PRILBY A BEZPEČNOSŤ

02.12.2022

(foto: pixabay)

Ak ste sa už pre ebajk, bajk, či e-kolobežku predsa rozhodli, nezabúdajte na prilbu, reflexne prvky, kvalitné osvetlenie za zníženej viditeľnosti a dobrý technický stav vašeho vozidla. Na jednomiestnej kolobežke nejazdite dvaja a dodržujte pravidlá cestnej premávky. Pri jazde by ste nemali piť alkohol aj keď je malej miere povolený. Odhadnúť to neviete, len pre to, že Vám nemôžu vziať vodičský preukaz.


Osm z deseti usmrcených cyklistů nemělo přilbu!


Přilba není trapná. Tři čtvrtiny mrtvých cyklistů ji přesto loni neměly.

Ako chráni prilba. (youtube video)

Prilbu som nenosila, až kým ma nebral vrtuľník.

Za prilbu sa netreba hanbiť. Nosí ju aj Estónska premiérka. (fb foto)

Dokonalý raj bicyklov v Holandsku sa rúca, nehôd pribúda
Ročne je v Holandsku okolo 200 úmrtí cyklistov. Problém je, že 69% cyklistov na elektrobicykloch jazdí na cyklocestách príliš rýchlo a nenosia prilby.

Test prilieb, Trailhunter (youtube video)

Výber prilby - Ako neurobiť chybu (youtube video)

Za prilbu sa netreba hanbiť 1.

Za prilbu sa netreba hanbiť 2.

Záchranári. (youtube video)

Cyklista nemal prilbu (youtube video)

Nosiť či nenosiť prilbu 1.?

Nosiť či nenosiť prilbu 2.?

Muž při jízdě z kopce spadl z elektrokola, v nemocnici zemřel. Neměl helmu.

Bicyklovačka sa skončila tragédiou, Marek († 13) po páde zomrel. Nemal prilbu

S počtem elektrokol rostou i úrazy z jízdy. Bez helmy nevyjíždějte.

Ambulance plní e-koloběžkáři. Jezdí riskantně a bez helmy

Úrazů na elektrokolech skokově přibylo, poslanci chtějí nařídit helmy.

Epizóda Doktorská rada - S počtem elektrokol rostou i úrazy z jízdy. Bez helmy nevyjíždějte.

V Rakousku zemřel Čech na elektrokole. Sjížděl prudký kopec bez přilby.


Cyklistka bez přilby spadla z kola, vážně si poranila hlavu


Prilby pre všetky vekové kategórie

V 90. rokoch minulého storočia sa po horách skôr chodilo, dnes sa vo väčšej miere vďaka ebajkom jazdí, horskí záchranári evidujú najväčší vzostup počtu zranení. Fatálne sú predovšetkým úrazy hlavy cyklistov, a ak by sa ma niekto pýtal, či podporujem prilbu pre všetky vekové kategórie, zdvihnem obe ruky, hovorí záchranár.


Na bicykel by mala byť prilba povinná a samozrejmosť, vysvetlenie (fb video)


V Nitre zomrela mladá žena na následky pádu z kolobežky. Nemala prilbu


Prípady zo života :



- Kvôli zavedeniu povinnosti prilieb, klesol počet krádeží motocyklov v Mexiku, pretože zlodeji nemali prilbu pri sebe a odísť na motocykli bez prilby, budilo u polície pozornosť.

-Dieťa na bicykli pri pomalej jazde na pešej zóne spadlo, našťastie s prilbou a tá praskla, napriek tomu mala slabý otras mozgu.

-Muž prilbu na ceste do práce nemal, na prasknutej krajnici so šutolinou dostal šmyk, narazil hlavou do stromu a zomrel.

-Žena v meste na bicykli, obchádzala zaparkované auto, nezvládla riadenie, spadla a s krvavou hlavou ju odviezli do nemocnice.

-Spýtajte sa traumatológov. Prilba sa dá kúpiť aj za 12€, ale niektorí ju odmietajú. Treba si vybrať pohodlnú, aby Vám dobre padla na hlave a nebola nepríjemná. Odpor k nim majú aj stavbári, ktorí musia nosiť ťažkú stavbársku, bez vetracích otvorov a cyklistickú nikdy neskúšali.

-Poisťovne sa v týchto prípadoch snažia krátiť poistné plnenie, a uvádzajú to drobným písmom v zmluve.Dôvodom zrušenia povinnosti prilieb bolo aj to, že Občianske združenie iniciovalo návrh hromadnou pripomienkou, jedným z dôvodom boli aj cykloturisti. Ľudia, ktorí na Slovensko pricestujú a sú zvyknutí používať bicykel bez prilby, môžu byť pokutou nemilo prekvapení.

Slovensko patrilo k v dvom krajinám Únie, ktoré vyžadovali cyklistickú prilbu mimo obce.

Prilba bola v minulosti povinná pre dospelých iba mimo obce. Presúvačov na skladacom bicykli niekde v centre Bratislavy sa to netýkalo. Ale aj tak sa brojilo proti prilbám, pretože niektorým ľudom prilba na hlave výslovne vadila, aj pri športe. Bolo to vidno aj u ľudí na horskom bicykli, oblečených v cyklodrese, ktorí ju mali prevesenú cez riadidlá a dávali si ju len na miestach, kde to zákon prikazoval. Obhajovali to vtipmi, že pri nehode s autom prilba aj tak nepomôže, čo ale nie je úplná pravda. Pri úraze končatín a chrbtice dokážu lekári dať pacienta väčšinou do poriadku, pri úraze hlavy je to vážnejšie.

Pumptrack bez prilieb (fb)


Do Orlové v piatok večer vyrazili záchranári, kde narazil chlapec (13) do stromu. "Podľa všetkého ho výrazne ochránila prilba, ktorá bola po nehode rozbitá


Malý sprievodca sveta prilieb (youtube)

Názory ľudí


1)...Prilba sa nenosí kvôli zákonu, ale kvôli sebe a zdraviu. Ešte máme čo za civilizovaným svetom veľa doháňať. Žijem v Británii už hodne dlho a tu je napríklad úplne normálne, že pasažier v taxíku si sám dá pás a to vždy. Na Sk ani vodič taxi, ani pasažier nenosia zapnuté pásy. Keď som si dal tak na mňa kukali, akoby som prišiel z inej galaxie. To isté s nosením prilieb pri hocijakej aktivite. Na Sk mám pocit, že to je akože frajerina, že mať pas, držať mobil v ruke počas jazdenia. Ešte som nezažil, že by vodič luxusnejšie ho auta, kde má Hands free na 100%, ho mal aj zapnuté. Sedliaci sme na Slovensku a veľmi veľkí a pritom si myslíme, že ako sme frajeri cooloví...

2)...Ak prilba nie je povinná zákonom, tak si ju nevezmú. Každý kto jazdí bez nej, buď ešte nespadol a neodrel sa o asfalt a tým pádom nevie ako to chutí, alebo je totálny hazardér...

3)...Moja žena je motorické jelito. Na zranenie jej stačí ísť 5km/h, ale prilbu by si nedala, že v nej vyzerá ako strašiak a že je nepohodlná...

4)...Na bicykli je prilba povinná a na kolobežke nie? Ako môžu jazdiť po chodníku a bez svetiel?...

5)...Argument proti prilbe: "Celý život jazdím bez nej a ešte sa mi nič nestalo". Toto počúvam často od starších...

6)...Dnes som šiel autom, okolo mňa prešiel dedulo na elektrobicykli a rezal zatáčku asi 40km/h, ani nešliapal. Samozrejme bez prilby. Jeden by si myslel, že tak starý človek už bude mať rozum...

7)...Bez prilby jazdí asi polovica tých šašov na elektroveciach a tak očakávam, že nehôd s úmrtím bude viac a viac. Mať 78 rokov a nemať prilbu, to ukazuje ako nemať rozum...

8)...Bez prilby to nebol cyklista, ale blbec na bicykli. V prípade elektrobicykla, skôr na mopede...

9)... V 78 rokoch na bicykli v Alpách bez prilby? To môže len úplne sprostý a o nehodu si sám žiada...

10)...Trúfnem si povedať, že na bicykli viem jazdiť. Mám pojazdené všetky známe Alpské centrá a české bajkparky, ale niky by som sa nevydala bez chráničov kolien, chrbta a prilby (väčšinou integrálky). Zjazdovať niečo v Alpách bez prilby je na Darwina...

11)...V 78 rokoch by ma mať človek už toľko rozumu, aby mal pri divokom zjazde prilbu. Pre mňa je to neospravedlniteľné. Ak to môžu mať 12 ročné deti, mal by to mať aj človek vo vyššom veku. Pri zjazde sa môže stať toľko vecí, že práve tá prilba môže rozhodnúť, či človek pád prežije, alebo nie...

12)...Ten mŕtvy nebol náhodou ten, čo zhruba pred týždňom písal v diskusií o cyklistických prilbách: "Mám najazdené cez 100 000km na bicykli, bez prilby. Zrazilo ma auto, vbehol mi do cesty človek, pár pádov kvôli dieram vo vozovke, ale nikdy som nespadol na hlavu...

13)...Zranenie cyklistu bez prilby nie je na ľútosť, ale na to aby si liečenie hradil zo svojho. Do hôr na bicykli bez prilby, to je adpet na Darwina...

14)...Na bicykel by mal byť povinný vodičák od 15 rokov a pekne s testami a jazdou. Za závažné priestupky body, zákaz riadenia, by sa vzťahoval na všetky oprávnenia, teda aj na auto...

15)...Austrália a Argentína majú povinné prilby pre cyklistov bez ohľadu na vek. V Španielsku sú prilby povinné mimo miest bez rozdielu veku, v mestách sú povinné do 16 rokov. Politicky nepriechodné a logisticky nerealizovateľné, ale aj nelogické je len súbor trápnych výhovoriek. Za 20€ sa dá kúpiť certifikovaná prilba. 10 z 10 doktorov vám povie, že to je lepšie mať na hlave, ako na nej nemať nič. V Holandsku doktori uvádzajú, že cca 75-85% cyklistov čo umrelo mohlo žiť, keby mali prilbu. Minulý rok tam umrelo cez 200 cyklistov. Stačilo minút 20€ na prilbu. Za 10€ sa dá kúpiť sada svetiel, ktorú zákon prikazuje už teraz mať na bicykli. Reálne ju má tak 1 z 10 ľudí. Netvárme sa, že kúpiť helmu, mať funkčné svetlá a reflexné prvky na bicykli, či cyklistovi je niečo, čoho nie je bežný cyklista schopný, alebo že to položí rodinný rozpočet...

16)...Prilba je všeobecný problém, nielen ebajkerov. Čo ma ale najviac štve a nezvykol som si na to, asi ani nezvyknem je to, kam sa na tom vedia a sú schopní dostať. Okrem toho, že ohrozujú v pre nich nevhodnom teréne seba, ohrozujú aj ostatných. Začiatočník je dosť problém aj na hrádzi, nie to ešte niekde v teréne. Navyše sú to miesta, kam sa dostalo iba pár skúsených cyklistov, miesta za odmenu, za to že si na sebe makal či už výkonnostne, alebo po technickej stránke. Bol tam kľud, teraz je tam e-bike smog. Na ideálnej netechnickej rovnej širokej ceste kamoš obehol pani e-bjakerku. Tá to psychicky nezvládla, zľakla sa, nevedela čo so sebou a vyrúbala sa do hroble. Takže asi takto technicky zruční ľudia sa tam dostanú...

17)
...V 68 rokoch asi moc rýchlo nešla, takže by pád s prilbou dopadol lepšie. Prilba sa jej zdala škaredá, tak ju teraz asi budú kŕmiť hadičkou...

18)
...Myslel som, že vekom sú ľudia múdrejší, prichádza na nich asi starecká dementnosť. Propagovať jazdu bez prilby, môže len človek bez štipky rozumu...


19)
...Občianskemu združeniu nejde o zníženie ťažkých úrazov na bicykli, ale ak nebudú prilby povinné, sadne na bicykel v Bratislave viac ľudí a tým poklesne počet áut. Že sa zvýši nehodovosť cyklistov je druhoradé. Asi im veľmi vadí ten nespočet áut, kolóny a smog v centre, a chcú znížiť počet autonehôd, čo je pochopiteľné. Vidno to na niektorých ich názoroch na autá. 200 mŕtvych cyklistov ročne v Holandsku neriešia. Chýba rovnováha. Myšlienka podporiť cyklodopravu sa páči aj mne, lenže všetko s mierou a dôkladne objektívne zváženie pre a proti. Nie sa bezhlavo biť za svoj osobný názor aj za cenu poškodenia celku ako takého, len preto, že mu je prilba odporná, zavadzia mu a najradšej by zakázal autá úplne. Osobne u nás v práci máme takého, ktorému je prilba na hlave odporná a nepohodlná. Zatiaľ nikdy nevidel cyklistu pri brzdení, preletieť salto cez riadidlá a pád na hlavu...



Veľké NEPOCHOPENIE podstaty bezpečnosti prilieb


(z diskusie)

1)...Prilba je povinná všade aj počas jazdy hore, no ak to je pre dieťa nepríjemné a je to pomalá jazda, tak ju nútiť nebudem a tak jej znepríjemňovať deň len pre tak trochu nezmyselný zákon. Áno, úraz sa môže stať aj pri malej rýchlosti v meste na pešej zóne. Mimochodom vyrastali sme cez prázdniny ako deti bez prilieb a prežili sme. Dnes je trochu pochybná doba ohľadne bezpečnosti. Inak prilbu nosí, či v meste či na chodníku či na ihrisku. No nie za cenu znepríjemňovania si pekných chvíľ... (Prežili, lebo mali šťastie bez pádov).

2)
...Ja nosím na stavbe prilbu, a mám z nej plné nervy. Je ťažká pol kilová, vysoká, potím sa v nej, vnútro sa mi zarezáva do hlavy. Síce som cyklistickú prilbu nikdy neskúšal, ale však to len zavadzia. Keď padám, tak predsa padám na ruky. Nikdy sa mi nestalo, že by som spadol na hlavu...
(Žiaľ nikdy nevidel naživo, ani vo videu ako cyklista preletel salto cez riadidlá).

Odpoveď:

1)...My sme už zažili u malej náraz do hlavy a prasknutie prilby a to bolo pri 5km/h na pešej zóne v meste. Zachránilo jej to možno život...

2)...Treba si vybrať takú prilbu, ktorá je ľahká, má veľa vetracích otvorov v smere jazdy a vnútorné obloženie je uspôsobené tak, že vnútri prefukuje. Vôbec nejde o zákon, ale o vlastnú bezpečnosť. To že kedysi prilby neboli, neznamená, že ľudia prežili. Iba sa o nich nepísalo. So zavedením prilieb rapídne poklesol počet ťažkých a smrteľných úrazov. Mám info aj od traumatológov. Štatisticky 8 z 10 mŕtvych cyklistov nemáva prilbu a dokonca osobne som videl pád ženy bez prilby a s krvavým čelom ju odvážali do nemocnice. Ja bez prilby nevychádzam ani keď bolo 35 stupňov. Treba si vybrať presne takú, aby prilba sadla, že ani neviem, že ju mám. Vrátil som sa domov pre ňu, hoci som ju mal na hlave. Mňa dokonca zachránila pred úpalom. Biela odráža slnko viac. Keď som si ju dal dole, lebo mi bolo teplo, tak som pociťoval ešte viac tepla na hlave. Mal som raz takú zlú prilbu, a tá sa mi na hlave šúchala a cele vnútro bolo prepotené. Tie obruče vnútri sa zarezávali do hlavy a bolo mi to veľmi nepríjemne. Takže chápem, že ste si asi nevybrali ideálnu. Ale aj tak je bezpečnosť na prvom mieste, než chvíľková nepohoda. Radšej si dať pauzu pod nejakým stromom v chládku a dodržiavať pitný režim. Na to sa často zabúda. Nech sa Vám v cyklistike darí...

Prečo došlo k zrušeniu povinnosti prilieb

Bojovali za to určití ľudia, na základe osobných preferencií nepohodlia nosiť prilbu.  Poukazovali na  situáciu v Bratislave, že tam je na mestských skladačkách malé riziko úrazu a pri zrážke autom prilba moc nepomôže. Ďalej poukazovali na to, že každý prilbu nenosí všade pri sebe a preto použije na dopravu radšej auto. Je to síce pekné, v tom majú pravdu, lenže s väčším počtom cyklistov v premávke, logicky dôjde k nehode častejšie. V Holandsku pribúda 200 smrteľných nehôd cyklistov ročne. Zvýšeným počtom cyklistov v meste, áut na ceste sa zas toľko nezníži. Sú to idealisti, pre ktorých je každá prilba nepohodlná, alebo vyskúšali iba také, ktoré im nesadli.

Ďalší veľký problém (ktorí týmto svojim rozhodnutím spôsobili) je, že pribudlo viacero prípadov, keď človek mohol ešte žiť, ak by mal prilbu. Aj môj ujo by ešte žil, ak by bola povinná. Keď bola, tak ju nosil. Po zrušení zákazu si ju prestal dávať, zvykol si bez nej a keď ho obchádzalo auto, tak padol do járku, rozbil si hlavu a umrel.

Po skončení príkazu nosiť prilbu, som si všimol väčší počet cyklistov, ktorí ju nemali, často aj v lese na zvážniciach a kameňoch a pribúda úrazov. Keď ju už kvôli povinnosti mali na prejazd po cestách, tak si ju v lese už z hlavy nedávali dole.
Idea  odporcov prilieb je akýmkoľvek spôsobom znížiť počet áut v Bratislave kvôli smogu a kolónam. A to aj za cenu úmrtí cyklistov kdekoľvek na Slovensku. Je to rovnaký nelogický aktivizmus, ako keď sa ekoaktivisti prilepujú k diaľnici.

Zvýšením podpory cyklistov v Bratislave nedôjde k citeľnému poklesu áut v centre Bratislavy.  Veľa ľudí sa presúva  v Bratislave na väčšie vzdialenosti, než je pohodlné pre bicykel. Nie každý je schopný jazdiť denne 20km tam a 20km naspať v daždi a ako bude voziť deti do školy a škôlky?  To by sa muselo zmeniť celkovo, aby mal prácu každý v mieste bydliska a nie že bude dochádzať niekde z okrajových častí.  Ja by som určite nešiel z Rače do Vrakune, Ivanky, Devínskej, Petržalky,  Rusoviec, Senca... každé ráno na bicykli, ani keby mi postavili osobnú cyklodráhu a ani 6 ročné deti by som nepustil pešo do školy na električku a čo ešte s malým 4 ročným? Ani keby mi za to platili.  1km po meste prejdem radšej pešo, než sa obliekať na bicykel, riskovať že mi ho ukradnú, niekde ho zamykať a potom prechládnuť v daždi. K lekárovi chodím 3km pešo a za socializmu deti chodili do školy 4km pešo. Žiaľ odporca prilieb si ju nedá na hlavu, ani v lese a rozhodnutiami narobí viac škody ako úžitku.

Prilba je povinná vo Fínsku a Španielsku
Česko do 18 rokov
Chorvátsko do 16 rokov
Švédsko do 15 rokov, Slovensko tiež po zrušení povinnosti
Slovinsko do 14 rokov
Rakúsko do 12 rokov


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky