trápiť s hmotnosťou a tiež, aby radenie a brzdy boli spoľahlivé XT 8000 a nie nejaké "maslo" BR-MT200. Tiež sa chce pridať do partie so svojimi 27,5" kolesami, k trekingárom a cesťákom s 29" a 2-3-prevodníkmi, alebo k ebajkerom. Nie všetci majú auto, aby si bicykel doviezli k lesu. Ako sa mi už stalo, že som stretol cyklistov unavený po 40km a že oni si zaparkovali v dedine. Idú hore na rozhľadňu a mňa čakala domov ešte dlhá cesta. Mať 30z 1-prevodník, po asfaltke by som točil ako škrečok v koliesku...

4)...Môj otec keď ich vidí z okna, alebo niekde vonku ísť po ceste ako šliapu, ako škrečky, sa vždy smeje. Raz ich po ceste so svojou starou ukrajinou predbiehal úplne na pohodu. Dnešné moderné MTB s 1-prevodníkom, nie sú absolútne vhodné na dlhú jazdu po ceste. Je to len do lesa. Univerzály sa prestali vyrábať. Každý má väčšinou auto a pred lesom sú plné parkoviská a podnikateľ, developer ryžuje...

5)...Výpredajové karbónové bicykle z roku 2015-2017, sú osadené XT sadou a majú 2-prevodník 38/24, 36/26 a kazetu majú 4x lacnejšiu 11/42, 11/46...

6)...Na fóre sa chvália aj prevodom 38/24 - 9/52 pri 10kg karbónovom HT. Len nesmie nasilu radiť 38/52 (môže dôjsť k odtrhnutiu prehadzovačky). Ani omylom cvaknúť 24/10, čo by bol len previs reťaze až na zem...

7)...Ono je problém zohnať taký prešmykač, aby sa dal namontovať za kľuky a karbón rámy sú rôzne hranaté a chýba im návarok na kvalitnejšie XT prešmykače...

8)...Veľká kazeta - veľké skoky medzi pastorkami...

9)...To je proste taká móda no, jednoprevodníky teraz frčia, sám osobne mám dva bicykle, na jednom 2x11 na druhom 2x10 (oboje 28/38- 11-42) a som v pohode. Jednoprevodník by som nechcel ani za modré z neba...

10)...Aj ja poznám pár ľudí, čo prešli späť na viac prevodník...

11)...Ja mam dvojprevodník a tiež by som nemenil...

12)...Moderný trend. Potrebu dvojprevodníka u niektorých jazdcov plne chápem. Kto jazdí frekvenčne a je citlivý na každý zub, môžu mu byť väčšie odskoky medzi jednotlivými pastorkami nepríjemné. Aj rozsah sa dá pri 2-prevodníku vykúzliť väčší...

13)...A keď Vás prekvapí zmena terénu a za 4 sekundy potrebujete prehodiť cez 11 pastorkov?...

14)...Na XC jazdenie mi systém 2x11 plne vyhovuje, v ničom mi nevadí a nemám dôvod sa ho zbavovať. Naopak technická jazda, tam to vadí. Pochopím, že niektorým jazdcom jazdný výkon s optimálnou kadenciou, ktorí neprímajú ani najmenší kompromis, môže odstupňovanie u 1x12 občas vadiť...

15)...Je to proste trend (1x12) - masírka...

16)...Sám mám Deore 2x10 (36/22 a kazeta 11-40), stačí to defakto na úplne všetko, podľa kalkulačky mám dole a do kopca väčší rozsah, ako kedysi pri trojprevodníkoch, hore som troška pomalší, to ale nevadí, nezávodím, jazdím na pohodu. Čo je dosť častý scenár pri presunoch na MTB. Kto chce bajk, ktorý sa nebojí poľnej cesty, chce na nej jazdiť rýchlo a jazdí často po asfalte, kúpi si holt asi toho gravela. S jednoprevodníkom by sa natočil. S Deore 2x som inak maximálne spokojný, 2 roky takmer bezchybného fungovania pri občasnom jazdení po trailoch, aj rozbitejších s častým zlým radením...

17)...Dvojprevodník uznám ak je niekto ozaj závodný jazdec a potrebuje tie blízke prevody, aby stále šliapal plnku...

18)...Na 1x12 si treba dať kazetu 9-52z, tuším stojí 250€, ale moc nevydrží. Hlavne ak jazdíte stále krajné pastorky, čo je u začiatočníkov bežné...

19)...Je fakt, že by 2-prevodníky mohli dať ako option, aspoň u XC, AM, trailbikov...

20)...Pri 2 prevodníku je tréning lepší. Väčší rozsah dovolí nezosadať, kvôli zvýšenému tepu...

21)...Podľa mňa už 12 speed kazety sú moc po konštrukčnej stránke, ale už nestoja 500 eur...

22)...Z vlastnej skúsenosti, aj pri 2-prevodníku mi chýbaju prevody. Ešte tak 2 zuby na veľkom a o 1 zub dole na malom pastorku a bolo by to OK. 10z pastorok sa rýchlejšie opotrebuje a aj tak mi kamaráti s 2-prevodníkmi, alebo schopní jazdiť kadenciou nad 100ot/min. ujdú, napriek tomu, že budem točiť naplno ako škrečok v koliesku...

23)...30z prevodník a 52z vzadu, nie je moc dobrá kombinácia. Taká čo rada padá. Nejde tam o klasické kríženie, keď sa pozrieš zhora. Ide o výsledný priestorový uhol, výslednicu uhla stúpania a uhla kríženia...

24)...Komu pripadá táto reťazová línia na 50T zľahka cez čiaru? Za chodu aj to doliehanie reťaze na zuby prevodníka by som rozhodne nenazval ako plynulé.

25)...Ja na 1x12 - 36 10/51 vyšliapem aj to, čo iní nedajú na ľahších prevodoch, nie každý má však takú zdatnosť ako ja...

26)...Mám dvojprevodník 36-22. Po rovine je to trochu pomalé a 22-32 mi stačí na tie najväčšie stojky, premýšľal som o prerábke, ale neviem či to má zmysel vyhodiť 400€ a nič zásadné tým nezískam...

27)...Na novom bajku, čo som dostal včera, mám 1x12, vpredu je len 32z, doteraz som bol zvyknutý na 38z...

28)...Je tu niekoľko ľudí, čo majú viac prevodník, ale ani 1 MTB model 2020 nemá 2 prevodník. Že proste MTB je do lesa a cestu k nemu si vyriešte ako chcete. Nevládzete kúpte drahý ťažký ebajk, s ktorým si traily a bunnyhop toľko neužijete a ani dlhé trasy nad limit baterky...

29)...1x12 je moderné, je to trend, marketing a je to, ako by prikázali jesť čínskymi paličkami. Zmeny vždy niekomu prinesú výhody a inému spôsobia nepríjemnosti...

30)...Ak chceš viac univerzál bike aj s rýchlejšími pojazdmi po asfalte, prípadne dlhšími rýchlymi jazdami (dlhé maratóny a pod), choď do dvojprevodníka. Ak chceš bike najmä na traily a max. na asfalte ťa netankuje a oželieš trochu rozsah, tak choď do jednoprevodníka...

31)...Prevody som si všimol najviac riešia začiatočníci a potom ľudia, čo málo jazdia. Začiatočník chce vyšliapať všetko a chce šliapať aj dolu kopcom, keď má na tachometri 60km/h. Dnes niekto kúpi bike a hop na Krížnu a čuduje sa, že mu nestačia prevody. Prišla taká doba, že ľudia chcú všetko, hneď bez námahy a čakania. Vidí, ako niekto niečo dáva, len už nevidí, čo všetko je za tým a že často to aj bolí. Kúpi bike a myslí si, že bude dávať to isté, veď to vyzerá tak jednoducho. To že kedysi bicykle s dvojprevodníkom predávali, obchodníkov už nezaujíma, prachy sú prvoradé...

32)...Len prečo sa tí inžinieri - návrhári tak rozhodli, že ani jeden model nebude mať viacprevodník? Aby sa začiatočníci viac snažili a bolelo ich to a odmakali si to tiež? Začiatočníkov nie je málo, aby sa im to finančne nevyplatilo. U nás sa predavač v obchode tiež sťažoval, že nové bicykle sú všetky s jednoprevodníkom a zákazníci pýtajú s 2 prevodníkom. Už dávno nič nepredávajú inžinieri, ale obchodníci. Tak to aj tak vyzerá. Nielen v bajkoch, mohol by som aj prstom ukázať. Ľudia chcú 500€ bajky. Z tých veľa nevyryžujú, dnes letia ebajky, keď nepýtaš ebajk za 5000€, predavač na teba kašle...

33)...Predavači v 2 obchodoch (aktívni pretekári cykloklubu a servisáci) mi osobne povedali, že zákazníci dosť pýtajú aj dvojprevodník. Keď nevládzu do kopca, majú vraj makať, alebo kúpiť ebajk. Väčšina ľudí, čo ide kúpiť bicykel, už na nejakom jazdila a ak im tam nestačili prevody, vedia si vypočítať obvod kolesa s prevodmi. Jasné, že agresívny vzor vytvára väčší valivý odpor aj hmotnosť bicykla má vplyv na watty...

34)...Čo pozerám fotky na rôznych rozhľadniach, všímam si, že tam má každý zaradený najľahší prevod. Ak chcem trénovať, je určite lepšie si povedať, nebojím sa, mám ešte jeden ľahší prevod v zálohe a nakoniec ho aj tak použijem, lebo mi začne búšiť srdce. Nie tým, že by som si nevedel rozložiť silu, ale že je kopec taký, že ani pešo to nie je pohodička...

35)...Včera som šiel 38km/h. Nie je nič krajšie ako žiletkár ledva vlajúci v závese. S vetrom v chrbte aj cez 45km/h a dlhšie ako 30minut. Podľa mňa cestovná rýchlosť čokoľvek pod 30km/h po rovine a asfalte je naprd. Až od cca 33km/h to začína byť ako tak zaujímavé. Preto vlastne je cesťák, gravel lepší na asfalt...

36)...Kadenciu 100 pri jednoprevodníku, pochybujem že udržíš dlhšie ako 30 minút a to budeš pekne na sr*čku, ak nemáš natrénované. Na Orave je to iné, v Bratislave iné, v Tatrách iné, na východe iné. Každý jazdíme niečo iné. Iné je, keď máš do lesa 2km po asfaltke, iné keď ideš 15km. Niekde si v pohode pojazdíš na HTčku, niekde bez fulla dôjdeš leda tak pokrkvaný. Iné je keď máš po asfaltke ísť 5km, iné keď sa máš vracať 25km dolinou dole miernym kopcom po dlhom výjazde a potme. Potom pochopíte, na čo sú dobré ťažké prevody a nízka kadencia. Len toľko, že s vyššou kadenciou idete výrazne so spotrebou energie hore. Tým viac, čím menej máte natrénované, a čím viac ste rozbitý. To si človek týmto musí prejsť, aby to chápal. To tabuľky prevodov nepovedia, pretože náročnosť s kadenciou dosť stúpa. Nízka kadencia zas potrebuje silu v svaloch...

37)...Jediné, čo dnes hýbe predaje, sú ebajky. Všetko ostatné je akože naprd...

38)...Ono aj Shimano vlastne držalo líniu 2x11 a potom sa niečo stalo a začali prechádzať na 1x12. To sú náznaky toho, že predaje proste sú také. Je jedno, čo kto povedal, prachy sú iné. Preto je to tak, ako to je. Preto SRAM zrazu začal s 10-52, aj keď to odstupňovanie je čistý fail. Marketing. To som už videl mnohokrát, vo svete IT. Proste čísla, somárske recenzie, taktovacie frekvencie...

39)...Preto sú všetky nové bicykle s 1-prevodníkom, aby potom mohli pýtať 250€ za novú kazetu a ešte aj reťaz sa rýchlejšie opotrebuje, lebo sa viac kríži. Toto neviem ako budem riešiť. Asi ako som to robil doteraz, teda striedať reťaze a postupne ich točiť. Ale teraz to budem musieť striedať ešte častejšie...

40)...Nedávno som uvažoval o zmene z 2x11 na 1x11. Ale nech to počítam ako počítam, tak vždy musím robiť kompromis. Buď stratím ľahší, alebo ťažší prevod. Teraz mam 36/26 s 40/11 na 27.5'' kolesách. 36/11 mi príde občas ľahký keď sa presúvam po cestách. Boli situácie, kedy by som proste uvítal možnosť ťažšieho prevodu. A naopak, sú kopce, respektíve úseky na nich, kde som sa zapotil a uvítal aj ľahší prevod. Jedná sa skôr o špeciálne úseky, technické stúpania a pod...

41)...Jednoprevodník sa mi páči, ale jednoducho pre mňa sa prevodovo neviem zmestiť do ponuky. Dokonca aj tá 2x11 ma štve, že oficiálne shimano nemá pre FC-M8000-2 možnosť voliť prevod 38/24. 38/24 s 42/11 znie pre mňa lákavo...

42)...Pri 11ke 0,65 najľahší na 27,5", podobný ako ja na 29" 0,6, čo už je fajn, rýchly máš 3,27 ja len 3,0. Musel som si zvyknúť nad 37km/h nešliapať. 1x12, nie je na rovný asfalt...

43)...Som dlho jazdil 2x10 a potom hop na 1x12. Tam je to tiež trochu kompromis...

44)...Nájsť pri 1x12 kazetu, ktorá by sa prevodovo vyrovnala 2x11 je nemožné...

45)...Už som mal všeličo, ale 3x10 bol najlepší systém pre frekvenčných jazdcov. A okrem toho bajky mali vtedy 10kg, kľuky 600g, kazeta 330g, to sa letelo...

46)...Čo je pre mňa veľká neznáma, že skoro všetky bicykle už majú len jednoprevodník, na starom bicykli najčastejšie využívam najťažšiu kombináciu prevodu. Človek, ktorý chce jazdiť výslovne rekreačne, prevažne asfalt a štrk a možno sa neskôr vyberie do lesa dostáva rady, akoby mal jazdiť okamžite bikeparky. Shimano 11 rýchlostná deore kazeta 11-51 je skoro len polovica 12 rýchlostnej 10-51 a myslím, že tú 12sp kazetu a reťaz bude meniť častejšie. Pri kadencií 70ot/min a 32z prevodníku to je rozdiel 28,6km/h vs 31,5km/h. Ak chcete jazdiť asfalt na MTB cez 30km/h tak MTB s 1 prevodníkom nie je vhodný. 34z 1-prevodník pri 1x12 je už blízko ťažkého prevodu 3-prevodníka, pričom stratí 0,5km/h pri najľahšom prevode. Jednoducho žiadna kazeta 1x12 plne neobsiahne rozsahom prevody 2x11, alebo 3x9. Ani TdF bicykle nemajú jednoprevodník. Tam by to šlo ako prvé. Buď Vám bude chýbať ľahký, alebo ťažký prevod. A ak ešte nechcete veľké skoky, tak by ste si mali vyrobiť 14sp pohon s kazetou 9-54 s tým, že bude ťažká. Aj pri kazete 9-52, budú krajné pastorky po pár jazdách na rozhľadňu, alebo cestných 200km výjazdoch vyštrbené. MTB už nie je univerzál na cesty aj na výhliadky, ako kedysi. Už je to čistý tank do lesa, ktorý si tam dopravíte autom. Teraz frčia ebajky, kde si dáte na cestu veľký prevodník a do kopca Vám pomôže motor. Čo na tom, že stojí 5000€ a baterku vybúchate po 40km a potom je jazda príšerne náročná. Chalani ktorí jazdia na ebajkoch sú z jazdy unavení viac ako z klasického bajku. Je to iná disciplína ako motorkros. Nemýľte si to s mestským ebajkom. Aj Peter Sagan povedal, že mal na ebajku vyšší tep, ako na cesťáku...

47)...350€ za 1x12 kazetu? To radšej budem doživotne jazdiť 2x10 s kazetami za päťdesiat...

48)... Kľudne pri 2x10 navždy zostaň, nejde totiž len o cenu, ale som si istý, že by ti 1x12 vôbec nevyhovovalo. Ja teraz cca 2 mesiace po výmene komplet pohonu jazdím 11-50, pretože inú kazetu som nezohnal, prevodník mám 32, a je to celé zle, v strmých výšlapoch mi chýba aspoň ten 1 zub naviac (predtým som mal 51), a na rovine mi tiež chyba menší pastorok (10z)...

49)...Pokiaľ môžeš, drž sa 2x10 alebo 2x11, teda aspoň pokiaľ nebudeš kupovať nový MTB. Hlavne tie roviny by ti vadili najviac, ale možno by si to riešil väčším prevodníkom (34/36), lenže čo potom v strmších kopcoch?...

50)...Keby som nepotreboval novy bajk, tak aj ja doteraz spokojne jazdím 2x10...

Kazate KCNC XDrive 9-52z 12speed (cena cez 200€, často nedostupná, vhodná na sram XD orech a nie obľúbené dostupné lacnejšie shimano SLX, XT, XTR sady).

...Jediné, čo je na tej kazete dobré, je rozsah. Inak je to šmejd. Ťažko sa to nastavuje, po 100km začala strieľať, po 500km vylámane zuby...

...Najazdené niečo málo cez 2500km v ťažkých podmienkach a najväčšie opotrebenie som urobil ja na 52z pastorku, tým, že sa v kuse vŕtam v nastavení radenia a pár krát mi slušne v 20% stúpaní skočila reťaz, tak mám tú čiernu eloxáciou vyhlodanú do hliníku asi na 5 zuboch...

...Nechcem ti brať ilúzie, ale ťažké podmienky tá kazeta isto ešte nezažila...stačí jeden dva blatko maratóniky a to by si ešte len videl, ako miznú zuby...

...Toto sa prihodilo kamarátovi po cca 200km...

...Moc dobré recenzie na KCNC som nečítala. Vraj sa zvyknú odlamovať zuby na tých Alu pastorkoch...

_____________


51)...Na graveli mám 36/34, no ale 38x11 by mi chýbal dole kopcom, niekedy by som prijal aj 40x11, takže o 1x12 ani nikdy neuvažuj...



52)...Ak ti nevadí menší rozsah prevodov a predsa len chceš pohon bez prešmykača, radšej zvoľ 1x11, než 1x12. Potom ti vydržia komponenty oveľa dlhšie. 1x12 je žrút peňazí, väčšie skoky na pastorkoch, citlivejší na rozladenie a ťažšie nastavenie radenia, zvlášť u nižších sád...


53)...Tiež som uvažoval o novom bajku, ale všetky nové sú s 1-pílou. Minulý mesiac som dal po asfalte vyše 110km a tá veľká píla tam je potrebná. Niesom žiadna padavka, mám dosť natrénované, ale pri zbavení sa malej, by som sa v kopcoch trápil. Načo špekulovať, s 2-pílou problém nemám. Napísať mi, že s MTB sa po asfalte nejazdí, môže len arogantný hlupák. Je na mne kadiaľ s ním budem jazdiť a s gravelom sa do ťažkého terénu nedá...


54)...Nízke kadencie ako baba s nušou sú štandard pre väčšinu bežných užívateľov. Tam treba veľký prevodník a malý im bude na krátke 100-1000m kopce chýbať. Nejazdia maratóny ako ty. Nebudú zosadať a preto radšej kúpia ebajk. Zvyk nízkej kadencie nezmenia ani potom, dajú ťažší prevod, motor dostane zabrať a baterku vybúchajú po 30km...

55)...Kvôli prešmykaču, že vraj môže spadnúť reťaz. Prečo sa potom vyrábajú vodítka reťaze pre 1-prevodníkové systémy, aby nespadla? Mne za 5000km ešte nikdy nespadla z 2-prevodníka. Zhodenie reťaze z veľkého prevodníku na menší je rýchlejšie, ale pri tom ti vraj môže v teréne spadnúť reťaz. Ale veď nejazdím rockgarden, Trail, AM, Enduro, DH. Ani blato sa mi tam nedostane. Bicykel cez mláky na výletoch prenášam a keď je mokro na maratón nejdem a ani do lesa. Vtedy radšej cesťák. Poznám kde sa ťaží drevo a kde je výskyt blata. To by som potom vyhodil euro na umyvárke, alebo sa doma unavený trápil hodinu, kým ho dám na koberec. Jazdím s trekingármi 150km trip a popri tom sa vyskytne nejaký XC terén s koreňom a zjazdujeme to opatrne, ako rekreační jazdci bez pretekania sa. Na gravel ma nedostane nikto, potrebujem trailové celopero, kvôli tlmeniu a jeho pohodlnej geometrií. Neodsudzujem 1-prevodníky, DH, alebo rodinky s deťmi po hrádzi, tým stačí aj 1x8, menej servisu a jednoduchšie radenie...

56)...Čo keď potrebujete zaradiť z malého prevodníka naspäť na veľký. Je to síce oveľa náročnejšie a musíte zvoľniť tlak na pedále. Pri systéme 1x niečo, stačí stlačiť 2x páčku na radeniach Shimano XT/XTR a ste hneď o 4 pastorky dole. Lenže to XTRko je pre menej solventných veľmi drahé. Pre človeka poberajúceho dôchodok a k tomu behať do servisu na výmenu kazety. Ja si to síce viem vymeniť, ale je to čas naviac, nebaví ma servisovať. Nevadí mi zvoľniť tlak na pedále. Nenaháňam každú sekundu, nepretekám, som cykloturista, nejazdím rockgarden, kde by mi to vadilo. Maximálne flow trail a niekde v lese sa náhodou vyskytne 1 koreň, ktorý pri jazde spracuje tlmič. Trekingový fitnes bicykel nechcem, nemá tlmič, chcem 780mm riadidlá a trailovú geometriu s teleskopickou sedlovkou a 2,4" 27,5" plášte a so 140mm zdvihom...

57)...Kratšia životnosť 12speed reťazí pre systémy 1x je vraj mýtus. Veľa užívateľov už niekoľko krát prezentovalo, že 12spd reťaze XTR alebo XX1 vydržia cez 6000km. Lenže to sú drahé sady, a títo ľudia nejazdia 100km asfalt na 9z pastorku, to by ho za chvíľu zničili. Už bola kritika na 52z pastorok opotrebovaný po 300km na 250€ kcnc kazete. A rodinky si dovezú bicykle k lesu autom. Ja kúpim kazetu pre 2x11 za 49€ z invalidného a najazdím s ňou 10 000km. Auto nemám. Nedám za kazetu 250€, aby som po 500km kupoval ďalšiu, lebo neustále používané krajné pastorky 9zubový a 52zubový sa oderú. Aj pri 2x11 ich používam skoro stále, ale reťaz stojí len 13€ nie 26€, 11sp spojka 2€, 12sp, spojka 5€, ktorú by som pribalil omylom k cesťáku. 11sp reťaz je hrubšia a linka nejde tak do kríža. Nemám rád veľké skoky medzi pastorkami, som citlivý na frekvenčné šliapanie. Jazdím 90km rovinu a k tomu krátke prudké stojky spolu 20km. 1-prevodníkarí jazdiaci výlučne am, enduro, dh, by mali pochopiť, že sú ľudia, ktorí jazdia iný štýl a nemali by tlačiť ostatným svoj názor, je to hlúpe. Načo by som šiel do bikeparku, keď chcem vidieť prírodu a užívať si len jazdu bez techniky, keď krásne veje vietor vo vlasoch a vyšliapem na rozhľadňu. Pri 27,5" kolesách je prevod 32-9z nutný, pri stojke zas 32-52z. Lepšie je lacná ľahko dostupná sada 36/26-11/46 pre akýkoľvek orech...

58)...Obhajcovi jednoprevodníkov by som odporučil vyskúšať ísť s MTB po asfaltke zo Žiliny do Bratislavy a najlepšie na 30z prevodníku a s 27,5" kolesami, ak má 155cm. Pochopil by, že kto chce mať doma len 1 bicykel, je preňho pohon 2x11 lepší, ak chce vyšliapať aj nejaké tie stojky v teréne...

59)...1-prevodníkar: Po asfaltke sa 160km s MTB nejazdí.
2-prevodníkar:
Ale ja mám len jeden bicykel aj na traily a auto na odvoz nepokladám za šport ani ho nechcem.
1-prevodníkar: 2 -prevodníky sú hlúposť, načo by to vyrábali.
2-prevodníkar: Ale do roku 2019 ich bolo na bicykloch veľa. Chcem lacný univerzál. Ročník 2022 už nemá na žiadnych fulloch návarok na prešmykač. Dať adaptér pod misky je ťažšie servisovateľné a XT prešmykač sa tam nedá dať. 2x11 vydrží viac a kazeta je lacnejšia na výmenu.
1-prevodníkar: Daj si na tie tvoje asfaltky veľkú pílu a keď nevládzeš do kopca, kúp ebajk za 6000€ a zoderieš kazetu rýchlo. Peniaze nerieš, cyklistika je drahý šport. Keď poberáš dôchodok, tak sa na to vykašli a jazdi okolo domu 8km na niečom za 200€ z bazáru. 2-prevodníkar: Ebajk nechcem, úž som ti vysvetľoval prečo mi nevyhovuje...

60)...Často sa smejem obhajcom 1-prevodníka, keď hovoria, že: "Prejdi na 1-prevodník, nič lepšie nemôže byť. Stratíš akurát najľahší a najťažší prevod". Úžasné, keď práve tie krajné potrebujem a prial by som ešte ďalšie...

61)...Ja vidím súvislosť s páčkou na presmykač a páčkou na blinker. Zapnúť blinker robí problém neskutočne veľa ľudom. - Ten kto nevie preraďovať tak to sú rodinky s deťmi na hrádzi a dôchodkyne a tým stačí kľudne aj 1x8. Napriek tomu im na ich lacné bicykle výrobca osádza 3x7, alebo 3x9. Ja ako turista jazdiaci dlhé 100km roviny a krátke 30% kopce 2-prevodník potrebujem a tento problém absolútne nemám. V Bikeparku som ešte nebol a do auta k Vám nesadnem. Ovládať súčasne stôl frézy v ose X a Y, či poskladať rubikovú kocku za 1,5minúty mi problém nerobí. Ale na jednoprevodníku nestíham zdatným v kopci napriek tomu, že mám menšie kolesá. A kvôli menším kolesám im nestíham ani po rovine. Nechápem ako môžu pol hodinu škrečkovať kadenciou minimálne 100. Jazdím len víkendy a nemám kedy trénovať. Z týždňovky z 12tiek, som rozbitý a ak v sobotu prší, prípadne sú v práci neustále chorí a ja od nich, tak nejazdím mesiace. Ja si pohon udržujem tip top, nejazdím blato vôbec a nepreraďujem v záťaži...

62)...Na 3x9 mám rozsah 614% (48/36/22 a 11-32). Akú kazetu pri 1x treba pre tento rozsah? Nič proti 1-prevodníkom, deti sa mi nesťažujú...

63)...Pokiaľ sa rieši hmotnosť a opotrebovanie pohonu, tak to treba kombinovať aj s nákupnou cenou a dostupnosťou komponentov a prípadným upgrade. To je ešte podstatnejší faktor. Ak máte bicykel za 6000€ a meníte kazetu každý rok, tak zbytočné riešiť, ja nemám taký príjem ako vy. Ja musím na novú kazetu za 40€ dlho šetriť...

64)...Otázka: Z našej partie som bol prvý, kto mal 1-prevodník, teraz už ho jazdia úplne všetci, prečo asi? Odpoveď: Nie je to aj tým, že pri nových rámoch sa s prešmykačom nepočíta, respektíve. ponuka bicyklov s prešmykačom je obmedzená?...

65)...Prečo nie je možnosť úchytu prešmykača na nových rámoch? To je začarovaný kruh. Časť problému je, že moderné prepákovania, moderné materiály a tvary rámov to neumožňujú. Cyklisti chcú krátku zadnú stavbu a veľké kolesá. Taký rám má potom zahnutú sedlovú trubku do tvaru, kde nie je o čo uchytiť prešmykač. Alebo je sedlová trubka hranatá a veľmi široká. Majorita ľudí sa tomu nerozumie, kúpi čo im predavač povie, že je najmodernejšie, čo sa v ich obmedzenom myslení rovná najlepšie a nepomerne väčší zisk z 1/2 roboty pri kompletizácií. Menej zdatní preto siahnu po ebajku a výrobcovi ide iba o zisk...

66)...Šiel som s kamošom na hrad, ja mám jednoprevodník (32z), kazetu (10-51z) a kamoš na svojom focuse mal 2x (11-46z). Ja som dychčal už na poslednom pastorku a kamoš sa smial, že má ešte dva v rezerve. Je síce odo mňa zdatnejší, ale keď som mu na chvíľu požičal môj bicykel, tak mal čo robiť, aby to vôbec vyšiel, fučal ako ťažný kôň. Povedal, že by to na až na vrch nedal a nech si dám tiež 2-prevodník. Že s menším 30z prevodníkom by som zase stratil cestné prevody...

67)...Keď sa mi minulý rok pokazil šalter, na dojazd domov mi dobre poslúžil prešmykač...

68)...1-prevodník sa nehodí úplne pre každého. Niekto to má z mesta do terénu po ceste 10 - 15 km a to isté naspäť ide viac-menej po rovine. Ak má 1-prevodník 32z, a kazetu 10-50 (alebo 10-51, alebo 10 -52), tak po tých rovinkách odrovná pastorky 10 a 12 relatívne rýchlo, to je fakt. Tam sa ozaj viac hodí pohon 2 x 11, po rovinkách na veľkej píle ušetrí najmenšie pastorky...

69)...Návrh: Daj si prešmykač po misku. Prerábka na 2x11 by na vyšla na 350€. Nie je miesto, kadiaľ viesť lanko. XT8000 prešmykač nemá adaptér. U lisovaných misiek, to nie je uskutočniteľné, sedlová trubka neumožňuje montáž prešmykača, pretože je hranatá, alebo široká, alebo v jej útrobách sa nachádza tlmič. Kľuky nepasujú do misiek. Väčšina dnešných trail AM rámov, neumožňuje prerábku na 2x11 a pri demontáži čistení misiek rozladím prešmykač. To je tak ťažké pre výrobcu dať na podkovu zadnej stavby návarok?...

70)...Ako poradil Štěrba vo videu, podradiť 2,3 pastorky a šup na veľký prevodník. Potom jazdím väčšinu prevodov v strede kazety a využívam ju priemerne celú...

71)...Prešiel som na nový bicykel s 1x12 (iné ani nekúpite). Predtým som mal 3x9. Pociťujem inú záťaž a mám aj vyššie tepy. Treba si len zvyknúť, alebo niečo vymeniť?...

72)...S dvojprevodníkmi sa predávaju už len low end. Číže ak chceš niečo viac ako deore, tak nemáš možnosť...

73)...Ja tiež stále používam dvojprevodník, nakoľko na jednoprevodník nemám nohy. Navyše ceny 12sp dielov sú radovo drahšie ako 11sp a 10sp...

74)...Áno vedel by som jazdiť na 1-prevodníku, ale chýbali by mi nejaké prevody. Nemáš na výber ani vyskladať. Nekúpiš si rám aký chceš. Nie každý predajca to ponúka. Navyše je to predražené...

75)...Prevod 34/10 je pre 29" kolesá naozaj dostatočný na ktorúkoľvek rovinu. Len do kopca bude chýbať prevod...



76)
...Dvoj a troj prevodníky tu budú určite na určitých typoch bicyklov ešte dlho...

77)...Na 3x10 som navyknutý, že po zaradení najvyššieho pastorku páčka radenia pri snahe o ďalšie radenie nekladie odpor. Na 1x12 SLX, mi v rovnakej situácii radenie aj naďalej ťahá lanko až po doraz na prehadzovačke...

78)...Kamarát mal na výber z bicyklov 1x10 a 2x10 . Keď sa pýtal ktorý ma zobrať, ja by som zobral 2x10. Ale mne nevadí, že mám kazetu za 50euro, nie za 150euro . A že bude za debila, lebo má 2 prevodníky. A už plánuje kúpiť prešmyk, radenie a prevodník. Paradoxne mu nestačil 36x11 na 27,5". Kúpi 38/26 a vyjde všetko...

79)...Ja ostávam na 2x9. Veľký je pre mňa optimálne 40z a malý 24z. Najväčšiu kazetu čo som našiel, bola 11-36z. Pre mňa akurát. Ak trváš na 1×9 je veľa čínskych kompletov, 11-45 kazeta, prehadzovačka, plus radenie. Nemyslím, že by XTR 9 pobrala niečo cez 36z . Za mňa záleží aj na kolesách. Ja mám 26". Keď budeš mať 27.5", alebo 29" treba ozaj veľkú kazetu. Tie sú drahšie a ak to nie XTR tak to pri tých prevodoch robí problémy...

80)...Trend je jednoprevodník. Ale mňa nezaujíma, čo je trend, mne chýba ľahký aj ťažký prevod! To je tak ťažké pochopiť? Ja som nerozhodoval o zrušení dvojprevodníkov. To rozhodla móda ebajkov a umelé odporúčanie drahého spotrebného materiálu. Biznis...

81)...Teraz mám 2x11 a kazetu 11-42, som spokojný, avšak reálne nevyužívam posledné 2-3 ťažké prevody. Mám objednaný nový bike s 1x12 a kazetou 10-51. Obavy mám z výdrže jednotlivých najviac využívaných pastorkov, teda najťažšie prevody. Samozrejme cena reťaze a kazety je vyššia. 34z prevodník je fajn, len neviem či moje nohy kopce s ním potiahnu. Najľahší prevodový pomer mám teraz 0,62 a s 34z by bol 0,67...

82)...Ja mám ťažký prevod 42/11. Toto s jednoprevodníkom nevyriešim, stratil by som ľahké prevody...

83)...Na cestu si kúp radšej cesťák a nerieš u MTB 2-prevodník... Ty tu nepresadzuj, že si mám kupovať ďalší bike, aby si obhájil svoj 1-prevodník...

84)...Jazdím 1×12 pol roka. Moje skúsenosti sú: Medzi susednými prevodmi sú väčšie rozdiely. Horšie sa hľadá optimálny prevod. Pomalšia zmena prevodov, napr. v situácií, keď idem po rovine a blížim sa k pár metrov dlhému hrbu. Keď podradím popredu, stratím rýchlosť. Keď to nechám na poslednú chvíľu, obvykle to nestihnem preradiť. Problém je preradiť v prudkom kopci, kde mám malú rýchlosť. Proste reťazi dlho trvá, než precvaká na tie extrémne veľké pastorky...

85)...To už radšej univerzálny 3-prevodník 40-30-22, ktorý na bicykel žiaden výrobca nedáva...

86)...Áno, súhlasím. Systém 2×11 36/24 - 11/42 je dokonalý a nič mi na ňom nechýba...

87)...Je rozdiel šliapať 48-15 a 36-12. Menšie pastorky sa opotrebujú rýchlejšie...

88)...Chrti jazdia po ceste na 36z 1-prevodníku, ale v prudkej stojke aj tak nemajú šancu...

89)... Je potrebné myslieť na fakt, že pri 1-prevodníku stále obrusujete vpredu jedno a to isté...

90)...Na 2×11 to bol 1 cvak vpredu, 2-3 vzadu a mal si z prevodu na zjazd, prevod na výjazd. Tu je tých cvakov viac, to sa nacvakáte...

91)...S 2-prevodníkom rýchlejšie preradíte na vzdialený prevod. Ak idete z kopca na ťažkom prevode a nasleduje prudký výjazd, budete musieť rýchlo preradiť na veľmi ľahký. Stačí na jednu otáčku zhodiť vpredu na malý, vzadu o tri hore a máte omnoho ľahší prevod...

92)...Ide o možnosť vyjsť kopec a potom sa neušliapať k smrti behom zjazdu. A vzhľadom k cene prerábky na 1-prevodník kašli...

93)...Ak mám zachovať ťažký prevod 1-prevodníka 36/10, v tom prípade by som potreboval 59z pastorok, aby som mal to isté ako 22/36. Takže 1×14 začínajúcí 10-11-12... a končiaca 59z bude konečne to pravé. Alebo prevodník 32z a 14sp kazeta 9-10-11... 52z a kazeta za 1000€ po 200km na vyhodenie...

94)...Na ultra jazdím 2×11, vzadu mám 11-46z, aby som si udržal kadenciu vo výjazdoch nad 15%. Na maratóny dávam 11-42z, plne mi to vyhovuje...

95)...Za mňa 2x11. Pri 1-prevodníku po rovine neskutočne rýchlo odchádzajú najmenšie pastorky a niesom milionár, aby som neustále kupoval drahé veľké kazety, reťaze a zabehával ich. Komu padá reťaz, odporúčam sa naučiť radiť a nastaviť prešmykač. Jazdím XC aj Traily a nemám problém s radením. Jazdím kopce, kde ostatným došli prevody a z kopca zjazdujem pri normálnej kadencií. Nejaké gramy naviac a nie-cool vzhľad ma netrápi...

96)...Je to o prioritách, štýle jazdy a silovej povahe...

97)...Aj u Shimana ide dať o 2 zuby menší malý prevodník a potom už sa rozsah dostáva na 573% (24/36 + 11-42). Nie je to síce oficiálne riešenie, ale funguje + bonus trochu jemnejšie odstupňovanie kazety, čo sa hodí, ak má niekto jeden univerzálny bicykel...

98)...Starých psov zvyknutých na manuál sa ťažko učí. Potrebujem cítiť lanko radenia v palci. Počas jazdy keď sa rozhodujem či preradiť, trošku doňho zatlačím, ale po sekunde keď príde iný terén, alebo mi dôjde dych, tak si to rozmyslím a nepreradím. Elektronické radenie by mi okamžite prehodilo a rozhasilo by mi kadenciu. Ja som na to veľmi citlivý a neustále šliapem naplno. Neznášam odchýlky ani veľké skoky na kazete, ťažko sa tam hľadá vhodný prevod. U 1x12 je to veľmi zlé Nemám rád zvoľňovanie tempa. Šliapem celý čas plnku a zvoľním, až keď nevládzem...

99)...Spýtať sa v diskusnom fóre na prevody, je ako riešiť vo fóre topánky. Každý potrebuje iné číslo, iný tvar a na iné použitie. Čo sedí jednému nesedí druhému. Tak ako máme každý inú preferovanú kadenciu, tak potrebujeme aj iné prevody...

100)...Pokiaľ by mal bicykel miesto 16kg iba 10kg a miesto 1-prevodníka 2-prevodník, komponenty by vydržali dlhšie, cyklista by získal širší rozsah prevodov a pri správnej geometrií, vhodných plášťoch a osvete na kúpu vhodného bicykla, by došlo k poklesu predaja ebajkov aj výmeny opotrebovaných komponentov, čo by sa výrobcom ani ekonómom v politike nepáčilo. Veľa ľudí podvedome pokladá horské bicykle za rýchlejšie na ceste, čo je však presný opak. Keď na ňom logicky nevládzu do kopca, lebo je to ťažké, má to obuté balóny a chýbajú im ešte 2 veľké pastorky, tak bez rozmýšľania kúpia predražený ťažký ebajk a viac to neriešia. Do kopca zosadnú aj na ňom...

101)...Mňa nebaví jazdiť s horským bicyklom po asfaltke. Na to mám cesťák za 500€. Výrobcovia chcú vraj vyrábať horské bicykle len do lesa a tak ich pre les "šijú" na mieru. Tam je jednoprevodník ideálnejší. Nikto v lese nejazdí traily 50km/h. Ťažký prevod tam netreba. 2-prevodník je univerzálnejší na kombinovanú trasu. Nie je v ničom top, ale zas je použiteľnejší na 70%, na všetko. Preto s modernými MTB bicyklami ľudia často zvolia odvoz k lesu autom. Dokonca aj v prípade ebajkov. Lebo by im na to nestačila batéria. Na parkovisku a popri ceste pod horskou chatou je na kilometre áut a na tom ebajku si vyjdú posledný kilometer. Úžasná cyklistika. To mohli radšej zostať doma na gauči a neničiť prírodu. Zavadzajú aktívnym cyklistom, kvôli nim sa zatvárajú lesy pre všetkých cyklistov a zaťažujú horskú službu a lekárov...

102)...Mne nerobí problém isť 40km/h na žiletke po rovine pri bezvetrí, lebo idem len 5km a potom za 2 hodiny naspäť znovu 5km. Mám rád taký špurt. Cítim odpor kolies, ktorý spôsobuje brzdenie, ale pedále točia stále na voľno a nechcem stratiť zotrvačnosť. Potrebujem sa držať presne v tej ideálnej záťaži, aby som ani moc nezaberal, ani netočil na voľno. Tým jazdím bez veľkej námahy...

103
)
... Pri 30z prevodníku budú chýbať ťažké prevody a predbehne vás babka na liberte a pri 34z prevodníku zase slabší človek neútočí do kopca. Športovo zdatnému kamarátovi som požičal svoj bicykel a nevládal tak ako na svojom, ktorý mal väčší rozsah prevodov. Dnešné bicykle nemajú 2 prevodník a majú 15kg. Preto ľudia nevládzu do kopca a kupujú ebajky. Videl som na maratóne ako borca predbiehali v kopci 2-prevodníkari. On už žiaľ nemal ľahší prevod. Aj kamarát sa smial, že on má ešte 2 ľahké prevody v zálohe...

104)...Veľa veci je už na hlavu, ale nič s tým nespravíte. Nasilu vnucujú zákazníkom horšiu vec, len aby si uľahčili prácu a fungoval obchod s ebajkami. Pripomienky získavajú iba od pretekárov a na bežných turistov, ktorí chcú univerzál aj na cestu aj do lesa na vlnovitý terén, kašlú...

105)
...Chalani toto mi nerobte, ja neviem jazdiť ako vy, že zjazd a hneď zase do kopca. Ja pri zjazde brzdím, bojím sa ísť rýchlo, nemám rýchlosť a potom za zákrutou do kopca sa nestihnem precvakať cez 12 pastorkov. Skur*ený 1-prevodník, počujete ako mi strieľa reťaz pri preraďovaní do kopca. Toto som s 2-prevodníkom nezažil, tam som zhodil vpredu na malý a po výjazde na kopček hneď zase na veľký...

106)...V nedeľu boli majstrovstvá sveta. Veľmi dobre bolo vidieť, že víťaz, ktorý mal dvojprevodník, mal hlavne v dvojciferných stúpaniach oproti druhému jazdcovi, ktorý mal len jednoprevodník, pekne navrch. Ten druhý v poradí to musel v stúpaniach pekne lámať, žiadne šliapanie v tempe. A tomu s jednoprevodníkom ešte padla reťaz...

107)...Zrušiť 2-prevodníky je ako zrušiť USB kľúče a vyrábať len VHS kazety s tým, že niektorým ľudom VHS video vyhovuje...

108)...2-prevodník si už nevyskladáte. Veľa bicyklov nemá možnosť uchytenia prešmykača ani cez adaptér pod misky...

109)...Pre (podľa ankety) 44% zákazníkov požadujúcich 2-prevodník, by výrobca mohol vyrábať časť bicyklov s 2-prevodníkom. Niekedy za malo peňazí stačí pridať rozsah 2 zubov a náročné trasy prejdú aj slabí. A ak by znovu vyrábali 12kg bicykle. No hej, to by ale sa toľko nepredávali ebajky a výrobcovia by toľko nezarobili. Výrobcovia svetových značiek by aj chceli vyrábať ultraľahké bicykle. Cely trh zničila Čína, ktorá začala vyrábať svoje značky, do všetkého dávali motor a ľudia sa na to vrhli ako osi na med. Svetoví výrobcovia, ak sa chceli udržať na trhu, museli tiež začať vyrábať ebajky...

110)...Ja by som na bicykli uvítal 2x/3x prevodník. Aspoň by som mal trochu ľahší prevod, lebo ten 1-prevodník ma dosť cvičí a prejdem menej km. Holt, keď zarezali trvácnejší systém 3/2x...tak musíte menej jazdiť. Slováci nemajú o nové bicykle záujem. Bicykle bez prešmykača nikto nechce...

111)...Viete prečo odmietam 1-prevodník? Nie z neznalosti. Mám 2-prevodník, mám väčší rozsah prevodov, než obslúži kazeta 9-52z a aj tak mi občas chýba ľahký aj ťažký prevod. Nie je o čom diskutovať. 1-prevodníkom by som stratil ešte aj to, čo mám teraz. Že vraj, lebo som slabý do kopca a po rovine sa zadýcham pri rýchlej kadencií. 1-prevodník nemajú ani na TdF...


Pri takejto trase, by sa celý čas by sa na pohone 1x12 opotrebovávali krajné pastorky 9-52z s krížením reťaze, kazety v cene 250€. Znázornená rovina je asfalt. Nevydržím na MTB točiť kadenciu 100ot, 30 minút v kuse na asfaltke, keď zvyknutý na cestnom bicykli pri 52-11z mám nižšiu, trekingári s 3x9 44-11z mi napriek tomu ujdú a smejú sa, že som jedol salonky. Rozpumpujem to a valím zotrvačnosťou. A aby som nespomalil, jemne prídávam pár wattov do pedálov. Rozbehnutý nepotrebujem takú silu, ako pri rozbehu. Pri malom prevodníku si nedokážem občasne pripumpovávať, ale musím nestále kmitať nohami, už po chvíli cítim srdce v krku a vôbec nezískam žiaden čas na oddych. Chcem si šliapať po ceste ako babka s nušou na single speed liberte a pritom fičať s vetrom vo vlasoch a v kopci nezosadať. Nemám však natrénované a ani zdravotne to nedokážem. Preto to za mňa rieši 2-prevodník. Mám silu v nohách a perfektne vnímam, keď už zotrvačnosť spomaľuje a kľuky začnú znovu zaberať, aby som tomu trošku prišliapol jednu otáčku. U mňa je zotrvačná jazda dlhá. Nízka hmotnosť, veľký tlak v plášťoch a šetrím watty pri jazde bez pedálovania.

Tak mi dajte vaše trekingy na ten asfaltový úsek a do lesa si vezmem zase svoje celopero. Tam sa mi pri zjazde už nesmejete, čo? Nechcem mať doma, cesťák, gravel, HT aj full. Ani trpieť iné ťažisko a inú stabilitu na konkrétnom teréne vhodnejšom pre Vás, keď vy máte 100kg a ja len 50kg. Vám nepodhrabuje koleso na štrku v kopci. Nabudúce s Vami už nejdem. Je to rovnaké ako v skupine kde je jeden s ebajkom. Do kopca mu ostatní nestačia a po rovine im nestíha zase on a musí sa robiť kompromis. Keď si niesu moc blízki, ďalší spoločný pojazd odmietnu.

Nové moderné MTB sú ťažké, drahšie, všetky s 1-prevodníkom a tak keď začiatočník nevládze a keď už má dať toľko peňazí, kúpi radšej 25kg ebajk a napriek tomu z neho do kopca spadne a potom radšej tlačí. Skúsenosť - minulý týždeň, tam kde som to ja v pohode vyšiel s 2-prevodníkom a oveľa ľahšom a oveľa lacnejšom bicykli. Pritom pán vôbec nebol tučný.

Prečo sa už nevyrábajú univerzálne bicykle? Musíte mať minimálne 3 rôzne bicykle. Každý z nich je radosť jazdiť v podmienkach, pre ktoré je určený. Mimo ne je to peklo. Problém nastáva ak chcete ísť 100km výjazd, ktorý má trocha všetkého. 50km cesta po rovine, 30 lesné cesty v kopcoch, 20km zjazdové singláče so skokmi a ak cestou chcete ešte skúsiť nejaký pumptrack, tak aby si mal so sebou 3 bicykle.

Zrušenie dvojprevodníkov je od výrobcov tlačenie ľudí do ebajkov, z ktorých majú vyššiu maržu a donútia ich tak vymeniť aj tým, čo by zostali pri klasickom bicykli, kde by pri dvojprevodníku vyšli krátky kopec s nižším tepom a bez zosadania. Alebo by im pri jednoprevodníku nestačil na rovine málo ťažký prevod. Dôchodkyniam, alebo rodinkám s deťmi na hrádzi stačí aj prevod 1x8. Napriek tomu im na ich lacné bicykle výrobca osádza 3x7, alebo 3x9. Univerzálny bicykel by mal byť ako 10-bojár. Zvládne všetko, aj keď nie je v ničom top. V roku 2020 sa dopredali posledné kusy a rok 2022 - 3/4 ľudí jazdí na ebajku trasy, ktoré by zvládli aj na klasickom s 2-prevodníkom.

Ak sa rozhodujete pre počet prevodníkov, v diskusiách na internete si dávajte veľký pozor. Oni napoznajú Váš štýl jazdy. V prípade že sa dostanete do skupiny 1-prevodníkarov, môžu Vám nesprávne poradiť, pretože to vidia subjektívne inak a im osobne to vyhovuje. Medzi nich sa žiaden 2-prevodníkar nedostane, lebo ho odtiaľ vyštvú a celá diskusia bude mať jednostranný názor. Nutnosťou je si oba systémy vyskúšať na dlhé jazdy aké bežne jazdíte a pri nich treba zájsť až na hranu svojho výkonu. Žiadny pojazd s deťmi. Tiež je rozumné si to všetko prepočítať aj finančne a dostupnosť komponentov pre Váš bicykel. Ten čo jazdí bikeparky, vlastní bicykel za 5000€ a doma na poličke môže mať 3ks náhradných kaziet v cene 400€ a reťaz považuje za nulovú položku.

Jazdíte s MTB po asfaltke a aj v teréne na jednom bicykli? Ak obľubujete 27,5" kolesá (z dôvodu nižšej postavy, či jazdy na trailoch), na rovnej asfaltke pre ich menší obvod, Vám bude aj pri 34z prevodníku 100% chýbať ťažký prevod. Staršie bicykle s 26" kolesami mali trojprevodník so 44z. Zdatným pretekárom sa viac kvôli prejazdnosti terénom zapáčili 29" kolesá. Lenže im nejde na tých pretekoch o obratnosť a väčšinou majú nad 185cm. Majú pre svoje použitie a svoju výšku subjektívne iný názor.


Neviete sa rozhodnúť pre veľkosť kolies?

27,5" vs. 29" vs. mullet kolesá (youtube video)

(27,5" sú v teréne obratnejšie, 29" sú lepšie na dlhú rýchlu jazdu a pre vysokých.)

Pre 155cm ženu nebudú 29" kolesá vhodné ani na dlhé cestné výjazdy, napriek tomu že 190cm hlupák v diskusií si bude dvíhať ego a všade vypisovať, že 27,5" by už ani nemali vyrábať. V diskusných fórach to tak býva, že tam prevláda iba jeden názor a pre nich sú všetko ostatné nezmysli.


24x na 2km mám zjazd (kde mám zaradený ťažký prevod), ktorý končí prudkým výjazdom, kde by som sa nestihol precvakať cez 12 pastorkov na ľahký. Nejazdím len terén, aby mi stačil 1-prevodník. Vysvetlite mi, prečo žiadny nový bicykel nemá 2-prevodník a nedá sa naň namontovať prešmykač ani cez adaptér pod misky stredového zloženia?

Bojím sa rýchlo jazdiť. Nedokážem v teréne rozmýšľať kedy dať aký prevod a zároveň sa sústrediť na techniku jazdy a stopu. Prešmykač to uľahčuje. Cvaknem na malý a vyriešené. Preraďujem až v kopci, nie popredu, keď neviem že bude kopec. Keď to vy dokážete, nebudete sebeckí a nenúťte ostatných do 1-prevodníka. Nie všetci si dovezú bicykel k lesu autom. Nejazdíte dlhšie trasy po asfalte na horskom bicykli? Fajn. Veľa ľudí však áno. Chcú univerzál. Nejazdia na MTB len terén.

_____________


Prepáčte jednoprevodníkári.  Ja auto nevlastním, nepovažujem ho za šport a MTB používam ako univerzál aj na dlhé cestné výjazdy. Z dôchodku si nemôžem dovoliť každých 200km meniť 250€ kazetu 9-52z. Ak by som si dal 30z jednoprevodník, 100km jazda po asfaltke na 27,5" kolesách by ma fyzicky aj psychicky ubíjala pri slimačom tempe 20km/h s vysokou kadenciou, kde by som po jazde musel vymeniť 9z pastorok aj reťaz. No a pri 34z prevodníku by som zase nevyšiel prudké stojky. Krátkodobá kadencia 100ot/min mi nevadí. Keď sa po 200m dostanem na vrchol, prichádza vytúžený oddych a bicyklujem po relatívne rovinatom hrebeni kopca. U nás je taká príroda. Nežijem ani na rovine, ani pri Královej holi. Mesto je utopené v malých kopcoch.

Oba prevodníky sa mi obrusujú rovnomerne, pri poruche prehadzovačky, dokážem ešte používať prešmykač. Po 3000km mám (13€) reťaz stále len na 132,4mm. Teda ani v polovicu jej životnosti. Kazeta 11-46 stála tiež iba 40€, takže to nie je tak strašné ako u Vás, keď neriešite cenu kazety za 400€, lebo zarábate 2500€. Druh reťaze kupujem len jeden aj na cestný bicykel a dám ju na ten, ktorý sa opotrebuje skôr. Rýchlospojka je tiež 2x lacnejšia. Je robustnejšia, na pastorkoch niesu tak veľké skoky, na ktoré som veľmi citlivý a nehrozí zámena za 12sp spojku. Je to výhoda mať všetko lacné 11sp. Písať mi, že s MTB sa po asfaltke nejazdí a že dnes sú v kurze 29" kolesá, je hlúpe, keď ste o 40cm vyšší než ja.

Ďakujem za pochopenie.

_____________


Info jedného výrobcu:
Snižování hmotnosti při navrhování našich kol není podmínkou. Vývoj se pak může zaměřit na jiná vylepšení a snižuje se riziko praskání rámu. Dvoupřevodníky u celoodpružených kol jsme přestali osazovat, kvůli omezování výrobních návrhu s použitím přesmykače a jednodušší výrobě. Kola s jednopřevodníkem jsou na trhu zcela dostupná a není třeba se jich bát. Dostupná se stávají i elektrokola pro kondičně slabší zákazníky.

Kondične slabší zákazníci musia kúpiť predražený ebajk, hoci by im stačil väčší rozsah prevodov na klasickom bicykli. Ak by si zvolili 30z prevodník, zase by im chýbali ťažké prevody (v prípade, že sú zvyknutí jazdiť po ceste dlhodobo pomalšou kadenciou a kopce na ľahké prevody majú krátke). Výrobca horských bicyklov si pýta postrehy od zdatných pretekárov, schopných točiť hodinu vkuse kadenciou 120ot/min a zákazníci ktorí to nezvládajú musia trpieť.


Už ani úchyt prešmykača na stred, sa nedá skoro nikde kúpiť. Výrobcom hrabe. 2-prevodník nedovolia, lebo by slabší vládali do kopca a nestratili by ťažké prevody na cestu. A nekúpili by ebajk. K tomu je potrebný na to špeciálny prešmykač a špeciálne skrutky.



Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky